تابلو خوانی در بورس: نمادهای پرتراکنش

نمادهای پرتراکنش در بورس

کد: 140004075200816717

https://bit.ly/3hdBSaY

، تهران , (اخبار رسمی): نمادهای پرتراکنش که به جای نمادهای پربیننده در سایت tse قرار گرفته است نشان دهنده تعداد دفعات معاملات بر روی نمادهای بورسی و فرابورسی می باشد. اینکه تعداد دفعات معامله چه اثری در معاملات سهم دارد و آیا میتوان از آن به عنوان یک تکنیک در خرید و فروش سهام استفاده کرد نیاز به بحث و بررسی بیشتری دارد.

مادهای پرتراکنش که به جای نمادهای پربیننده در سایت tse قرار گرفته است نشان دهنده تعداد دفعات معاملات بر روی نمادهای بورسی و فرابورسی می باشد.

نمادهای پرتراکنش

نمادهای پرتراکنش که به جای نمادهای پربیننده در سایت tse قرار گرفته است نشان دهنده تعداد دفعات معاملات بر روی نمادهای بورسی و فرابورسی می باشد. اینکه تعداد دفعات معامله چه اثری در معاملات یک سهم دارد و آیا میتوان از آن به عنوان یک تکنیک در خرید و فروش سهام  استفاده کرد نیاز به بحث و بررسی بیشتری دارد. پس در این مقاله قصد داریم در ابتدا در خصوص نمادهای پرتراکتنش صحبت کنیم و در ادامه نیز استفاده از آن در معاملات را به عنوان یک تکنیک تابلو خوانی در بورس شرح دهیم. این تکنیک ها در واقع ماهیت تحلیلی ندارند و صرفا می توانند به عنوان یک آلارم برای سرمایه گذار به حساب آیند که سرمایه گذار در میانه بازار با استفاده از تکنیک ها به سادگی بتوانند برخی از سهامی که شاید قرار است یک بازی بر روی آن تعریف شود را پیدا کرده و آن را رصد کند و در نهایت برای خرید آن اقدام کند.

نمادهای پرتراکنش بازار در صفحه سایت مدیریت فناوری

سایت مدیریت فناوری بورس تهران به آدرس WWW.TSETMC.COM به صورت روزانه نمادهای پر تراکنش بازار قرار میگیرد که تصویر آن در بخش زیر قابل مشاهده است. به عنوان مثال در شکل زیر نمادهای غکورش، ولکار، شپنا ، خودرو و … … جز نمادهای پربیینده قرار گرفته اند. حال باید بررسی کنیم که آیا در این نمادها به عنوان خریدار عمل کنیم و یا اگر این نمادها را داریم آنها را بفروشیم و یا اینکه چه برخوردی با نمادهای پرتراکنش در معاملات داشته باشیم.

کاربرد نمادهای پرتراکنش بازار در تابلو خوانی

نمادهای پرتراکنش بازار در تابلو خوانی سهام معمولا نمادهایی می باشند که سرمایه گذاران بیشترین تعداد دفعات معامله را بر روی آن دارند و این تعداد دفعات معامله اصلا ارتباطی به حجم و ارزش معاملاتی آن نماد ندارد. حال هر چقدر دفعات معاملات نمادی بیشتر باشد به همان میزان نماد جز نمادهای پرتراکنش قرار میگیرد.

حال سوال اصلی اینجاست که در تابلو خوانی سهام آیا نمادهای پرتراکنش بازار می تواند به عنوان یک سیگنال برای سرمایه گذار مد نظر قرار گیرد یا خیر. در این خصوص باید گفت در شرایطی که نماد جز نمادهای پرتراکنش بازار قرار میگیرد باید برای سرمایه گذار یک سیگنال باشد. بهتر است سیگنال را اینجا خرید در نظر نگیرید بلکه بهتر است سیگنال را هشدار در نظر بگیرید یعنی هشداری که باید سهم را بررسی کنید و به دنبال علت آن باشید

نکات قابل بررسی در نمادهای پرتراکنش بازار در تابلو خوانی و بازار خوانی

در بررسی نمادهای پرتراکنش بازار حتما باید عوامل زیر را در نظر بگیرید تا بتوانید روند حرکتی سهم را تشخیص دهید.

حجم معاملات سهم در تابلو خوانی سهام : حجم معاملات نمادی را که جز نمادهای پرتراکنش بازار شده است را رصد کنید. تغییر حجم معاملات می تواند یک سیگنال برای تغییر روند حرکتی سهم باشد. ( پیشنهاد می شود مقاله حجم معاملات سهم و اثرات ان بر قیمت را مطالعه کنید ) به عنوان مثال در شکل بالا شپنا با حجم معاملات 201 میلیون جز نمادهای پرتراکنش می باشد. حال فرض کنید که حجم معاملات روزانه شپنا در هفته گذشته در محدوده 100 میلیون بوده است. بنابراین افزایش دو برابری حجم معاملات به عنوان یک هشدار معاملاتی است که باید همراه با عوامل دیگر مانند تحلیل تکنیکال سهم و قدرت خریدار به فروشنده مورد بررسی قرار گیرد.

تحلیل تکنیکال سهم: بعد از اینکه نماد پرتراکنش بازار حجم خاص هم داشت بهتر است نمودار آن را بررسی کنید و ببینید در چه محدوده قیمتی قرار دارد. ممکن است گاهی اوقات سهم جز نمادهای پرتراکنش بازار باشد و حجم معاملات هم افزایش یابد ولی با نگاهی به نمودار به این نتیجه می رسیم که سهم در محدوده مقاومتی است و فروش در آن محدوده اتفاق افتاده است و بیشتر فشار فروش در سهم می باشد. گاهی اوقات هم ممکن است سهم به لحاظ تکنیکالی در محدوده حمایتی باشد و به همین دلیل شاهد افزایش حجم معاملات سهم و ظاهر شدن آن در صفحه نمادهای پرتراکنش باشیم که میتواند نشان دهنده رشد قیمت سهم در آینده باشد.

نسبت سرانه خرید به فروش مناسب : البته گاهی اوقات سهم جز نمادهای پرتراکنش بازار قرار میگیرد و با نگاهی به سهم به این نتیجه می رسیم که سهم نسبت سرانه خرید به فروش در محدوده مناسبی قرار دارد. افزایش نسبت سرانه خرید به فروش در نماد نشان میدهد که آن نماد توسط عده ای باحجم های بالا در حال خریداری می باشد . بنابراین اگر در این حالت شاهد برتری فروشنده به خریدار باشیم؛ نشان میدهد که آن نماد پر بیننده معاملاتی از جنس فروش دارد و باید از خرید آن خودداری کرد.

بنابراین در نمادهای پرتراکنش بازار بهتر است هر بار این 3 موضوع را چک کنید و در صورتی که سیگنال ورود در سهم داده شد وارد معاملات شوید و یا سهمی را که دارید بفروشید. یکی از بحث هایی که در کلاس آموزش تابلو خوانی در بورس بر روی آن تاکید دارم بررسی روزانه نمادها پرتراکنش بازار با استفاده از مولفه های گفته شده می باشد که هر سرمایه گذاری به سادگی می تواند آن را در معاملات خود استفاده کرده و در جهت گرفتن سیگنال معاملاتی استفاده کند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بانک، بیمه و سرمایه