اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140004315339516804

قیمت پسته در سال 1400 و عوامل موثر بر آن

کد: 140004315339516804

https://bit.ly/3eEKXsP

، (اخبار رسمی): نرخ تورم و قیمت دلار به صورت مستقیم و غیر مستقیم سبب تغییر قیمت پسته در بازار خواهند شد، به این صورت که بالا رفتن نرخ دلار، سبب افزایش هزینه های تولید، هزینه نگهداری و هزینه های مربوط به نیروی انسانی می شود؛ در نتیجه تمامی این موارد باعث بالا رفتن قیمت پسته در ایران خواهد شد.

قیمت پسته در سال 1400 و عوامل موثر بر آن
قیمت پسته در سال 1400 و عوامل موثر بر آن

نرخ تورم و قیمت دلار به صورت مستقیم و غیر مستقیم سبب تغییر قیمت پسته در بازار خواهند شد، بالا رفتن نرخ دلار، سبب افزایش هزینه های تولید، هزینه نگهداری و هزینه های مربوط به نیروی انسانی می شود؛

قیمت پسته در سال 1400

ایران در زمینه تولید پسته در جایگاه دوم و بعد از ایالت متحده آمریکا قرار دارد. تولید و صادرات پسته یکی از ارزآورترین زمینه های تجاری ایران می باشد.

در حال حاضر بالغ بر 90 درصد پسته تولید شده در کشور، برای صادرات در نظر گرفته می شود، این موضوع بر روی قیمت پسته در بازارهای داخلی تاثیر زیادی دارد و سبب شده است که قیمت دلار و قیمت جهانی پسته، به تغییر قیمت پسته در داخل کشور منجر شود.

در حال حاضر رفسنجان به عنوان قطب تولید پسته در ایران به حساب می آید و سالانه مقادیر قابل توجهی از نیاز بازار توسط این منطقه تامین می شود. 

یکی از دلایل اصلی محبوبیت پسته ایران، تنوع ارقام و کیفیت بالای آنها می باشد، به صورت کلی پسته شامل انواع بسیار مختلفی می باشد، اما به صورت کلی پسته های اصلی تولید شده در ایران به چهار رقم احمد آقای، کله قوچی، فندقی و اکبری تقسیم می شود.

لازم به ذکر است که پسته های نام برده از لحاظ قیمت، کیفیت، ظاهر و طعم با یکدیگر متفاوت هستند و با توجه به خصوصیاتی که دارند، در دسته بندی های متفاوتی قرار می گیرند.

ایران پتانسیل بالایی در زمینه تولید پسته دارد، اما متاسفانه در چند سال اخیر به دلیل کم آبی، سرمازدگی، ضعف مدیریتی و تحریم های موجود، تولید سالانه پسته در ایران با کاهش همراه بوده است، همین موضوع زمینه را برای آمریکا هموار کرده است و صادرات پسته این کشور روز به روز بیشتر می شود. 

قیمت پسته

پسته به عنوان یکی از پرطرفدارترین خشکبارهای جهان به حساب می آید و سرانه مصرف سالانه آن نیز بسیار زیاد است. پسته به دو صورت خام و طعم دار شده در بازار موجود می باشد، پسته های طعم دار شده شامل پسته زعفرانی، لیمویی، گلپر، شور و غیره می باشد، لازم به ذکر است که قیمت پسته طعم دار شده به دلیل فرآیندهای صورت گرفته بر روی آن و هزینه بیشتر تولید، بالاتر از نوع دیگر می باشد.

یکی از فاکتورهای بسیار مهم و تاثیرگذار در قیمت پسته، عرضه و تقاضا و میزان صادرات پسته ایران می باشد. در صورتی که میزان تولید سالانه با کاهش همراه باشد و از طرفی حجم صادرات افزایش پیدا کنید، قیمت پسته روند صعودی در پیش خواهد گرفت و بالعکس.

بهترین زمان برای خرید پسته، بلافاصله بعد از برداشت محصول می باشد، به دلیل اینکه در فصل برداشت، میزان عرضه در بازار بسیار زیاد است، خریداران و صادرکنندگان این فرصت را غنیمت می شمارند و حجم بالایی از پسته را با قیمت بسیار مناسب از باغدار خریداری می کنند. 

نرخ تورم و قیمت دلار نیز به صورت غیر مستقیم سبب تغییر قیمت پسته در بازار خواهند شد، به این صورت که بالا رفتن نرخ دلار، سبب افزایش هزینه های تولید، هزینه نگهداری و هزینه های مربوط به نیروی انسانی می شود؛ در نتیجه تمامی این موارد باعث بالا رفتن قیمت پسته در ایران خواهد شد. معمولا بعد از برداشت پسته، بخشی از آنها برای سورت و بسته بندی به سالن های مخصوص ارسال می شوند و بخش دیگر به صورت فله در بازار توزیع می شود، به تبع قیمت پسته های بسته بندی شده بالاتر از نوع دیگر می باشد.

از جمله فاکتورهای دیگری که به صورت مستقیم بر روی قیمت پسته تاثیر دارد، میتوان به رنگ مغز، رنگ پوسته، اندازه، هزینه های حمل و نقل، حجم تولید سالانه محصول، طعم، محصول سال بودن و غیره اشاره کرد. تمامی این فاکتورها می توانند سبب تغییر اساسی در قیمت پسته شوند، به همین دلیل ممکن است شما هنگام خرید پسته با قیمت های بسیار متفاوتی مواجه شوید.

یکی از معیارهای اصلی برای تشخیص کیفیت پسته، انس آن می باشد. هر چه انس پسته پایین تر باشد، اندازه آن درشت است و به تبع قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. رنگ و سالم بودن پوسته پسته نیز یکی دیگر از معیارهای مهم برای بررسی کیفیت پسته می باشد.

خرابی در پوسته ممکن است به دلایل مختلفی مانند عدم برداشت صحیح پسته از درخت، نداشتن دقت کافی در طی فرآیند پوست گیری، فرآیند نادرست خشک کردن پسته و غیره پیش بیاید. به صورت کلی پوسته باید رنگ استخوانی داشته باشد و عاری از هر گونه لک و شکستگی باشد، در غیر این صورت از آن به عنوان یک پسته بی کیفیت یاد می شود و قیمت پسته کاهش پیدا می کند.

حجم پسته های دهان بسته موجود در هر صد گرم پسته نیز از معیارهای اصلی برای سنجیدن کیفیت پسته به حساب می آید، در صورتی که میزان پسته های دهان بست زیاد باشد، قیمت پسته با کاهش چشمگیری همراه خواهد شد. لازم به ذکر است که سالم بودن مغز پسته و نداشتن هیچ گونه آفت نیز نشانه مرغوبیت پسته می باشد. 

خندان بودن طبیعی پسته، یکی دیگر از فاکتورهای مهم تعیین کننده کیفیت و قیمت پسته می باشد. هر چه تعداد پسته های خندان موجود در هر کیلوگرم پسته بیشتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر می شود.

لازم به ذکر است که برخی از افراد با کمک تغییر دادن دمای پسته به صورت ناگهانی، اقدام به خندان کردن پسته می کنند که اصطلاحا به آن " آب خندان" گفته می شود.

برای تشخیص پسته خندان طبیعی می توانید ظاهر آن را بررسی کنید و دو پوسته را به هم نزدیک کنید، اگر مغز پسته بیرون بود و مانع از به هم خوردن پوسته شد، این پسته خندان طبیعی است. 

برای اطلاع از آخرین قیمت پسته در سال 1400 می توانید به سایت باسکول buskool از طریق لینک زیر مراجعه کنید.

buskool.com/product-list/category/پسته

همان طور که در بالا به آن اشاره شد، پسته یکی از مهم ترین محصولات صادراتی ایران می باشد، متاسفانه مشکلی که در حال حاضر باغداران پسته با آن مواجه هستند، دخالت واسطه ها می باشد، واسطه ها اقدام به خرید پسته با قیمت پایین از تولید کنندگان می کنند و با افزایش چند درصدی و کشیدن هزینه های جانبی بر روی آن، پسته را روانه بازار می کنند، در نهایت این امر باعث می شود پسته با قیمت بالاتری در بازار معامله شود.

اگر بخواهیم در خصوص قیمت جهانی پسته صحبت کنیم، باید بدانید که آمریکا، ایران و ترکیه به ترتیب بزرگترین تولید کنندگان پسته در جهان هستند و تعیین قیمت پسته نیز در دستان آنها می باشد.

فضای رقابتی که بین این سه کشور به وجود آمده است سبب شده تا هر یک از آنها به دنبال تولید بیشتر پسته باشند، در نهایت این فضای رقابتی می تواند تاثیر زیادی در قیمت گذاری پسته داشته باشد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]