اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140008195517517550

آزمایش پاپ اسمیر؛ شرایط و ضرورت انجام آن برای زنان

کد: 140008195517517550

https://bit.ly/3F1jUm7

، (اخبار رسمی): سرطان دهانه رحم وضعیتی است که در آن سلول‌های دهانه رحم حالت غیرعادی پیدا می‌کنند و سریعاً تکثیر می‌شوند. این سرطان یکی از شایع ترین و رایج ترین سرطان ها خصوصا در جهان سوم می باشد.

آزمایش پاپ اسمیر؛ شرایط و ضرورت انجام آن برای زنان
آزمایش پاپ اسمیر؛ شرایط و ضرورت انجام آن برای زنان

عدم تشخیص و درمان به موقع باعث به خطر افتادن زندگی فرد می شود. این بیماری معمولاً  علائم آشکاری را بروز نمی‌دهد، مگر در حالتی که سرطان به مراحل پیشرفته خود رسیده باشد.

به‌طورکلی برای تشخیص سرطان دهانه رحم دو آزمایش وجود دارند که می‌توانند به جلوگیری از ابتلا و ی تشخیص به‌موقع این بیماری کمک کند: آزمایش پاپ اسمیر و آزمایش HPV . در ادامه این مقاله سعی بر آن است که بیشتر در مورد آزمایش پاپ اسمیر توضیح داده شود.

کاربرد آزمایش پاپ اسمیر  

تست پاپ اسمیر که به نام  پاپ تست نیز شناخته می‌شود، تست غربالگری سریع و ساده در تشخیص سرطان دهانه رحم و رحم می باشد.این آزمایش شامل بررسی آزمایشگاهی و میکروسکوپی سلول‌های جمع‌آوری‌شده از دهانه رحم می باشد.

این آزمایش به جهت تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم انجام می شود و فرد با انجام به موقع این آزمایش فرصت بیشتری را جهت درمان برای خود فراهم می‌نماید،

 این تست همچنین می تواند از طریق بررسی تغییراتی که در سلول‌های دهانه رحم ایجاد شده است ، احتمال مبتلا شدن فرد به سرطان دهانه رحم را تشخیص دهد، و با  تشخیص زودهنگام، اقدام های اولیه را در جهت توقف پیشرفت احتمالی سرطان دهانه رحم انجام دهد.

شرایط آمادگی و زمان مناسب برای انجام تست پاپ اسمیر  

فردی که قصد انجام این آزمایش را دارد ، برای انجام آزمایش ، همانند سایر آزمایش ها باید به مواردی را رعایت نماید.بدین ترتیب فردی که قصد انجام این آزمایش را دارد  از یک هفته پیش از آزمایش نباید از کرم‌ها و پمادهای واژینال استفاده کند و  از ۴۸ ساعت پیش از آزمایش دوش واژینال استفاده نکرده باشد؛ و پیش از آزمایش پاپ اسمیر معاینه واژینال نشده باشد.  همچنین توصیه می شود که “ترجیحا” فرد شب قبل از انجام آزمایش رابطه جنسی نداشته باشد ، دوش واژینال انجام نداده و داروی واژینال استفاده نکرده باشد.

همچنین در مورد بهترین زمان انجام آزمایش می توان گفت که بهترین زمان برای انجام این آزمایش حدود روز ۱۵ چرخه قاعدگی است. تمام بانوان بالای 21 سال که از نظر جنسی فعال هستند این آزمایش را  هر سه سال یک بار انجام دهند.

پس از سنین ۶۵ تا ۷۰ سالگی با تشخیص پزشک، غربالگری تست پاپ اسمیر متوقف می شود. اما برای افرادی که احتمال بیشتری دارد که به این بیماری دچار شوند، دائما باید این تست را انجام دهند.

بعد از یائسگی و تا سن ۶۵ سالگی، ممکن است به انجام آزمایش پاپ اسمیر منظم نیاز داشته باشید.

انجام تست پاپ اسمیر در زنان با سن ۲۱ تا ۶۵ سال توصیه می شود. به طور کلی، پس از آغاز رابطه ی جنسی، در هر سنی، این تست انجام می شود. سپس در صورت طبیعی بودن نتایج، هر ۳ سال، آزمایش پاپ اسمیر تکرار می شود.

حتی اگر از نظر جنسی فعال نیستید، باید آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهید. اما اگر از نظر جنسی فعال هستید، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که زودتر آزمایش پاپ اسمیر را شروع کنید.

بسیاری از بانوان این سوال را دارند که آیا در طی بارداری نیز به تست پاپ اسمیر نیاز است؟ آیا انجام این آزمایش در فرد باردار مشکلی ایجاد نمی‌کند؟دراسخ باید بیان کرد که انجام آزمایش پاپ اسمیر برای افراد باردار خطری ندارد.

در حقیقت، برخی تحقیقات نشان داده است که هیچ ارتباطی بین آزمایش HPV مثبت با پاپ اسمیر و عوارض زنان و زایمان وجود ندارد. در صورتی که در دوران بارداری، نتیجه تست پاپ اسمیر مثبت گردد، درمان وارد مرحله بعدی خواهد شد و کولپوسکوپی انجام خواهد شد. اما از انجام بیوپسی خودداری می شود، چرا که احتمال خونریزی بیشتر می باشد.

آزمایش پاپ اسمیر چگونه انجام می شود؟  

تست پاپ اسمیر در مطب پزشک انجام می‌شود و تنها چند دقیقه طول خواهد کشید. در این آزمایش سلول ها در حین معاینه لگنی و از دهانه رحم جمع آوری، و در زیر میکروسکوپ بررسی می شوند.

این نمونه‌گیری معمولاً با استفاده برس سرویکس انجام می گردد و یا به این صورت است که با استفاده از اسپکولوم، دهانه دستگاه تناسلی را باز شده و با اسپاچولا نمونه‌ها از رحم و گردن رحم برداشته می شوند. به طور معمول نمونه‌گیری همراه با معاینه لگن توسط پزشک متخصص می باشد و در نهایت نمونه ها برای تشخیص سلول‌های ناهنجار به آزمایشگاه ارسال می‌شود.

آیا آزمایش پاپ اسمیر دردناک است؟  

ممکن است هنگام وارد کردن اسپکولوم مقداری فشار در لگن خود احساس کنید. سعی کنید عضلات لگن خود را شل کنید. فشار دادن عضلات لگن هنگام احساس درد یا ناراحتی غریزی است، اما فشار دادن می تواند به منطقه ی لگن فشار وارد کند. تنفس عمیق ممکن است به شما در شل شدن عضلات کمک کند.

پس از انجام تست پاپ اسمیر

این آزمایش یک روش غربالگری بی خطر و مطمئن برای سرطان دهانه رحم است، در نتیجه بعد از انجام این تست می‌توانید بدون هیچ محدودیتی فعالیت‌های روزمره خود را داشته باشید. تنها پس از آزمایش این احتمال هست که ، خونریزی از واژن وجود داشته باشد.

هدف از آزمایش پاپ اسمیر چیست؟  

ویروس HPV نوعی عفونت شایع مقاربتی است. این ویروس که در واقع منشا سرطان سرویکس و دهانه رحم در زنان است می‌تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود. در واقع اگر فردی به عفونت پاپیلومای انسانی مبتلا شود و به موقع درمان نشود و این عفونت شکل مزمن به خود بگیرد، این بانوان بیشتر از بقیه زنان در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم و سرویکس می باشند.

در نتیجه  فرد می تواند برای تشخیص احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم و یا تشخیص زود هنگام این بیماری و درمان سریعتر و راحت تر این آزمایش را انجام دهد.

ضرورت انجام تست پاپ اسمیر در بانوان  

باید توجه داشت که اگر در انجام تست پاپ اسمیر سلول‌های پیش سرطانی تشخیص داده شود، تبدیل شدن این سلول‌ها به سلول‌های سرطانی زمانبر است ، اما اگر این تشخیص به موقع صورت نگیرد، تغییرات در سلول ها با درجه بالاتری همراه می شود که در این صورت  احتمال تبدیل شدن این سلول ها به سلول های سرطانی بالا می‌رود.

ویژگی بسیار مهم تست پاپ اسمیر این است که به طور چشمگیری از ابتلای فرد به سرطان دهانه رحم جلوگیری می کند.در نتیجه بسیاری از متخصصان توصیه می کنند که بانوان این تست را از 21 سالگی آغاز کنند، همچنین تمام خانم‌های بالای 21 سال که از نظر جنسی فعال هستند این آزمایش را  هر سه سال یک بار  انجام دهند. همچنین توصیه می شود که بانوانی که در سنین بالای 30 سال می باشند، به همراه تست پاپ اسمیر، تست HPV را نیز انجام دهند تا تشخیص بهتری صورت گیرد.

سخن پایانی  

از آنجایی که سرطان دهانه رحم به آهستگی پیشرفت می ‏کند چنان چه خانم ‏ها تحت مراقبت ‏های منظم و معاینه های برنامه‏ ریزی شده قرار گیرند، می ‏توانند به راحتی از این سرطان پیشگیری کنند.

این سرطان یک بیماری خطرناک و در عین حال پر هزینه است. در نتیجه توصیه می شود که با انجام این آزمایش به صورت هر سه سال یک بار در بانوان بالای 21 سال ، از ابتلا به وضعیت وخیم این بیماری پیشگیری نمایند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد آزمایش پاپ اسمیر می توانید به این لینک مراجعه کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

بهداشت و درمان | سلامت و زیبایی