اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140103166119217550

انواع مشکلات دندان و راه درمان

کد: 140103166119217550

https://bit.ly/3NmuVDj

، (اخبار رسمی): گاهی دندان‌ها دچار بیماری و مشکل می‌شوند. درمان مشکلات و بیماری‌های دندان از مهم‌ترین اقداماتی است که در دندان‌پزشکی صورت می‌گیرد. دندان‌پزشکی در حوزه‌ی درمانی پیشرفت‌های بسیاری کرده‌است و راه‌حل‌های نوین و بی‌نظیری را برای درمان انواع بیماری‌های دندان ارائه کرده‌است.

انواع مشکلات دندان و راه درمان
انواع مشکلات دندان و راه درمان
انواع مشکلات دندان و راه درمان
انواع مشکلات دندان و راه درمان
انواع مشکلات دندان و راه درمان
انواع مشکلات دندان و راه درمان

هر چند پیشگیری بهتر از درمان است و باید در خاطر داشته‌باشیم که رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان می‌تواند از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کند. اما گاهی دندان‌های ما با بیماری‌هایی درگیر می‌شوند که در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها و راه‌حل‌های درمانی موجود در دندان‌پزشکی اشاره می‌کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتردرباره مشکلات دندان و انواع درمان  دندان با ما همراه باشید.

شناخت انواع مشکلات و بیماری‌های دندان

برخی افراد بهداشت دندان‌های خود را رعایت نمی‌کنند و به سلامت آن‌ها بی‌توجه‌اند. این افراد معمولا دچار پوسیدگی‌های دندانی، مشکلات عصب، مشکلات لثه و آسیب رسیدن به استخوان می‌شوند. اما برخی دیگر هستند که علیرغم رعایت بهداشت دهانی، به علت ژنتیک و یا مسائل دیگر دچار اختلالاتی می‌شوند که نیاز به درمان دارند. بیماری‌ای دندان انواع مختلفی دارد که برخی از آن‌ها در ادامه آورده‌شده‌اند.

پوسیدگی دندان

یکی از مشکلات رایج دندان پوسیدگی دندان است. در صورتی که بهداشت دهان و دندان را رعایت نکنید و به نکات مراقبتی دندان‌ها بی‌توجه باشید، احتمال بالایی وجود دارد که دندان‌های شما دچار پوسیدگی شوند. 

پوسیدگی دندان‌ها ناگهانی آغاز نمی‌شوند و فرایندی زمان‌بر است. اگر در مراحل اول متوجه پوسیدگی دندان‌ها شوید، می‌توان آن‌ها را به سادگی برطرف کرد.

درمان پوسیدگی دندان

برای درمان پوسیدگی دندان راه حل‌های بسیاری وجود دارد که به کاربردن آن‌ها بستگی به درجه‌ی پوسیدگی دارد.

درمان پوسیدگی دندان در مراحل اولیه

اگر پوسیدگی دندان‌ها در مراحل ابتدایی تشخیص داده‌شود، با یک فلورایدتراپی ساده می‌توان آن را متوقف کرد. همیشه این درمان پاسخگو نیست و گاهی لازم است که دندان تراشیده‌ و پر شود.

درمان پوسیدگی دندان در مراحل پیشرفته‌تر

اگر پوسیدگی دندان‌ها در مراحل ابتدایی تشخیص داده‌نشود و به آن رسیدگی نشود، باید راه‌حل‌های دیگر را در نظر گرفت. پر کردن دندان از اولین اقداماتی است که برای دندان‌های پوسیده انجام می‌شود. بخش پوسیده‌ی دندان تراشیده‌شده و محل تراش با موادی مثل امالگام و یا کامپوزیت رزین پر می‌شود.

عفونت دندان

یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های دندان عفونت دندان است. هنگامی که دندان عفونت می‌کند، این عفونت می‌تواند به ریشه‌ی دندان و یا استخوان سرایت کند و باعث ایجاد مشکلات جدی شود. حتی در برخی موارد عفونت به قلب و یا دستگاه گوارش فرد نفوذ می‌کند و نیازمند درمان‌های پیشرفته‌تر است.

درمان عفونت دندان

هدف از درمان عفونت دندان خلاص شدن از شر چرک و عفونت‌هاست. بنابراین راه‌های درمانی زیر پیشنهاد می‌شوند؛

  • ایجاد یک برش درون لثه و خلاص شدن از شر آبسه‌ی دندانی
  • عصب کشی؛ با این فرایند می‌توان عفونت را کاهش داد و دندان را نیز حفظ کرد.
  • بیرون کشیدن دندان عفونت‌کرده
  • تجویز آنتی‌بیوتیک؛ در صورتی که عفونت به محل آبسه خلاصه شود، نیازی به آنتی‌بیوتیک نخواهید داشت. اما اگر عفونت به محل‌های دیگر سرایت کند و پخش شود، نیازمند مصرف آنتی‌بیوتیک هستید.

 

دندان‌های نامرتب

همه‌ی ما دوست داریم دندان‌هایی مرتب و منظم داشته‌باشیم. اما متاسفانه همیشه این طور نیست. گاهی برخی از افراد دندان‌های نامنظمی دارند که باعث می‌شوند لبخند آن‌ها تحت تاثیر این نازیبایی قرار بگیرد. خوشبختانه هر مشکلی راه حلی دارد و برای دندان‌های نامرتب نیز در دندان‌پزشکی روش‌های مختلفی پیشنهاد شده‌است.

انواع بی‌نظمی‌های دندان

نظم دندان‌ها می‌تواند تحت تاثیر هر یک از موارد زیر به هم بریزد؛

اگر دندان‌ها کوتاه‌ و بلند باشند، می‌تواند آن‌ها را از طریق تراشیدن اصلاح کرد و یا این ایراد را پوشانید؛

اگر یکی از دندان‌ها بیش از اندازه از باقی آن‌ها کوتاه‌تر باشد، از طریق باندینگ می‌توان مشکل را برطرف کرد.

در صورتی که دندان‌ها بیش از اندازه نامنطم باشند و اشکال کوتاهی و بلندی به یک و دو دندان محدود نشود، می‌توان از ونیر کامپوزیت و یا لمینت برای پوشاندن این اشکال استفاده کرد.

فواصل نامتناسب دندان

گاهی برخی از دندان‌ها بیش از اندازه به هم چسبیده‌اند و یا از هم فاصله دارند. در این صورت ظاهر آن‌ها نازیبا خواهد بود و در اعتماد به نفس فرد تاثیر می‌گذارند. می‌توان این فواصل دندانی را از روش‌های مختلفی اصلاح کرد.

ارتودنسی

یکی از روش‌های درمانی و زیبایی در دندان‌پزشکی ارتودنسی است که با استفاده از آن می‌توان دندان‌های به هم نزدیک و یا از هم دور را در یک ردیف منظم قرار داد. ارتودنسی شامل سیم‌ها و براکت است و با گذر زمان فواصل دندانی را منظم می‌کند. 

مشکلات ریشه دندان

ریشه‌ از مهم‌ترین بخش‌های دندان است و مشکلات مرتبط با ریشه می‌تواند باعث ایجاد دردهای جدی و از دست رفتن دندان شود. همچنین ریشه‌ای که درگیر عفونت شده‌باشد می‌تواند به استخوان آسیب برساند. برخی از مشکلات ریشه‌ی دندان عبارت‌اند از؛

  • ریشه‌ی بیرون‌زده
  • عفونت ریشه‌ی دندان

در صورتی که ریشه‌ی دندان بیرون زده‌باشد، ممکن است علائم زیر برای شما ایجاد شوند؛

  • لثه‌های حساس به لمس و دردناک
  • دندانی که بلندتر به نظر می‌رسد
  • ورم و درد
  • تغییر رنگ دندان
  • حساس شدن دندان

هنگامی که عفونت به ریشه‌ی دندان می‌رسد، یا باید آن را با عصب کشی حفظ کرد و یا این که دندان از دست رفته‌است و باید به فکر روش‌های جایگزینی دندان از دست رفته باشیم. مشکلات مربوط به ریشه و عصب دندان را حتما با دکتر متخصص درمان ریشه مراجعه کنید

بیماری‌های لثه

لثه‌ها از مهم‌ترین ساختارهای دهان هستند و سلامت آن‌ها در گرو سلامت دندان‌ها و همچنین سلامت دندان‌ها در گرو سلامت لثه‌هاست. اگر لثه‌ها دچار بیماری شوند، دندان‌ها نیز در امان نخواهند بود. بنابراین حفظ سلامت لثه از عوامل موثر در افزایش طول عمر دندان‌هاست. لثه‌ها ممکن است دچار مشکلات زیادی شوند که بسیاری از آ‌ن‌ها به سادگی قابل پیشگیری هستند. برخی از مشکلات لثه‌ها عبارت‌اند از؛

  • تحلیل رفتن لثه‌ها
  • سیاه شدن لثه
  • التهاب لثه
  • عفونت لثه
  • خونریزی لثه

بیماری‌های دندان کودکان

بسیاری از مشکلاتی که دندان‌های کودکان را درگیر می‌کند مشابه بیماری‌ها و مشکلات بزرگسالان است. در ادامه به طور خلاصه به معرفی برخی از مشکلات دندان در کودکان می‌پردازیم؛

  • آبسه‌ی دندانی پری آپیکال؛ در کنار ریشه و سطوح دندانی ایجاد می‌شود.
  • افتادن دندان؛ می تواند افتادن طبیعی دندان‌های شیری باشد و یا در اثر ضربه این مشکل ایجاد شود.
  • دندان لب‌پریده یا شکسته؛ در کودکان به علت بازیگوشی و فعالیت‌هایی که زمین‌خوردن در آن‌ها اتفاق می‌افتد، لب‌پریدگی و افتادن دندان‌ها شایع است.
  • لق شدن دندان؛ می‌تواند طبیعی و یا در اثر ضربه باشد.
  • بوی بدن دهان؛ این مسئله می‌تواند نشان‌دهنده‌ی عفونت دندان و یا مشکلات لثه باشد و باید سریعا توسط متخصص دندان‌پزشک کودکان مورد بررسی قرار گیرد.
  • پوسیدگی؛ مسواک نزدن و یا درست مسواک نزدن در کودکان می‌تواند باعث تسریع سرعت پوسیدگی و یا کرم‌خوردگی دندان‌ها شود.
  • تغییر رنگ دندان‌ها؛ این اتفاق می‌تواند به علت مصرف داروها و یا رعایت نکردن نکات بهداشتی پیش آید.

 

نتیجه‌گیری

دندا‌ن‌ها علاوه بر تاثیری که در زیبایی چهره دارند، در حفظ سلامت بدن و جلوگیری از مشکلات گوارشی نقش دارند. بنابراین حفظ سلامت آن‌ها در صدر قرار دارد. لازمه‌ی درک اهمیت سلامت دندان‌ها، آشنایی با مشکلات دهان و دندان است. هنگامی که با طیف وسیعی از مواردی که سلامت دندان‌های ما را تهدید می‌کنند آشنا شویم، بیش از پیش برای حفظ سلامت دندان‌ها می‌کوشیم. یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در سلامت دهان و دندان، رعایت نکات بهداشتی و مراجعه به دندان‌پزشک است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

بهداشت و درمان | سلامت و زیبایی