اطلاعات تماس
  • 021664*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139911014870515461

بازار کار زبان برنامه نویسی پایتون در ایران و جهان

کد: 139911014870515461

https://bit.ly/39kkcYl

، (اخبار رسمی): زبان برنامه نویسی پایتون (Python) در سال ۱۹۹۱ توسط فردی به نام Guido van Rossum منتشر شد. پایتون یک زبان برنامه‌نویسی تفسیرشده شئ‌گرا، متن‌باز و سطح بالا با معناشناسی پویا) است. پایتون همچنین یک زبان برنامه‌نویسی عمومی است.

بازار کار زبان برنامه نویسی پایتون در ایران و جهان
بازار کار زبان برنامه نویسی پایتون در ایران و جهان

زبان برنامه نویسی پایتون (Python) در سال ۱۹۹۱ توسط فردی به نام Guido van Rossum منتشر شد. پایتون یک زبان برنامه‌نویسی تفسیرشده (یعنی بیشتر دستورات آن به‌شکل مستقیم و بدون نیاز به کامپایل‌کردن برنامه توسط مفسر اجرا می‌شود)، شئ‌گرا، متن‌باز (open-source) و سطح بالا با معناشناسی پویا (dynamic semantics) است. پایتون همچنین یک زبان برنامه‌نویسی عمومی است؛ به‌این‌معنا که برخلاف زبان‌های HTML،CSS و JavaScript، از زبان برنامه نویسی پایتون می‌توان علاوه بر توسعه وب برای اهداف دیگرِ برنامه‌نویسی و توسعه نرم‌افزار نیز استفاده کرد، از این رو بازار کار پایتون به یکی از مسائل مهم تبدیل شده است.

زبان پایتون دارای ویژگی‌های مختلفی است که باعث جذاب و پرطرفدار نشان‌دادن آن می‌شود؛ از جمله:

  1. ساختارداده‌های (data structures) داخلی سطح بالا
  2. تایپ و به‌هم‌پیوستگی پویا
  3. قابلیت توسعه سریع برنامه‌ها
  4. قابلیت استفاده به‌عنوان یک اسکریپت
  5. داشتن نحو (syntax) ساده
  6. قابلیت یادگیری آسان
  7. قابلیت خطایابی (debugging) آسان و مؤثر
  8. تأکید بر خوانایی
  9. کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری برنامه‌ها
  10. چندسکویی‌بودن (یعنی روی سیستم‌عامل‌های مختلف مانند Windows، Linux، Mac و… اجرا می‌شود.)
  11. پشتیبانی از ماژول‌ها و پکیج‌ها که باعث ماژولار بودن برنامه و استفاده مجدد از کد می‌شود.
  12. دردسترس‌بودن آزادانه و رایگان مفسر و کتابخانه استاندارد پایتون برای همه سیستم عامل‌ها

کاربردهای پایتون

برنامه نویسی پایتون به‌طورکلی در حوزه‌های زیر مورداستفاده قرار می‌گیرد:

  1. توسعه وب (سمت سرور)
  2. توسعه نرم‌افزارهای وب و دستکتاپ
  3. ریاضیات
  4. علوم داده
  5. برنامه‌نویسی سیستم (system scripting)
  6. هوش مصنوعی و یادگیری ماشین
  7. توسعه رابط کاربری گرافیکی (GUI)
  8. خودکارسازی (Automation)

همچنین کارهایی که زبان پایتون قادر به انجام آن‌ها است شامل موارد زیر می‌شود:

  1. از پایتون می‌توان برای ساخت برنامه‌های وب روی سرور استفاده کرد.
  2. برای ساخت گردش کار (workflow) درکنار نرم‌افزار، می‌توان از پایتون استفاده کرد.
  3. پایتون می‌تواند به سیستم‌های پایگاه داده متصل شده و فایل‌های موجود در آن را بخواند یا اصلاح کند.
  4. از پایتون می‌توان برای مدیریت داده‌های بزرگ و انجام ریاضیات پیچیده استفاده کرد.
  5. پایتون می‌تواند برای نمونه‌سازی (prototyping) سریع یا توسعه نرم‌افزارهای production-ready استفاده شود.
  6. از پایتون برای توسعه بازی‌ها، ساخت نرم‌افزارهای تجاری بزرگ، نرم‌افزارهای آموزشی، نرم‌افزارهای طراحی گرافیکی و پردازش تصویر نیز استفاده می‌شود.

بازار کار پایتون در ایران 

به‌طورکلی مشاغل حوزه IT و مخصوصاٌ برنامه‌نویسی، با تقاضای بسیاربالایی در شرکت‌های مختلف بزرگ و کوچک روبه‌رو است؛ ازاین‌رو بازار کار پایتون در ایران از جایگاه مناسبی برخوردار است. عناوین شغلی مربوط به زبان برنامه‌نویسی پایتون شامل مواردی همچون برنامه‌نویس پایتون، برنامه‌نویس back-end، برنامه‌نویس front-end، برنامه‌نویس full-stack و مواردی ازاین‌قبیل می‌شود. عموماً برنامه‌نویس پایتون تنها نیاز به تسلط بر زبان پایتون را دارد؛ درحالی‌که برای عناوین شغلی دیگر، علاوه بر پایتون نیاز است که زبان‌های دیگر برنامه‌نویسی مانند جاوا، HTML و… را نیز بلد باشید. به همین دلیل آموزش پایتون در ایران رونق بسیار گرفت.

موضوع دیگر در ارتباط با بازار کار زبان پایتون در ایران، بحث متوسط حقوق برنامه‌نویس پایتون است. دراین‌خصوص باید گفت که میانگین حقوق افرادی که با زبان برنامه نویسی پایتون کار می‌کنند بستگی به عوامل مختلفی از جمله میزان تجربه یا سابقه کار فرد، شرکت موردنظر و عنوان شغلی فرد دارد. اما مهم‌ترین فاکتور تعیین‌کننده حقوق برنامه‌نویسان یا توسعه‌دهندگان میزان تجربه و سطح مهارت آن‌هاست.

برای مثال برنامه‌نویسان سطح اولیه (junior) معمولاً سقف مشخصی از حقوق را دریافت می‌کنند که نسبت به برنامه‌نویسان سطح متوسط و سطح ارشد (senior) کمتر و حدود ۳ الی ۵ میلیون تومان درماه است. اما برای برنامه‌نویسان ارشد پایتون معمولاً سقف مشخصی وجود ندارد و می‌تواند از ۸ الی ۲۵ میلیون تومان درماه متغیر باشد. اما به‌طورکلی چیزی که در مورد بازار کار پایتون واضح است، سطح بالای میانگین حقوق است. بنابراین برای موفقیت هرچه‌بیشتر در بازار کار برنامه نویسی پایتون باید به کسب تجربه و مهارت‌های زیادی بپردازید.

بازار کار پایتون در جهان

بازار کار زبان برنامه نویسی پایتون در جهان نیز بسیار مطلوب و پرتقاضا است. فرصت‌های شغلی مختلفی با عناوینی همچون مهندس نرم‌افزار، مهندس علوم داده، مهندس DevOps و توسعه‌دهنده نرم‌افزار در کشورهای مختلف وجود دارد. همچنین شرکت‌های بزرگی همچون Google، IBM، NASA، Yahoo، Walt Disney و Nokia تقاضای زیادی برای مهندسان و برنامه‌نویسان پایتون دارند.

همچنین میانگین حقوق برنامه‌نویس‌های پایتون در جهان، علاوه بر موارد گفته شده دربخش بازار کار پایتون در ایران، به کشور موردنظر نیز بستگی دارد. برای مثال میانگین حقوق برنامه‌نویس پایتون در کشور آمریکا بیشتر از کشورهای دیگر همچون آلمان و فرانسه است؛ اما به‌طورکلی، میانگین حقوق سالیانه یک برنامه‌نویس یا توسعه‌دهنده پایتون در تمام کشورهای جهان از حدود ۵۹,۰۰۰ دلار الی ۱۴۵,۰۰۰ دلار متغیر است.

جمع‌بندی

پایتون یک زبان برنامه نویسی فوق‌العاده قوی و همه‌کاره است که به‌سرعت در بخش‌های مختلف صنعت و کسب‌وکارها، در حال توسعه است. بازار کار پایتون در آینده نزدیک، چه در ایران و چه خارج از ایران، رشد بسیار امیدوارکننده‌ای خواهد داشت. بنابراین حتی اگر در برنامه‌نویسی مبتدی و تازه‌کار هستید، می‌توانید به یادگیری پایتون از طریق بستر مناسب بپردازید و در بازار کار گسترده پایتون مشغول به کار شوید.

اولین گام برای این مهم، آموزش زبان پایتون است، که نوین پندار به عنوان قدیمی ترین مرجع ارائه دوره های آموزشی غیرحضوری در ایران، این امکان را به ساده ترین شکل با بهترین اساتید، فراهم کرده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 021664*****
[نمایش اطلاعات]