اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 14000211511075162

طرح کسب و کار

راهنمای جامع برای نوشتن طرح کسب و کار (بیزینس پلن) به زبان ساده

کد: 14000211511075162

https://bit.ly/3vAmdrz

، تهران , (اخبار رسمی): برای تهیه یک طرح کسب و کار (بیزنس پلن) عالی، نیازی به داشتن مدرک دانشگاهی در حوزه مدیریت یا حسابداری ندارید. این مطلب به شما نشان می دهد که چگونه طرح خود را مرحله به مرحله و بدون هیچ گونه پیچیدگی و خستگی انجام دهید.

راهنمای جامع برای نوشتن طرح کسب و کار (بیزینس پلن) به زبان ساده
راهنمای جامع برای نوشتن طرح کسب و کار (بیزینس پلن) به زبان ساده

برای تهیه یک طرح کسب و کار عالی، نیازی به داشتن مدرک دانشگاهی در حوزه مدیریت یا حسابداری ندارید. این مطلب به شما نشان می دهد که چگونه طرح خود را مرحله به مرحله و بدون هیچ گونه پیچیدگی و خستگی انجام دهید.

مزایای نوشتن طرح کسب و کار:

1.کسب و کار خود را سریع‌تر رشد دهید:

نوشتن طرح کسب و کار زیرساخت و بنیان کسب و کارتان را پی ریزی می‌کند. شما آینده را نمی توانید پیش بینی کنید، ولی با نوشتن طرح کسب و کار و با کار کردن در بطن استراتژی‌‌های از پیش تعیین شده می توانید به رشد کسب و کار خود کمک کنید. البته طرح کسب و کار اولیه، سند جامع و مانعی نیست و یک نوشتار مقدماتی محسوب می شود و با رشد و تغییر کسب و کار باید بازبینی و تنظیم شود. طرح کسب و کار به شما در شناسایی و دستیابی به اهداف تجاری تان کمک می کند. هنگام شروع بدون داشتن طرح کسب و کار، پیگیری میزان پیشرفت‌تان و دسترسی آسان به اطلاعات برای تصمیم گیری های مهم، بسیار سخت خواهد بود. 

2.جذب سرمایه با ارائه طرح کسب و کار:

سرمایه گذاران و ارائه دهندگان وام باید بدانند که شما درک درستی از مسیر کسب و کار خود دارید. شما باید اثبات کنید که نیاز قابل توجهی برای راه حل پیشنهادی شما وجود دارد، همچنین باید نشان دهید که یک استراتژی تجاری قوی دارید و کسب و کار شما می تواند از نظر اقتصادی پایدار بماند. این به معنای داشتن صورت های مالی صحیح، پیش بینی ها و توضیح قابل درک از مدل کسب و کارتان برای سرمایه گذاران احتمالی است. نوشتن طرح کسب و کار به شما کمک می کند همه آن موارد را کنار هم قرار دهید و بین آنها ارتباط برقرار کنید تا داستانی منسجم درباره کسب و کار خود بگویید.

3.با اطمینان تصمیمات استراتژیک بگیرید:

بدون داشتن یک طرح به روز و اطلاعات پیش بینی شده، احتمالا تصمیماتی که اتخاذ می کنید به اندازه کافی استراتژیک و قطعی نخواهند بود. با داشتن یک طرح مکتوب کسب‌وکار که مرتباً آن را مرور می کنید، می توانید با اطمینان بیشتری تصمیم گیری کنید. مثلا می توانید تمام اطلاعات لازم را برای دانستن اینکه چه زمانی باید کارمندان جدید استخدام کنید، یک خط تولید جدید راه اندازی کنید یا یک خرید عمده انجام دهید، داشته باشید. در عین حال، درصورتی که تصمیمی مطابق انتظار عملی نشود، می توانید از قبل برنامه ریزی کنید و ریسکهای احتمالی خود را به حداقل برسانید.

چگونه طرح کسب و کار یا بیزنس پلن بنویسید؟ بخش های اصلی آن کدامند:

اغلب انتظار می رود یک طرح کسب و کار، حاوی اطلاعاتی در خصوص شرکت، محصول و خدمات بازار، تیم مدیریت، استراتژی کسب و کار، جزئیات اجرایی و تجزیه و تحلیل های مالی باشد. آنچه مهم است ارائه شفاف و صادقانه اطلاعات فوق است. بخش های طرح کسب و کار با توجه به نوع کسب و کار و هدف تهیه طرح می تواند متغیر باشد.

