اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139912275063715628

فراز و نشیب‌های تایر سنگین در سالی که گذشت

بازار لاستیک کامیون در سال 99

کد: 139912275063715628

https://bit.ly/3vzh8kd

، (اخبار رسمی): امسال بازار لاستیک کامیون ، با چالش‌ها و دست‌اندازهای زیادی مواجه شد. کمبود و گرانی لاستیک یکی از معضلات اصلی کامیون‌داران و رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی سنگین بود. در این مطلب نگاهی می‌کنیم به فراز و نشیب مسیر لاستیک ماشین سنگین در سالی که گذشت.

بازار لاستیک کامیون در سال 99
بازار لاستیک کامیون در سال 99
فروردین
تدوام اختصاص ارز دولتی برای واردات تایر کامیون
در ایران تولیدات داخلی لاستیک سنگین تنها ۲۰ درصد از نیاز بازار را تامین می‌کند. تیراژ پایین تولید تایر سبب شد تا دولت در سال ۹۸ با تخصیص ارز دولتی و کاهش تعرفه واردات لاستیک سنگین، مانع افزایش قیمت آن شود. در ابتدای سال خبری از تغییر این رویه نبود، و گمان می‌رفت این روند در سال ۹۹ همچنان ادامه یابد.
اردبیهشت
عدم کمبود در تامین تایر خودروهای سنگین

دوم اردیبهشت دبیر کانون کامیون‌داران کشور از عدم حمایت دولت از کامیوندارن انتقاد کرد. احمد کریمی در گفتگو با خبرگزاری تسنیم کمبود لاستیک سنگین را به‌عنوان یک معضل جدی مطرح کرد.

یک هفته بعد مدیر کل سازمان راهداری ضمن رد اظهارات کریمی، اعلام کرد که موجودی لاستیک خودرو‌های سنگین در کشور ۴۱۰ هزار حلقه است، و کمبودی در این زمینه وجود ندارد. غلامحسین دغاغله در مصاحبه با خبرگزاری دانشجو گفت:

"مطابق آمار سامانه سازمان راهداری ۱۰۰ هزار حلقه لاستیک ۱۲*۲۴ کامیونی، ۲۲۰ هزار حلقه لاستیک سایز ۳۱۵، و حدود ۹۰ هزار حلقه لاستیک سایز ۳۸۵ (مناسب برای کامیون و اتوبوس) موجود است و با حواله نقد می‌شود."

 

خرداد
حذف ارز دولتی از واردات لاستیک سنگین

اوایل خرداد، با انتشار یک خبر کوتاه، بازار دچار شوکی بزرگ شد. لاستیک از فهرست کالاهای اساسی حذف شد. طبق مصوبه دولت، اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردت لاستیک قطع و ارز نیمایی جایگزین آن شد. در پی این تصمیم، خریداران لاستیک سنگین با افزایش ناگهانی قیمت و کمبود این کالا روبرو شدند.

 

تیر
تصویب افزایش ۳۰ درصدی قیمت تایر

تایرسازان اظهار می‌کردند حذف مواد اولیه تولید لاستیک از گروه کالاهای اساسی، هزینه تولید تایر را تا ۴ برابر افزایش داده است. آن‌ها خواستار افزایش قیمت لاستیک بودند.

درخواستی که مورد موافقت سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قرار گرفت. بنا به گزارش ایسنا دوم تیرماه ستاد تنظیم بازار با انتشار اعلامیه مجوز افزایش ۳۰ درصدی قیمت انواع تایر را به شرکت‌های تولیدکننده ابلاغ کرد.

 

مرداد
افزایش دوباره قیمت لاستیک

یک ماه از تصویب افزایش ۳۰ درصدی قیمت لاستیک نگذشته بود، که سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر اعلام کرد که این میزان افزایش قیمت پاسخگوی هزینه‌های تایرسازان نیست.

مصطفی تنها در گفتگو با ایسنا از موافقت دولت با افزایش ۲۵ درصدی قیمت‌ لاستیک خبر داد و گفت:

"از ابتدای سال جاری ارز پایه از ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی تبدیل شد، با توجه به نرخ ارز نیمایی که در حال حاضر در حدود ۱۷ هزار تومان است، بنابراین مابه‌التفاوت نرخ ارز در قیمت تمام شده ما اثرگذار خواهد بود. ضمن اینکه قیمت مواداولیه داخلی افزایش داشته، چراکه تولیدکنندگان مواداولیه داخلی نیز از ارز نیمایی استفاده می‌کنند، فلذا به نسب قیمت‌ها را بالا برده‌اند."

 

شهریور
تخصیص مجدد ارز دولتی به لاستیک سنگین

اواخر شهریور با دستور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی مجدد ارز دولتی به لاستیک ماشین های سنگین اختصاص یافت. بنا به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از داریوش باقر جوان، مدیرکل حمل و نقل سازمان راهداری، پس از توافق با وزات صمت مقرر شد ۳۰۰ هزار حلقه لاستیک وارداتی در گمرک با نرخ ارز دولتی میان رانندگان توزیع گردد.

مهر
تامین لاستیک سنگین مورد نیاز تا پایان سال با ارز ۴۲۰۰ تومانی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از عبدالهاشم حسن‌نیا، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تا پایان سال، جهت تأمین لاستیک و برخی اقلام ضروری ناوگان عمومی جاده‌ای با ارز ۴۲۰۰ تومانی، مشکلی وجود ندارد.

آبان
آزادسازی قیمت انواع لاستیک به استثنا لاستیک سنگین

۱۰ آبان ستاد تنظیم بازار با برگزاری جلسه‌ای، تعیین قیمت‌ لاستیک توسط تولیدکنندگان را تصویب کرد. بنا به گزارش خبرگزاری مهر در بند اول مصوبه این ستاد قید شده است که لاستیک‌های سنگین وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی با قیمت‌های تعیین شده (مطابق محاسبات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان) از طریق سامانه جامع تجارت و یا حواله سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان‌ها به فروش برسد. بند سوم این مصوبه نیز مربوط به تعیین تکلیف لاستیک های دپو شده پیش از سال ۹۹ است.

 

آذر
آزادسازی قیمت لاستیک سنگین

بنا به گزارش خبرگزاری مهر مورخ ۱۸ آذر، ستاد تنظیم بازار، یکی از مهم‌ترین مصوبات خود را در سکوت کامل خبری وضع کرد. این ستاد در اقدامی عجیب و برخلاف مصوبه قبلی خود، آزادسازی قیمت لاستیک خودروهای سنگین را تصویب کرد.

این در حالی است که ستاد مذکور از مصوبه‌ای که امتیاز بزرگی برای تولیدکنندگان لاستیک سواری و سبک بود، تجربه چندان خوبی به دست نیاورده بود.

با افزایش التهاب بازار لاستیک کامیون، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در مصاحبه با رادیو چنین گفت:

"تعدادی لاستیک با دلار ۴۲۰۰ تومانی وارد شده بود اما یا در بازار پیدا نمی‌شد یا با قیمت‌های نجومی به فروش می‌رفت که نهایتاً دستگاه‌های امنیتی محتکران را شناسایی کردند."

دی
اعلام سازمان راهداری مبنی بر کمبود ذخیره تایر سنگین

داریوش باقرجوان، در گفتگو با خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه لاستیک سنگین دولتی سامانه راهداری در حال اتمام است، اعلام کرد که در سه ماه آینده لاستیک تولید داخل و وارداتی با ارز نیما توزیع خواهد شد.

بهمن
قول وزارت صمت برای تامین تایر خودروهای باری

به گزارش تسنیم هفتم بهمن‌ماه قائم مقام سازمان راهداری، از مساعدت وزرات صمت برای تامین لاستیک کامیون خبر داد و گفت که بنا به قول این وزراتخانه تا پایان سال دچار کمبود لاستیک نخواهیم شد.

داریوش امانی، در مورد حواله لاستیک سنگین نیز گفت:

"وزارت صمت بر اساس حواله سازمان راهداری برای کاربران لاستیک را توزیع کند. ما بر اساس میزان پیمایش، کارت هوشمند و فعالیت ناوگان حواله را صادر می‌کنیم."

 

اسفند
افزایش سهمیه خرید لاستیک سنگین حواله ای

در ۱۱ اسفند تین نیوز، شبکه خبری تخصصی حمل‌ونقل، از افزایش سهمیه خرید لاستیک سنگین حواله ای را خبر داد. طبق اعلام این خبرگزاری، سهمیه لاستیک خودروهای سنگین و نیمه سنگین که ۴ حلقه تایر در سال بود به ۶ حلقه تایر درسال افزایش یافت.

بدون شک سال ۹۹، کامیون‌داران و رانندگان کامیون جاده‌ای صعب‌العبور را طی کردند. سالی که در هر ماه آن باید از گردنه‌ای نفس‌گیر عبور می‌کردند. تامین لاستیک کامیون با همه نوساناتی که در این یک سال داشت، تنها یکی از مشکلات رانندگان کامیون است. در این روزها علاوه بر تهدید کرونا، دور از خانواده و سختی کار، آن‌ها با معضلات دیگری مانند تامین سوخت، گرانی قطعات یدکی، عدم دریافت حق بیمه، کرایه حمل بار، توزیع نامناسب بار نیز دست و پنچه نرم می‌کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید