اطلاعات تماس
  • 061339***** - 090584*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139912134943215477

فیبرومیالژیا (Fibromyalgia) یا دردهای مزمن عضلانی – اسکلتی چیست؟

کد: 139912134943215477

https://bit.ly/3uYwzSK

، اهواز , (اخبار رسمی): سندرم فیبرومیالژیا (Fibromyalgia) یا بیماری مزمن اسکلتی - عضلانی بیماری است که با درد، سفتی و حساسیت عضلات، تاندون ها و مفاصل بدن شناخته می شود.

فیزیوتراپی سندرم فیبرومیالژیا
سندرم فیبرومیالژیا

سندرم فیبرومیالژیا باعث آسیب به بدن یا تغییر شکل آن نمی شود. این سندرم پیچیده به عللی می تواند زندگی روزمره فرد را به شدت تحت تأثیر قرار داده و مختل کند و نیاز فرد به فیزیوتراپی را ایجاد می کند. تشخیص بیماری فیبرومیالژیا با از بین بردن علل احتمالی علائم انجام می شود. ممکن است طول بکشد تا معلوم شود که کدام علامت توسط چه مشکلی ایجاد شده است. هیچ آزمایش پزشکی قطعی برای تشخیص فیبرومیالژیا وجود ندارد و علائم این سندرم، می تواند به مرور زمان و تحت تاثیر عواملی مثل خستگی و اختلالات خواب به وجود بیاید و از بین برود.

سندرم فیبرومیالژیا (FMS) به عنوان یک مشکل سیستمیک شامل ناهنجاری های بیوشیمیایی، عصبی، اختلال غدد درون ریز و اختلالات فیزیولوژیک در نظر گرفته می شود. این بیماری می تواند منجر به اختلال در پردازش و درک درد شود. علائم مرتبط با FMS ممکن است از علل اولیه یا ثانویه واکنشی نشات گرفته باشد. سندرم فیبرومیالژیا (FMS)، در زنان شایع تر از مردان است و باعث اختلال و دردهای مزمن عضلانی- اسکلتی می شود. این سندرم در سنین پایین نیز مشاهده شده است. موثرترین درمان برای سندرم فیزیومیالژیا، ترکیبی از آموزش، کاهش استرس، ورزش و دارو است.

دردهای مزمن عضلانی - اسکلتی به عنوان علامت اصلی FMS مشخص می شود، که اغلب توسط بیماران بدون در نظر گرفتن فعالیت بدنی به عنوان درد و سوزش توصیف می شود. علائم دیگر و مشکلات مرتبط با سندرم فیرومیالژیا به صورت شدید یا خفیف رخ می دهد که می تواند عملکرد جسمانی را تحت تأثیر قرار دهد. فیبرومیالژیا (FMS) ممکن است به دلیل قرار گرفتن در معرض تحریکات محیطی متوالی، فعالیت های بدنی و احساس درد باقی مانده از فعالیت ها ایجاد شود. علائم سندرم فیبرومیالژیا اغلب با فشار خون بالا، قرار گرفتن در معرض هوای مرطوب و خنک یا بیش از حد گرم، تغییر ناگهانی فشار هوا، ضربه، فعالیت بدنی یا کشش بیش از حد و دیگر بیماری های عضلانی تشدید می شود.

علت دقیق سندرم فیبرومیالژیا هنوز در حال تحقیق است. البته فرضیه های بسیاری در مورد چگونگی نقش چندین عامل در ایجاد آن وجود دارد. چندین دلیل بالقوه و فاکتور خطرزا وجود دارد که در زیر ذکر شده است که در حال حاضر با (FMS) مرتبط هستند یا خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند:

  • رژیم غذایی
  • ویروس
  • تأثیرات شغلی، فصلی و محیطی
  • اختلالات استرسی حوادث دوران کودکی  (PTSD)
  • عوامل روانشناختی و رفتاری
  • افسردگی
  • اختلالات خواب
  • اضطراب
  • روماتیسم مفصلی

همچنین سابقه خانوادگی فیبرومیالژیا یک عامل خطر برای بیماران مشکوک است.

فیزیوتراپی سندرم فیبرومیالژیا

در حالی که هیچ درمان شناخته شده ای برای سندرم فیبرومیالژیا وجود ندارد، فیزیوتراپی ممکن است به کاهش علائم درد کمک کند. علاوه بر ورزش، فیزیوتراپیست ها از طیف وسیعی از درمان های فیزیوتراپی شامل ماساژ درمانی، کرایوتراپی و آب درمانی استفاده می کنند. با استفاده از این ابزارها، فیزیوتراپیست ها می توانند به افراد مبتلا به سندرم فیبرومیالژیا کمک کنند تا از عضلات خود بهره گرفته و به منظور انعطاف پذیری بدن، کشش داشته باشند و مفاصل خود را از طریق تمرینات تقویتی دامنه حرکتی حرکت دهند.

فیزیوتراپیست ها با استفاده از مهارت های فیزیوتراپی می توانند به افراد مبتلا به فیبرومیالژیا نشان دهند که چگونه علائم درد و سفتی عضلانی در زندگی روزمره را تسکین دهند. متخصصان فیزیوتراپی به افراد مبتلا به فیبرومیالژیا می آموزند که چگونه قدرت ایجاد کنند و دامنه حرکت خود را بهبود ببخشند. فیزیوتراپیست ها روش هایی برای رهایی از دردهای مزمن عضلانی – اسکلتی به بیماران نشان می دهند و می توانند به افراد مبتلا به فیبرومیالژیا کمک کنند تا یاد بگیرند که چگونه درباره فعالیت های روزمره تصمیم معقولانه بگیرند که به جلوگیری از درد کمک کند.

فیزیوتراپی بر درمان، بهبود و پیشگیری از آسیب ها یا ناتوانی ها متمرکز است. همچنین برنامه های منظم فیزیوتراپی، ممکن است به بیمار کمک کند تا کنترل فیبرومیالژیا را بدست آورد؛ زیرا بیمار پس از شناخت بیماری بیشتر بر روی اصلاح الگوی زندگی و درمان و اصلاح اختلالات پوسچر یا وضعیتی تمرکز می کند. اما با انجام فیزیوتراپی فیبرومیالژیا، مشکلات مزمن، درد، سفتی و خستگی هر کدام از اعضا را مدیریت می کند.

اصلاح اختلالات پوسچرال یا وضعیتی به بیمار کمک می کند تا عملکردهای عضلانی کارآمد و موثر در روند بهبودی فیبرومیالژیا، امکان پذیر شود؛ در نتیجه بیمار مبتلا به سندرم فیبرومیالژیا قادر خواهد بود از خستگی و درد بی مورد جلوگیری کند. علاوه بر این مورد، فیزیوتراپیست ممکن است از تمرینات خاص کششی و تقویتی به صورت آرام برای کمک به بیمار در بهبود انعطاف پذیری عضلات و رفع نیازهای فردی استفاده کند. تمرینات آرامش بخش که فیزیوتراپیست به بیمار آموزش می دهد، می تواند به کاهش تنش عضلانی کمک کند.

یکی دیگر از فایده های فیزیوتراپی سندرم فیبرومیالژیا این است که به فرد آسیب دیده این امکان را می دهد تا از نزدیک با یک متخصص آموزش دیده که می تواند یک برنامه درمانی خاص برای فیبرومیالژیا طراحی کند، همکاری کند. فیزیوتراپیست، پیشرفت بیمار را مستندسازی می کند و می سنجد. هدف نهایی فیزیوتراپی سندرم فیبرومیالژیا این است که بیمار درمان ها و تمرینات خاص را بیاموزد و سپس آنها را روزانه یا در صورت نیاز در خانه انجام دهد.

چگونه یک فیزیوتراپیست می تواند به بهبود سندرم فیبرومیالژیا کمک کند؟

یک متخصص فیزیوتراپی (فیزیوتراپیست) دارای شناخت کامل در زمینه آناتومی و حرکت شناسی است. فیزیوتراپیست ها با انواع بیماران در هر شرایط سنی و جسمی کار می کنند. آنها خدمات فیزیوتراپی را ارائه می دهند که به بازیابی عملکرد، بهبود تحرک، تسکین درد، جلوگیری از محدودیت های جسمی دائمی و بازیابی تناسب و سلامتی کمک می کند.

  • فیزیوتراپی فیبرومیالژیا با استفاده از حرارت درمانی: آب درمانی با بسته های گرم یا سرد و با تحریک عضلات، عضلات بدن را تحریک کرده و به بهبودی کمک می کند. به عنوان مثال، کمپرس سرد با انقباض رگ های خونی تورم را کاهش می دهد . برعکس، با استفاده از کمپرس گرم در مناطق دردناک، رگ های خونی گشاد می شود و باعث افزایش جریان خون، اکسیژن رسانی و سایر مواد مغذی می شود.
  • فیزیوتراپی فیبرومیالژیا با استفاده از هیدروتراپی: هیدروتراپی می تواند به تسکین کوتاه مدت درد سندرم فیبرومیالژیا کمک کند. کمپرس سرد ممکن است درد یک آسیب دیدگی مانند پیچ ​​خوردگی یا کشیدگی را کاهش دهد و گرمای ممکن است باعث تسکین درد مزمن ماهیچه ای فیبرومیالژیا یا نقطه دردناک عضلانی شود. مرکز فیزیوتراپی ممکن است از یک پد گرم کننده مرطوب یا یک حوله گرم و مرطوب یا یک بسته هیدروکلراتور استفاده کند. همچنین بیمار می تواند به عنوان درمان خانگی روی چهار پایه زیر دوش بایستد یا بنشیند و اجازه دهد آب گرم به قسمت دردناک بدنش برخورد کند.

فیزیوتراپیست ممکن است به بیمار توصیه کند که دقیقاً قبل و بعد از کشش تقویتی یا ورزش های هوازی از حرارت مرطوب برای چند دقیقه استفاده کند. انجام این کار ممکن است باعث کاهش درد و بهبود عضلات شود. اگر بیمار مایل است از گرمای مرطوب برای کاهش درد فیبرومیالژیا استفاده کند، باید آن را روزانه دو بار، هر بار حدود 15 دقیقه امتحان کند. برخی از افراد مبتلا به فیبرومیالژیا ترجیح می دهند کمپرس یخ را با گرمای مرطوب پشت سر هم انجام دهند تا بهترین نتیجه را بگیرند.

متخصص فیزیوتراپی ممکن است از انواع مختلفی برای فیزیوتراپی سندرم فیبرومیالژیا استفاده کند که در زیر به آنها اشاره ای کوتاه می کنیم:

  • ایروبیک در آب
  • تمرینات کششی و تقویت کننده
  • تحریک الکتریکی
  • ورزش هوازی و مقاومتی
  • تکنیک های دستی
  • ماساژ درمانی
  • ورزش و نرمش های تسکین درد
  • آب درمانی و بالن درمانی
  • درمان رفتار شناختی
  • طب سوزنی

یکی از موارد برای درمان سندرم فیزیومیالژیا که در بالا به آن اشاره کرده ایم، فیزیوتراپی است. در جستجوی یک مرکز تخصصی فیزیوتراپی، ابتدا مهم است که بررسی شود آیا کلینیک فیزیوتراپی، امکانات و تجهیزات مورد نظر برای برنامه مراقبت های فیزیوتراپی بیمار را شامل می شود؟ در مرحله بعد، یافتن فیزیوتراپیست آموزش دیده، که در زمینه مقابله با بیماری تجربه داشته باشد، بسیار موثر است. کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا همگام با علوم روز دنیا یکی از مراکز فیزیوتراپی خوب در اهواز است. این کلینیک، دارای تمامی امکانات و تجهیزات برای انواع فیزیوتراپی ها و روش درست درمانی آن است. کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا در اهواز دارای بهترین واحد های درمانی از جمله ماساژ درمانی، کرایوتراپی، تمرینات کششی، تکنیک های دستی و ... بوده که زیر مجموعه فیزیوتراپی فیبرومیالژیا یا دردهای مزمن عضلانی - اسکلتی است و برای درمان این بیماری کاربرد دارد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا

در روزگار امروز "حرکت و پویایی" شاخصه زندگی هر انسانی است. انسان بدون حرکت گویی هدفی را دنبال نمی کند و طعم شیرین زندگی را نمیچشد. هر بخشی از زندگی را تصور کنیم می بینیم که تحرک نقش موثری در آن دارد. از آنجا که به دلایل مختلف توان حرکتی و جسمانی هر انسان ممکن است دچار اختلال گردد، علم فیزیوتراپی نقش بسیار مهمی در بازیابی و درمان افراد ایفا می کند. همچنین این علم نقش موثری در اصلاح حرکت و پیشگیری آسیب های جسمی داشته و باعث بهبود کیفیت زندگی می گردد. " مرکز فیزیوتراپی آرنیکا " با شعار " حرکت یعنی زندگی" و در راستای بهبود کیفیت خدمات فیزیوتراپی و ارتقاء سلامت جسمی و حرکتی افراد جامعه در شهر اهواز و در سال 1398 افتتاح گردید. کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا با داشتن واحدهای درمانی فیزیوتراپی از جمله واحد الکتروتراپی، مکانوتراپی، تکنیک های دستی، تمرین درمانی، لیزر درمانی، ماساژ درمانی، سوزنکاری خشک، فیزیوتراپی تنفسی و ... و با دارا بودن تجهیزاتی همچون لیزر پرتوان، لیزر کم توان، شاک ویو، تکار، مگنت، وکیوم، تنس، تردمیل، تخت میگان، تخت فریم، وکیوم، اولتراسوند و ... ارائه دهنده خدمات نوین فیزیوتراپی به مراجعه کنندگان محترم است.

اطلاعات تماس
  • 061339***** - 090584*****
[نمایش اطلاعات]