کد: 140002215127916452

قوانین تغییر شناسنامه پس از طلاق

حذف ازدواج قبلی از شناسنامه

کد: 140002215127916452

https://bit.ly/3bwEA98

، تهران , (اخبار رسمی): در صورتی که تمایل به حذف نام همسر خود بعد از طلاق دارید، خواندن این مقاله میتواند برای شما بسیار کمک کننده باشد زیرا تمامی قوانین و مسائل مربوط به تعویض شناسنامه بعد از طلاق به صورت کامل شرح داده شده است.

حذف ازدواج قبلی از شناسنامه
قوانین تعویض شناسنامه و حذف نام همسر پس از جدایی

متاسفانه گاها دیده می‌شود که زوج‌ها بعد از مدتی زندگی، تصمیم به جدایی می‌گیرند که در چنین مواقعی قانون‌هایی برای حذف نام همسر از شناسنامه وجود دارد.
اگر زن باکره باشد، مرد می‌تواند نام همسر سابق خود را نیز بعد از طلاق توافقی یا طلاق یک طرفه حذف کند. شناسنامه وی پس از حذف نام گفته شده، المثنی نیست و دارای وضعیت شناسنامه معمولی است.

قانون ثبت احوال که قانونی تحت همین عنوان وضع می‌کند، به زوج‌هایی که با یکدیگر رابطه زناشویی نداشته‌اند، اجازه می‌دهد پس از طلاق نام همسر خود را از شناسنامه خود حذف کنند. این در حالی است که تا مدت ها پیش سازمان ثبت احوال بخشنامه‌ای صادر می‌کرد که این امتیاز را فقط به زنان اختصاص می داد تا آنها بتوانند نام همسر سابق خود را از طریق شناسنامه با داشتن مجوز پزشکی قانونی یا سایر مراکز درمانی معتبر حذف کنند.

این شرایط بیشتر در طلاق‌های دوران عقد دیده می‌شود. اما بعداً دیوان عدالت اداری بخشنامه را ابطال کرد و در نتیجه این امکان برای مردان فراهم شد که در صورت باکره بودن زن، نام همسر خود را از شناسنامه حذف کنند.

روش قانونی دیگری نیز وجود دارد که طبق آن زوجین حتی پس از ازدواج دوم می‌توانند نام همسر سابق خود را حذف کنند. باید گفت آنچه باعث شده برخی از مردم اصرار به حذف نام همسر سابق خود داشته باشند تصور غلطی است که ادامه زندگی آن‌ها را تحث تاثیر قرار می‌دهد زیرا برخی از آن‌ها به اشتباه تصور می‌کنند که شکست در ازدواج اول نشانه ناتوانی و اشتباهات آن‌هاست، باید توجه داشت که در این میان خانواده‌ها و مسئولان فرهنگی بی‌گناه نیستند زیرا آن‌ها زمینه گسترش آن را فراهم می‌کنند.

غیرمدخوله به چه معناست؟ و آیا تنها برای دوشیزه‌های باکره کاربرد دارد؟

اگر زنی قبلاً ازدواج کرده و طلاق گرفته باشد و در ازدواج خود پیش از برقراری رابطه جنسی، تصمیم به طلاق بگیرد، آیا می‌تواند ازین قانون تعویض شناسنامه استفاده کند؟

به نظر می‌رسد اگر زوجین موافقت کنند که هیچ رابطه‌ای بین آنها وجود نداشته، زوجه غیر مدخوله شناخته می‌شود و از این طریق زوجین می‌توانند، درخواست شناسنامه المثنی را ثبت کنند تا ازدواج و طلاق آن‌ها ازشناسنامه پاک شود. تعویض شناسنامه بعد از طلاق توافقی تنها در صورتی امکانپذیر است که زن باکره باشد.

حذف نام همسر از شناسنامه

اگر شخصی همسر خود را طلاق داده باشد، با انتخاب همسر دوم و ثبت رسمی ازدواج می‌تواند به اداره ثبت احوال مراجعه و درخواست خود را ارائه دهد.
حذف نام همسر اول از شناسنامه منوط به انتخاب همسر دوم و همچنین ثبت رسمی ازدواج و ثبت آن‌ها در شناسنامه فرد است  بنابراین این ماده قانونی فقط با انتخاب نمی‌تواند استفاده شود.

اما در پاسخ به این اعتراض باید عنوان شود که حذف نام از شناسنامه در این مورد فقط پس از ازدواج دوم و ثبت آن صورت می گیرد، بنابراین زن دوم از ازدواج قبلی همسر خود مطلع می‌شود.

از اصطلاح همسر دوم باید نتیجه گرفت که استفاده از این قانون فقط در مورد همسر دوم و نه ازدواج‌های بعدی امکان پذیر خواهد بود اما به نظر می رسد با وجود کاستی های این قانون در این زمینه، در ازدواج های بعدی نیز می‌توان از این مقررات قانونی استفاده کنید.

آیا با تهیه نسخه المثنی اطلاعات قبلی حذف خواهد شد؟

برخی معتقدند در صورت گم شدن شناسنامه قبلی و درخواست شناسنامه جدید، اطلاعات قبلی شناسنامه حذف می شود اما واقعیت مغایر با این تصور باشد. آخرین ازدواج، آخرین طلاق، مدت و تعداد همسران از مواردی است که در شناسنامه المثنی منعکس خواهد شد.

شرایط حذف نام همسر سابق از شناسنامه

این قانون به افراد اجازه می دهد پس از طلاق نام همسر خود را از شناسنامه خود حذف کنند. به طور کلی برای حذف نام همسر دو شرط وجود دارد که عبارتند از:

1.    اگر طلاق به عنوان غیر مدخوله شناخته شود.
2.    اگر پس از طلاق، متقاضی ازدواج جدید خود را در یکی از دفاتر ثبت ازدواج رسمی به ثبت رساند.

رویه اداری برای حذف نام همسر سابق از شناسنامه چیست؟

ماده 33 قانون ثبت احوال به این موضوع پرداخته است. طبق ماده 33 قانون ثبت احوال و قوانین مربوط به آن دسته از افرادی که قصد حذف واقعه ازدواج را از شناسنامه خود دارند، می توانند مدارک لازم را به اداره ثبت احوال ارائه دهند.

برای انجام این کار، متقاضی باید اصل یا کپی گواهی طلاق و همچنین دادنامه طلاق غیرمدخوله را به اداره ثبت احوال یا دفاتر دولتی ارائه دهد و سپس تقاضای شناسنامه جدید کند.

گروه وکلای هوداد آماده ارائه خدمات در زمینه مسائل حقوقی مختلف است، در صورت تمایل برای کسب اطلاعات درمورد مباحث زناشویی، مباحث مربوط به انحصار وراثت و ... با کارشناسان ما در تماس باشید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
منتشر شده در سرویس:

حقوقی و قانون