اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140002255134116427

آیا طعم با مزه تفاوت دارد؟

کد: 140002255134116427

https://bit.ly/3eSkEzJ

، تهران , (اخبار رسمی): در تعریف کلی Flavor آن جایی شکل می گیرد که Taste (حس چشایی) و Olfactory (حس بویایی) با هم مخلوط شده و همکاری می کنند. پس Flavor مخلوطی از Aroma (عطر و بو) و Taste (طعم) است.

تفاوت طعم و مزه
تقاوت طعم و مزه

در این مقاله قصد دارم درباره تفاوت طعم و مزه با شما صحبت کنم. شاید برای شما این سوال پیش بیاید که  مگر طعم همان مزه نیست؟ باید عرض کنم خیر! طعم و مزه تفاوت های بسیاری دارند که اگر در این مقاله من را همراهی کنید با این تفاوت ها آشنا خواهید شد.

واژه Taste و Flavor

در ابتدا این دولغت را از منظر واژه بررسی کنیم. در واژه شناسی طعم و مزه یکسان هستند، هر دو یک معنی را می دهند و اکثرا به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند.

اما اگر در زبان انگلیسی جستجو کنید؛ دو کلمه وجود دارند که هر دو مترادف طعم و مزه هستند؛ Taste و Flavor

اگر شما معنی فارسی هر کدام از این دو کلمه را جستجو کنید، هر دو، هم معنی مزه را می دهند و هم معنی طعم را. اما آنچه که من در کتابم (طعم شناسی به زبان آدمیزاد) به عنوان نظریه مطرح کرئم این بود که Taste به معنی طعم و Flavor به معنی مزه است.

اما واقعا تفاوت این دو مفهوم در چیست؟

ما پنج طعم اصلی داریم: ترشی، شیرینی، شوری، تلخی و اومامی

من در مقالاتی درباره برخی از طعم ها مقاله تخصصی نوشته ام که با کلیک بر روی هرکدام از آن ها میتوانید مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

هر کدام از طعم های اصلی، پایه ی طعمی میلیون ها ماده غذایی در جهان هستند. برای مثال ما مواد  غذایی بسیار زیادی با طعم تلخی داریم و همینطور مواد غذایی بسیاری با 4 طعمِ دیگر!

اما برای مثال آنچه مواد غذایی را از نظر طعم شیرینی از هم متمایز می کند همان Flavor است.

بیشتر بخوانید: ویژگی های کیفی نوشیدنی سرد

به شکل خیلی سطحی، اشاره ای به تفاوت طعم و مزه کردم. حالا در ادامه بیشتر توضیح خواهم داد.

مزه (Flavor) همان عامل تمایز مواد غذایی از یکدیگر است. برای مثال پرتقال و لیمو هر دو ترش هستند اما آنچه تفاوتی در جنس ترشیِ آن ها ایجاد میکند مزه یا Flavor آن هاست.

Flavor چیست؟

در تعریف کلی Flavor آن جایی شکل می گیرد که Taste (حس چشایی) و Olfactory (حس بویایی) با هم مخلوط شده و همکاری می کنند.

پس Flavor مخلوطی از Aroma (عطر و بو) و Taste (طعم) است.

مثالی ساده برای درک بهترِ این تفاوت...

توت فرنگی یک مزه دارد که همان Flavor توت فرنگی است، حال برخی از توت فرنگی ها ترش هستند و برخی دیگر شیرین که این ترشی و شیرینی مربوط به Taste یا طعمِ آن هاست.

در نهایت توت فرنگی چه ترش باشد، چه شیرین یا مَلَس، تفاوتی در Flavor یا مزه ی آن ایجاد نمی کند. آن چه شخصیت طعمی به یک توت فرنگی می دهد و آن را مثلا از میوه ای مثل ذغال اخته متمایز می کند، همان Flavor  است.

جمع بندی

امیدوارم این مقاله تونسته باشه خلأ ذهنی شما رو درباره تفاوت طعم و مزه برطرف کنه.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

رضا پورمحمودیان

من سید رضا پورمحمودیان متولد سال 1367 ، نویسنده کتاب “طعم شناسی به زبان آدمیزاد” و هم اکنون مدرس دوره های باریستا، میکسولوژی و طعم شناسی هستم

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش