اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140004035194816697

وکیل پایه یک دادگستری در شیراز

کد: 140004035194816697

https://bit.ly/3kIrb1E

، (اخبار رسمی): تیم دادسرایار به منظور ارائه خدمات بهتر در حوزه های حقوقی به ساکنین شیراز به ارائه خدمات مشاوره حقوقی و همینطور وکیل در شیراز در این استان می پردازد. شما می توانید به صورت آنلاین و 24 ساعته با وکلای ما در ارتباط باشید.

وکیل در شیراز|وکیل پایه یک دادگستری در شیراز
وکیل پایه یک دادگستری در شیراز

بر اساس نکته ای که در اصل سی و پنج قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده همه افراد این اجازه را دارند که برای هر دعوایی و یا برای هر دادگاهی وکیل اختیار کنند و کارهای خود را برای سرعت بخشیدن و به

وب سایت حقوقی دادسرایار با معرفی وکیل در شیراز+مشاوره تلفنی رایگان در خدمت شماست

وکیل از زمان های گذشته وجود داشته و در طی  تاریخ ایران هم به این سمت پرداخته شده ممکن است طی سلسله های گوناگون تنها  واژه وکیل فقط فرق کرده باشد اما به طور کلی از گذشته تا به امروز وظایف وکیل شبیه بوده است به طور مثال هنگامی که سلسله صفویان بر ایران حکومت میکرد به فردی که نایب السلطنه بود وکیل و یا وکیل الرعایا میگفتند اما باید اشاره کرد کسی که این سمت را برخوردار میشد صرفا شخصی بوده که کاملا مورد اطمینان و اعتماد بوده و کارهای مهم به دست او که همان وکیل شناخته میشود  سپرده میشده است قصد ما از این نوشته توضیح جامعی برای مفهوم وکیل و شناسایی آن است.

بر اساس نکته ای که در اصل سی و پنج قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده همه افراد این اجازه را دارند که برای هر دعوایی و یا برای هر دادگاهی وکیل اختیار کنند و کارهای خود را برای سرعت بخشیدن و به نتیجه رساندن به دست وکیل بسپارند و اگر در شرایطی باشند که توانایی وکیل گرفتن نداشته باشد یعنی قادر به پرداختن هزینه های حق وکالت وکیل را نداشته باشند  باید برای این دسته از افراد شرایط معین نمودن وکیل را انجام داد یعنی این که خود دادگاه برای این گونه افراد وکیل مشخص کند تا به کارها و دفاعیات از شخص مورد نظر برسد.

اما به چه صورت میشود وکیل شد؟

در  کشور ما ایران و همچنین بسیاری از کشورهای دیگر وکیل شدن تنها با گرفتن پروانه وکالت از جانب کانون وکلا میسر میشود که برای این امر ابتدا لازم است تحصیلات مورد نیاز در این خصوص گذرانده شود و بعد از اتمام تحصیلات در آزمون کانون وکلا شرکت شود و در صورت قبولی در این آزمون و مراحل آن به عنوان وکیل شناخته میشوید.

وکالت در کارهای کیفری:

همان طور که در ماده سیصد و چهل و شش آیین دادرسی کیفری هم گفته شده طرفین اجازه دارند وکیل یا وکلای خود را به دادگاه معرفی گردانند و در حالتی که تعدد وکیل وجود دارد یعنی از یک وکیل بیشتر وجود داشته باشد تنها حضور یکی از آن ها برای به پا داشتن جلسه دادگاه مکفی است.

لازم به ذکر است در حالتی که متهم شرایط مالی مناسبی نداشته باشد یعنی در شرایطی نباشد که بتواند خود وکیل گیرد و حق الزحمه وکیل را بپردازد او میتواند تا آخر اولین جلسه رسیدگی از دادگاه درخواست کند که وکیل برای او مشخص کند در این حالت دادگاه بعد از بررسی های لازم که انجام داد و احراز عدم تمکن مالی  برای او ثابت شد از بین وکلای حوزه قضایی و یا از نزدیک ترین حوزه قضایی برای متهم وکیل انتخاب میکند در این حالت اگر این وکیل تقاضای حق وکالت کند چه اتفاقی می افتد؟

در این جا دادگاه باید حق وکالت را متناسب با اقدامات انجام شده مشخص کند که در این جا نکته ای که بسیار تاکید میگردد این است که حق وکالت نباید از تعرفه های قانونی عبور کند و بیشتر شود شاید این سوال برای مخاطبین پیش آید که چه کسی این حق وکالت را میپردازد در جواب این سوال باید گفت که حق وکالت از محل اعتبارات قوه قضاییه کسر میگردد و پرداخت میگردد.

اما تعداد وکلا در مراجع کیفری از این قرار ذیل است:

نخست باید اشاره کرد که حسب مورد در دادسرا یا دادگاه تعداد وکیل با هم فرق دارد که ما در ادامه به این تفاوت پرداخته ایم.

وکیل در مرحله دادسرا: متهم برای انجام تحقیقات مقدماتی پرونده تنها یک وکیل باید به دادگاه ببرد و شایان ذکر است این حق را باید قبل از شروع تحقیقات به وسیله بازپرس به متهم ابلاغ و اعلام نمود. در حالتی که متهم لازم باشد در دادگاه حضور پیدا کند این حق باید قبل از این که شروع به تحقیق آغاز گردد در برگه احضاریه ذکر گردد و به متهم ابلاغ گردد وکیل متهم ر این جا باید مدارک و شواهدی که برای دفاع از متهم را دارد به دادگاه اعلام کند موضوعات و اظهاراتی که وکیل بیان میکند در صورت مجلس ذکر میگردد به همین دلیل است که وکیل باید با صداقت و شواهد کافی شروع به بازگو کردن دفاعیات را کند باید گفته شود سلب حق همراه داشتن وکیل و همچنین نبود تفهیم این حق به متهم به ترتیب سبب مجازات انتظامی میگردد که از درجه هشت و درجه سه هم میباشد. اما در رابطه با جرایمی که مجازات آن سلب حیات و یا حبس ابد میباشد اگر متهم در مرحله تحقیقات اولیه وکیل بخواهد بازپرس در این جا برای او وکیل تسخیری میگیرد.

وکیل در مرحله دادگاه: در غیر این جرایم موضوعات صلاحیت دادگاه کیفری یک هر کدام از طرفین اجازه دارند به طور حداکثر دو وکیل به دادگاه معرفی کنند غیر از این که جرایم منافی عفت که متهم از حضور یا معرفی دوری کند.

در جرایمی که مرتبط با بندهای الف/ ب/ پ/ ت ماده سیصد و دو میباشد اگر وکیل نباشد جلسه رسیدگی انجام نمیشود و منتفی میگردد  اگر متهم خودش وکیلی به دادگاه معرفی نکند و یا این که متهم وکیل داشته باشد اما وکیل وی بدون هیچ دلیل موجهی در دادگاه شرکت نکند در این جا معین نمودن وکیل تسخیری واجب است و اگر وکیل تسخیری هم بدون هیچ دلیل موجهی در جلسه دادگاه شرکت نکند دادگاه ابتدا او را عزل می نماید  و بعد وکیل تسخیری دیگری معرفی میکند ممکن است متهم بعد از این که وکیل تسخیری مشخص شد وکیل تعیینی به دادگاه معرفی کند که در این جا وکیل تسخیری برکنار میگردد و وکیل تعیینی کار را به جلو میبرد همچنین لازم به بیان است که درخواست تغییر دادن وکیل از طرف متهم فقط برای یک بار مورد قبول است و نمیتواند هربار تقاضای تغییر وکیل بدهد همان طور که در قبل هم بیان کردیم اگر وکیل تسخیری باشد حق وکالت او باید از محل اعتبارات قوه قضاییه انجام شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

حقوقی و قانون