اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140004205321916804

بازار زعفران ایرانی

زعفران ایران، ناگفته های بازار داخلی و بین الملل

کد: 140004205321916804

https://bit.ly/3e7NUBJ

، (اخبار رسمی): زعفران به عنوان ارزآورترین محصول صادراتی غیرنفتی ایران شناخته می شود که سالانه بالغ بر 300 تن از آن به 5 قاره و بیش از 40 کشور مختلف صادر می شود. بیشترین صادرات ایران در اوایل سال 2020 بین کشورهای آلمان، ایتالیا، بلژیک و اسپانیا بوده است.

زعفران ایران، ناگفته های بازار داخلی و بین الملل
زعفران ایران، ناگفته های بازار داخلی و بین الملل
زعفران ایران، ناگفته های بازار داخلی و بین الملل
زعفران ایران، ناگفته های بازار داخلی و بین الملل

بیشترین صادرات ایران در اوایل سال 2020 بین کشورهای آلمان، ایتالیا، بلژیک و اسپانیا بوده است.

زعفران به عنوان ارزآورترین محصول صادراتی غیرنفتی ایران شناخته می شود که سالانه بالغ بر 300 تن از آن به 5 قاره و بیش از 40 کشور مختلف صادر می شود. بیشترین صادرات ایران در اوایل سال 2020 بین کشورهای آلمان، ایتالیا، بلژیک و اسپانیا بوده است. با توجه به اینکه سطح زیر کشت زعفران در ایران بسیار بالا است و زعفران به عنوان گران بها ترین ادویه جهان است، تجارت در زمینه زعفران یک گزینه بسیار عالی برای تجار به حساب می آید که می توانند از طریق آن ارزآوری کرده و به سود بالایی دست پیدا کنند.

زعفران برای اولین بار در ایران کشت شد و در گذشته بیشتر مصرف دارویی داشت و از آن برای درمان برخی از بیماری ها استفاده می شد، البته در حال حاضر صنعت های مختلفی مانند عطرسازی، رنگرزی، داروسازی و مواد غذایی از این ادویه برای تهیه محصولات مختلفی استفاده می کنند. 

یکی از مهم ترین مشکلاتی که گریبان گیر تاجران ایرانی زعفران شده است، تحریم ها و عدم بسته بندی با کیفیت است، با توجه به اینکه ایران امکان صادر کردن زعفران به برخی از کشورها را ندارد و در زمینه بسته بندی نیز ضعیف عمل می کند، برخی از کشورها مانند اسپانیا و امارات، اقدام به خرید و صادرات مجدد این ادویه گران بها می کنند؛ این موضوع در نهایت به ضرر تجارت زعفران ایران خواهد بود.

با توجه به اینکه زعفران یک ماده غذایی به حساب می آید، قوانین سختگیرانه ای برای صادرات و واردات آن به کشورهای دیگر وجود دارد و شخص صادر کننده باید قبل از ارسال محموله یک سری مراحل را طی کند، این مراحل به شرح زیر می باشد:

  • قیمت گذاری توسط کمیسیون نرخ گذاری
  • تامین زعفران و بسته بندی آن در اندازه های استاندارد
  • دریافت گواهی استاندارد
  • اخذ گواهی بهداشت دامی نباتات
  • ارائه کارت بازرگانی به گمرک

بعد از اینکه تمامی این مراحل به صورت کامل انجام شد، شخص صادر کننده می تواند مجوز صدور و ترخیص کالا را دریافت و زعفران را به کشور مورد نظر خود صادر کند. دقت داشته باشید که بسته بندی ها باید به صورت مثقال، گرم و حداکثر 1 کیلوگرم باشد، در غیر این صورت اجازه صادرات برای شخص صادر نمی شود. 

تولید و بازار مصرف زعفران در ایران

در خصوص تولید طلای سرخ یا زعفران در ایران باید خاطر نشان کرد که این محصول در مناطق سردسیر رشد بهتری دارد و استان هایی که آب و هوای سرد دارند، گزینه های بهتری برای تولید زعفران می باشند. در حال حاضر تربت حیدریه به عنوان بزرگترین تولید کننده زعفران شناخته می شود، اما باید متذکر شد که کشت این محصول در تمام کشور انجام می گیرد، اما برخی از شهرستان ها از جمله قائن، استهبان، مرند، گناباد، کلات، تربت جام، زاوه، چناران و غیره سهم بیشتری در تولید این ادویه با ارزش دارند. زمان برداشت زعفران تقریبا از اوایل مهر تا اواسط آبان صورت می گیرد، که قیمت زعفران تا حدودی در این مدت پایین تر می باشد و این زمان بهترین بازه زمانی برای خرید این ادویه می باشد.

