اطلاعات تماس
  • ۰۲۱۸۸۰*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140010125615917920

بارداری خارج از رحم چیست؟

کد: 140010125615917920

https://bit.ly/3pO4ahK

، تهران , (اخبار رسمی): بارداری خارج رحم چه زمانی اتفاق می افتد و چه علائمی دارد؟ حاملگی خارج رحم چگونه قابل تشخیص است؟ آیا بارداری خارج رحم درمان دارد؟

بارداری خارج از رحم چیست؟
بارداری خارج از رحم چیست؟

هنگامی که تخمک بارور شده در خارج از رحم کاشته شود، حاملگی خارج از رحم رخ می دهد. بارداری خارج رحمی غالباً در لوله رحمی اتفاق می افتد که تخمک ها را از تخمدان ها به رحم منتقل می کند. به این نوع از حاملگی خارج رحمی، حاملگی لوله ای گفته می شود.

لوله های رحم لوله هایی هستند که تخمدان ها را به رحم متصل می کنند. اگر تخمک در آن ها گیر کند، به نوزاد تبدیل نمی شود و در صورت ادامه بارداری ممکن است سلامتی شما در معرض خطر قرار گیرد. گاهی اوقات، بارداری خارج رحمی در مناطق دیگر بدن، مانند: تخمدان، حفره شکم یا قسمت تحتانی رحم (دهانه رحم) رخ می دهد که به واژن متصل می شود.

حاملگی خارج رحمی نمی تواند به طور طبیعی پیش رود. تخمک بارور شده نمی تواند زنده بماند و در صورت عدم درمان، بافت در حال رشد ممکن است باعث خونریزی خطرناک شود.

حاملگی خارج رحم چه علائمی دارد؟ علایم بارداری خارج رحمی در خانم‌های باردار متفاوت است. این علایم اوایل بارداری مشاهده می‌شود. هر چند در بعضی از خانم‌های باردار تا زمان پاره شدن لوله‌ی فالوپ علایم بالینی مشاهده نمی‌شود.
در بارداری خارج رحمی نیز همانند بارداری‌های طبیعی، علایمی مانند قطع عادت ماهانه، درد در ناحیه‌ی سینه، خستگی و حالت تهوع مشاهده می‌شود. با انجام تست تشخیص بارداری ، جواب مثبت بارداری مشاهده می‌شود. در ابتدا ممکن است علایمی مانند حساسیت در شکم یا درد و خونریزی از واژن به صورت خفیف مشاهده شود. با مشاهده‌ی هر یک از علایم ، خانم باردار باید فوراً به بهترین متخصص زنان مراجعه کند.

عوامل افزایش‌دهندهٔ حاملگی خارج رحم حاملگی خارج رحم ممکن است برای هر زنی رخ دهد، حتی اگر آنها فاقد عوامل خطرساز شناخته‌شده برای این عارضه باشند. با این حال، برخی زنان بیشتر در معرض ابتلا هستند. برخی از عواملی که احتمال حاملگی خارج رحم را افزایش می‌دهد عبارت است از:

جراحی‌های مشکل لوله‌های رحم: جراحی‌های مرتبط با مشکل لوله‌های رحم یکی از علت‌های احتمال وقوع حاملگی خارج رحم است.

سابقۀ قبلی حاملگی خارج رحم: پس از تجربۀ حاملگی خارج رحم، احتمال وقوع مجدد آن در بارداری بعدی ۱۰ درصد است. اگر سابقۀ دو یا چند حاملگی خارج رحم داشته باشید، احتمال وقوع مجدد آن حداقل یک به چهار است.

عفونت در دستگاه تناسلی فوقانی: این بیماری به نام التهاب لگن (PID)  نامیده می‌شود و اغلب به دلیل درمان نشدن بیماری‌های آمیزشی مانند سوزاک یا کلامیدیا ایجاد می‌شود. با توجه به این که در برخی موارد این بیماری هیچ علامتی ندارد، ابتلا به هر یک از بیماری‌های آمیزشی می‌تواند خطر ابتلا به حاملگی خارج رحم را افزایش دهد، حتی اگر شما از وجود بیماری التهابی لگن آگاه نباشید.

مسائل مربوط به باروری: ناباروری در مواردی به دلیل آسیب‌دیدگی لوله‌های رحم است. اگر در زمان درمان این نوع ناباروری باردار شوید، احتمال وقوع حاملگی خارج رحم بیشتر از حالت عادی خواهد بود.

ابتلا به آندومتریوز:  آندومتریوز بیماری ممکن است باعث ایجاد زخمی شود که بر لوله‌های رحم تأثیر بگذارد و خطر بروز حاملگی خارج رحم را افزایش دهد.

بارداری بعد از ۳۵ سالگی: افزایش سن، خطر حاملگی خارج رحم را افزایش می‌دهد. این امر می‌تواند به دلیل تغییر در نحوۀ عملکرد لوله‌ها با افزایش سن زنان باشد.

مصرف دخانیات: مصرف سیگار می‌تواند خطر حاملگی خارج رحم را افزایش دهد. اعتقاد بر این است که مصرف سیگار عملکرد طبیعی لوله‌های رحم را مختل می‌کند.

چگونه از بارداری خارج رحمی جلوگیری کنیم؟ پیشگیری از بروز بسیاری از بارداری‌های خارج رحم امکان‌پذیر نیست، اما در افراد مبتلا به بیماری‌های التهابی لگن (PID) قابل پیشگیری است. به این دلیل که کلامیدیا به آسانی با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود. اما بسیاری از خانم‌های مبتلا به عفونت کلامیدیایی فاقد علایم هستند و به علت عدم آگاهی از این عفونت درمان صورت نمی‌گیرد. ترک سیگار نیز خطر بارداری خارج از رحمی را کاهش می‌دهد.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. شما میتاوانید سوالات و تجربیات خود را در وب سایت رسمی دکتر شهناز شایانفر به آدرس  www.drshayanfar.com مطرح کنید.

 

 

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

دکتر شهناز شایانفر متخصص زنان

دکتر شهناز شایانفر پس از اخذ دیپلم به عنوان رتبه اول استان، در سال ۱۳۶۷ با کسب رتبه ۲۴ در کنکور سراسری در رشته پزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شدند.پس از فراغت از تحصیل با معدل A، موفق به اخذ درجه تخصص جراحی زنان و زایمان در سال ۱۳۸۱ شدند و از آن زمان تاکنون با انجام بیش از پانزده هزار عمل جراحی متنوع و کسب تجربه فراوان دوره های مختلف فوق تخصصی دوره لاپاراسکوپی، دوره هیستروسکوپی، دوره کولپوسکوپی و دوره لیزر را نیز در دانشگاه تهران گذراندند.

اطلاعات تماس
  • ۰۲۱۸۸۰*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان