اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140007085456217322

مشکلات فراموشی بعد از سکته مغزی

کد: 140007085456217322

https://bit.ly/3A3ijJR

، (اخبار رسمی): سکته مغزی دومین علت مرگ در جهان است و گفته می‌شود. این عارضه بسیار شایع است و در پی آن ممکن مرگ یا عواقب دیگری مانند فلج شدن صورت، دست و پا، ناتوانی در صحبت کردن، فراموشی کوتاه‌مدت و… اتفاق بیفتد.

مشکلات فراموشی بعد از سکته مغزی
مشکلات فراموشی بعد از سکته مغزی

به گفته‌ی پزشکان تنها ده درصد از کسانی که دچار سکته مغزی شده‌اند، به طور کامل بهبود پیدا می‌کنند. اما تمامِ ناتوانی‌هایی که بعد از سکته مغزی بر شخص وارد شده است، مانند فراموشی بعد از سکته مغزی، می‌توانند تا حدودی درمان شوند.

در این مقاله از نیکبود به بررسی آثار سکته مغزی از جمله فراموشی و همچنین راه‌های پیشگیری و بازیابی حافظه بعد از سکته مغزی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

سکته مغزی چیست؟

سکته مغزی زمانی ایجاد می‌شود که یک لخته خون یا پارگی در شریان‌های خونی مغز یا در شریان‌های اطرافش ایجاد و خون‌رسانی به مغز مختل شود. به این ترتیب، روند اکسیژن‌رسانی به مغز مختل می‌شود و عملکرد مغز را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. از علائم سکته مغزی ناتوانی فرد در صحبت کردن یا درک صحبت‌های اطرافیانش می‌باشد.

همچنین ممکن است فرد در یک چشم یا هردو دچار نابینایی، تاری دید یا دوبینی شود. فلج شدن یا احساس بی‌حسی دست و پا هم از علائمی است که توسط آن سکته مغزی را تشخیص می‌دهند. تمام این‌ موارد درواقع نشان‌دهنده مختل شدن فرایند عملکردی مغز هستند.

اگر در فردی علائم سکته مغزی را مشاهده کردید، به‌سرعت اورژانس را خبر کنید، چون لحظات پیش از درمان سکته مغزی بسیار ارزشمندند و هر دقیقه می‌تواند منجر به مرگ هزاران سلول مغز شوند.

فراموشی بعد از سکته مغزی چیست؟

ممکن است بعد از سکته مغزی انواع حالات فراموشی را تجربه کنید :

  • کلامی: حافظه‌ی مربوط به نام‌ها، داستان‌ها و اطلاعات مربوط به زبان
  • بصری: حافظه‌ی مربوط به اشکال، چهره‌ها، مسیرها و چیزهای که قبلا دیده‌اید
  • اطلاعاتی: حافظه‌ی اطلاعات و مهارتها یا مشکل در یادگیری چیزهای جدید
  • زوال عقل عروقی: یک بیماری شایع پس از سکته مغزی شامل از دست دادن توانایی‌های تفکر است

علائم فراموشی بعد از سکته مغزی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سردرگمی یا مشکلات مربوط به حافظه کوتاه مدت
  • سرگردانی یا گم شدن در مکان‌های آشنا
  • مشکل در پیروی از دستورالعمل‌ها
  • مشکل در انجام معاملات پولی

از دست دادن حافظه ممکن است نتیجه مستقیم سکته مغزی باشد، اما همچنین می‌تواند در اثر مصرف داروها، استفاده از الکل، تنباکو و مواد مخدر، کمبود خواب، افسردگی و استرس و یا تغذیه نامناسب ایجاد یا بدتر شود.

آیا فراموشی بعد از سکته مغزی قابل درمان است؟

حافظه می‌تواند به مرور زمان، خود به خود یا از طریق توانبخشی بهبود یابد. اما علائم می‌توانند تا سال‌ها ادامه داشته باشند. از دست دادن حافظه همچنین ممکن است بر اثر داروهایی برای مشکلات دیگر مانند اضطراب، افسردگی یا مشکلات خواب ناشی شود.

تکنیک‌های بازآموزی مغز برای بهبود تفکر و حافظه پس از سکته مغزی، طراحی شده است. این آموزش می‌توانند به بهبود هوشیاری و توجه کمک کند، اما هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد چنین درمانی می‌تواند توانایی شما را در انجام کارهای روزانه بهبود بخشد.

برای تحریک مغز و بهبود حافظه و توانایی شناختی، می‌توانید سرگرمی‌های جدیدی که ذهن و بدن را همزمان درگیر می‌کند را امتحان کنید. همچنین ورزش کردن بر سلامت کلی جسمی و روانی می‌افزاید.

۸ راه برای بازیابی حافظه بعد از سکته مغزی

۱. مغز خود را تحریک کنید.

بازی‌هایی که شما را وادار به استفاده از مغز خود می‌کنند مانند شطرنج، سودوکو، جدول و … می‌تواند به فراموشی بعد از سکته مغزی کمک کند.

۲. از یک متخصص گفتار درمانی کمک بگیرید.

این کار علاوه بر کمک به افرادی که به دلیل سکته مغزی دچار مشکل هستند، با تحریک مغز باعث ایجاد ارتباط عصبی از قسمت‌های آسیب ندیده مغز به قسمت‌هایی که تحت سکته مغزی قرار می‌گیرند، بهبودی را افزایش می‌دهد.

۳. از کاغذ‌های یادآور استفاده کنید.

یادداشت‌هایی را در مناطق قابل مشاهده بگذارید. مانند یک علامت در حمام که به شما یادآوری می‌کند که مسواک بزنید.

۴. کلمات مخفف بسازید.

این روش خلاقانه برای به خاطر سپردن چیزها بسیار مفید می‌باشد. شما می‌توانید ابتدای حروف مراحل یک کار را به صورت مخفف به یک کلمه تبدیل کنید تا مراحل انجام آن کار را به یاد آورید.

۵. وسایل خود را سازماندهی کنید.

مشاهده آسان اقلام مورد نیاز برای فعالیت‌های روزانه به شما کمک می‌کند تا به یاد آورید که چه کاری را در  چه زمانی باید انجام دهید.

۶. تکرار و تمرین کنید.

وقتی اطلاعات جدیدی به شما داده می‌شود، چندین بار آن را با خود تکرار کنید تا در ذهنتان جای بگیرد.

۷. فعال بمانید.

از رختخواب بیرون بیایید و تا آنجا که ممکن است در طول روز حرکت داشته باشید.

۸. رژیم غذایی سالم داشته باشید.

یک رژیم غذایی سالم شامل مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه و ماهی‌های غنی از اسیدهای چرب امگا 3 به فراموشی بعد از سکته مغزی بسیار کمک می‌کند.

سکته مغزی چه عواقبی می‌تواند داشته باشد؟

ناتوانی‌های بعد از سکته مغزی که درواقع همان عواقب آن است، از مهم‌ترین نگرانی‌های خانواده یا همراهان فرد نجات یافته می‌باشد. درک عواقب بعد از سکته مغزی و راه‌های درمان آن‌ بسیار مهم است.

برای فرد و خانواده‌ی او بسیار سخت است کسی که تا دیروز می‌توانست راه برود و صحبت کند، امروز نتواند هیچ‌کدام از این کارها را انجام دهد. یک طرف بدن ممکن است بعد از سکته فلج شود. یا اینکه برخی از اندام‌ها بی‌حس بمانند. همچنین برخی از افرادی که سکته می‌کنند، ممکن است در تکلم دچار مشکل شوند یا نتوانند به‌خوبی صحبت‌های اطرافیان را درک کنند.

حتی در برخی مواقع ممکن است فراموشی بعد از سکته مغزی حادث شود که ممکن است کوتاه‌مدت یا بلندمدت باشد. مثلاً ممکن است خیلی سریع سردرگم شوید اما خاطرات گذشته‌تان را به یاد بیاورید، یا اینکه ممکن است آموخته‌های قبلی‌تان را از خاطر ببرید. در برخی مواقع هم ممکن است عواقب سکته مغزی بستگی به منطقه‌ای از مغزتان دارد که لخته خون یا آسیب در آن ایجاد شده است، اما این چهار موردی که گفته شدند، از محتمل‌ترین عواقب سکته مغزی است.

آیا مغز بعد از سکته مغزی درمان می‌شود؟

بله. می‌تواند درمان شود. البته معمولاً درمان‌ها به طور کامل جواب نمی‌دهند و تنها پانزده درصد از بیماران سکته مغزی درمان خواهند شد. اما تا حدودی سلول‌های مغزی که در اثر سکته آسیب دیده‌اند، درمان خواهند شد.

کدام اثرات سکته مغزی قابل درمان هستند؟

درمان تکلم: گفتاردرمانی فرآیندی است که طی آن بیماران سکته مغزی می‌توانند دوباره قدرت تکلمشان را به دست آورند.

درمان قدرت شناخت، استدلال و حافظه: با تمرین‌های مداوم ذهنی اتفاق می‌افتد.

درمان : سکته مغزی باعث ضعیف شدن بخشی از عضلات می‌شود و ممکن است حرکت شما را مختل کند. این عواقب سکته مغزی معمولاً با فیزیوتراپی درمان می‌شود. شما می‌توانید بعد از درمان تعادل را حفظ کنید و ماهیچه‌هایتان را تقویت کنید. همچنین احتمالاً به شما پیشنهاد چندین حرکت کششی را در خانه خواهند داد.

درمان مشکلات حسی: ممکن است کسانی که دچار سکته مغزی شده‌اند، حواس مختلف مثل لامسه‌شان را از دست بدهند، یا اینکه نتوانند سردی را از گرمی تشخیص دهند. این عواقب به کمک درمانگران توانبخشی درمان می‌شود و معمولاً به حالت اولیه خود برمی‌گردد.

سخن نهایی

توجه داشته باشید که برای درمان عوارض سکته مغزی و همچنین فراموش بعد از سکته مغزی نتایج مشخصی وجود ندارد. زمان بهبود پیدا کردن بیمار به نوع آسیب، سن و توانایی بیمار و همچنین حمایت همراهان بیمار بستگی دارد. اما فعالیت‌هایی هم وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را برای سریع‌تر شدن روند بهبود انجام دهید. مانند ورزش، برنامه تغذیه‌ مشخص یا بازی‌های فکری. همچنین شرکت در جلسات توانبخشی و روانشناسی هم برای درمان این بیماران بسیار مفید خواهد بود.

سپاسگزاریم که پس از خواندن این مطلب، به هر میزان که برایتان مفید و خواندنی بود، به آن امتیاز می‌دهید. این کار به ما در بالا بردن کیفیت متن‌ها کمک می‌کند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

بهداشت و درمان | سلامت و زیبایی