اطلاعات تماس
  • 061339***** - 090584*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140005125360715477

لاغری و تناسب اندام

درمان چاقی با راهکارهای فیزیوتراپی لاغری

کد: 140005125360715477

https://bit.ly/3CqyrHD

، اهواز , (اخبار رسمی): علم فیزیوتراپی لاغری با ترکیب روش های سنتی نظیر طب سوزنی و متدهای جدید لاغری و تناسب اندام و تمرکز روی اصلاح افکار و فعالیت های ورزشی، سعی کرده است که افراد را تا حد زیادی از استرس و عوامل تنش زا دور کند و درمان چاقی کمک کند.

درمان چاقی با راهکارهای فیزیوتراپی لاغری
درمان چاقی با راهکارهای فیزیوتراپی لاغری

لاغری و تناسب اندام

چاقی و اضافه وزن مفرط، عامل قابل پیشگیری مرگ و میر در سراسر جهان است. از سال 1980 شیوع چاقی به علت عوامل مختلف محیطی در سراسر جهان دو برابر شده است. اضافه وزن از جمله دغدغه ها و معضلاتی به شمار می رود که علاوه بر عامل بیماری بودن، سبب منزوی شدن و گوشه گیری افراد مختلف جامعه شده است. از این رو، افراد چاق به طور مرتب مرزهای پیچیده زیستی، اجتماعی، فیزیکی را تجربه می کنند. چاقی و اضافه وزن به دلایل مختلفی نظیر اختلال در ترشح هورمون انسولین، در دسترس بودن غذا، کم خوابی، یائسگی، ترک سیگار و... رخ خواهد داد.

معمولا مسئله ای که اکثر افراد را به سمت چاقی و اضافه وزن سوق می دهد، استرس است و در دنیای امروز، عنوان یکی مهم ترین عوامل اضافه وزن، استرس شناخته شده است. استرس، پرخوری مداوم و در ادامه چاقی را به دنبال خواهد داشت. علم فیزیوتراپی لاغری با ترکیب روش های سنتی نظیر طب سوزنی و متدهای جدید لاغری و تناسب اندام و تمرکز روی اصلاح افکار و فعالیت های ورزشی، سعی کرده است که افراد را تا حد زیادی از استرس و عوامل تنش زا دور کند و درمان چاقی کمک کند.

در دنیای امروز، یکی از بزرگترین افسانه ها در مورد فیزیوتراپی این است که می تواند به فرد کمک کند تا از آسیب دیدگی بهبود یابد یا مشکلاتی مانند سفتی گردن و درد پا را برطرف کند. با اینکه فیزیوتراپی کاربرد های بیشتری نیز دارد. فیزیوتراپی می تواند جسم را به طور کلی بهبود بخشد و باعث بهبود حال افراد شود. مدیریت وزن چیزی کمتر از یک مبارزه نیست و فیزیوتراپی لاغری و تناسب اندام می تواند در تنظیم وزن و درمان چاقی، کمک زیادی کند. این فیزیوتراپی همچنین می تواند یک راه حل موثر برای کسانی باشد که پس از آسیب دیدگی دچار اضافه وزن می شوند. فیزیوتراپی لاغری و تناسب اندام، تحرکات بدنی را نیز تقویت می کند، به درمان چاقی کمک می کند و سبب افزایش و بهبود تحرک همراه با بازیابی عملکرد ها در عضلات سفت و دردناک و تاندون ها می شود.

چاقی و اضافه وزن و خطرات ناشی از آن

طبق آخرین گزارشات چاقی و اضافه وزن عامل مشکلات قلبی و عروقی، نازایی و ناباروری، سرطان، اختلال تنفسی، دیابت و... است. اضافه وزن، امروزه یکی از مشکلات بزرگ برای کشورهای در حال توسعه است. به طور معمول اغلب افراد میانسال به علت احساس درد در مفاصل چندان میلی به ورزش ندارند و اغلب کارمندان و پشت میزنشینان دیگر وقتی برای انجام ورزش به منظور تناسب اندام ندارند. زندگی ماشینی، استفاده از غذای های پرکالری و اپلیکیشن های سرگرم کننده سبب شده تا کودکان دیگر رغبتی به ورزش در یک محیط مفرح و شاد نداشته باشند.

