اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140005135361816948

معرفی انواع چرخدنده

کد: 140005135361816948

https://bit.ly/3ywKMYs

، تهران , (اخبار رسمی): چرخدنده به ابزاری گفته می شود که جهت منتقل کردن توان چرخشی از یک مدار به مدار دیگر که در خلال آن میزان گشتاور با شتاب چرخشی یا امتداد محوری قابل تغییر است. تسمه و زنجیر هم این عمل را با سطح کیفی متمایزی انجام می دهد.در این مقاله توضیح مختصری در مورد انواع چرخدنده ارائه خواهد شد.

معرفی انواع چرخدنده
معرفی انواع چرخدنده

کارکرد اصلی چرخدنده

چرخدنده دارای ۳ کارکرد عمده است که عبارتند از:

از کارکرد های چرخ دنده بالا رفتن میزان گشتاور از موتور به ابزار حرکتی است.

پایین آمدن مقدار شتاب تولیدی موتور

از دیگر کاربرد های چرخ دنده می توان به تغییر خط سیر محور گردان اشاره کرد.

این ابزار ها را می توان به وسیله تسمه ها، زنجیر ها، سرپیچ ها یا از طریق پیوستگی میان تهی به گیربکس وصل کرد. زمانی که نیرو بدون تغییر حفظ شود سرعت و گشتاور وضعیتی وارون پیدا می کنند این دو کمابیش به همدیگر مرتبط هستند، بدین معنی که  هر چه میزان سرعت را کم کنید به همان اندازه گشتاور افزایش پیدا می کند. از طرفی دیگر نباید مردد بود که مرکز این قطعه دندانه های درونی آن هستند. معمولا دندانه ها به شیوه جفتی کار می کنند به این شکل که همدیگر را به هدف ایجاد نیروی حرکتی درگیر می کنند.

 

انواع متنوع چرخدنده

بعضی از اقسام چرخدنده که استفاده های فراوانی دارد شامل ساده، مارپیچ، شانه ای، حلزونی و مخروطی است. ارزیابی صحیح نیرو ها در پی ریزی های مکانیکی به شناسایی دقیق هر کدام از انواع این قطعه وابسته است. حتی بعد از تعیین نوع این وسیله فاکتور هایی نظیر ابعاد، معیار های دقت، احتیاج به ماشین کاری دندانه ها، گشتاور مجاز و بازدهی هم بایستی مدنظر قرار گیرد.

 

متداول ترین انواع چرخدنده عبارتند از:

 

ساده

یکی از پر استفاده ترین نوع این قطعه و از گونه استوانه ای به شمار می آید. این نوع دارای دندانه های مستقیمی است و سوار بر مدار های موازی است. در بعضی مدل سازی ها، از مقدار زیادی از این نوع وسیله، جهت کم کردن نیرو استفاده می کنند. زمانی که دو قطعه ساده با هم شروع به کار می کنند قطعه کوچکتر که دارای دندانه های کمتری است به آن پینیون گفته می شود و قطعه بزرگتر  که حاوی دندانه های بیشتری است چرخ نامیده می شود. یکی از مختصه این قطعه صدای بسیار آن است. هماندم که دو دندانه با همدیگر درگیر شوند با توان بسیاری به هم ضربه وارد می ‌کنند. این ضربه سبب ایجاد صدا و مرکزیت بحران بر روی دندانه های می شود. دندانه های این وسیله دارای نمایه گستران است و در هر ثانیه یکی از دندانه ها را به صورت دقیق درگیر می شود.

 

در این نوع چرخدنده ها هیچ گونه نیرویی در سمت مدار تولید نمی شود. این قطعه در استعمال هایی که احتیاج به کم کردن سرعت یا افزایش گشتاور دارد مطلوب ترین آپشن است.

 

مارپیچ

یکی از رایج ترین انواع چرخدنده ها می توان به مارپیچ اشاره کرد. یکی از کاربرد های آن در مدار های موازی است. لاین های دندانه ها در این نوع استوانه ای و به شکل مارپیچ هستند. نوع مارپیچ در قیاس با نوع ساده ، قابلیت منتقل کردن نیروی بیشتری را دارند و معمولا صدای کمتری نیز ایجاد می کنند. کم بودن میزان صدا در شتاب های متوسط و بالا بیشتر به چشم می آید. از سوی دیگر معمولا بیشتر از یک دندانه از هر چرخدنده مشغول فعالیت است. در نهایت توان ایجاد شده به هر دندانه کاهش می یابد تا گنجایش این نوع قطعه افزایش یابد. به علت فرم مارپیچی دندانه ها ، درگیر شدن این قطعات با برخورد نقطه ای شروع می شود و آهسته آهسته به تماس خطی می رسد. در نهایت منتقل شدن نیرو همگن تر خواهد بود و لرزش و اصطکاک هم به میزان کمی رخ خواهد داد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید