اطلاعات تماس
  • 099073*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140006215431116396

خواص و مضرات قهوه از نظر علمی

کد: 140006215431116396

https://bit.ly/3z5rYiy

، (اخبار رسمی): قهوه یکی از نوشیدنی هایی است که در جوامع مختلف استفاده می شود و میزان مصرف آن در این جوامع مختلف تفاوت دارد. برهمین اساس ادعاهای فراوانی در مورد خواص و مضرات این نوشیدنی بیان می شود. ولی اگر بخواهیم به قهوه عنوان مفید یا مضر بدهیم، کدام عنوان را باید انتخاب کرد؟

خواص و مضرات قهوه از نظر علمی
خواص و مضرات قهوه از نظر علمی

محققان تایید کرده اند که یک فنجان قهوه مقدار آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به همین مقدار آب انگور، تمشک و پرتقال دارد. بالا بودن سطح آنتی اکسیدان در قهوه به بالا رفتن سطح ایمنی بدن کمک زیادی می کند.

درباره فواید و ضررهای قهوه نظرات متفاوتی وجود دارد. عده ای قهوه را نوشیدنی مضر می دانند ولی عده ای دیگر آن را هدیه ای از بهشت برای جوانی می پندارند. همیشه خواص و ضرر این نوشیدنی محبوب محل بحث بوده است.

شاید این تفاوت آرا در موافقان و مخالفان نوشیدن قهوه به عدم شناخت درست از این نوشیدنی محبوب و منابع اطلاعاتی غیر مطمئن برمی گردد و اینکه باید به خوبی دانست که مصرف قهوه برای مردان و زنان ، در ساعات مختلف روز ، برای بیماران مختلف و … آثار متفاوتی دارد.

فواید قهوه

پیش از هر چیز باید دانست که دانه‌های قهوه سرشار از آنتی اکسیدان هستند. محققان تایید کرده اند که یک فنجان قهوه مقدار آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به همین مقدار آب انگور، تمشک و پرتقال دارد. بالا بودن سطح آنتی اکسیدان در قهوه به بالا رفتن سطح ایمنی بدن کمک زیادی می کند.

این آنتی اکسیدان ها با عوامل مخرب بدن نظیر رادیکال های آزاد مقابله کرده و موجب افزایش ایمنی بدن در مقابل آسیب های ناشی از آنها می شود. در دوران کرونا بالا بردن سطح ایمنی بدن به یک دغدغه تبدیل شده ، یکی از بهترین راهها برای این مورد نوشیدن منظم قهوه است.

برای پی بردن به اهمیت وجود آنتی اکسیدان ها در قهوه این بخش از یک مطب در ویکی پدیا را بخوانید:

"فعالیت برخی از رادیکال‌های آزاد در بدن منجر به ایجاد انواع دژنراسیون، سرطان، دیابت، نارسایی قلب، آسیب‌های مغزی، مشکلات عضلانی، پیری زودرس، آسیب‌های چشمی و در کل ضعف دستگاه ایمنی بدن می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌ها به عنوان اصلی‌ترین راه مبارزه با رادیکال‌های آزاد و بازسازی سلول‌های تخریب شده شناخته می‌شوند. چرا که موجب افزایش کارایی دستگاه ایمنی بدن در مقابل انواع بیماری‌ها می‌گردند.”

کافئین محرک اعصاب مرکزی انسان محسوب می شود، از این رو ثابت شده است که یک فنجان قهوه داغ به بالا بردن هوش و حواس کمک می کند و نیروی تازه ای به فرد می بخشد. از این رو یکی از مهمترین خواص قهوه به شمار می آید و به همین دلیل دانش آموزان و دانشجویان بیشتر تمایل به خوردن این نوشیدنی دارند.

قهوه غنی از مواد غذایی ارزشمند متعددی است که به صورت طبیعی در دانه‎های قهوه پیدا می‎شوند.

یک فنجان قهوه معمولی (240 میلی‎ گرم) حاوی مواد زیر است:

  • ویتامین B2 (ریبوفلاوین): 11 درصد ارزش روزانه
  • ویتامین B5: (پانتوتنیک اسید): 6 درصد ارزش روزانه
  • ویتامین B1 (تیامین): 2 درصد ارزش روزانه
  • ویتامین B3 (نیاسین): 2 درصد ارزش روزانه
  • ویتامین B9 (فولات): 1 درصد ارزش روزانه
  • منگنز: 3 درصد ارزش روزانه
  • پتاسیم: 3 درصد ارزش روزانه
  • منیزیم: 2 درصد ارزش روزانه
  • فسفر: 1 درصد ارزش روزانه

علاوه بر موارد گفته شده قهوه خواص مهم دیگری نیز دارد که نمی توان از آن چشم پوشی کرد. برای مطالعه متن کامل مقاله به "مجله کافی تایم"، مراجعه کنید.

مضرات مصرف قهوه

قبل از اینکه درباره ضررهای نوشیدن قهوه بگوییم باید به این نکته توجه داشت که زیاده روی در هر چیزی قطعا ضررهایی را با خود به همراه خواهد داشت. پس در هر زمینه ای باید تعادل را رعایت کنیم و نوشیدن قهوه نیز از این امر مستثنا نیست.

در ابتدا باید دانست که اگر چه قهوه باعث آرامش و رفع خستگی می شود اما مصرف بیش ‌از حدِ کافئین می‌تواند موجب اضطراب و عصبانیت شود. براساس فهرست راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی که انجمن روان‌پزشکی آمریکا آن را منتشر کرده است، اضطراب ناشی از کافئین یکی از 4 سندروم مرتبط با مصرف کافئین است.

مصرف زیاد (مقدار 1000 میلی‌گرم یا بیشتر) کافئین در روز می‌تواند موجب بروز عصبانیت، اضطراب یا علائم مشابه در بیشتر افراد شود. پس در مصرف قهوه زیاده روی نکنید!

در افرادی که به کافئین حساسند، مصرف کم کافئین نیز می‌تواند موجب بروز این علائم شود و در بازه‌ زمانی کوتاه می‌تواند موجب افزایش سطح استرس و افزایش ضربان قلب شود. قهوه فشار خون را بالا می برد حتی اگر این افزایش خیلی جزئی هم باشد، کسانی که دچار پرفشاری خون هستند در برابر این تاثیر قهوه آسیب پذیرترند.

افراط در مصرف و مقدار بالای کافئین ، ممکن است تا حد چشمگیری سیستم عصبی مرکزی را تحریک کند و همچنین تاثیرات منفی در به خواب رفتن و کیفیت خواب داشته باشد. هر فردی باید متناسب با شرایط خواب خود ساعت نوشیدن قهوه را تنظیم کند اما به طور کلی توصیه می شود 4 تا 6 ساعت قبل از به رختخواب رفتن قهوه نوشیده نشود.

نوشیدن قهوه به همراه غذا به خاطر وجود تانین، جذب آهن را کم می کند. افراد مبتلا به کم خونی باید قهوه را مانند چای یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از غذا بنوشند.

در پایان این مطلب باید یادآور شد که انتخاب نوع و کیفیت قهوه در موارد گفته شده تاثیر بسزایی دارد.

توصیه اول این است که از قهوه تازه و با کیفیت استفاده کنید و تا حد امکان از نوشیدن قهوه فوری یا برندهای متفرقه قهوه خودداری کنید

و مهمتر از همه اینکه قهوه مورد نیاز خود را از فروشندگان معتبر تهیه نمایید تا از آنچه که می خرید و مصرف می کنید اطمینان داشته باشید!

فروشگاه اینترنتی کافی تایم را در گوگل با نام coffee-time.ir جستجو کنید، و از محصولات با کیفیت و مطالب تخصصی قهوه استفاده نمایید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 099073*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

سلامت و زیبایی