اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140010295646318020

مقایسه تیبا با کوئیک

مقایسه دو خودروی پر حاشیه تیبا و کوئیک

کد: 140010295646318020

https://bit.ly/3FKnLEc

، (اخبار رسمی): در این مقاله سعی داریم تا شما را با تفاوت ها و خصوصیات دو خودروی پر طرفدار تیبا و کوئیک آشنا سازیم. با ما همراه باشید

مقایسه دو خودروی پر حاشیه تیبا و کوئیک
مقایسه تیبا و کوئیک

تیبا و کوئیک دو محصول شرکت سایپا هستند که بر روی پلت فرم x200 یا شاسی به روز خودرو پراید توسعه یافته اند. این دو خودرو از یک خانواده هستند و از نظر فنی و ساختاری تفاوت اساسی با یکدیگر ندارند

تیبا و کوئیک دو محصول شرکت سایپا هستند که بر روی پلت فرم x200 یا شاسی به روز خودرو پراید توسعه یافته اند. این دو خودرو از یک خانواده هستند و از نظر فنی و ساختاری تفاوت اساسی با یکدیگر ندارند. در ادامه به مقایسه این دو خودرو و لوازم یدکی تیبا و کوئیک از نظر ظاهر، مشخصات فنی و امکانات هر کدام پرداخته ایم.

شرکت سایپا در سال ۱۳۷۳ با کمک شرکت کیا کره جنوبی خط تولید پراید را در ایران راه اندازی کرد تا مشتریان کم درآمد علاوه بر محصولاتی مانند پیکان و پژو ۴۰۵ گزینه دیگری برای انتخاب یک سدان کامپکت اقتصادی داشته باشند. سایپا تا سال 88 جایگزین مستقیمی برای پراید در نظر نمی گرفت تا اینکه در آن سال مینیاتور به عنوان اولین خودروی ملی سایپا در اختیار مشتریان ایرانی قرار گرفت. بعدها نام این خودرو به تیبا تغییر یافت و تاکنون با همین نام به عنوان جایگزین پراید در سبد محصولات سایپا حضور داشته است.

معرفی خودروی کوئیک


گروه خودروسازی سایپا در ابتدا مدل هاچ بک تیبا 2 را به مشتریان ایرانی تحویل داد اما به نظر می رسد این پلت فرم و بدنه همچنان پتانسیل زیادی برای توسعه داشت. از این رو مهندسان دومین خودروساز بزرگ کشور وارد عمل شدند و با تغییراتی در ظاهر و همچنین کمی افزایش ارتفاع، هاچ بک کوچکی با ظاهری کراس اوور به نام کوئیک بر اساس تیبا 2 ساختند.سایپا کوییک از نظر فنی تفاوتی با تیبا 2 ندارد و از همان پیشرانه و پلت فرم اصلاح شده پراید بهره می برد.

طراحی بیرونی و داخلی کوئیک نسبت به تیبا تغییر کرده و تصویر جذاب تری را در اختیار مشتریان ایرانی قرار می دهد. سایپا از سال 1374 شرکت کوئیک را راه اندازی کرده و چندین نسخه مختلف از آن مانند Quick R، Quick Plus، Quick S و در را در لیست محصولات خود قرار داده است.

بررسی خودروی تیبا

طراحی تیبا در واقع کار یک شرکت ایتالیایی به نام آنجلینی دیزاین است. نمای بیرونی آن ساده و قدیمی است. چراغ های جلو مثلثی شکل هستند و جلوپنجره ای در وسط دارند که در مقایسه با کل بدنه خودرو کوچک به نظر می رسد. خطوط برجسته روی کاپوت و گلگیرهای دو طرف خودرو دیده می شود. سپر قطعه ای با ورودی هوای بزرگ است که طراحی آن چندان جالب نیست.

طراحی داخل کابین تیبا نیز کاملا قدیمی است. داشبورد آن شیب دار و منحنی است. بر روی کنسول وسط و زیر ساعت، دریچه های تهویه، دکمه های مختلف از جمله فلاشر و کلیدهای تنظیم بخاری و کولر تعبیه شده است. فرمان نیز کاملا ساده است و مزیت خاصی ندارد. روکش صندلی ها نیمه پارچه و نیمه چرم است. بالابر شیشه ای کاملا شبیه پراید است.

موتور تیبا از نظر فنی همان موتور چهار سیلندر هشت سوپاپ پراید است. با این تفاوت که با کمک شرکت آلمانی FEV قدرت و حجم موتور را افزایش داده اند و به همین دلیل موتور آن از پراید قدرتمندتر است. با این دستکاری ها حجم موتور تیبا از 1323 سی سی به 1503 رسیده و در حال حاضر قدرت آن 87 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن 128 نیوتن متر است.سیستم تعلیق و تریم تیبا شباهت زیادی به ریو دارد. ترمز جلوی تیبا دیسکی و ترمز عقب کاسه ای شبیه ریو است.

مقایسه کوئیک و تیبا از نظر طراحی


اگرچه ظاهر تیبا بسیار به روزتر و دلپذیرتر از پراید است، اما در مجموع نمی تواند پاسخگوی تمامی نیازهای بصری مشتریان باشد. به خصوص وقتی این خودرو را با محصولات ارزان قیمت چینی مقایسه می کنیم، تازه متوجه می شویم که شرکت سایپا در طراحی این خودرو کار سختی انجام نداده است. به خصوص که طراحی چراغ ها و جلوپنجره تیبا اصلا جذاب و هیجان انگیز به نظر نمی رسد.

