اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140004285336216587

معرفی رنگ سیلیکونی نسوز و مقاوم حرارتی و نگاهی به استاندارد های رنگ دهی

کد: 140004285336216587

https://bit.ly/3ezdX58

، تهران , (اخبار رسمی): پس از معرفی انواع رنگ صنعتی اپوکسی و رنگ صنعتی پلی یورتان به معرفی رنگ سیلیکونی نسوز و مقاوم حرارتی می پردازیم. این رنگ از دیگر رنگ های صنعتی است که در صنایع مختلفی همچون نفت، گاز و پتروشیمی و صنایع نیروگاهی و… بسیار پر کاربرد است و جزو محصولات استراتژیک این حوزه است.

معرفی رنگ سیلیکونی نسوز و مقاوم حرارتی و نگاهی به استاندارد های رنگ دهی
معرفی رنگ سیلیکونی نسوز و مقاوم حرارتی و نگاهی به استاندارد های رنگ دهی

رنگ سیلیکونی نسوز و مقاوم حرارتی چیست؟

همان طور که از اسم این رنگ مشخص است، این رنگ در برابر حرارت، مقاومت بالایی دارد و هنگامی که نیاز به مقاومت در دماهای از ۲۰۰ تا ۶۰۰ درجه سانتیگراد، وجود داشته باشد، از این نوع رنگ استفاده می شود.

لازم به توضیح است که این رنگ تنها در برابر حرارت غیر مستقیم مقاوم بوده و آتش مستقیم باعث تخریب آن خواهد شد.

هنگامی که در لوله یا مخزنی که در آن فعل و انفعالات شیمیایی و حرارتی انجام می شود، دمای لوله یا مخزن بالا رفته و درنتیجه رنگ هایی که در لایه بیرونی مورد استفاده قرار گرفته اند می بایستی حتما دارای مقاومت بالایی در برابر حرارت باشند، رنگ سیلیکونی نسوز و مقاوم حرارتی در ضخامت پایین حدود ۲۵ میکرون معمولا مورد استفاده قرار می گیرد و جهت خشک شدن نیز به حرارتی در حدود ۲۰۰ درجه سانتیگراد نیاز دارد.

انواع رنگ سیلیکونی نسوز و مقاوم حرارتی

دسته بندی این نوع رنگ صنعتی براساس میزان مقاومت در برابر دماست. معمولا فرمولاسیون شرکت های رنگ سازی در سه درجه بندی مختلف ۲۵۰ درجه، ۴۰۰ درجه و ۶۰۰ درجه سانتیگراد می باشد.

هرچه میزان مقاومت در برابر دما بالاتر باشد، درصد رزین سیلیکونی مورد استفاده به سمت خلوص بیشتر خواهد رفت. در دمای پایین تر، رزین سیلیکونی با رزین اکریلیک ترکیب می شود تا بتوان قیمت نهایی محصول را پایین تر نگه داشت.

معمولا فام رنگ سیلیکونی مقاوم حرارتی نقره ای رنگ می باشد. دلیل آن نیز استفاده از پیگمنت آلومینیوم است که دمای بالا را می تواند تحمل کند. تا دمای ۴۰۰ درجه سانتیگراد از پیگمنت ضد خوردگی پودر روی نیز می توان استفاده نمود.

درجه بندی رایج رنگ های سیلیکون آلومینیوم براساس میزان مقاومت آن ها در برابر حرارت به این شرح است:

  • رنگ سیلیکون آلومینیوم مقاوم در برابر حرارت تا ۶۰۰ درجه سانتیگراد
  • رنگ اکریلیک سیلیکون مقاوم در برابر جرارت تا ۴۰۰ درجه سانتیگراد
  • رنگ اکریلیک سیلیکون مقاوم در برابر حرارت تا ۲۵۰ درجه سانتیگراد
  • آستر اکریلیک سیلیکوم مقائم در برابر حرارت تا ۴۰۰ درجه سانتیگراد 

مقاومت رنگ سیلیکونی نسوز و مقاوم حرارتی

رنگ سیلیکونی نسوز و مقاوم حرارتی علاوه بر مقاومت در برابر حرارت می تواند تا حدودی مقاومت در برابر خوردگی را نیز ایجاد نماید.

