اطلاعات تماس
  • 061339***** - 090584*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140004185317615477

فیزیوتراپی بیماری لنف ادم

درمان بیماری لنف ادم یا ورم لنفاوی

کد: 140004185317615477

https://bit.ly/3k3c6Jx

، اهواز , (اخبار رسمی): لنف ادم بیماری است که با تجمع مایع لنفاوی در بدن، خود را نشان می دهد. به صورت کلی می توان گفت که تجمع مزمن و پیشرونده مایعات غنی از پروتئین در فضای بین یک سد ساختاری مانند دیواره سلول یا ساختار داخلی اندام ها، بیش از نیاز سیستم لنفاوی برای انتقال مایعات، سبب بروز بیماری لنف ادم می شود.

درمان بیماری لنف ادم یا ورم لنفاوی
درمان بیماری لنف ادم یا ورم لنفاوی

لنف ادم یا ورم لنفاوی چیست؟

لنف ادم (Lymphedema) یا ورم لنفاوی، بیماری است که با تجمع مایع لنفاوی در بدن، خود را نشان می دهد. به صورت کلی می توان گفت که تجمع مزمن و پیشرونده مایعات غنی از پروتئین در فضای بین یک سد ساختاری مانند دیواره سلول یا ساختار داخلی اندام ها و...، بیش از نیاز سیستم لنفاوی برای انتقال مایعات، سبب بروز ورم لنفاوی یا بیماری لنف ادم می شود. ورم لنفاوی می تواند در هر نقطه ای از بدن از جمله بازو، دست، پا، صورت، گردن، دیافراگم قفسه سینه، حفره دهان و... ایجاد شود. برای تشخیص تفاوت های لنف ادم از جمله عوارض روانشناختی، جسمی و اجتماعی، این بیمای در دو گروه لنف ادم ژنتیکی (اولیه) و لنف ادم اکتسابی (ثانویه)، طبقه بندی می شود.

لنف ادم اولیه (ژنتیکی) یک بیماری ارثی یا مادرزادی است که به دلیل جهش ژنتیکی، باعث بد شکلی در سیستم لنفاوی می شود. این نوع از بیماری لنف ادم به خودی خود شامل به سه دسته می شود:

  1. لنف ادم مادرزادی که در بدو تولد وجود دارد و یا طی دو سال بعد از تولد مشخص می شود.
  2. ورم لنفاوی که به واسطه ژنتیک در بلوغ اتفاق می افتد.
  3. ورم لنفاوی که پس از 35 سال خود به خود شروع می شود.

معمولا لنف ادم ژنتیکی نادر است؛ به گونه ای که از هر صد هزار نفر یک نفر را درگیر می کند. این نوع از لنف ادم، همراه با ناهنجاری های مادرزادی که کمترین میزان شیوع را دارند، بروز کرده و سبب ورم در اندام ها می شود. اما لنف ادم اکتسابی یکی از شایع ترین علل ورم لنفاوی است و در یک جمعیت هزار نفری حداقل یک نفر را درگیر می کند.

دلایل بروز لنف ادم

شناسایی دلیل شیوع لنف ادم بسیار پیچیده است. پس از ابتلا به سرطان و اقدام برای جراحی، عوارض لنفاوی بافت نرم می تواند در طول 18 ماه پس از جراحی ایجاد شود. بنابراین جراحی انکولوژیک به جهت درمان بیماری سرطان ممکن است سبب بروز بیماری لنف ادم از نوع لنف ادم اکتسابی شود. سایر دلایل بروز لنف ادم اکتسابی غیر جراحی نیز شامل موارد زیر است:

  • ایجاد تومورهای مکرر یا بدخیم در غدد لنفاوی
  • ضایعات انسدادی در سیستم لنفاوی
  • عروق لنفاوی آلوده و آسیب دیده
  • استفاده از ترومبوز وریدی یا دلایل غیر انسدادی نارسایی مزمن
  • از بین رفتن عروق لنفاوی به دلیل بافت اسکار
  • دریافت شیمی درمانی و پرتودرمانی
  • افزایش شاخص توده بدن
  • وجود سلولیت و فعالیت بدنی کم
  • شایعترین علت لنف ادم اکتسابی (ثانویه)، بیماری فیلاریازیس است که در اثر عفونت ایجاد می شود.

علائم لنف ادم و روش های تشخیص آن

علائم و نشانه های بیماری لنف ادم به دلیل وجود گره های لنفاوی مختلف در سراسر بدن، بسیار متنوع است که شامل موارد زیر است:

  • تورم در اندامها از جمله بازو، دست، پا، پستان، قفسه سینه، شانه، لگن، کشاله ران، اندام تناسلی، صورت و داخل دهان که ممکن است در کل اندام یا فقط در قسمت هایی باشد. تورم به احتمال زیاد یک طرفه است، اما ممکن است در دو طرف نیز باشد.
  • دامنه حرکتی محدود در مفاصل به دلیل تورم و تغییر
  • تغییر رنگ پوست و افزایش دمای محل آسیب دیده
  • احساس درد و ناراحتی مفاصل
  • سنگینی اندام احساس سوزن سوزن شدن و سوزش
  • ریزش مو
  • سفت و ضخیم شدن پوست
  • اختلال خواب و عرق شبانه
  • مشکل در لباس پوشیدن
  • تکرار مکرر عفونت در اندام درگیر

علائم بیماری ورم لنفاوی در آب و هوای گرم، شدید تر می شود. عوارض بیماری ورم لنفاوی نیز شامل سلولیت، عفونت های سطحی باکتریایی و قارچی و اختلال عملکرد شدید می شود. بیماری لنف ادم پس از جراحی نیز می تواند برآمدگی ناشی از تجمع مایعات زیر پوست، بافت مردگی و خون مردگی را ایجاد کند.