از این رو باید بدانیم که در چنین جامعه ای، دیابت هر لحظه در کمین کودکان، نوجوانان، جوانان و میانسالان است. اکنون که اشخاص مختلف در جایگاه های مختلف شغلی، وقتی برای انجام تمرینات ورزشی ندارند و یا به بیان بهتر رغبتی به شرکت و حضور در باشگاه های ورزشی و تناسب اندام ندارند، علم فیزیوتراپی تمام سعی خود را به کار گرفته است که افراد در هر سن و با هر بیماری به کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام مطلوب خود بیندیشند. فیزیوتراپی لاغری و تناسب اندام شامل استراتژی مشخصی به جهت انجام اعمال و کنترل تجهیزات تنظیم شده مانند ورزش و ماساژ به جهت کمک به ترمیم بدن بیماران است که می تواند با سبک و متد خاص به درمان چاقی، کاهش وزن و از بین بردن چربی های اضافی بدن کمک کند.

از یک نظریه تا رسیدن به واقعیت لاغری و تناسب اندام در علم فیزیوتراپی

اغلب مردم علم فیزیوتراپی را تنها محدود به محیط بیمارستان، خانه سالمندان و مرکز نگهداری از معلولان می دانند. اما در سال 2017، نظریه یک فیزیوتراپیست در دانشگاه ایلینویز شیگاگو سبب شده تا 30 نفر به منظور شرکت در آزمایش این نظریه داوطلب شوند. آزمایش مورد نظر در مدت 3 ماه در بین افرادی با جنسیت مختلف، سنین متفاوت و بیماری های مختلف انجام شد. در طی این 3 ماه داوطلبان آزمایش در کنار ورزش و تغذیه سالم و درست به مدت 20 دقیقه از تحریکات الکتریکی استفاده می کردند. نتیجه این آزمایش پس از سه ماه، شگفت انگیز و جالب بود؛ چرا که افرادی که از درد مفاصل خود شکایت داشتند، توانستند به واسطه این جلسات تا حد قابل توجهی دردهای مفصلی خود را مهار کنند.

اضافه وزن در بسیاری از افراد، سبب درد در ناحیه زانو و آرتریت شده بود، ولی کاهش وزن باعث فراموشی درد های مفصلی در بسیاری از افراد شد. اما چیزی که توجه تمام افراد حاضر و ناظر بر این آزمایش را به خود جلب کرد، کاهش وزن چشمگیر تمامی داوطلبان این آزمایش بود. چرا که تمامی افراد به طور میانگین توانسته بودند در هر ماه 2.7 کیلوگرم کاهش وزن داشته باشند. امروزه این نظریه موجب شده تا افراد کثیری از جامعه اقدام به درمان چاقی با فیزیوتراپی کنند.

انواع روش های فیزیوتراپی لاغری و فیزیوتراپی تناسب اندام

1- روش هیدروتراپی برای فیزیوتراپی لاغری و تناسب اندام

تناسب اندام، یک حالت محبوب از وضعیت های بدنی هر فرد است. امروزه بیشتر افراد آب درمانی را به منظور کاهش وزن و تناسب اندام استفاده می کنند. از خصوصیات بارز هیدروتراپی در فیزیوتراپی لاغری و فیزیوتراپی تناسب اندام می توان به کاهش استرس، کاهش درد، کاهش تورم و... اشاره کرد. فیزیوتراپیست به همراه مهارت های تشخیصی و تکنیک های درمانی به بهبود سلامت و تناسب اندام کمک می کند. به طور کلی از هیدروتراپی با نام فیزیوتراپی در آب یاد می شود. این روش، نوعی از فیزیوتراپی است که شامل ورزش در استخر گرم است.

ورزش های آبی به شرط تنظیم دمای مناسب، می توانند به ترمیم آسیب دیدگی، توانبخشی و تناسب اندام کمک کنند. آب گرم بدن را پشتیبانی کرده و ثباتی نسبی به عملکرد بدن می بخشد. آب درمانی یا هیدروتراپی همچنین مقاومت در برابر تمرین های قدرتی را کاهش می دهد، گردش خون را تقویت کرده، به آرامش عضلات بدن کمک می کند و درد عضلانی را در حد زیادی کاهش می دهد. البته فیزیوتراپی با آب گرم و یا هیدروتراپی برای افرادی که عفونت زخم، مشکلات تنفسی، فشار خون، بی اختیاری ادرار، تب و یا ویروس معده دارند، اصلا توصیه نمی شود.

هیدروتراپی ممکن است در محیط استخر در دمای 31 درجه انجام شود یا می تواند توسط فیزیوتراپیست در محیط باشگاه با تردمیل هیدروتراپی صورت گیرد. تردمیل هیدروتراپی در فضای کم، به افراد این امکان را می دهد تا در کنار پیاده روی روزانه مداوم و رژیم غذایی مناسب، به وزن ایده آل و تناسب اندام برسند. نکته مهم در مبحث هیدروتراپی در درمان چاقی این است که هیدروتراپی و ورزش شنا کاملا از هم متمایز هستند.

2- روش ماساژ درمانی برای درمان چاقی با فیزیوتراپی

شاید عجیب به نظر برسد اما اگر دنبال راهی برای کاهش وزن خود هستید، استفاده از عملکرد ماساژ درمانی بی نظیر است. اما نکته مهم این است که ماساژ درمانی به تنهایی سبب کاهش وزن نخواهد شد؛ بلکه ماساژ درمانی سبب کاهش استرس، کاهش اضطراب، کاهش درد عضلات می شود. ماساژ درمانی تنها راهی است که شما می توانید پس از سپری کردن روزهای سخت به خود هدیه دهید. ماساژ سوئدی از جمله مواردی است که علاوه بر آزادسازی اندورفین و ایجاد لذت و نشاط در بدن فرد، سبب می شود که فرد تا حد قابل توجهی از عوامل تنش زا دور باشد و به کاهش وزن و درمان چاقی بیندیشد.

ماساژ درمانی می تواند بخش مهمی از برنامه درمان چاقی با فیزیوتراپی و تناسب اندام و لاغری باشد. اما نکته مهم این است که انتظارات خود را کنترل کنید و بر روی رژیم غذایی سالم و کنترل شده دقت کنید و هر روز فعالیت بدنی کافی داشته باشید. ماساژ درمانی به طور خاص برای مقابله با کاهش وزن طراحی نشده است؛ اما می تواند تا حد قابل توجهی به کاهش وزن و سایز شما کمک کند. ورزش مداوم سبب آسیب دیدگی، افتادگی و عدم زیبایی پوست خواهد شد. ماساژ درمانی توسط یک فیزیوتراپیست، عاملی است که سبب می شود تا پوست شما به زیبایی و لطافت سابق برگردد. ماساژ درمانی همچنین نقش موثری در فیزیوتراپی لاغری و فیزیوتراپی تناسب اندام دارد.

3- روش طب سوزنی برای فیزیوتراپی لاغری و تناسب اندام

طب سوزنی از جمله روش های ثابت شده برای تسکین دردهای میگرنی و دردهای مفصلی به شمار می رود. مطالعات نشان می دهد وقتی طب سوزنی و روش های سنتی با با علم فیزیوتراپی آمیخته می شود می تواند کمک زیادی به لاغری افراد کند. این یک واقعیت عجیب است سالانه بیش از 50 درصد از آمریکایی ها درصدد کاهش وزن خود به سبک طب سوزنی می پردازند. طب سوزنی شامل فرو آوردن سوزن های ریز و استریل در نقاط خاص بدن و یا به بیان بهتر در مسیر انرژی است. طب سوزنی سبب ترشح اندروفین طبیعی در بدن و کاهش استرس و خنثی کردن ناامیدی می شود.

به طور کلی چاقی و اضافه وزن عامل عدم تعادل و نقص کار طحال و تیروئید است. از این رو استفاده طب سوزنی در فیزیوتراپی کمک زیادی به درمان چاقی، کاهش وزن و تناسب اندام ایده آل می کند. در یک آزمایش در که چند سال اخیر در کشور چین خاستگاه طب سوزنی، برگزار شد، 60 نفر داوطلب به منظور کاهش وزن و تناسب اندام داوطلب شدند. در مدت 4 ماه فیزیوتراپیست های چینی، اقدام به طب سوزنی گوش بر روی داوطلبان کردند؛ زیرا فیزیوتراپیست های چینی معتقد بودند دستکاری در ناحیه گوش سبب کنترل افراد در هوس و میل به غذا می شود. فیزیوتراپیست ها علاوه بر فن فیزیوتراپی به داوطلبان رژیم غذایی صحیح و 15 دقیقه پیاده روی تند تجویز کردند.