در این شرایط از پیگمنت پودر روی استفاده می شود که مقاومت در برابر خوردگی را نیز ایجاد می کند؛ اما تنها تا ۴۰۰ درجه سانتیگراد می تواند مقاومت نماید.

این رنگ در برابر اشعه UV نیز مقاوم بوده و به عنوان لایه نهایی مورد استفاده قرار داده می شود.

در برخی موارد ابتدا به عنوان آستر از آستر زینک ریچ اتیل سیلیکات استفاده می شود و سپس لایه نهایی سیلیکونی بر روی آن اجرا می گردد تا علاوه بر مقاومت دربرابر خوردگی مناسب اتیل سیلیکات از مقاومت بیشتری در برابر حرارت نیز برخوردار باشد.

همان طور که می دانید رنگ صنعتی اپوکسی در برابر حرارت حداکثر ۱۲۰ درجه مقاوم است و در فراتر از این شرایط قابل استفاده نخواهد بود.

تاییدیه رنگ سیلیکونی نسوز و مقاوم حرارتی

تاییدیه رنگ سیلیکونی نسوز و مقاوم حرارتی شرکت رنگ های صنعتی ایران از پژوهشگاه نیرو اخذ گردیده است.

شرکت رنگ های صنعتی ایران در دو سیستم ۳۰۰ درجه و ۶۰۰ درجه جهت اخذ این تاییدیه اقدام نموده و توانسته است این تاییدیه را که از مهم ترین تاییدیه های آزمایشگاهی است و تعداد معدودی از شرکت ها توانایی اخذ این تاییدیه را دارند، کسب نماید.

این تاییدیه ها را می توانید از بخش تاییدیه های آزمایشگاهی دانلود نموده و بررسی نمایید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد رنگ های صنعتی می توانید ازطریق لینک تماس با ما با کارشناسان فنی شرکت رنگ های صنعتی ایران تماس حاصل فرمایید و با محصولات این شرکت بیشتر آشنا شوید.

نگاهی به استانداردهای پوشش‌دهی فلزات

در ادامه این بحث نگاهی به استانداردهای پوشش دهی فلزات می اندازیم. این  استاندارد ها به طور عمده شامل استاندارد ISO، استاندارد SSPC، استاندارد IPS و… است.

به منظور ایجاد وحدت رویه و ایجاد چهارچوب های منسجم جهت انتخاب پوشش مناسب، استانداردهای پوشش دهی فلزات مختلف توسط سازمان‌ها و نهاد های بین المللی و ملی در دنیا تدوین شده اند.

در این بین، سازمان ها و ارگان های متعددی نیز براساس تجریبات خود و با الگو برداری از این استانداردهای پوشش دهی فلزات، دستورالعمل‌های درون سازمانی خاص خود را برای انتخاب رنگ و رنگ آمیزی پروژه های خود به پیمانکاران شان ارائه کرده اند.

معتبر ترین مراجع استانداردهای پوشش دهی فلزات

•          سازمان بین المللی استاندارد (اروپا) International Organization for Standardization : ISO

•          انجمن پوشش های حفاظتی (آمریکا) The Society for Protective Coatings: SSPC

معرفی استاندارد ISO

استاندارد ISO در سال ۱۹۴۷ در شهر لندن با عضویت ۲۵ کشور شروع به فعالیت کرد و هم اکنون مقر اصلی آن در ژنو قرار دارد و ۱۶۳ کشور در آن حضور دارند.

استاندارد ISO یکی از استانداردهای پوشش دهی فلزات است که در زمینه انتخاب سیستم های پوششی، استاندارد شماره ۱۲۹۴۴ خود را در ۸ قسمت و مجموعا در ۲۱۹ صفحه ارائه نموده است و البته مجموعه کاملی از استانداردها جهت آماده سازی سطوح و ارزیابی آنها نیز ارائه نموده است.

معرفی استاندارد SSPC

انجمن پوشش های حفاظتی آمریکا یا استاندارد SSPC  در سال ۱۹۵۰ فعالیت خود را تحت عنوان «شورای رنگ آمیزی سازه های فلزی»  یا (Steel Structures Painting Council) آغاز کرد و در سال ۱۹۹۷ به انجمن پوشش های حفاظتی تغییر نام داد و به عنوان یکی از مهم ترین استانداردهای پوشش دهی فلزات به حساب می آید.

