کد: 140010125616217172

چرا پاک کردن کش و کوکی‌ها لازم است؟

کد: 140010125616217172

https://bit.ly/3pOmQ0G

، تهران , (اخبار رسمی): کوکی‌ها می‌توانند توسط وب‌سایت‌ها برای ردیابی سابقه وبگردی شما، اغلب با هدف ارائه تبلیغات شخصی‌سازی شده، استفاده شوند.

چرا پاک کردن کش و کوکی‌ها لازم است؟
پاک کردن کش و کوکی‌های مرورگر

مرورگر تلفن اندروید شما می‌تواند پر از داده‌هایی باشد که هر روز هنگام مرور وب انباشته می‌شوند. این داده‌ها عملکردهای مختلفی را انجام می‌دهند و به طور معمول شامل حافظه پنهان (کش) و کوکی‌های مرورگر وب شماست. این امر می‌تواند با ذخیره اطلاعات وب‌سایت‌هایی که مرتباً بازدید می‌کنید، سرعت بارگیری مرورگر شما در آن وبسایت‌ها را بهبود ببخشد و با ذخیره تنظیمات، به شما اجازه می‌دهد در حساب کاربری خود در وب‌سایت‌ها باقی بمانید و نیازی به ورود مجدد نباشد.

با این حال، کوکی‌ها می‌توانند توسط وب‌سایت‌ها برای ردیابی سابقه مرور شما، اغلب با هدف ارائه تبلیغات شخصی‌سازی شده تقریباً در هر جای وب که هستید، استفاده شوند. (من اخیراً پس از بازدید از چند فروشگاه آنلاین برای مقایسه عینک، تبلیغات عینک را مشاهده کرده‌ام.)

علاوه بر آن هرچه حافظه کش مرورگر شما بزرگ‌تر می‌شود، برنامه مرورگر شما با داده‌های وب‌سایت‌هایی که ممکن است دیگر از آن‌ها بازدید نکنید، سنگین‌تر می‌شود و اطلاعات آن‌ها و احتمالاً چند کوکی ردیابی در تلفن شما باقی می‌ماند.

در نتیجه، پاک کردن گهگاهی این داده‌ها برای اینکه مرورگر وب خود را پایدار، کارآمد و ایده‌آل نگه دارید و تا حد امکان تعداد کمتری از کوکی‌های ردیابی را ذخیره کنید، لازم است.

در اندروید، بسته به نوع گوشی و برنامه مرورگر وب که استفاده می‌کنید، مراحل کمی متفاوت است، بنابراین در ادامه به نحوه پاک کردن این داده‌ها در کروم (که اغلب برای بسیاری از گوشی‌های اندرویدی مانند گوگل پیکسل، مرورگر پیش‌فرض است)، مرورگر اینترنت سامسونگ (پیش فرض در سری گوشی‌های گلکسی) و مرورگر موزیلا فایرفاکس خواهیم پرداخت.

پاک کردن کش و کوکی در مرورگر گوگل کروم

می‌توانید با ضربه زدن روی دکمه More (بیشتر) در گوشه سمت راست بالای مرورگر که نماد آن سه نقطه عمودی است، کوکی‌ها و حافظه پنهان خود را از نسخه اندروید گوگل کروم حذف کنید، سپس روی History (سابقه) و سپس Clear browsing data (پاک کردن داده‌های مرور) بزنید. همچنین می‌توانید از منوی تنظیمات کروم، روی Privacy and Security (حریم خصوصی و امنیت) و سپس Clear browsing data (پاک کردن داده‌های مرور) را انتخاب کنید.

پاک کردن کش و کوکی در مرورگر سامسونگ اینترنت

برخلاف گوگل کروم، برای حذف حافظه پنهان و داده‌های کوکی در مرورگر سامسونگ باید از برنامه تنظیمات تلفن این کار را انجام دهید و در خود مرورگر انجام نمی‌شود.

پس از باز کردن تنظیمات، روی Apps (برنامه‌ها) بزنید، سپس به پایین بروید و Samsung Internet (سامسونگ اینترنت) را انتخاب کننید. سپس روی Storage (ذخیره‌سازی) ضربه بزنید.

در پایین بخش ذخیره‌سازی، گزینه‌های جداگانه‌ای برای Clear Cache (پاک کردن حافظه پنهان) و Clear Data (پاک کردن داده‌ها) دریافت می‌کنید. با ضربه زدن روی پاک کردن حافظه پنهان، حافظه کش بلافاصله حذف می‌شود، اما پاک کردن داده‌ها پیامی را برای شما به ارمغان می‌آورد که به شما هشدار می‌دهد که تمام داده‌های برنامه، از جمله فایل‌ها، تنظیمات، حساب‌ها، پایگاه‌های داده و سایر موارد برای همیشه حذف خواهند شد. در حالی که کوکی‌ها را مشخص نمی‌کند، این رویکرد تمام داده‌های باقی‌مانده برنامه را حذف می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که مرورگر اینترنت سامسونگ را طوری راه‌اندازی کنید که گویی تازه نصب شده است.

پاک کردن کش و کوکی در مرورگر موزیلا فایرفاکس

دقیقاً مانند گوگل کروم، می‌توانید کوکی‌ها و حافظه پنهان را از داخل برنامه اندروید موزیلا فایرفاکس پاک کنید. برای دسترسی، روی دکمه More در سمت راست نوار آدرس ضربه بزنید، که با سه نقطه عمودی نمادین شده است. سپس گزینه Settings (تنظیمات) را لمس کنید و به پایین اسکرول کنید تا داده‌های مرور را حذف کنید.

از بین سه مرورگر مورد بررسی ما، فایرفاکس بیشترین گزینه را در منوی حذف داده‌های مرور در اختیار شما قرار می‌دهد و به شما امکان می‌دهد که تاریخچه مرور و داده‌های سایت، دسترسی‌های سایت‌ها و حتی پوشه دانلودهای خود را در کنار کوکی‌ها و فایل‌ها و تصاویر کش شده حذف کنید.

با این حال نمی‌توانید محدوده زمانی حذف داده‌ها را همانند کروم انتخاب کنید، اما بر خلاف مرورگر سامسونگ می‌توانید در مورد نوع داده‌هایی که می‌خواهید حذف کنید دقیق‌تر باشید.

علاوه بر این فایرفاکس یک گزینه اضافی برای کسانی دارد که نمی‌خواهند داده‌های مرور خود را پس از اتمام کار با برنامه حفظ کنند. در داخل تنظیمات یک گزینه Delete browsing data on quit وجود دارد که به فایرفاکس دستور می‌دهد هر بار که کاربر برنامه را ترک می‌کند، این داده‌ها را پاک کند. این یک ویژگی مفید برای کسانی است که دوست دارند مرورگر را سبک نگه دارند و از دسترسی به داده‌های مرورگر توسط شخصی که تلفن را دزدیده یا به هر طریقی به آن دسترسی پیدا کرده، اجتناب کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آی تی جو

رسانه تخصصی و پیشرو در حوزه‌های مراکزداده، شبکه، فناوری اطلاعات و دنیای دیجیتال