اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139911174902515190

راه‌های ضدعفونی کتاب در دوران کرونایی

کد: 139911174902515190

https://bit.ly/3joK6gP

، تهران , (اخبار رسمی): بهتر است شما کتاب را حدود ۲۴ تا ۴۸ ساعت در جایی دور از دسترس دیگران قرنطینه کنید تا اگر خدایی نکرده ویروسی همراه داشته باشد شما را دچار خود نکند و گرفتار آن نشوید. شاید با قدمی کوچک مانند ضدعفونی کتاب این نعمت ماندنی تر شود.

راه های ضدعفونی کتاب، ضد عفونی دوستی ماندگار
راه‌های ضدعفونی کتاب در دوران کرونایی

کرونا مسئله ای است که امروزه تمام دنیا را درگیر خود کرده و به نوعی به معمایی غیر قابل حل تبدیل شده است. تا به امروز مسلما شما هزاران بار از این ویروس و ویژگی های عجیب و غریب آن شنیده اید و می دانید که چگونه در برابر آن مقابله کنید. در این مقاله قصد نداریم از کرونا و راه های مقابله با آن سخن بگویم. بلکه بحث اصلی این است وقتی قرار است از راه حل ضد عفونی کردن وسایل و لوازم استفاده کنیم، این ضدعفونی کردن را چگونه به کار ببریم تا لوازم و وسایل حساس ما مانند کتاب و دفتر دچار خرابی نشوند؟ از این رو به طور اختصاصی در این مقاله دوست داریم از ضدعفونی کتاب صحبت کنیم و راه های جذابی برای این کار پیشنهاد دهیم.

چرا ضدعفونی کتاب؟!

قبل از شروع بحث بهتر است به این نکته اشاره کنیم که چرا باید اصلا ضدعفونی کتاب را جدی بگیرم و کتاب یا دفتر پلنر را ضد عفونی کنیم؟ متاسفانه کرونا ویروس چموشی است که می تواند در تمامی سطوح حضور داشته باشد و گاها طول عمر بالایی دارد. از طرفی دیگر انسان ذاتا موجودی فراموشکار است و گاها نمی داند که کجا و به چه وسایلی دست زده است. از این رو ناخودآگاه کتاب و وسایل روزمره خود به خود در معرض این ویروس قرار می گیرند. بنابراین ضدعفونی کتاب یک کار ضروری برای حفظ سلامتی ما و خانواده ما محسوب می شود. بنابراین این که برای حفظ کیفیت از ضدعفونی کتاب صرف نظر کنیم راه حل عقلانی نیست.

بنابراین باید یاد بگیریم چگونه ضدعفونی کتاب را انجام دهیم که خود کتاب آسیبی نبیند و به نوعی خراب نشود. چرا که کتاب جنسی لطیف دارد و در برابر مواد ضد عفونی کننده مانند الکل حساسیت بالایی دارد. الکل یا هر ضد عفونی کننده دیگری می تواند صفحات و جلد کتاب را تخریب کند و به نوعی باعث آسیب آن شود. اما پارادوکس اصلی این است که بهترین ماده ضد عفونی کننده نیز همین الکل می باشد. با ما همراه بمانید که می خواهیم این بن بست و تناقض را به نوعی حل کنیم و راه حل بهترین برای ضدعفونی کتاب پیدا کنیم.

ضدعفونی کتاب،ضد عفونی دوستی ماندگار

عموما افرادی که این متن و مقاله را مطالعه می کنند دوست دار کتاب هستند و برای کتاب های خود ارزش خاصی قائل هستند. خوانندگان کتاب به طور کلی حس خاصی نسبت به کتاب ها دارند و واقعا آن ها را همانند دوست واقعی خود دوست می دارند و به آن ها عشق می ورزند. از این رو می توان انتظار داشت زمان و وقت مناسبی برای آن ها داشته باشند واین داشتن زمان می تواند اولین راه حل ما برای ضدعفونی کتاب را راحت تر کند.

اولین و مهمترین نکته مهم در ضدعفونی و نگهداری کتاب این است که شما نباید تحت هیچ عنوان به طور مستقیم به کتاب و یا دفتر از هر نوع آن مانند دفتر پلنر و ... الکل بزنید. یعنی فرض کنید کتاب همانند گوشی یا یک وسیله حساس به آب و مایعات مانند الکل است و نباید به شکل مستقیم به آن الکل و مواد ضد عفونی کننده زد.

اولین راه حل این است که شما به واسطه یک پنبه یا دستمال کاغذی الکل را به روی کتاب و رویه آن بکشید. این گونه درصد تخریب الکل بسیار کاهش پیدا می کند در عین حالی که ضد عفونی به طور کامل انجام می شود. اما همانطور که مشخص است این کار نیازمند صرف زمان و حوصله نسبتا بالایی است و باید شما برای هر کتاب خود زمان چند دقیقه ای را در نظر بگیرید. اما گاها پیش می آید که در محیطی غیر از خانه و یا به هر دلیلی باید به سرعت ضدعفونی کتاب صورت بگیرد. در این حالت باید چه کرد؟

یک راه حل دیگر!

استفاده از دستمال میکروفیبر یا دستمال های مرطوب کننده می تواند مفید به فایده باشد. گرچه کتاب و ورق های آن به آب حساسیت دارد اما نسبت به الکل اثر تخریبی کم تری دارد و می تواند در آن لحظه و ثانیه برای ما مفید واقع شود. اما همچنان راه حل منطقی تر این است که از ماده ضد عفونی کننده استفاده کنیم.

راه حل انتهایی این است که کتاب یا دفتر را برای ۲۴ تا ۴۸ ساعت قرنطینه کنیم و تحت هیچ عنوان به آن دست نزنیم. اما همانطور که در بالاتر گفتیم عملا این راه حل مگر برای کتاب های غیر ضروری و غیر روزمره پاسخگو است. بنابراین نمی توان چندان به این راه حل امید بست. تا این جا مهمترین و اساسی ترین راه های ضد عفونی کتاب را مورد بررسی قرار دادیم. اما در ادامه مطالب مهم دیگری نیز وجود دارد که برای ضدعفونی کتاب بسیار مهم است.

ماسک برای کتاب!

کتاب همچون دوست ما محسوب می شود و به نوعی احساس خاصی می توانیم به آن داشته باشیم. از طرف دیگر همانطور که می دانید کتاب از کاغذ و کاغذ از چوب تهیه می شود. از آن جایی که چوب موجودی زنده محسوب می شود و این موجودیت حتی بعد از تغییر حالت نیز همچنان پابرجا می ماند. از این رو مراقبت و حفظ کتاب مانند مراقبت از یک موجود زنده محسوب می شود. بنابراین به جز در زمان حال که بیماری کرونا دست بر گلوی بشریت فشرده است، در همه حال باید به فکر تمیز کردن و ضدعفونی کتاب باشیم.

این موضوعات ما را به این مفهوم می رساند که باید همانند حفاظت از خودمان از کتاب ها نیز مراقبت کنیم. اینجاست که برای ضد عفونی کتاب باید یک قدم جلوتر رفت و از یک لایه حفاظتی مانند نایلون یا پارچه همانند ماسک برای کتاب استفاده کرد.

پاسخ به یک سوال

این موضوع شاید در دید اول کمی گران به نظر بیاید و از نظر اقتصادی و زمانی چندان به مذاق ما خوش نیاید. اما مسلما راه های ساده تری غیر از خرید یک محافظ وجود دارد. در ساده ترین حالت شما می توانید از نایلون فریزر به عنوان یک پوشش مطمئن برای کتاب خود استفاده کنید اما باید قبول کرد که این کار چندان جذاب و دوست داشتنی نیست و صدای خش خش نایلون از هر چیزی آزار دهنده تر می شود. از این رو بهترین کار این است که تکه پارچه های استفاده نشده در خانه محفظه ای کوچک برای کتاب درست کرد و از آن استفاده کرد. در این راستا به راحتی می توانید خلاقیت های خوبی به خرج دهید و انواع طرح های مختلف را برای آن به کار ببرید. در نظر داشته باشید لازم نیست برای همه کتاب های خود از این روش استفاده کنید و تنها برای کتاب هایی که به شکل روزمره از آن ها استفاده می کنید از این پوشش بهره ببرید.

اگر می خواهید برای تمامی کتاب های کتابخانه خودتان پوشش داشته باشید، از آن جایی که همیشه آن ها را استفاده نمی کنید و اگر وقت و حوصله کافی ندارید می تواند از نایلون به عنوان پوشش کتاب های خود استفاده کنید. مسلما استفاده از این چنین پوشش هایی می تواند ضدعفونی کتاب را بسیار ساده تر کند.

کرونا و آنچه بر ما گذشت!

در این مقاله هدف ما بیشتر این بود که بتوانیم راه های ضدعفونی کتاب به شیوه صحیح را بیان کنیم و راه هایی را پیش پای شما بگذاریم که کتاب و دفتر آسیب کمتری ببینند. اما شما هر کتابی که بگیرید و یا هر دفتری که ار مستر بوک سفارش می دهید شرایط خاص خودش را دارد. به طور مثال دفتر رنگ آمیزی بزرگسالان به سبب این که آمیخته از رنگ و جوهر و ... است نسبت به الکل و آب حساسیت بیشتری دارند. از این رو منطقی ترین راه این است که شما بر اساس آن چه که گفتیم برای دفتر و کتاب های خود یک پوشش قابل شست و شو و تمیزکاری تهیه کنید. توجه داشته باشید که کتاب یک موجود لطیف و دوست داشتنی است و مراقبت از آن بر ما واجب است. نوع نگهداری شما از کتاب به نوعی نشان دهنده شخصیت و تربیت شما می باشد.

حال شما می توانید بر اساس توانایی و دارایی های خودتان نوع بهترین روش ضدعفونی کتاب را انتخاب کنید. یادتان نرود که در این دوران از خرید و خواندن کتاب به بهانه ویروس کرونا غافل نشوید. به هر حال ما باید یاد بگیریم برای مدتی با این ویروس کنار بیاییم و زندگی عادی خودمان را با کمی تغییر ادامه دهیم. کتاب روح و جان زندگی ماست و به واقع نباید از سبد خانواده ما کم شود. این روزها که بیرون رفتن از خانه کمی سخت و خطرناک شده است می توانید کتاب و دفتر خودتان را از طریق سایت خرید لوازم تحریر فانتزی مستر بوک تهیه کنید.

این فروشگاه اینترنتی با در نظر گرفتن تمام پروتکل های بهداشتی متعهد می شود که کتاب و انواع لوازم تحریر شما را با بهترین کیفیت و سریع ترین زمان ممکن به دست شما برساند. البته با این حال بهتر است شما این لوازم را چیزی حدود ۲۴ تا ۴۸ ساعت در جایی دور از دسترس دیگران قرنطینه کنید تا اگر خدایی نکرده ویروسی همراه داشته باشد شما را دچار خود نکند و گرفتار آن نشوید. در نهایت می توان گفت همه ما دست به دست یکدیگر داده ایم تا در بهترین حالت ممکن این دوران سخت و شاید تکرار نشدنی را از سر بگذرانیم و یادمان باشد که سلامتی مهمترین نعمت خداوند است، آن را قدر بدانیم. شاید با قدمی کوچک مانند ضدعفونی کتاب این نعمت ماندنی تر شود.

منابع: تحقیقات فردی / americanlibrariesmagazine

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مستربوک

شروع کارمون از اونجایی بود که من یعنی محمدامین عادل مدیر فروشگاه یک جوون ۲۱ ساله و دانشجو با توجه به علاقه، و دارا بودن علم مارکتینگ و البته شرایط حاد اقتصادی تصمیم بگیرم تا فروشگاهی متناسب با علایقم راه اندازی کنم. این رو هم بگم که تنهای تنها شروع کردم و طبق معمول کسی همسفرم نشد و افکار مثبت و منفی هم وجود داشت. نگاهم به این فروشگاه فقط در حد یک آب باریکه بود و نه بیشتر اما از عید ۹۹ خدا نگاهی کرد و باعث شد فروشگاه رو گسترش بدیم و با انگیزه بیشتری ادامه بدیم! کماکان سپاسگزارم از لطف و محبت شما عزیزانم به امید حمایت بیشتر از جوانان و دانشجویان 💕

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]