اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140008135508716722

کدام رنگ برای چشمان شما هنگام مطالعه بهتر است؟

کد: 140008135508716722

https://bit.ly/2YmjEP3

، تهران , (اخبار رسمی): در این مقاله مطالبی جهت رنگ مناسب مطالعه بیان شده است.

کدام رنگ برای چشمان شما هنگام مطالعه بهتر است؟
کدام رنگ برای چشمان شما هنگام مطالعه بهتر است؟

کدام رنگ برای چشمان شما هنگام مطالعه بهتر است؟

امروزه همه ما زمان بیشتری صرف مطالعه کتاب الکترونیکی یا پیدا کردن چیزی در تلفن‌های همراه خود می‌کنیم. همانطور که تکنولوژی روز به روز توسعه پیدا می‌کند، شکل مرسوم مطالعه از روی کاغذ با هدف حمایت از محیط زیست و یا هزینه‌های بالای نشر کتاب به سمت محصولات دیجیتالی تغییر پیدا کرده است.

از اینرو چشم‌های ما هنگامی که در معرض چنین فعالیت‌هایی برای مدت طولانی قرار می گیرند، دچار تنش می‌شوند. صفحه نمایش‌های هوشمند و مدرن هنگام ارائه متن نوشتاری به نورپردازی کلاسیک و تقلید یک تکه کاغذ متکی هستند، به این معنی که تنظیمات پیش فرض متن سیاه در زمینه سفید در نظر گرفته شده‌است.

اما، با پیشرفت علم، توسعه‌دهندگان تصمیم گرفتند سلامت خوانندگان را در نظر بگیرند و چندین مدل برای خواندن روی صفحه طراحی کرده اند که هریک از آنها تأثیر خاصی بر چشم ما دارد. در مقاله امروز، ما قصد داریم در مورد امکان جدید پرسپت که برای شما خوانندگان عزیز در نظر گرفته است بپردازیم و توضیح دهیم که کدام بهتر است و چرا.

شما عزیزان می‌توانید برای تغییر حالت مطالعه در قسمت تنظیمات و رنگ پس‌زمینه اقدام بفرمایید.

در این مقاله شرح خواهیم داد، سپیا (قهوه‌ای مایل به زرد - Sepia) هنگام مطالعه بهترین انتخاب برای چشم هاست. چشمها به رنگهای ملایم و گرم قهوه‌ای بهترین واکنش را نشان می‌دهند. وقتی نوبت به انتخاب بین سیاه روی سفید و سفید روی سیاه می رسد، پس رنگ سیاه روی سفید گزینه بهتری است.

حتماً تا انتهای مقاله با ما همراه باشید، تا به تفصیل توضیح دهیم که چرا دقیقاً قهوه ای بهترین گزینه است و چرا حالت "معمولی" بهتر از حالت "تیره" است.

حالت‌های مختلف ارائه برای خواندن در فضای دیجیتال

اگرچه هر روز تعداد بیشتری از دستگاه‌ها انواع سفارشی‌سازی را ارائه می‌دهند، اما سه حالت اصلی در صفحات دیجیتال برای خواندن متن عبارتند از:

متن سیاه در زمینه سفید - این مدل کلاسیک است که سعی می‌کند یک تکه کاغذ سفید روی آن یک متن سیاه وجود دارد، شبیه‌سازی کند. این یک حالت کلی است که در اکثر کتابها استفاده می‌شود و چیزی است که کاربران دستگاهها به آن عادت دارند.

متن سفید روی زمینه مشکی - این حالت به اصطلاح "حالت تاریک" نام دارد، که در آن رنگها برعکس می‌شوند تا خواندن راحت‌تر در محیطی با نور کم یا در شب امکان‌پذیر باشد. هدف آن این است که مانند روش معمول، چشمان شما را خسته نکند.

سپیا - این در واقع یک مدل بسیار خاص است که در آن رنگ معمولی با رنگ‌های گرم‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد که به اصطلاح کمی "ماده" بیشتری به آن می‌بخشد. این یک تکنیک شناخته شده در عکاسی است، که در آن رنگ سپیا که در واقع نوعی رنگ قهوه ای مایل به قرمز و روشن است، سایه ای از رنگ قهوه ای را بر روی تصویر اعمال می‌کند.

اکنون باید ببینیم کدامیک برای شما بهتر است، یعنی کدام یک کمترین آسیب را به چشم شما می‌رساند!

هنگام مطالعه، کدام حالت برای چشم شما مناسب است؟

اگر ما فقط دو حالت اصلی، معمولی و تاریک را در نظر بگیریم. حالت اول برای چشم شما بهتر از حالت دوم است. ما در پاراگرافهای بعدی فیزیک و دلایل علمی آن را توضیح خواهیم داد. اما باید تاکید کرد رنگ سپیا، برای چشمان شما بهترین است، زیرا چشم‌ بهترین واکنش را نسبت به رنگهای ملایم و گرم قهوه ای نشان می‌دهد. 

توجه: برای مطالعه تخصصی و دقیق تر در مورد این موضوع، مقاله ریچارد اچ هال را در اینجا مطالعه کنید.

ابتدا اجازه دهید ببینیم چرا پس‌زمینه سفید بهتر از سیاه است! فیزیک (و دلایل علمی) آن به شرح زیر است:

هنگامی که پس زمینه صفحه نمایش شما سفید است، صفحه نمایش روشن است و عنبیه کمی بیشتر از حد معمول بسته می‌شود، که در واقع اثر "تغییر شکل عدسی" را کاهش می‌دهد، که در واقع یک رفتار معمولی چشمی بود. با زمینه سیاه، عنبیه کمی بیشتر باز می‌شود تا نور بیشتری دریافت کند و تغییر شکل عدسی باعث ایجاد تمرکز بسیار مبهم‌تری در چشم می‌شود. این پدیده به عنوان "اثر مبهم - fuzzing effect" یا " هاله - Halation" شناخته می شود و در طولانی مدت توصیه نمی‌شود.

هنگام خواندن کتاب الکترونیکی یا مرورگر روی صفحه تلفن همراه، رنگ سفید تقریباً به یک اندازه سه گیرنده اصلی رنگ را در چشم ما تحریک می‌کند. این باعث می‌شود خواندن متن سفید در زمینه تیره بر روی چشم‌ها تنش‌زا باشد.

خواندن یک کتاب الکترونیکی یا یک صفحه مرورگر که با متن سیاه در زمینه سفید نوشته شده است آسان است زیرا نوری که باعث می‌شود هر کلمه و حرف را بخوانیم منعکس نمی‌شود بلکه جذب می شود. این فشار بر روی چشم‌های ما را بسیار کمتر می‌کند و بنابراین، برای سلامتی ما بسیار بهتر است. در مورد پس زمینه سیاه با متن سفید، ماجرا کاملا برعکس می‌شود زیرا نور منعکس شده از متن با یکدیگر ترکیب می‌شود شاید متوجه آن نشوید اما چشم شما فشار بیشتری را تحمل می‌کند.

مضاف بر این اگر شغل شما ایجاب می‌کند زمان بسیار طولانی تری به صفحه مانیتور خیره شوید. انعکلاس مداوم رنگ سفید هم باعث خستگی می‌شود. بنابراین استفاده رنگی نزدیک به تیره برای پس‌زمینه راه‌حل مناسب‌تری است مخصوصا در مکان‌های تاریک. این وضعیت را بهبود می‌بخشد زیرا به این معنی است که نور کمتری در پشت کلمات منعکس می‌شود و خواندن را برای چشم‌ها راحت‌تر می‌کند، بنابراین فشار بر چشم را کاهش می دهد. برای همین ما هم رنگی نزدیک به سیاه مطلق را در نظر گرفتیم تا در محیط‌های تاریک خواندن برای شما لذت بخش باشد.

به این دلیل متن سیاه عمکرد بهتری دارد که نور را در هیچ قسمتی از طیف مرئی منعکس نمی‌کند، در حالی که سفید همه رنگها را منعکس می کند.

رنگ سفید تمام طول موج‌های نور را منعکس می‌کند. از طرفی هم معمولا صفحه مرورگر و موبایل‌های شما فشرده و کوچک هستند، و وقتی متن‌ها سفید رنگ نور را منعکس می‌کند، نور منعکس شده پراکنده شده و به کلمات و حروف مجاور میرسد. این امر باعث می شود تا شکل متون قابل درک نباشد و چشم‌ها را خسته کند. در مقایسه، وقتی متن سیاه باشد، رنگ سیاه نور اطراف هر کلمه و حرف را جذب می‌کند و به راحتی آنها را از یکدیگر متمایز می‌کند. این باعث می شود فشار کمتری به چشم وارد شود.

اگر مجبور هستید از پس زمینه تیره استفاده کنید، متن نباید سفید محض و یا پس‌زمینه هم نباید کاملا سیاه باشد، بلکه بهتر است کمی از شدت آن‌ها کم کنید. این امر به همان اندازه چشم ما را تحت فشار قرار نمی‌دهد و در یک فضاهای تاریک، متن سفید روی یک زمین سیاه برای چشم‌ها چندان استرس زا نیست. این به این دلیل است که هیچ نوری در یک اتاق تاریک از آن منعکس نمی‌شود.

به همین ترتیب که در بالا هم گفته شد، خواندن متن سیاه در زمینه خاکستری روشن آسانتر از زمینه سفید خالص است، زیرا نور کمتری از پشت متن منعکس می‌شود.

مورد دیگر زمانیست که میخواهید یک متن را سریعا مرور کنید یا اصطلاحا اسکن کنید، در این مورد متن سفید در زمینه تیره مناسب‌تر است. رنگ سفید تمام رنگهای طیف نور مرئی را به چشم منعکس می‌کند. این امر باعث می‌شود متن روشن و متمایز به نظر برسد. به همین دلیل نیز برنامه نویسان حرفه‌ای توصیه می‌کنند تا از ویرایشگرهایی با پس‌زمینه تیره استفاده کنند چرا که پایش کدها سریع‌تر انجام می‌شود. از آنجایی که اسکن و پایش متون معمولا سریع اتفاق می‌افتد، از نظر فشار و استرسی که به چشم وارد می‍‌شود جای نگرانی نیست.

از طرفی حروف سیاه روی زمینه سفید می‌تواند برای افراد مبتلا به خوانش‌پریشی (نوعی اختلال در توانایی خواندن - dyslexia) و اختلالات مشابه در خواندن مضر باشد.

در شرایطی که صفحه نمایش کامپیوتر و تلفن همراه در حال نمایش است، کنتراست سیاه و سفید بیشتر از آنچه در یک کتاب چاپ شده است، مشهود می‌باشد. این افزایش کنتراست باعث خستگی سریع چشم می‌شود.

نسبت قرار دادن متن در صفحه کتاب نیز مهم است. اگر مطالب خواندنی بخشی از یک گرافیک باشد در صفحه باشد، اندازه پیکسلی آن اهمیت پیدا می‌کند.

تقریباً 50 درصد مردم آستیگماتیسم دارند و این افراد خواندن نویسه‌های سفید الفبایی-عددی با زمینه سیاه را بیشتر از سیاه روی سفید دشوار می‌دانند.

دلایلی که در بالا اشاره شد به این معنی نیست که متن سفید روی زمینه سیاه بینایی شما را از بین خواهد برد. برعکس، حتی بهتر است هنگام وبگردی و خواندن کتابهای الکترونیکی در شب از زمینه تیره استقاده شود، اما به یاد داشته باشید هیچ مزیتی در درازمدت ندارد و اگر دائما چشم خود را خصوصا در محیط‌های پر نور در معرض این ترکیب رنگی قرار دهید، ممکن است عوارض جانبی منفی داشته باشد.

با این وجود خواندن در زمینه سپیا (قهوه‌ای روشن) در مقایسه با زمینه سفید، خستگی بصری کمتری دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که با تغییر رنگ سفید به زمینه قهوه ای، فشار روی چشم کاهش می‌یابد زیرا طیف قهوه‌ای نرم‌تر از طیف سفید است. درخشندگی موثر در زمینه سپیا تقریباً 25 درصد کمتر از زمینه سفید است. این بدان معناست که نور صفحه کمتر است و از این رو خستگی بینایی کاهش یافته، و فشار کمتری بر چشم وارد می‌شود.

تیم پرسپت با مطالعه بر روی استانداردهای موجود برای خواندن این امکان را برای شما خوانندگان عزیز فراهم کرده تا بتوانید رنگ زمینه مناسب خود را در سه حالت سفید، تاریک و سپیا از طریق تنظیمات کاربری اعمال کنید تا از خواندن در پرسپت نهایت لذت را ببرید!

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

سرگرمی و تفریح