با توجه به اینکه زعفران یک ادویه بومی ایرانی است، از آن در تهیه انواع غذاهای سنتی ایرانی، دمنوش های گیاهی و نوشیدنی های خنک استفاده می شود، به همین دلیل تقاضا برای خرید زعفران در ایران یکی از بالاترین آمارها در جهان را دارد و میتوان گفت که بازار خرید و فروش این ادویه در کشور رونق بالایی دارد و همواره در تمام طول سال فعال است.

قیمت زعفران

زعفران تولید شده در کشور به عنوان با کیفیت ترین زعفران در سطح بین المللی شناخته می شود و همواره حرف اول را در بازارهای جهانی می زند، ایران سهم بزرگی در تامین زعفران در جهان دارد و بیشترین میزان تولید مربوط به کشور ما می باشد، بنابراین تعیین کننده اصلی قیمت زعفران در بازارهای جهانی، تغییراتی است که در ایران رخ می دهد. برای اطلاع از آخرین قیمت زعفران و در بازار و خرید و فروش زعفران بدون واسطه و مستقیم می توانید از وبسایت و اپلیکیشن باسکول buskool استفاده کنید.

https://b2n.ir/y21096

مهم ترین دلیل گران بودن این ادویه ایرانی، سختی روند برداشت آن می باشد، به دلیل نازک بودن کلاله ها و گل زعفران، امکان برداشت آن با استفاده از دستگاه نیست و ممکن است بخش عظیمی از آن توسط دستگاه ها از بین برود، بنابراین تمامی فرآیند برداشت گل و جداسازی کلاله ها به صورت دستی و با کمک نیروهای انسانی صورت می گیرد، بنابراین هزینه نیروی انسانی که درگیر انجام این مراحل هستند به صورت مستقیم بر روی قیمت زعفران تاثیر دارد.

معیارهایی مانند کیفیت و عیار زعفران، نوع زعفران، کیفیت بسته بندی، حجم تولید سالانه محصول، میزان عرضه و تقاضا در بازارهای داخلی و خارجی، تعرفه و مالیات زعفران در کشور مقصد، زمان انجام صادرات، نوع حمل و نقل و عوامل متعدد دیگری در تعیین قیمت نهایی زعفران تاثیر دارد.

انواع زعفران

زعفران دارای ارقام مختلفی است که هر یک از آنها به نسبت کیفیت و عیاری که دارند در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرند. بهترین نوع زعفران برای صادرات، رقمی است که هیچ گونه قسمت زرد رنگی نداشته باشد و کلاله های آن تماما قرمز رنگ باشد، که در این خصوص می توان به زعفران سوپر نگین و سرگل اشاره کرد، البته این نوع زعفران به نسبت کیفیتی که دارد، از قیمت بالاتری نیز برخوردار است.

از انواع دیگر زعفران می توان به زعفران دسته یا دخترپیچ، سرگل، پوشال، نگین پوشال، کنج و نگین است؛ زعفران کنج در واقع همان زعفران سفید رنگ می باشد. دقت داشته باشید که اگر زعفران بعد از جداسازی از گل به صورت خامه ( بخش زرد رنگ) و کلاله ( قسمت قرمز رنگ) به فروش برسد قیمت پایین تری دارد اما اگر فرایند جداسازی کلاله از خامه صورت گرفته شود، کیفیت زعفران بیشتر خواهد بود و قیمت آن نیز با افزایش همراه خواهد شد. 

با توجه به اینکه افراد زیادی تمایل به خرید زعفران در کشور دارند و تقاضا برای خرید این ادویه ایرانی زیاد است، برندهای مختلفی اقدام به خرید، بسته بندی و عرضه این محصول به بازار کردند، تا از طریق آن بتوانند سودآوری داشته باشند، معمولا زعفران ها در بسته بندی با حجم های کم به صورت گرم و مثقال به فروش می رسد. 

www.buskool.com





 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]