تمرکز  این انجمن بر روی حفاظت از سطوح بتنی و فلزی و سایر سازه های صنعتی و دریایی با استفاده از پوشش های حفاظتی  می باشد و به عنوان یکی از منابع و مراجع معتبر اطلاعاتی در زمینه آماده سازی سطوح، انتخاب پوشش ها و اجرای پوشش هاست.

این انجمن یا استاندارد SSPC معتبرترین سازمان در رتبه بندی مجریان انواع پوشش ها در امریکاست و استانداردها و دستورالعمل های مشترکی را با همکاری انجمن ملی مهندسین خوردگی NACE تدوین نموده است.

استاندارد SSPC در حال حاضر بیش از ۱۲۰ دستورالعمل و  راهنما به صورت یک کتاب مرجع با بیش از ۷۰۰ صفحه، در زمینه های آماده سازی سطوح و روش های اعمال رنگ و همچنین انتخاب سیستم های پوششی و ویژگی های فرمولاسیونی و کاربردی انواع مختلف پوشش های حفاظتی ارائه نموده است.

معرفی استاندارد NORSOK

استاندارد های ملی کشور نروژ تحت عنوان  the Norwegian shelf’s competitive position  که به اختصار NORSOK نامیده می شود، جهت انتخاب سیستم های پوششی در صنایع نفت و گاز و همچنین رنگ های دریایی کاربرد فراوانی دارد.

در حال حاضر پرکاربردترین استاندارد جهت پیشنهاد سیستم پوششی براساس استاندارد ISO 12944 می باشد. در حالی که استاندارد سازی رنگ های صنعتی و حفاظتی نظیر زینک ریچ ها و یا سایر رنگ های صنعتی براساس دستورالعمل های استاندارد SSPC صورت می گیرد.

معرفی استاندارد IPS و استاندارد IGS

در ایران و با الگو برداری از استاندارد SSPC دستورالعمل هایی برای رنگ های مختلف تحت عناوین استاندارد IPS در صنعت نفت و یا IGS در صنعت گاز نگارش شده اند. استاندارد IPS و استاندارد IGS جهت انواع رنگ های صنعتی تدوین شده و در دسترس می باشند. استاندارد IPS همان طور که گفته شد، بیشتر بر طبق استاندارد SSPC بوده و در این استاندارد درصد برخی از مواد نیز همچون مقدار پودر روی در زینک ریچ ذکر گردیده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت رنگ های صنعتی ایران

شرکت رنگ های صنعتی ایران ، در شهریور سال ۱۳۶۱ به همت جمعی از متخصصین و صنعتگران زبده ایرانی و در زمینی به مساحت بیش از ۱۰،۰۰۰ متر مربع در شهرک صنعتی رازی اصفهان، به عنوان یکی از قطب های صنعت رنگ کشور، آغاز به فعالیت نمود. این شرکت از بدو تاسیس، به عنوان یکی از پیشگامان تولید رنگ های صنعتی کشور، همواره حفظ بالاترین کیفیت و بهبود مستمر فنی را در دستور کار خود قرار داده است. به گونه ای که هم اکنون افتخار همکاری با بیش از ۱۵ فارغ التحصیل رشته مهندسی پلیمر – رنگ از دانشگاه صنعتی امیر کبیر را در واحد‌های مختلف تولید، فروش، R&D و کنترل کیفیت، دارد. تجربه حاصل از نزدیک به ۴۰ سال همکاری مستمر با صاحبان صنایع بالادستی کشور، نظیر صنعت نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاه ها، صنایع فلزی و آلیاژی و… اندوخته گران بهایی را برای شرکت رنگ های صنعتی ایران به همراه داشته است و با این پشتوانه فنی و تجربه ارزشمند، ورود به بازارهای منطقه ای و بین المللی در راستای اعتلای نام ایران عزیزمان، در دستور کار و اولویت جدی برنامه های بازرگانی این شرکت، قرار گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

صنعت و تولید | مسکن و ساختمان