چگونه طرح کسب وکار بنویسیم؟

بخش های اصلی یک طرح کسب و کار عبارتند از:

1.خلاصه مدیریتی

خلاصه مدیریتی، بخشی است که سرمایه گذار یا بانک در نگاه اول با خواندن آن طرح شما را رد یا قبول می کند و در صورت قبول شدن بقیه صفحات طرح خوانده می شود. اگرچه این بخش آخرین قسمتی است که نوشته می شود اما اولین بخشی است که بایستی مطالعه شود و توجه خواننده را کاملاً به خود معطوف سازد.

2.توصیف کسب و کار و استراتژی

در این بخش چرایی وجود شرکت و اهداف واقع بینانه شرکت و وجه تمایز آن با بقیه شرکت ها از دید مشتری گفته می شود.

3.تیم مدیریت و سازماندهی:

تحقیقات نشان داده است که مهمترین عامل از نظر سرمایه گذاران در ارزیابی هر طرح، گروه مدیران است. اگر مدیران مورد تایید قرار نگیرند تامین مالی بسیار مشکل خواهد بود. استفاده از نمودار سازمانی می تواند به خواننده در فهم نیروی انسانی بسیار کمک کند. 

4.تحلیل بازار و رقبا

در طرح کسب و کار باید محیطی که شرکت در آن مشغول فعالیت است، تشریح کرد و در این تشریح باید مشتری، نیازها، محل و راه های رسیدن به مشتری بدرستی تعریف شود.

5.محصول یا خدمت:

این بخش شامل تشریح محصول یا خدمات، مزیت های محصول، فناوری ساخت منابع، محصول یا خدمات آینده می باشد. نکته مهم در این بخش ذکر مزیت های محصولات و هزینه هر مزیت است. همچنین لازم است طرح شما دیدگاه و فلسفه شما نسبت به کنترل کیفیت را بیان کند. بطور مثال اینکه چگونه از تولید محصول بی کیفیت یا ارائه خدمات بی کیفیت پیش گیری خواهید کرد؟ خدمات پس از فروش شما چگونه است؟ همچنین نیاز است که طرح شما هر قانونی که ممکن است به نوعی بر کسب و کار شما تأثیر داشته باشد را توضیح دهد. اگر نیاز به مجوزی خاص هست آنرا توضیح دهید. و در آخرهم بایستی به شناسایی هزینه ها پرداخت و آنها را بطور خلاصه بیان نمود.

6.بازاریابی و فروش:

بازاریابی شامل افزایش آگاهی مشتری است و انتقال اطلاعات در مورد جنبه های محصولات یا خدمات به مشتری است. طرح بازاریابی، موقعیت فروش در هر بخش از بازار را تعیین می کند. جزئیات بازاریابی، آگهی های تبلیغاتی و استراتژی های فروش مسلماً منتج به فروش مطلوب و گرفتن سهم مناسبی از یازار می شود. ابزارهای بازاریابی مختلفی وجود دارد، بدین سبب باید به گزینش ابزارهای مناسب بپردازیم. برای این منظور می بایست آمیخته بازاریابی که شامل محصول، قیمت، توزیع و ترویج است تعیین شوند. از سوی دیگر، فروش شامل فعالیت های مختلفی برای متقاعد کردن مشتریان بالقوه به خرید است. طرح کسب و کار شما باید به خوبی توضیح دهد که فرآیند فروش چگونه انجام خواهد شد. بایستی روش های فروش و تأمین نیاز فروشندگان در این بخش توضیح داده شود.

7.اطلاعات مالی

8.ضمائم، اسناد و مکتوبات تکمیلی و صورت حساب های مالی

۵ نکته مهم برای نوشتن یک طرح کسب و کار یا بیزنس پلن عالی:

۱. مختصر بنویسید:

اگر می خواهید طرح کسب و کارتان خوانده شود باید کوتاه و مختصر بنویسید چون هیچ کس قصد ندارد یک طرح کسب وکار  ۱۰۰ صفحه ای یا حتی ۴۰ صفحه ای را بخواند. البته، ممکن است برای بخشهای خاصی به مستنداتی نیاز داشته باشید اما می توانید این اسناد را ضمیمه کنید. دوم اینکه طرح کسب و کار شما باید ابزاری باشد برای مدیریت و رشد کسب و کارتان. چیزی که به مرور بتوان آن را اصلاح و استفاده کرد. در طرح کسب و کار بیش از حد طولانی، مشکلات زیادی در باز نویسی و اصلاح آن خواهید داشت و با این کار تقریباً طرح تان در کشوی میز خواهد ماند و هرگز دیده نمی شود.

۲. مخاطبان خود را بشناسید:

در نوشتن برنامه کسب و کار از زبانی استفاده کنید که مخاطبان شما آن را درک کنند. به عنوان مثال، اگر شرکت شما در حال توسعه یک فرایند علمی پیچیده است و سرمایه گذاران شما دانشی در مورد آن ندارند، از به کار بردن کلمات تخصصی و اصطلاحات اختصاری که با آنها آشنا نیستند، خودداری کنید. سرمایه گذاران را با توضیحات ساده و مستقیم از محصول خود و با عباراتی که همه بتوانند آن را متوجه شوند آشنا کنید.  همیشه می توانید توضیحات خاص را در صورت لزوم در «ضمیمه» طرح تان قرار دهید.

۳. ایده کسب و کار خود را تست کنید:

شروع کار با برنامه ریزی و توضیحی یک صفحه ای و مشخص درباره فرایندکاری‌تان، می تواند به شما در تست موفقیت ایده کسب و کار پیش از راه اندازی آن کمک کند. از نام تجاری و گزارش ارزش کاری خود گرفته تا فرصت و اجرا، در هر بخشی که کار می کنید، بهترین کاری که می توانید انجام دهید دریافت فیدبک و امتحان کردن مولفه های مختلف کسب و کار شماست. این کار می تواند به سادگی داشتن یک مربی یا شریک برای بررسی اصول برنامه ریزی یا انجام تحقیقات بازار یا ارتباط با مشتریان دائمی باشد. هرچه اصول طرح خود را بیشتر آزمایش و بررسی کنید، طرح کسب و کار شما بهتر و قوی تر خواهد بود. این می تواند شما را از صرف روزها و ساعت‌ها برای تدوین استراتژی که عملی نیست، نجات دهد.

۴. اهداف و چشم انداز کسب و کارتان را تعیین کنید:

در ابتدا باید بدانید چه انگیزه ای برای داشتن این نوع کسب و کار دارید. آیا می خواهید که فقط یک کار تمام وقت داشته باشید؟ آیا می خواهید تیم خود را گسترش دهید یا مکان دیگری را راه اندازی کنید؟ دانستن آنچه می خواهید به انجام برسانید و داشتن سوالاتی از این قبیل، می تواند به شما کمک کند تا طرح کسب و کار خود را به طور خاص برای رسیدن به این اهداف توسعه دهید. در حال حاضر  ممکن است شما قبل از شروع رسیدن به اهداف‌تان قدم‌های خاصی را بر نداشته باشید. اما با برنامه ریزی از پیش تعیین شده کار شما جلوه زیباتری خواهد داشت و این به شما کمک می کند معیارهای موفقیت را تعریف کنید، اهداف خود را تحقق بخشید و عناصر کسب و کار خود را برای رسیدن به اهداف خاص بیشتر توسعه دهید. برای شروع نیاز به یک چشم انداز یا حتی مقاصدی دارید تا بهتر بتوانید آنچه که مهم است را انجام دهید.

۵. نگران نباشید:

آیا می دانید اکثریت قریب به اتفاق صاحبان کسب و کارها و کارآفرینان متخصص تجارت نیستند؟ آنها مدرک MBA یا مدرک حسابداری ندارند. آنها به دنبال یادگیری و پیدا کردن ابزار و منابع برای کمک به خود هستند. نوشتن طرح کسب و کار نباید به شکل یک مانع بزرگ به نظر برسد. شما کسب و کار خود را می دانید و در آن تخصص دارید. پس به همین دلیل، نوشتن یک طرح کسب و کار و استفاده از مزایای آن برای پیشرفت کاری، آنقدرها که فکر می کنید چالش برانگیز نخواهد بود و نیازی نیست که با تمام جزئیات، طرح‌تان را شروع کنید. در حقیقت، بسیار راحت تر است که با یک طرح کسب و کار ساده، و یک صفحه ای که ما آن را مجوز کار می نامیم شروع کنید و بعد از آن یک طرح کسب و کار کمی طولانی تر و دقیق تر درست کنید.

طرح کسب و کارتان را آسان و آنلاین طراحی کنید

منبع: مدیر اینفو 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مدیر اینفو

پایگاه جامع اطلاع رسانی مدیران (مدیر اینفو) ارائه‌دهنده تازه‌ترین رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف، گزارشات، کنفرانس‌ها و ویدئوهای مفید در حوزه مدیریت و کارآفرینی است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

تجارت و بازار | علم و آموزش