ورم لنفاوی به عنوان یک بیماری مزمن که اثرات جسمی و روانی زیادی دارد، معمولا با سایر دلایل ورم و بزرگ شدن اندام اشتباه گرفته می شود. بنابراین تشخیص زود هنگام آن می تواند به انتخاب روش صحیح درمان کمک حیاتی کند. پزشک با معاینه فیزیکی و شناسایی علائم لنف ادم می تواند تا حد زیادی به تشخیص دقیق برسد. معمولا تصویربرداری برای تشخیص لازم نیست؛ اما می تواند برای تعیین نوع مداخله درمانی، کمک کننده باشد.

درمان لنف ادم

بیماری ورم لنفاوی یک بیماری پیش رونده است و تشخیص و درمان به موقع، اهمیت بالایی دارد. برای متوقف کردن پیشرفت این بیماری غالبا ناتوان کننده که مادام العمر همراه فرد است، تشخیص و معاینه علائم خفیفی که به تازگی بروز کرده اند نیز بسیار مهم است. همچنین در صورت تشخیص ورم لنفاوی، درمان به ندرت حاصل می شود؛ اما درمان لنف ادم به صورت دقیق و پیشگیرانه می تواند باعث کاهش علائم، کندی یا توقف پیشرفت بیماری شود و در نتیجه از آسیب پذیری کمک کند. به چند  روش از تکنیک های درمان لنف ادم در زیر اشاره می کنیم:

1. مراقبت از پوست و پیشگیری از عفونت: مراقبت از پوست برای جلوگیری از ورم لنفاوی اکتسابی و عفونت پس از آن ضروری است. در صورت عفونت بافت اندام متورم، کلیه موارد مراقبتی از پانسمان، باید توسط پرستار مراقبت از زخم ویزیت شود. در این مرحله پانسمان زخم باید مکررا تعویض شود. علاوه بر همه این موارد، خشکی پوست و خارش نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

2. پانسمان اصولی و فشرده سازی: پانسمان و استفاده از روش های فشردن به بهبودی، کمک زیادی می کند. رعایت سفت و محکم بستن پوشش دهنده های فشرده کردن، برای تسکین درد و تورم ناشی از لنف ادم ضروری است.

3. آموزش رژیم مناسب و الگوی زندگی صحیح: رژیم مناسب و الگوی زندگی صحیح برای کاهش احتباس مایعات و چگونگی جلوگیری از آسیب و عفونت، تاثیر گذار است.

4. ورزش: ورزش باعث تخلیه ورم لنفاوی و جذب پروتئین از طریق انقباض عضله می شود.

5. درمان دارویی: از این روش در ابتدای روند درمان استفاده می شود و برای کنترل درد و عفونت کاربرد دارد.

6. عمل جراحی: تکنیک های جراحی به درمان کمک زیادی می کند. تکنیکی به نام آناستوموز لنفاوی که در صورت آسیب دیدگی کمتر کاربرد دارد و باعث ضعف فیزیولوژیک بیمار شده و در بهبودی بیمار تاثیر دارد. در مراحل بعدی ورم لنفاوی روش پروتئین لیپکتومی موثر تر است و ضایعات جامد ناشی از ورم لنفاوی و رسوبات چربی را کنترل می کند.

7. مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی و پیگیری درمان

در هر مرحله از درمان لنف ادم نکته مهم این است که از حجامت در محل ورم لنفاوی به هیچ وجه استفاده نشود.

فیزیوتراپی لنف ادم

فیزیوتراپی لنف ادم که توسط فیزیوتراپیست انجام می شود شامل موارد زیر می شود:

  1. 1. درمان لنف ادم با نام DLT که باعث تحریک بافت لنفاوی و از بین بردن تورم می شود.
  2. 2. تخلیه لنفاوی دستی (MLD) که شامل ماساژ لنفاوی سبک بوده و برای افزایش جریان لنفاوی و کمک به بهبود جریان لنف آسیب دیده، طراحی شده است.
  3. 3. اعمال فشار: فشردن محل تورم می تواند به کاهش تورم کمک کند اما می تواند خطر عفونت را نیز افزایش دهد.
  4. 4. ماساژ درمانی کوتاه و با شدت کم از روی پوشش دهنده فشرده کردن اندام آسیب دیده
  5. 5. بهداشت و مراقبت از پوست مانند تمیز کردن روزانه پوست و مرطوب کردن با لوسیون
  6. 6. ورزش برای بهبود سلامت قلب و عروق و کمک به کاهش تورم در برخی موارد
  7. 7. کمک به دامنه حرکتی و انجام تمرینات ورزشی کمک کننده به این موضوع
  8. 8. پمپ های فشرده سازی اندام و بافت آسیب دیده

