اطلاعات تماس
  • ۰۹۱۲۸۲*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140011115674118009

توقف صادرات قیر و مشکلات فراراه تولیدکنندگان این محصول

ازدست دادن صادرات قیر به ترکیه وگرجستان و کمک به صادرات شرکت‌های عراقی

کد: 140011115674118009

https://bit.ly/3szxoB8

، (اخبار رسمی): ادامه روند صادرات در گرو رایزنی‌های سیاسی است

ازدست دادن صادرات قیر به ترکیه وگرجستان و کمک به صادرات شرکت‌های عراقی
ازدست دادن صادرات قیر به ترکیه وگرجستان و کمک به صادرات شرکت‌های عراقی

 تولید و صادرات قیر به کشورهای منطقه، خصوصا کشور ترکیه، یکی از راه‌های موثر کسب درآمد برای کشور  و اشتغال بخش عمده‌ای از نیروی کار داخلی است. داد و ستدی که مدت‌هاست به دلایل متعدد، متوقف شده است. ادامه روند توقف این صادرات و واگذاری بازار به رقبای منطقه‌ای، موضوعی مهم است که کارشناسان امور اقتصادی و دست‌اندرکاران صادرات این محصول را نگران کرده است.

حرف اول را می‌زنیم اما تنهاییم

مجتبی عزیزیان، مدیر عامل شرکت افراز پترو تجارت که موضوع توقف صادارت قیر را به شکل علمی و مداوم دنبال می‌کند، ضمن اعلام این موضوع که کشورهایی با توان تولیدی کم‌‌کیفیت در حال پر کردن جای ما، در کشور ترکیه هستند می‌گوید: «حقیقت این است که رقبای ما توان رقابت با صادرات قیر، در حد کیفیت عالی قیر ما، به کشورهایی چون ترکیه، یونان، گرجستان و ارمنستان را ندارند. دلیلش هم این است که شما نمی‌توانید پالایشگاهی در حد و حدود پالایشگاه‌های ما در هیچ کدام از کشورهای منطقه پیدا کنید. من می‌توانم ادعا کنم که کشور ما، دارای بالاترین قابلیت در تولید ماده اولیه برای روغن پایه و قیر است؛ اما متاسفانه با تمام این توانایی‌ها، تنها مانده‌ایم.»

عزیزیان با اشاره به این موضوع که خود خریداران این محصول بدون ‌شک واقف به این موضوع هستند می‌گوید: ما طی سال‌های متمادی برای مشتریانمان در کشورهای ترکیه و گرجستان قیر صادر کرده‌ایم؛ اما باید پذیرفت که  هر وارد کننده‌ای به هر حال باید تلاش کند نیاز بازار کشور خود را تامین کند و بر همین اساس نمی‌تواند منتظر بماند تا مشکلات داخلی ما رفع شود و بتوانیم کالایی را به دستش برسانیم. سازو کار بازار ایجاب می‌کند که وارد کننده قیر در غیاب صادرات از کشور ما، به فکر جایگزین باشد تا نیازهایش را برطرف کند و امروزه کشوری چون عراق با صادرات قیر کم‌کیفیت، در حال پر کردن جای خالی ما در منطقه است.

توان تولید بالا در نبود بازار

بسیاری از شرکت‌های فعال در تولید و صادرات قیر، به دلیل از دست دادن مشتری‌های خود، چند سال است که مجبور به تعدیل گسترده نیروهای کاری شده‌اند.

عزیزیان با ابزاز تاسف از این موضوع که مشکل صادرات کنندگان قیر مربوط به مناسبات سیاسی است می‌گوید: «همه تلاش ما این است که به دوستانمان در وزارت امور خارجه بگوییم که رایزنی‌هایشان را در این ارتباط شروع کنند چون در صورت ادامه این روند، نه تنها کشور دچار ضررهای هنگفت می‌شود، بلکه دیگر در آینده هیچ تولیدکننده‌ای خود را موظف به تولید محصول با کیفیت و تلاش برای صادر کردن کالا نمی‌داند و همین از دست رفتن انگیزه، ضربه‌هایی جبران‌ناپذیر در پی خواهد داشت.»

بیش از ۳۰ شرکت درحال تعطیلی کامل هستند

مجتبی عزیزیان می‌گوید: «حتی بر زبان آوردن این موضوع که بیش از ۳۰ شرکت، در نبود صادرات قیر، درحال تعطیلی کامل هستند هم برای یک فعال اقتصادی غم‌انگیز است. دولتمردان ما باید این نکته را پیگیری کنند که چرا کشوری مانند ترکیه که بهترین مشتری قیر ما بوده، حالا نه تنها از ما خرید نمی‌کند بلکه حمل و نقل کالای ما از طریق ترانزیت از خاک خود به کشورهای دیگر را هم ممنوع کرده است.»

عزیزیان ضمن اشاره به این نکته که هماهنگی دولتمردان و تولیدکنندگان عراقی باعث شده است که سرعت صادرات قیر به کشورهایی که قبلا مشتری ما بودند بیشتر و بیشتر شود می‌گوید: «از دوستانمان در وزارت امور خارجه خواهش می‌کنیم که با اشراف بالای خود به مناسبات منطقه‌ای، روزنه‌های گفت و گو و تعامل با طرف‌های ترک را با شدت بیشتری دنبال کنند؛ چون چشم امید شرکت‌هایی که آبروی ایران در منطقه هستند، به راهکارهای دیپلماتیک سازنده خیره شده است.»

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • ۰۹۱۲۸۲*****
[نمایش اطلاعات]