اطلاعات تماس
  • 099073*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140002195122116396

بین دوست داران قهوه این سوال مطرح است که:

مناسب ترین قهوه برای من کدام است؟

کد: 140002195122116396

https://bit.ly/3nZotpX

، (اخبار رسمی): قهوه مناسب افراد مختلف کدام است؟ آیا قهوه مناسب ورزشکاران باکسانی که مشکل قلبی دارند متفاوت است؟ آیا قهوه پر کافئین و کم کافئین وجود دارد؟ آیا نوشیدن قهوه بعد از ورزش مناسب است؟ و سوالات دیگری که هر روز از طرف دوست داران قهوه مطرح می شود و این مقاله تلاش دارد تا با نگاه علمی به آنها پاسخ دهد.

مناسب ترین قهوه برای من کدام است؟
انواع دانه های قهوه با برشتگی (Roast) متفاوت

جدای از افرادی که سالها و ماه هاست که قهوه می نوشند و می دانند چه طعمی واقعا برای آنها دلچسب است، بسیاری از افرادی که تازه شروع به نوشیدن قهوه کردند، با این سوال رو به رو هستند که بر اساس شرایط من کدام قهوه بهترین است؟

بهترین قهوه برای کسانی که می خواهند بیدار بمانند...

بعضی‌ها می‌خواهند شب امتحان تا صبح بیدار بمانند. بعضی‌ها کنکوری هستند و بعضی‌ها هم شیفت شب هستند. اگر به هردلیلی می‌خواهید شب تا دیر وقت بیدار بمانید، باید قهوه پرکافئین بخورید. از بین انواع نوشیدنی قهوه (اسپرسو، فرانسه، ترک …) به نسبت حجم قهوه ایکه نوشیده میشود، پرکافئین ترین نوع قهوه، قهوه فرانسه است.

توجه داشته باشید که یک لیوان قهوه فرانسه 250 میلی لیترحجم دارد که میزان کافئین آن 100 میلی گرم است و این در حالی است که حجم یک شات اسپرسو فقط 25 میلی لیتر است که میزان کافئین آن 45  میلی گرم می باشد. بنایر این با خوردن یک لیوان قهوه فرانسه میزان بیشتری کافئین دریافت می کنید.

کافئین بالا سلول‌های خواب‌آلود مغز شما را بیدار می‌کند و جلوی خوابتان را می‌گیرد. البته نوع دان قهوه در میزان کافئین قهوه بسیار موثر است. به‌طور کلی دو نوع دانه قهوه وجود دارد: عربیکا و روبوستا. برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع قهوه به "مجله کافی تایم"، مراجعه کنید.

بهترین قهوه برای ورزشکاران کدام است؟

قهوه به دو صورت برای ورزشکاران کمک می‌کند: اول، انرژی شما برای ورزش کردن را بیشتر کند و دوم اینکه، خستگی تمرین را از بین می‌برد. معمولاً در شروع تمرینات دارای سطح انرژی پایینی هستیم. بنابراین کافئین قهوه قبل از تمرین، باعث می‌شود شما با شادابی و انرژی بیشتر شروع کنید.

قبل از تمرین قهوه بخوریم یا بعد از تمرین؟

خوردن کافئین یک ساعت پیش از شروع فعالیت ورزشی، غلظت پلاسما را زیاد و عملکرد را بهبود داده که روشی عالی برای استخراج انرژی بیشتر از ذخایر چربی بدن در طول فعالیت فیزیکی است. کافئین موجود در قهوه با به تاخیر انداختن شروع خستگی ماهیچه ها، به بدن کمک می‌کند تا از ذخایر چربی به عنوان انرژی مصرفی خود استفاده کند. همچنین امکان ذخیره سازی کربوهیدرات ها فراهم شده و بدین ترتیب می‌توان برای مدت طولانی تری ورزش کرد و میزان عملکرد بدن را افزایش داد.

در آن دسته از فعالیت های ورزشی که هوازی بوده و بدن اکسیژن زیادی مصرف می‌کند، نوشیدن قهوه و در واقع کافئین باعث کاهش میزان خستگی شده، فعالیت ورزشی یاد شده را آسان ترمی نماید.

نوشیدن قهوه قبل از فعالیت ورزشی موجب بهتر شدن همه‌ی شاخص های عملکرد شناختی ( توجه، مهارت های روانی حرکتی، تمرکز و ..) شده و این آثار با خوردن ۲ الی ۱۳ میلی گرم کافئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن ظاهر می‌شود. البته به یاد داشته باشید که مصرف زیاد از حد قهوه به هنگام ورزش باعث کمتر شدن خون رسانی به ماهیچه های قلب شده و کارایی ورزشکار را پایین می آورد.

به طور کلی می‌توان گفت مقدار کافئین مصرفی مورد نیاز قبل از یک فعالیت ورزشی حدود ۴٫۵ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است این مقدار در مورد یک زن ۶۸ کیلوگرمی ، ۳۰۰ میلی گرم کافئین است.

توجه داشته باشید به همان میزان که مصرف کافئین قبل از ورزش مفید است ، بعد از ورزش مضرات خاص خود را دارد. در واقع بعد از تمرین بدن نیازمند یک وعده غذایی کامل است تا در روند بهبود و بازیابی قوای از دست رفته از آن کمک بگیرد، نه کافئین. زیرا این ماده از افزایش فرایند تولید پروتئین جلوگیری می‌کند و در واقع مخل عضله سازی است.

بهترین قهوه برای بچه‌ها، خانم‌های باردار و بیماران قلبی...

قهوه به‌خودی خود، ضرری برای بچه‌ها ندارد. اما به دلیل معده حساس بچه‌ها، بهتر است همراه با شیر باشد. مثلاً برایشان لاته یا کاپوچینو درست کنید و یا  می‌شود یک شیر قهوه سالم و بدون افزودنی تهیه کرد.

لازم است به این نکته توجه نماییم که کافئین برای دو دسته از افراد ضرر دارد: خانم‌های باردار و بیماران قلبی. بنابراین در خوردن چای، قهوه، نوشابه انرژی زا و سایر خوراکی‌های کافئین دار باید احتیاط کنند.

پزشکان برای این دسته از افراد توصیه می‌کنند روزی بیشتر از یک فنجان قهوه نخورند و البته بهتر است قهوه بدون کافئین مصرف کنند. یک نوع قهوه وجود دارد که کافئین آن تا حد ممکن کم شده است. روی پاکت این نوع قهوه ها معمولاً نوشته شده decaf یعنی بدون کافئین. البته با انتخاب مناسب دانه ها و رست تخصصی میتوان قهوه با کافئین پایین تهیه نمود که گزینه ای ایده آل برای این گروه ازعلاقه مندان به قهوه باشد.  

چند نکته مهم:

اگر بعد از نوشیدن احساس دل درد داشتید، احتمالاً جزو کسانی هستید که دارای طبع سرد هستید. مزاج قهوه نیز سرد است و برای رفع سردی قهوه می‌توانید کمی دارچین یا هل به آن اضافه کنید.

برای افراد عادی و مخصوصاً برای یک روز کاری، ساعت 10 تا 12 صبح، و ساعت 2 تا 5 عصر برای نوشیدن قهوه بیشتر توصیه می شود.

  • مصرف قهوه قبل از ورزش برای افرادی که دچار بیماری عروق کرونر هستند و یا در ارتفاعات ورزش میکنند مناسب نیست.
  • خانم‌های باردار و بیماران قلبی روزی بیشتر از یک فنجان قهوه نخورند و البته بهتر است قهوه کم کافئین مصرف کنند.

برای دسترسی به متن کامل این مقاله و مقالات مشابه میتوانید به سایت کافی تایم مراجعه نمایید.

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 099073*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

صنایع غذایی و کشاورزی | علم و آموزش