تابلو خوانی، بازار خوانی و تکنیک های معاملاتی در بورس

کد: 140004085203416717

https://bit.ly/3AdBphp

، تهران , (اخبار رسمی): تابلو خوانی و بازار خوانی در بورس که در بخش های قبل در خصوص آن صحبت کردیم و گفتیم که تابلو خوانی و بازار خوانی یکی از ارکان مهم در جهت تشخیص روند حرکتی سهم می باشد یعنی با استفاده از مولفه های تابلو خوانی و با استفاده از تحلیل تکنیکال به سادگی می توان جهت حرکت سهم را تشخیص داد.

تابلو خوانی و بازار خوانی و تکنیک های معاملاتی در بورس
تابلو خوانی، بازار خوانی و تکنیک های معاملاتی در بورس

تابلو خوانی و تکنیک های معاملاتی در بورس یکی از ابزارهای کاربردی و مهم برای شناخت سهم به حساب می اید که در این مقاله برخی از تکنیک های کاربردی ان توضیح داده می شود

فاکتورهای تابلو خوانی و بازار خوانی در بورس

تعداد معاملات

در صفحه هر نماد تعداد معاملات آن نماد نوشته شده است که نشان دهنده تعداد دفعات انجام معامله در نماد می باشد. این عدد به تنهایی نمی تواند معیاری برای تابلوخوانی و بازار خوانی در بورس و نوسان گیری در بازار باشد چرا که هر شخصی ممکن برای خرید 100000 سهم، چندین بار سفارش خود را وارد سامانه کند. به عنوان مثال سرمایه گذار میتواند برای خرید 5000 سهم 5 سفارش 1000 تایی و یا تعداد دفعات سفارش بالاتر همراه با حجم های کمتر در سامانه معاملاتی قرار دهد.

حجم معاملات سهم 

در یکی از مقالات سایت در خصوص حجم معاملات و اثرات آن بر قیمت سهم در خرید و فروش سهام صحبت شد که یکی از روش های مفید تابلوخوانی و بازار خوانی در بورس و گرفتن سیگنال خرید و یا فروش با استفاده از آن می باشد ( پیشنهاد میکنم حتما مطالعه شود )

خرید و فروش حقوقی ها

گاهی اوقات ممکن است یک حقوقی سهامدارعمده سهم باشد و در یک قیمتی که آن قیمت حمایت سهم می باشد شروع به خرید کند تا قیمت کاهش بیشتری نداشته باشد اما ممکن است دلیلی برای رشد سهم وجود نداشته باشد و زمانی که بازار وارد سهم شد و قیمت ها اندکی از قیمت حمایتی بالاتر رفت از خرید سهم صرف نظر کند و صرفا نظاره گر باشد. گاهش اوقات هم ممکن است با افزایش بی رویه قیمت سهم و رسیدن آن به پیک قیمتی حقوقی فروشنده سهم باشد و با عرضه خود موجب کاهش قیمت سهم شود. یعنی تابلوخوانی و بازار خوانی در سهم نشان دهد که با فروش حقوقی در بازار قیمت سهم کاهش می یابد. در این حالت اگر فکر میکنید قیمت سهم ارزنده است بهتر است صبر کنید تا فروش های حقوقی به پایان برسد و پس از آن اقدام به خرید سهم کنید.

سفارش های حمایتی در سهم

گاهی اوقات در صفحه سفارشات می بینیم که سفارش های چند صد هزار تایی و یا سفارش های میلیونی در نماد ایجاد شده است . به عنوان مثال شکل زیر اردر حمایتی را در صفحه نماد نشان میدهد.

به عنوان مثال شکل زیر اردر حمایتی فولاد به حجم 2119718 سهم را در قیمت 6327 ریال نشان میدهد.

 در سطر دوم 22 سفارش مجموعا درخواست خرید دو میلیون و صدو نوزده هزار  سهم در قیمت 6327 تومان را دارند. این حجم بالا نشان دهنده حمایتی است که سرمایه گذار حقیقی و یا حقوقی قصد دارد در سهم انجام دهد و این اطمینان را به سرمایه گذاران دیگری که قصد خرید سهم را دارند میدهد که سهم حمایت کننده دارد. این سیگنالها معمولا موجب می شود که خریدار برای سهم جلو بیاید و اطمینان نسبی در خریدار ایجاد شود. شناسایی و تشخیص این نوع سفارش ها  یک نوع تابلو خوانی و بازار خوانی در بورس به حساب می آید.

گاهی اوقات در خرید سهمی می بینید که صفحه سفارشات نماد به شکل زیر است.

همانطور که در شکل بالا نشان داده شده است سفارش های فروش در سطر دوم و سوم حجم بالایی را به خود اختصاص داده است. در سط دوم 14 سفارش درخواست فروش هفتصد هزار سهم را در قیمت 426 تومان و در سطر سوم نیز 7 سفارش مجموعا چهارصد و پنجاه و دو هزار سهم را در قیمت 430 تومان برای فروش قرار داده اند. این دو سفارش در صفحه سفارشات برای سرمایه گذاری که قصد خرید سهم را دارد ترس ایجاد میکند و موجب می شود که از خرید سهم صرف نظر کند و ترجیح میدهد که صبر کند تا سفارش ها یا حذف شود و یا توسط سرمایه گذار دیگری خریداری شود تا سپس وارد معامله شود و تعداد سهم مورد نظر را خریداری کند.در خصوص اردر ترس در تابلو خوانی و بازار خوانی در بورس در یک مقاله جداگانه ای به بررسی این موضوع پرداخته ایم.

سهام شناور و ارتباط ان با سفته بازی

 سهام شناور تعداد سهامی است که در اختیار سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی بازار می باشد که با آن معامله میکنند و قصد مدیریت و کنترل شرکت را ندارند. حال سفته بازان با استفاده از شناوری سهم و مبللغ مورد نیاز برای سفته بازی اقدام به جمع کردن سهام شناور موجود در بازار میکنند و با استفداه از منابع مالی فراوانی که دارند موجب رشد شارپ سهم می شوند. در خصوص سهام شناور و سفته بازی مقاله را مطالعه کنید تا از چگونگی سفته بازی در سهم آگاه شوید.

شناسایی رفتار بازار با استفاده از کندل استیک

 امروزه نیز از الگوهای کندل استیک برای شناسایی رفتار معاملاتی معامله گران استفاده می شود که سرمایه گذار با ترکیب ان با الگوهای غربی می تواند به یک تحلیل جامع و درست دست پیدا کند. در حال حاضر از الگوهای کندل استیک در بازار سرمایه ایران زیاد استفاده نمی شود چرا که در مورد آن شناخت کافی وجود ندارد. به همین دلیل سعی کردم در مقاله های روانشناسی بازار با کندل استیک و روانشناسی با کندل استیک : الگوی ستاره در خصوص این کندل ها و استفاده از آن در نمودارها صحبت کنم.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بانک، بیمه و سرمایه