پس از 4 ماه هر فرد توانست 10 پوند معادل 4.5 کیلوگرم کند. البته این آزمایش 3 نفر داوطلب را داشت که طب سوزنی تاثیر چندانی بر بدن آن ها نداشت. اما با این حال نتیجه این آزمایش تا حدودی موفق آمیز بود. طب سوزنی کمک زیادی به کاهش استرس و گرسنگی کاذب خواهد کرد. استفاده از طب سوزنی در حین جلسات فیزیوتراپی لاغری و تناسب اندام و درمان چاقی، سبب می شود تا فرد مورد نظر علاوه بر غلبه بر استرس و اشتها، دردهای مزمن مفصلی خود را درمان کند. اما نکته مهم و ضروری این است طب سوزنی باید توسط فرد متخصص یا فیزیوتراپیست متبحر و مورد اعتماد انجام گیرد.

4- روش پالس الکتریکی (پالس رستر) برای لاغری با فیزیوتراپی

روش پالس الکتریکی یا پالس رستر شامل جریان برق و یا امواج صوتی خفیفی است که به شما کمک می کند تا به وزن ایده آل و تناسب اندام مورد نظر خود دست یابید. ضربان قلب بین 60 تا 100 بار در دقیقه است. ضربان قلب در هنگام ورزش افزایش خواهد یافت. هرچه ورزش شما سخت تر باشد، ضربان قلب شما بیشتر می شود. هنگامی که در منطقه ضربان قلب، روی چربی سوزی خود کار می کنید، بدن به جای استفاده از قند و کربوهیدرات اصلی، انرژی چربی را مصرف خواهد کرد که این پدیده منجر به از بین رفتن چربی می شود.

در یک آزمایش که در سال 2015 صورت گرفت، گروهی از افراد 30 دقیقه تحت درمان با فرکانس بالا از طریق یک سری الکترود قرار داده شده بر روی معده خود قرار گرفتند. افراد این جلسات را سه بار در هفته به مدت شش هفته انجام دادند. محققان بعد از گذشت شش هفته، دور کمر افراد، شاخص توده بدنی، توده چربی زیر جلدی (چربی زیر پوست) و درصد چربی بدن را اندازه گرفتند. با کمال تعجب، EMS بدون تغییر در رژیم غذایی، اثرات قابل توجهی در کاهش دور کمر، چاقی شکم، توده چربی زیر جلدی و درصد چربی بدن ایجاد کرد و محققان به این نتیجه رسیدند که استفاده از روش درمانی پالس رستر با فرکانس بالا برای کاهش سطح چاقی شکم در زنان جوان و درمان چاقی و همچنین فیزیوتراپی برای لاغری مفید است.

لاغری و تناسب اندام به روش پالس رستر دارای مزایایی به شرح ذیل است:

لاغری به روش تحریکات الکتریکی سبب قوام و عضله سازی در ناحیه ران و بازو ها خواهد شد.

تناسب اندام و لاغری به روش پالس رستر سبب سوختن رسوبات چربی خواهد شد.

تناسب اندام به روش پالس رستر از پوسته پوسته شدن و ترک خوردگی پوست جلوگیری می کند، زیرا در این روش سوختن چربی به سرعت صورت می گیرد.

روش پالس رستر از جمله جدیدترین متد لاغری با فیزیوتراپی است که در چند دهه اخیر در اختیار فیزیوتراپیست ها قرار گرفته است. در این روش به عنوان روشی در فیزیوتراپی لاغری و فیزیوتراپی تناسب اندام، فرد علاوه بر کاهش وزن دچار زیبایی عضلانی نیز خواهد شد. طبق مطالعه ایی که در سال 2015 در دانشگاه پورتو بین 44 نفر صورت گرفت، از تمامی داوطلبان خواسته شد که 45 دقیقه در روز دوچرخه سواری کنند و از بین این 44 نفر به 22 نفر آن ها پالس رستر اعمال می شد. پس از یک ماه شواهد نشان می داد، افرادی که از پالس رستر استفاده کردند تا حد قابل توجهی دچار کاهش وزن و زیبایی عضله شدند، ضمن اینکه پوست به مراتب سالم تری داشتند.

نکته مهم در روش لاغری و تناسب اندام به روش پالس رستر این است که این روش تناسب اندام به خودی خود سبب لاغری واندام ایده آل نمی شود. بلکه شخص مورد نظر باید در کنار این روش رژیم غذایی صحیح را مراعات کرده و ورزش هوازی 150 دقیقه ای در هفته را انجام دهد.

مزایای لاغری و تناسب اندام توسط فیزیوتراپی

- لاغری و تناسب اندام در مدت کم

- لاغری موضعی

- عضله سازی در کنار لاغری

- فیزیوتراپی و لاغری و تناسب اندام در کنار تسکین دردهای مفصلی

- لاغری و تناسب اندام توسط فیزیوتراپی عامل بازگشت سریع افراد به زندگی اجتماعی

معایب لاغری و تناسب اندام توسط فیزیوتراپی

- امکان بازگشت و عدم ثابت ماندن وزن پس از این شیوه از لاغری

- عدم لاغری حقیقی (زیرا در این شیوه از لاغری عملا کالری از بین نخواهد رفت بلکه تنها از تجمع چربی منطقه ایی جلوگیری خواهد شد).

- هزینه بالا نسبت به باشگاه های ورزشی

خدمات فیزیوتراپی آرنیکا در اهواز ویژه درمان چاقی

کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا در اهواز با استفاده از خدمات فیزیوتراپی تخصصی، راهکارهای مناسبی را برای درمان چاقی و کاهش وزن ارائه می دهد. خدمات لاغری با فیزیوتراپی شامل رژیم غذایی، رژیم ورزشی، تکارتراپی موضعی، تردمیل و دوچرخه است. با استفاده از این مهارت ها و با برنامه اصولی بیمار می تواند ظرف مدت کوتاهی به تناسب اندام اصولی برسد. مرکز آرنیکا علاوه بر این خدمات ارائه دهنده خدمات فیزیوتراپی کار درمانی، گفتار درمانی و فیزیوتراپی در منزل در اهواز است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا

در روزگار امروز "حرکت و پویایی" شاخصه زندگی هر انسانی است. انسان بدون حرکت گویی هدفی را دنبال نمی کند و طعم شیرین زندگی را نمیچشد. هر بخشی از زندگی را تصور کنیم می بینیم که تحرک نقش موثری در آن دارد. از آنجا که به دلایل مختلف توان حرکتی و جسمانی هر انسان ممکن است دچار اختلال گردد، علم فیزیوتراپی نقش بسیار مهمی در بازیابی و درمان افراد ایفا می کند. همچنین این علم نقش موثری در اصلاح حرکت و پیشگیری آسیب های جسمی داشته و باعث بهبود کیفیت زندگی می گردد. " مرکز فیزیوتراپی آرنیکا " با شعار " حرکت یعنی زندگی" و در راستای بهبود کیفیت خدمات فیزیوتراپی و ارتقاء سلامت جسمی و حرکتی افراد جامعه در شهر اهواز و در سال 1398 افتتاح گردید. کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا با داشتن واحدهای درمانی فیزیوتراپی از جمله واحد الکتروتراپی، مکانوتراپی، تکنیک های دستی، تمرین درمانی، لیزر درمانی، ماساژ درمانی، سوزنکاری خشک، فیزیوتراپی تنفسی و ... و با دارا بودن تجهیزاتی همچون لیزر پرتوان، لیزر کم توان، شاک ویو، تکار، مگنت، وکیوم، تنس، تردمیل، تخت میگان، تخت فریم، وکیوم، اولتراسوند و ... ارائه دهنده خدمات نوین فیزیوتراپی به مراجعه کنندگان محترم است.

اطلاعات تماس
  • 061339***** - 090584*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش