اطلاعات تماس
  • ۰۲۱۸۸۲*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139912054929416073

تاریخچه شیر توپی و مقایسه انواع آن

کد: 139912054929416073

https://bit.ly/3pNB6Ud

، (اخبار رسمی): شیرآلات در زندگی روزمره ما استفاده فراوانی دارند و ممکن است مورد توجه واقع نشوند. به عنوان مثال، شیرهای لوله کشی خانگی نیز اکثرا جزِ این شاخه قرار می‌گیرند.

شیر توپی
شیر توپی

در رابطه با تاریخچه شیر توپی می توان گفت، شیر توپی مدرن در سال 1967 یا حدود 1957 بر اساس منابع مختلف اختراع شد. شیر توپی نسبت به پلاگ ولو استفاده شده در قرن بیستم پیشرفت عمده ای داشت. قدیمی ترین شیر های توپی در حدود سال 1967 به صورت تجاری در دسترس بودند.

محققان شیر توپی به یک شیرکروی از نوع توپی اشاره دارند که منجر به اختراع شیر توپی امروزی شده است. این شیر توپی یک شیر تمام برنجی با  نشیمنگاه برنجی و توپ برنجی بود. ظاهراً این شیر توپی در بازار موفق نبود و در فهرست اواخر دهه 1800 در کاتالوگ شیرآلات ذکر نشده است. در حالی که شیر توپی امروزی کاملاً اختراع جدیدی است، ایده این شیر توپی برای حدود 125 سال پیش است.

مقایسه انواع شیر توپی

در ادامه مدل های معمول شیر توپی را به اختصار معرفی می کنیم:

استاندارد (رشته ای)

شیر توپی استاندارد از محفظه، نشیمنگاه، توپ و اهرم برای چرخش توپ تشکیل شده است. شیر توپی استاندارد می تواند شامل دو، سه یا چهار پورت باشد. آنها طیف وسیعی از گزینه ها و دامنه عملیاتی زیادی برای فشار و دما دارند.

هیدرولیک

شیر توپی هیدرولیک به دلیل تحمل فشار بالا و مقاومت در برابر گرما، مخصوص سیستم های هیدرولیک و گرمایش طراحی شده است. شیر توپی هیدرولیک از فولاد یا فولاد ضد زنگ ساخته می شود. علاوه بر این، جنس نشیمنگاه شیر توپی دریچه های هیدرولیکی را برای فشار کاری بالا مناسب می کند. نشیمنگاه شیر توپی از پلی اکسی متیلن (POM) ساخته شده می شود که برای کاربردهای فشار بالا و دمای پایین مناسب است. حداکثر فشار کاری شیر توپی هیدرولیکی از 500 بار بالاتر می رود در حالیکه حداکثر دما تا 80 درجه سانتیگراد بالا می رود.

فلنج دار

شیر توپی فلنج دار با نوع اتصال آن مشخص می شود. پورت ها از طریق فلنج به سیستم لوله کشی متصل می شوند که معمولاً مطابق با استاندارد خاصی طراحی می شوند. شیر توپی فلنج دار سرعت دبی بالایی را ارائه می دهد زیرا معمولاً به گونه ای طراحی شده تا تحمل فشار و سرعت بالا را داشته باشد. هنگام انتخاب شیر توپی فلنج دار، علاوه بر درجه فشار، باید کلاس فشرده سازی فلنج را نیز مد نظر قرار دهید که نشان دهنده بالاترین فشار این نوع اتصال است. این شیرهای توپی با دو، سه یا چهار پورت طراحی شده اند. آنها به طور معمول از فولاد ضد زنگ، فولاد یا چدن ساخته می شوند.

دریچه دار

شیر توپی دریچه دار تقریباً شبیه شیرهای توپی 2 طرفه استاندارد در هنگام طراحی است. تفاوت اصلی این است که درگاه خروجی در موقعیت بسته به محیط منفذ می شود. این امر با یک سوراخ کوچک که در توپ و بدنه دریچه سوراخ می شود، حاصل می شود. با بسته شدن شیر، سوراخ ها با درگاه خروجی در یک راستا قرار می گیرند و فشار را آزاد می کنند. این امر به ویژه در سیستم های هوای فشرده که فشرده سازی فضای کار ایمن تری را فراهم می کند بسیار مفید است.

شیر توپی یا بال ولو چگونه کار می کند؟

در شیر توپی حرکت یک گوی در وسط شیر منجر به قطع و وسط شدن جریان میگردد به همین دلیل از این عنوان استفاده میکنند.  در مرکز شیر توپی حفره ای قرار دارد. که با چرخش گوی یا همان بال در این حفره ها این دریچه ها را میتوان به سرعت باز و بسته کرد. زمانی که شیر توپی باز است، روزنه مرکزی بر روی دهانه خط لوله باز میشود تا به نفت، گاز یا مایع دیگر اجازه عبور از آن را بدهد. سپس میتوان آن را به حالت بسته درآورد، جاییکه محور روزنه بر روی دهانه لوله اصلی عمود است که در این صورت به راحتی می تواند از جریان یافتن محتوا درون لوله جلوگیری کند.

معایب شیر توپی:

1.توانایی محدود کردن جریان در آن محدود است

2.ضربه پذیری شیر توپی بالا است که درصد فرسایش آن را افزایش می دهد

ابعاد شیر توپی بسیار متنوع بوده و اندازه های 2 تا 56 اینچ و در کلاس های مختلف تولید می شود.

در مورد تفاوت بین ورودی جانبی و ورودی بالایی در یک شیر توپی باید گفت در شیر توپی با ورودی بالایی دسترسی به توپی از قسمت بالای شیر است و نسبت به شیرهای با ورودی جانبی دسترسی راحت تری دارند اما در شیر توپی با ورودی جانبی دسترسی به توپی از قسمت جانبی یا پهلوی شیر بوده و ساختار یکپارچه ای ندارند و قیمت آن ها نیز کمتر از شیر توپی با ورودی بالایی است.

مواد سازنده شیر توپی در مورد بدنه فلزاتی چون فولاد ضد زنگ و در مورد نشیمنگاه از الاستومتر استفاده می شود.

شیر توپی از جمله شیرآلات جمع و جور و بسیار پرکاربرد است که در انواع گوناگونی تولید شده تا پاسخگوی نیاز های زیادی باشد.

پترو کالوج تامین کننده و عرضه کننده انواع با کیفیت شیر های توپی در ایران است. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت آخرین قیمت ها با ما تماس بگیرید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • ۰۲۱۸۸۲*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید