اطلاعات تماس
  • 021885*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140008155510711888

نرم افزار حسابداری ابرستان

صورت سود و زیان

کد: 140008155510711888

https://bit.ly/3BQFEiw

، (اخبار رسمی): صورت سود و زیان(جامع و تلفیقی) در حسابداری به قدری مهم است که بارها مدیران در فواصل کوتاه آن را درخواست کرده‌اند زیرا به کمک آن می‌توان از وضعیت شرکت مطلع شد.

صورت سود و زیان
صورت سود و زیان

صورت سود و زیان چیست؟

در دنیای متغییر امروز نیاز است که عملکرد مالی یک شرکت یا سازمان در یک بازه زمانی خاص اندازه گیری شود. بازه زمانی می‌تواند ماهیانه، فصلی، سالیانه و حتی طی چند روز باشد. به اطلاعاتی که می‌توان از روی آن عملکرد مالی را سنجید، صورت سود و زیان گفته می‌شود. در این مقاله به اهمیت اجزا گزارش سود و زیان در حسابداری برای شرکت های مختلف خواهیم پرداخت. صورت سود و زیان جامع و صورت سود و زیان تلفیقی را نیز بررسی خواهیم کرد.

سود و زیان در حسابداری به چه معناست؟ در بخش حسابداری صورت سود و زیان از اهمیت زیادی برخوردار است. سود و زیان در یک نگاه اجمالی خلاصه‌ای از هزینه‌ها و درآمدهای ناشی از فعالیت‌های عملیاتی، فعالیت‌های غیر عملیاتی و سود و زیان خالص را نشان می‌دهد تا یک گزارش از فعالیت‌های کسب و کار به دست آید تا میزان رشد و افت مالی مشخص شود.

حسابداری چیست؟

اهمیت صورت سود و زیان صورت سود و زیان به قدری مهم است که بارها دیده و شنیده شده است که مدیران در فواصل کوتاه آن را درخواست کرده‌اند زیرا به کمک سود و زیان می‌توان از میزان سود آوری شرکت مطلع شد. اطلاع از جایگاه سازمان و شرکت باعث می‌شود که:

  • میزان پیشرفت یا پسرفت نسبت به رقبا سنجیده شود.
  • با توجه به صورت سود و زیان، تصمیمات درون سازمانی و برون سازمانی گرفته شود.

انواع سود شناختن انواع سودها کمک می‌کند تا راحت‌تر مفاهیم سود و زیان در حسابداری درک شود که در ادامه توضیح مختصر هر یک از مفاهیم سود آمده است:

  • سود ناخالص: سود ناخالص سودی است که از کسر میزان فروش کالا از هزینه تمام شده به دست می‌آید.
  • سود خالص: سود خالص از کسر مالیات از درآمدهای شرکت (عملیاتی و غیر عملیاتی) به دست می‌آید.
  • سود عملیاتی: سود عملیاتی از کسر درآمدهای عملیاتی از هزینه‌ها به دست می‌آید که میزان سود شرکت قبل از کسر مالیات را نشان می‌دهد.

فرمول محاسبه سود و زیان در حسابداری محاسبه سود و زیان در حسابداری از فرمول خاصی تبعیت می‌کند که به قرار زیر است:

  • سود دوره مالی = هزینه‌های دوره مالی – میزان درآمدهای دوره مالی زیان دوره مالی = درآمدهای دوره مالی – میزان هزینه‌های دوره مالی

در واقع تمام درآمدها با هم جمع شده و سپس همه هزینه‌ها از آن کسر می‌شود و پس از آن مالیات نیز از آن کسر می‌‌شود. اگر درآمدها بیشتر از هزینه‌ها باشد شرکت سودآور بوده است ولی اگر هزینه‌ها بیشتر از درآمدها باشد، شرکت زیان ده است.

تفاوت سود با درآمد آیا درآمد و سود متفاوت هستند؟ هر دو کلمه درآمد و سود دارای جریان مثبت نقدینگی هستند و کمی به هم شبیه هستند. البته باید گفت ممکن است سود کاهش یافته باشد که به آن تعدیل سود منفی گفته می‌شود از این رو همیشه هم سود مثبت نیست. سود پس از کسر هزینه‌ها حاصل می‌شود که با توجه به نوع هزینه‌ای که از درآمد کسر می‌شود در سطح‌های مختلف قابل محاسبه است اما درآمد با افزایش قیمت‌ها بر تعداد کالاهای فروخته شده محاسبه می‌شود یا به عبارتی دیگر درآمد در واقع تمام درآمدی است که قبل از برداشت هزینه‌ها به دست می‌آید.

پس می‌توان گفت درآمد میزان مبلغی را که پس از فروش محصولات یا کالا دریافت می‌شود، می‌باشد. درآمد مبلغی ناخالص است که مبالغ مربوط به مواد اولیه و تولید محصول از آن کسر نشده است. اگر شرکتی دارای درآمدهای چندگانه باشد، مجموع درآمدهای به دست آمده به درآمد کل شرکت افزوده می‌شود.

اجزای تشکیل دهنده سود و زیان در سیستم‌های دائمی و ادواری در تهیه گزارش سود و زیان از دو روش ثبت استفاده می‌شود که عبارتند از:

  • سیستم‌های دائمی (روش ثبت دائم): کالاهایی که درطول دوره مالی تعیین شده خریداری می‌شوند، در حساب موجودی کالا به صورت بدهکار ثبت شده و پس از فروش کالاها، قیمت تمام شده کالای فروش رفته از حساب موجودی کالا خارج می‌شود. در طی یک دوره مالی بهای تمام شده کالاهای موجودی به صورت مداوم در مدارک مالی شرکت در اسناد مالی منعکس می‌شود.
  • سیستم‌های ادواری (روش ثبت ادواری): کالاهایی که در طول یک دوره مالی تعیین شده خریداری می‌شوند در اسناد مالی ثبت نمی‌شود. در این روش حساب خرید، فروش و کالای خریداری شده در حساب خرید به عنوان بدهکار و کالای فروخته شده در حساب فروش بستانکار منظور خواهد شد.

انواع درآمدها در گزارش سود و زیان درآمدها در گزارش سود و زیان چهار نوع می‌باشند که عبارتند از:

  • درآمد کسب شده از طریق فروش محصولات و یا ارائه خدمات
  • درآمد کسب شده ازطریق فروش دارایی‌های ثابت شرکت
  • درآمد کسب شده از طریق قرار دادن منافع اقتصادی شرکت به سایر افراد
  • دریافت سودهای ماهیانه ازطریق سرمایه گذاری در بانک‌ها جهت دریافت سود

ادامه مطالب.....    

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

نرم افزار حسابداری ابرستان

ابرستان با تکیه بر تکنولوژی نوین ابری Cloud Technology و تکنولوژی SaaS یا سرویس به جای نرم افزار پاسخ همه دغدغه های شما را داده است به نحوی که از این پس می توانید تنها با دریافت اشتراک ماهیانه فقط و فقط ۳۵ هزارتومان از همه خدمات مورد نیاز خود برای مدیریت حسابداری ، کالا ، انبار و مشتریان خود استفاده کنید.

اطلاعات تماس
  • 021885*****
[نمایش اطلاعات]