اطلاعات تماس
  • ۰۹۱۲۸۲*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140010275640918009

مجتبی عزیزیان، مدیر عامل شرکت افراز پترو تجارت:

توقف صادرات قیر برای اقتصاد کشور زیانبار است

کد: 140010275640918009

https://bit.ly/3ugWBmk

، (اخبار رسمی): صادرات قیر به کشورهای همسایه، خصوصا ترکیه، یکی از فعالیت‌های بازرگانان و شرکت‌های ایرانی است که علاوه بر ارزآوری برای کشور، راهی موثر برای اشتغال بخش عمده‌ای از نیروی کار نیز به شمار می‌رود.

توقف صادرات قیر برای اقتصاد کشور زیانبار است
توقف صادرات قیر برای اقتصاد کشور زیانبار است

 افت محسوس صادرات قیر ایران به ترکیه، که اخیرا مورد بحث محافل کارشناسی است و کم شدن تقاضا از سوی متقاضیان ترک، مدتی است گریبانگیر صادرات ما شده که این مساله نیازمند راهکارهایی اصولی از سوی کارشناسان امور اقتصادی است. چرا که از دست دادن بازار ترکیه ممکن است در دراز مدت به خریداران دیگر نیز سرایت کند.

مجتبی عزیزیان، مدیر عامل شرکت افراز پترو تجارت، در این باره با اشاره به خطر ورشکستگی تولیدکنندگان ایرانی و از بین رفتن مشاغل متعدد می‌گوید: «ساز و کار تجارت، خصوصا صادرات، نیازمند تعامل سازنده عرضه‌کننده و خریدار است. نکته‌ای که باید بیش از پیش به آن توجه شود. چنان که می‌بینیم تبعات بی توجهی به این مساله باعث توقف خرید یک کالا از سوی متقاضی خارجی شده که این بار قیر است و ممکن است نوبت به کالاهای دیگر نیز برسد.»

این کارآفرین ایرانی معتقد است: «این توقف تجارت، دامنه‌هایی بالاتر از آن دارد که بتوان درباره‌اش سکوت کرد. چرا که در صورت ادامه این روند، خطر ورشکستگی بسیاری از تولیدکنندگان قیر کشور جدی است.»

واگذاری بازار به رقبا

این کارشناس و تحلیلگر اقتصادی، ضمن اشاره به این موضوع که توقف صادرات قیر به ترکیه، راه را برای صادرات تولید کنندگان رقیب از کشوری چون عراق باز کرده است، می‌گوید: «خریدار هر کالایی در هر کشوری، نیاز خود را بر اساس فروش محاسبه می‌کند. به این معنا که او با مطالعه دقیق سطح نیاز کشورش، اقدام به واردات کالا می‌کند و از این حق برخوردار است که کالای مورد نیاز را بدون هیچ وقفه‌ای دریافت کند؛ چون بروز هر وقفه، باعث پدید آمدن مشکلاتی در ارتباط فروشنده و خریدار می‌شود.»

به گفته عزیزیان: «وقفه طولانی ایجاد شده در امر صادرات قیر به ترکیه، باعث شده است کشورهای دیگر در تلاش برای پر کردن این جای خالی باشند و با تاسف باید گفت که عراق هم‌اکنون در حال اشغال بازارهایی است که پیش از این، در زمینه تامین محصولاتی مانند قیر، شرکای مهم ما بوده‌اند.»

راه چاره چیست؟‌

آمارها حکایت از آن دارد که حجم صادرات قیر به ترکیه طی چهارسال گذشته، به صفر رسیده است و کارشناسان امور اقتصادی، ضمن گزارش این مشکل به کارگروه اقتصادی دولت، خواهان رفع موانع شرکت‌ها در تولید و صادرات این محصول شده‌اند.

مدیر عامل شرکت افراز پترو تجارت در این باره می‌گوید: «علاوه بر رفع مشکلات تولید کنندگان داخلی، نیازمند سازوکارهایی دیپلماتیک برای از سرگیری تجارت این کالا به ترکیه هستیم، چون کشورهای همسایه، توانایی توسعه صادرات قیر و اشباع بازار این کشور را دارند.»

مجتبی عزیزیان ضمن اشاره به این برطرف کردن خلاء ایجاد شده نیازمند مذاکرات سیاسی بین کارشناسان دو کشور است می‌گوید: «توقف صادرات قیر، زیان‌های همه‌جانبه ای به همراه داشته است و نبود راهکارهایی برای رفع این مشکل، ضرر چند میلیون دلاری به کشور تحمیل کرده است.»

مدیر عامل شرکت افراز پترو تجارت با یادآوری این نکته که برای رفع این مشکل، باید مناسبات و مذاکرات دیپلماتیک را در اولویت قرار دهیم می‌گوید: «قیر به عنوان محصولی کاربردی و استراتژیک در همه صنایع، تا چند سال پیش در ردیف‌های اصلی صادرات به ترکیه قرار داشت؛ اما در حال حاضر نمی‌توان بازگشت آن به این جدول را پیش‌بینی کرد. ما تولید کنندگان این محصول تاکنون عمده تلاش خود را برای برون‌رفت از این مشکل به کار گرفته‌ایم تا جایی که با همکاری کارشناسان اقتصادی، این مساله در آخرین سفر داوود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز مطرح شد و ما هنوز منتظر نتایج آن هستیم.»

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • ۰۹۱۲۸۲*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید