کد: 140009015538317172

متا، نام جدید و مشکلات قدیمی

کد: 140009015538317172

https://bit.ly/2ZiOubQ

، تهران , (اخبار رسمی): فیسبوک نام خود را به متا تغییر داد، اما برای جلب اعتماد جامعه باید کارهای بیشتری انجام دهد.

متا، نام جدید و مشکلات قدیمی
متا، نام جدید و مشکلات قدیمی

علامت نمادین فیس‌بوک در منلو پارک، کالیفرنیا، اکنون یک نماد آبی به شکل بی‌نهایت همراه با یک نام جدید دارد: متا (Meta).

تغییر نام تجاری شرکت که چند هفته قبل در کنفرانس فیسبوک اعلام شد، بخشی از تغییر بی‌پروای فیسبوک به دنیای متاورس است.

یک محیط مجازی که در آن افراد می‌توانند با یکدیگر کار کنند، بازی کنند، یاد بگیرند و معاشرت کنند. مارک زاکربرگ، مدیر عامل شرکت، متاورس را که در این مرحله تا حد زیادی فرضی و روی کاغذ است، «جانشین اینترنت موبایل» نامید.

با این حال، به نظر می‌رسد فیسبوک در حال تکرار رویه‌هایی باشد که در وهله اول آن را به دردسر انداخت. شعار سابق این شرکت «سریع حرکت کنید و اشیاء را بشکنید» فرهنگی را تشویق کرد که به ایده‌های جدید بدون در نظر گرفتن دقیق خطرات پاداش می‌داد. این نشان می‌دهد متاورس یک محیط کاملاً جدید برای ریشه کردن مشکلات سنتی فیسبوک ایجاد می‌کند.

نگرش سرسخت فیسبوک باعث شده است تا این شرکت، لیستی بی پایان از رسوایی‌ها در مورد حریم خصوصی داده‌ها، اشاعه سخنان نفرت انگیز و اطلاعات کذب و نادرست را یدک بکشد. به ویژه آخرین جنجال این شرکت که شامل اسناد افشا شده توسط مدیر سابق فیسبوک فرانسیس هاگن می‌شود، بسیار آسیب‌زا بوده است. هاوگن ادعا می‌کند که این شرکت افکار عمومی و سرمایه‌گذاران را در مورد نقش خود در تداوم سخنان نفرت انگیز، اطلاعات نادرست و سایر محتوای مضر گمراه کرده است.

فیسبوک این اتهامات را رد کرده و اشاره می‌کند که بیش از 40000 نفر در زمینه ایمنی و امنیت کار می‌کنند. شایان ذکر است که در هر ماه حدود 3.58 میلیارد نفر از فیس بوک و خدمات آن استفاده می‌کنند.

تحلیلگران می‌گویند تغییر نام تجاری علیرغم هوشمندانه بودن، به فیس بوک کمک نمی‌کند تا از مشکلات متعددش فاصله بگیرد.

مایک پرولکس، معاون رئیس و مدیر تحقیقات Forrester عنوان کرد: «تغییر نام به طور ناگهانی مسائل سیستمی این شرکت را پاک نمی‌کند. اگر متا به مسائل خود فراتر از یک نگرش تدافعی و سطحی نپردازد، همان مسائل متاورس را اشغال خواهد کرد.»

Forrester که از 745 نفر در سراسر ایالات متحده، کانادا و بریتانیا نظرسنجی کرد، اعلام کرد که 75٪ از شرکت کنندگان در نظرسنجی معتقد بودند که نام شرکت جدید باعث افزایش اعتماد آن‌ها به فیسبوک نخواهد شد.

این شرکت می‌گوید تغییر نام تجاری تمرکز مجدد بر اولویت‌های شرکتی آن است. فیسبوک که در سال 2004 در خوابگاه هاروارد تأسیس شد، فراتر از ریشه‌های خود به عنوان یک شبکه اجتماعی گسترش یافته است. این غول فناوری اکنون دارای هدست‌های واقعیت مجازی، عینک‌های هوشمند و دستگاه‌های چت تصویری است. همچنین با کیف پول رمزارز Novi خود در امور مالی مشغول است.

کنفرانس زاکربرگ تصویری امیدوارکننده از متاورس را ترسیم کرد که مملو از فضاهای دیجیتالی برای جمع شدن مردم بود. دوستان می‌توانند با استفاده از شمشیرهای مجازی شمشیربازی کنند، از خانه خود در کنسرت شرکت کنند یا به سادگی در دفاتر مجازی با هم کار کنند.

اما فیسبوک همچنین باید با همان مسائلی که در رسانه‌های اجتماعی با آن دست و پنجه نرم می‌کند، از جمله حریم خصوصی داده‌ها، امنیت، خطرات استثمار کودکان و تعدیل محتوا، مقابله کند. اطلاعات نادرست یک مشکل گسترده در شبکه اجتماعی فیسبوک بوده است. دروغ‌هایی که در این پلتفرم پخش می‌شوند عامل قیام 6 ژانویه و ایجاد تردید برای دریافت واکسن کرونا هستند.

این موضوع از چشم قانون گذاران دور نمانده، کسانی که که در حال مطالعه راه هایی برای تنظیم مقررات این شرکت و همتایان بزرگ آن بوده اند.

نماینده دموکرات نیویورک، در توییتر «متا» را به سرطانی برای دموکراسی تشبیه کرد که برای تقویت استبداد و تخریب جامعه مدنی متاستاز می‌کند تا سود بیشتری به دست آورد!

سناتور ریچارد بلومنتال، نماینده ایالت کانکتیکات و مارشا بلکبرن، نماینده ایالت تنسی نیز به زاکربرگ هشدار دادند که تغییر نام قانونگذاران را از پیگیری فیسبوک منصرف نخواهد کرد. این دو سناتور کمیته فرعی را رهبری می کنند که اخیراً با هاوگن ملاقات کرد تا در مورد نگرانی‌های او در مورد این شبکه اجتماعی صحبت کند.

هیئت نظارت واقعی فیسبوک، گروهی از منتقدان مشهور این شبکه اجتماعی در توئیتر اعلام کردند: «تغییر نام آن‌ها واقعیت را تغییر نمی‌دهد. فیسبوک در حال نابودی دموکراسی است و پیشروترین ارائه‌دهنده اطلاعات نادرست و اشاعه‌کننده نفرت در جهان است. تغییر نام بی معنی آن‌ها نباید باعث انحراف تحقیقات و ایجاد مقررات و نظارت مورد نیاز برای پاسخگویی فیسبوک شود.»

منبع: آی تی جو

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آی تی جو

رسانه تخصصی و پیشرو در حوزه‌های مراکزداده، شبکه، فناوری اطلاعات و دنیای دیجیتال