فیزیوتراپی لنف ادم نیز شامل یک برنامه خاص است که متشکل از مراحل مختلف است. در هر جلسه از درمان لنف ادم فیزیوتراپیست روی کاهش ورم لنفاوی، تخلیه لنفاوی، مراقبت از ورم لنفاوی، اندازه گیری اندام متورم، ارزیابی وضعیت لنف ادم و تکنیک های آموزشی پانسمان بیمار وقت گذاشته و آموزش های لازم را به بیمار ارائه می دهد. خانواده نیز در هر مرحله از درمان باید روی حمایت روانی و عاطفی بیمار مبتلا به ورم لنفاوی و اصلاح الگوی زندگی او متمرکز شوند و با پیگیری جلسات و کمک به بیمار برای حضور در جلسات به او امید و انگیزه بدهند.

خدمات فیزیوتراپی آرنیکا جهت درمان لنف ادم

کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا به عنوان یک مرکز فیزیوتراپی خوب در اهواز، خدمات فیزیوتراپی درمان لنف ادم را در برنامه های فیزیوتراپی خود قرار داده است. این مرکز فیزیوتراپی پیش از این نیز جهت رفاه حال مراجعین عزیز، رزرو آنلاین و خدمات فیزیوتراپی در منزل را ارائه کرده است. برای اطلاعات جامع با مرکز فیزیوتراپی آرنیکا در تماس باشید.

سوالات متداول

1. ورم لنفاوی چیست؟

تجمع مایع لنفاوی به دلایل ژنتیکی و اکتسابی در زیر پوست را ورم لنفاوی یا لنف ادم می گویند.

2. آیا ورم لنفاوی خطرناک است؟

ورم لنفاوی مانند سایر بیماری ها، در صورت پیگیری نکردن روند درمان، ممکن است خطرناک باشد.

3. آیا تورم لنفاوی درد دارد؟

بله، تورم لنفاوی در برخی موارد ممکن است موجب درد و ناراحتی شود.

4. برای درمان لنف ادم چه باید کرد؟

حتما باید به پزشک مراجعه کرده و پس از تشخیص دقیق، درمان پیگیری شود.

5. چرا ورم لنفاوی اتفاق می افتد؟

ورم لنفاوی یا بیماری لنف ادم در صورت آسیب دیدن سیستم لنفاوی رخ می دهد و می تواند از بازگشت مایع لنفاوی به خون جلوگیری کند.

6. چه موقع لنف ادم خطرناک است؟

ورم لنفاوی در صورت تداوم و مشخص نبودن علت، خطرناک است و باید پیگیری شود.

7. چه چیزی باعث ورم لنفاوی می شود؟

آسیب به سیستم لنفاوی و تجمع مایعات زیر پوست

8. از کجا بفهمیم مبتلا به لنف ادم هستیم؟

با اطلاع از محل گره های لنفاوی و حرکت نوک انگشتان روی این نقاط می توانیم متوجه این موضوع شویم. ولی بهتر است به دلیل دشواری تشخیص ورم لنفاوی به پزشک مراجعه کنیم.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا

در روزگار امروز "حرکت و پویایی" شاخصه زندگی هر انسانی است. انسان بدون حرکت گویی هدفی را دنبال نمی کند و طعم شیرین زندگی را نمیچشد. هر بخشی از زندگی را تصور کنیم می بینیم که تحرک نقش موثری در آن دارد. از آنجا که به دلایل مختلف توان حرکتی و جسمانی هر انسان ممکن است دچار اختلال گردد، علم فیزیوتراپی نقش بسیار مهمی در بازیابی و درمان افراد ایفا می کند. همچنین این علم نقش موثری در اصلاح حرکت و پیشگیری آسیب های جسمی داشته و باعث بهبود کیفیت زندگی می گردد. " مرکز فیزیوتراپی آرنیکا " با شعار " حرکت یعنی زندگی" و در راستای بهبود کیفیت خدمات فیزیوتراپی و ارتقاء سلامت جسمی و حرکتی افراد جامعه در شهر اهواز و در سال 1398 افتتاح گردید. کلینیک فیزیوتراپی آرنیکا با داشتن واحدهای درمانی فیزیوتراپی از جمله واحد الکتروتراپی، مکانوتراپی، تکنیک های دستی، تمرین درمانی، لیزر درمانی، ماساژ درمانی، سوزنکاری خشک، فیزیوتراپی تنفسی و ... و با دارا بودن تجهیزاتی همچون لیزر پرتوان، لیزر کم توان، شاک ویو، تکار، مگنت، وکیوم، تنس، تردمیل، تخت میگان، تخت فریم، وکیوم، اولتراسوند و ... ارائه دهنده خدمات نوین فیزیوتراپی به مراجعه کنندگان محترم است.

اطلاعات تماس
  • 061339***** - 090584*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان