اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139907214699515190

معرفی 7 اثر از بهترین آثار استاد محمدرضا شجریان

کد: 139907214699515190

https://bit.ly/3lFrNUw

، تهران , (اخبار رسمی): استاد محمدرضا شجریان زاده یکم مهر 1319 در مشهد، از بزرگترین و ماندگار چهره های موسیقی ایران به شمار می رود که با خلق آثار هنری فوق العاده ارزشمند خود، خاطره ای ماندگار در ذهن و جان و زندگی ایرانیان گذاشت.

معرفی 7 اثر از بهترین آثار استاد محمدرضا شجریان
معرفی 7 اثر از بهترین آثار استاد محمدرضا شجریان

استاد محمدرضا شجریان زاده مشهد در یکم مهر ۱۳۱۹ است که در تاریخ ۱۷ مهر ۱۳۹۹ به دیار باقی شتافت. او موسیقی دان، خواننده اصیل سبک سنتی، خوشنویس در نستعلیق، رئیس شورای عالی خانه موسیقی، مؤسس گروه شهناز و ابداع کننده چندین ساز موسیقی و قاری قرآن بود.

در این مطلب از مقالات مجله مستربوک، به بررسی مهمترین و محبوب ترین آثار استاد محمدرضا شجریان، خسرو آواز ایران پرداخته  که متأسفانه دیگر در بین ما نیست اما آثار و هنر او و تأثیرات انکارناپذیر و گسترده ای که بر روی موسیقی و هنر ایران گذاشت، تا ابد جاویدان است.

 

ربّنا:

ربّنای استاد شجریان از آثار بسیار مهم و برجسته ای است که همه ما موقع افطار با آن خاطرات زیادی داریم و به جزء جدایی ناپذیر این لحظات ملکوتی تبدیل شده که به گفته خود ایشان، «آهنگ ربّنا وقف مردم است».

این اثر در واقع ۴ آیه از قرآن (مربوط به سوره های بقره، آل عمران، مؤمنون و کهف) است که در تابستان سال ۱۳۵۸ در رادیو ایران ضبط شد که هدف اصلی از ضبط آن تدریس به 2 هنرجو بود. جالب اینکه هم اکنون این اثر به یاد ماندنی از تاریخ ۱۹ اردیبهشت سال ۱۳۹۶ در فهرست آثار معنوی ایران قرار گرفته است.

ربنای نخست از آیه ۸ سوره آل عمران، ربنای دوم از آیه ۱۰۹ سوره مؤمنون، ربنای سوم از آیه ۱۰ سوره کهف و ربنای چهارم از آیه ۲۵۰ سوره بقره گرفته شده است که استاد محمدرضا شجریان نه تنها در نقش یک هنرمند و موسیقیدان بلکه در نقش قاری قرآن نیز به خواندن آن پرداخت. به همین دلیل طبق گفته علیرضا افتخاری، از خوانندگان سنتی مشهور ایران، جایگزینی ربّنای شجریان غیر ممکن است!

مرغ سحر:

تصنیف مرغ سحر از جمله آثار بسیار معروف استاد شجریان است که خاطره ما با این آهنگ با صدای دلنواز او شکل گرفته است. تاریخچه ساخت موسیقی این تصنیف به مرتضی نی داوود بر می گردد که الهام گرفته از شعر ملک الشعرای بهار است که دوران حکومت محمدعلی شاه و به توپ بسته شدن مجلس و ناامیدی و بلاتکلیفی مردم آن زمان سرود.

این اثر بارها توسط خوانندگان مختلف بازخوانی شده اما هیچ کدام اثرگذاری مانند صدای استاد شجریان را نداشتند و زمانی که قرار بود او در سن خوزه کنسرت داشته باشد، قصد کرد که از مرتضی نی داوود هم دعوت شود که متأسفانه فوت کرده بودند و به همین دلیل در این کنسرت، استاد محمدرضا شجریان اعلام کرد بخاطر فوت ایشان ۱ دقیقه سکوت می کند و سپس قطعه «مرغ سحر» را می خواند. از آن زمان بود که همیشه به عنوان آخرین قطعه در کنسرت های ایشان اجرا شد.

بهار دلکش:

این تصنیف منتسب به درویش خان و شعر آن از ملک الشعرای بهار بوده که افراد زیادی آن را اجرا کرده اند اما همه آن را با صدای محمدرضا شجریان می شناسیم. اولین بار که این تصنیف خوانده شد، اجرای مشترک ایشان با محمدرضا لطفی در سال ۱۳۵۴ در تلویزیون بود اما خاطره ما از صدای ایشان به اجرای مشترک این دو بزرگوار در سال ۱۳۵۹ داخل سفارت آلمان برمی گردد که بعدا در آلبوم «عشق داند» در سال ۱۳۷۶ وارد بازار شد.

تم این تصنیف بسیار غمگین بوده و در آواز ابوعطا و گوشه حجاز کار شده است و با تکنوازی تار استاد محمدرضا لطیفی شروع می شود. قطعه فوق آخرین قطعه آلبوم گفته شده و تنها تصنیف آن است.

غوغای عشق بازان:

غوغای عشق بازان در واقع آلبوم مشترک استاد محمدرضا شجریان و پسر وی، همایون شجریان است که اجرای آن با دستگاه شور و افشاری بوده و در سال ۱۳۸۵ ضبط و در مرداد ماه سال ۱۳۸۶ نیز منتشر شد. سرپرستی آهنگ های این آلبوم را سعید فرج پوری از گروه آوا بر عهده داشت. ضمنا آلبوم غوغای عشق بازان در سال ۱۳۸۶ به شکل بخشی از یک کنسرت عظیم پخش گردید. قطعه های موسیقیایی که در این آلبوم وجود دارند شامل قطعه دیدار، قطعه پنج ضربی که برگرفته از غزل سعدی است، آواز دیلمان که از غزل سعدی گرفته شده، تصنیف در فراق برگرفته از غزل سعدی، ساز آواز افشاری، چهار مضراب افشار به نام رقص پروانه، تصنیف ساقیا، ساز و آواز قرائی و در نهایت تصنیف باده عشق هستند.

رندان مست:

رندان مست استاد محمدرضا شجریان، دومین آلبوم رسمی ایشان در سال ۱۳۸۸ بعد از آلبوم «آه باران» و اولین همکاری ایشان با گروه شهناز بود. در این آلبوم قطعاتی از کنسرت گروه شهناز که در مهر سال ۱۳۸۷ اجرا شده نیز حضور دارند و استاد شجریان نیز از سازهای جدید ابداعی خود برای اجرای این آلبوم رونمایی کرد.

اجرای این آلبوم در دستگاه همایون بوده که در ۷ شهریور ۱۳۸۸ نیز وارد بازار شد. ۹ آهنگ در آن به اجرا گذاشته شد که شامل آهنگ های دیدار، زنگ شتر، چو بشنوی سخن اهل دل مگو که خطاست، تصنیف چشم یاری، مرا به کار جهان هرگز التفات نبود، تصنیف باد صبا، چهار مضراب بیداد، گفتم آهن دلی کنم چندی، تصنیف رندان مست هستند.

خراسانیات:

آلبوم «خراسانیات»، حاصل همکاری مشترک استاد شجریان به عنوان خواننده با پرویز مشکاتیان به عنوان آهنگساز در سال ۱۳۶۵ در استودیو بِل است که در ۲۰ اسفند سال ۱۳۹۸ منتشر شد. در این آلبوم بسیار زیبا از اشعار باباطاهر و ملک الشعرای بهار استفاده شده و اجرای آن بر عده گروه عارف بوده است. در این آلبوم ۸ قطعه به چشم می خورند که کاملا حال و هوای خراسان را دارد ضمن اینکه هر دو این اساتید بزرگوار نیز زاده خراسان هستند.

عناوین قطعات به کار رفته در آلبوم خراسانیات از استاد محمدرضا شجریان عبارتند از:

مقدمه کاروانیان، گفتی که مَمیر از ملک الشعرای بهار، چهار مضراب، زُلفای قِجِری از ملک الشعرای بهار، قطعه خزان، تکنوازی سنتور، ساز و آواز دشتستانی از باباطاهر، یِقین دِرُم از ملک الشعرای بهار.

ساز خاموش:

از بهترین قطعات موسیقی سنتی که به تمامی طرفداران این سبک از موسیقی باید توصیه کرد. در این تصنیف، کمانچه و آواز استفاده شده و یک نوع تصنیف است که در واقع بخش اول کنسرت سال ۱۳۸۴ است. در این قطعه موسیقی سه استاد بزرگ ایرانی یعنی محمدرضا شجریان، حسین علیزاده و کیهان کلهر حضور دارند که همایون شجریان نیز به عنوان همخوان و زننده تنبک حضور پیدا کرده است. این شعر متعلق به محمدرضا شفیعی کدکنی است.

 

جمع بندی مطالب

قطعا شمردن آثار استاد بزرگ محمدرضا شجریان و اشاره کردن به نمونه های برتر کار بسیار سختی است چرا که همگی آنها ارزشمند و بسیار هنری هستند. اما در این مطلب سعی شد به نمونه هایی اشاره شود که اکثر مردم با آنها خاطره دارند و بخشی از جان و فرهنگ و زندگی ایرانیان شده است.

 

روحش شاد و یادش گرامی باد.

مستربوک

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مستربوک

شروع کارمون از اونجایی بود که من یعنی محمدامین عادل مدیر فروشگاه یک جوون ۲۱ ساله و دانشجو با توجه به علاقه، و دارا بودن علم مارکتینگ و البته شرایط حاد اقتصادی تصمیم بگیرم تا فروشگاهی متناسب با علایقم راه اندازی کنم. این رو هم بگم که تنهای تنها شروع کردم و طبق معمول کسی همسفرم نشد و افکار مثبت و منفی هم وجود داشت. نگاهم به این فروشگاه فقط در حد یک آب باریکه بود و نه بیشتر اما از عید ۹۹ خدا نگاهی کرد و باعث شد فروشگاه رو گسترش بدیم و با انگیزه بیشتری ادامه بدیم! کماکان سپاسگزارم از لطف و محبت شما عزیزانم به امید حمایت بیشتر از جوانان و دانشجویان 💕

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

موسیقی