با این حال، کاستی های طراحی چهره و عقب تیبا در مدل کوئیک تا حد زیادی برطرف شده است. زیرا طراحی چراغ های جلوی کوچک جلوه های جذاب تری را نشان می دهد و فاصله کمتری نسبت به خودروهای امروزی دارد. جلوپنجره این خودرو نیز کاملا تغییر یافته و تقلیدی ناشیانه از خودروهای اسپرت اصیل است.

نمای عقب کوئیک با چراغ های اصلاح شده اش شبیه به برخی از محصولات بی ام و، ظاهر بسیار زیباتری نسبت به تیبا 2 نشان می دهد. در این میان، پروفیل های جانبی تیبا و کوییک تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و برخی از نمای بیرونی جزئی هستند. تزئینات تنها وجه تمایز این دو خودرو است. به طور کلی باید گفت که کوییک به عنوان مدلی جدیدتر و البته گرانتر، ظاهر زیباتری نسبت به تیبا به نمایش می گذارد و مطمئنا دارندگان کوییک از ظاهر خودروی خود رضایت بیشتری خواهند داشت.

مقایسه تیبا و کوئیک را از نظر طراحی داخلی 


در این خودرو تنها هنر سایپا تغییر لاستیک و داشبورد کوئیک نسبت به تیبا بوده است تا در این بین مشتریان علاقه بیشتری به کابین کوییک نشان دهند. با این حال، ظاهر کلی داشبورد سریع، مانند تیبا، کاملاً قدیمی و عاری از هرگونه عنصر مدرن به نظر می رسد.به خصوص اینکه طراحی دریچه های تهویه کنسول میانی داشبورد کوییک به خوبی با دیگر عناصر بیرونی به کار رفته در این قسمت تناسب ندارد.

طراحی آشیانه های کوییک نسبت به تیبا تغییر کرده و رعایت اصول ارگونومیک در طراحی آنها بیشتر رعایت شده است. در این میان طراحی فرمان کوییک از طراحی مدرن و اسپرت بهره می برد و حس هیجان انگیزتری را به راننده منتقل می کند. پلاستیک خشک و نامرغوب مواد اصلی لوازم کابین این خودروها است و کیفیت چندانی ارائه نمی دهد.

ابعاد سایپا کوییک نسبت به تیبا کمی افزایش یافته است. به ویژه عرض این خودرو بیشتر شده و در نتیجه فضای شانه سرنشینان کوئیک بیشتر از تیبا خواهد بود. اما از طرفی تیبا به عنوان یک سدان قطعا فضای صندوق عقب بیشتری را در اختیار کاربران قرار می دهد. ظرفیت این قطعه در تیبا برابر با 367.5 لیتر است در حالی که هاچ بک کوئیک تنها 225.6 لیتر در قسمت عقب خود دارد.

مقایسه تیبا و کوئیک از نظر امکانات رفاهی و ایمنی


شرکت سایپا در حال حاضر خودروی تیبا را در دو تیپ معمولی و آپشنال به مشتریان عرضه می کند. در این میان، مدل آپشن به برخی ویژگی‌های دیگر مانند سیستم لمسی چندرسانه‌ای، دوربین دید عقب و آینه‌های جانبی برقی مجهز شده است. از طرفی کوییک هاچ بک در دو مدل دستی و اتوماتیک به فروش می رسد و مدل دستی کوییک از نظر امکانات تفاوت چندانی با تیبا معمولی ندارد. جزئیات گزینه های تیبا و کوییک را می توانید در جداول زیر مشاهده کنید.

مقایسه مشخصات فنی تیبا و کوئیک


همانطور که قبلا گفته شد، تیبا و کوییک از نظر پلت فرم و ساختار فنی تفاوت چندانی با هم ندارند و هر دو از یک نوع پیشرانه و گیربکس برای تولید و انتقال نیرو به چرخ های جلو استفاده می کنند. موتور m15 سایپا که در واقع نسخه اصلاح شده موتور پراید است، یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری تنفس طبیعی است که 87 اسب بخار قدرت به اضافه 128 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این میزان نیرو توسط یک گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلو منتقل می شود.

سدان تیبا حدود 1000 کیلوگرم وزن دارد و شتاب 0 تا 100 کیلومتر در ساعت 13 ثانیه است. این در حالی است که کوییک با وزن هزار و شصت و پنج کیلوگرمی همین شتاب را ارائه می دهد. مصرف سوخت تیبا و کوئیک تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و بین 6.9 تا 7 تخمین زده می شود. حداکثر سرعت تیبا 170 کیلومتر در ساعت است و کوییک می تواند به سرعتی در حدود 160 کیلومتر در ساعت برسد.

با توجه به آمار ارائه شده و همچنین تشابه ساختار فنی این دو خودرو، باید گفت که عملکرد تیبا و کوئیک در قسمت فنی بسیار نزدیک به یکدیگر بوده و تفاوت چشمگیری در تجربه رانندگی آنها وجود ندارد. سیستم تعلیق غیر نرم، پایداری بهتر تیبا در عبور از مسیرهای منحنی و عملکرد قابل قبول ترمز از جمله ویژگی های فنی و کاربردی این دو محصول کوچک در مقایسه با یکدیگر است.

مقایسه تیبا و کوئیک از نظر وضعیت فروش در بازار ایران


تیبا قیمت بسیار پایین تری نسبت به کوییک دارد اما در عین حال جدای از تفاوت ظاهری تفاوت چندانی با پسر عموی هاچ بک خود ندارد. بنابراین منطقی به نظر می رسد که معاملات آن در بازار ایران بیشتر و پررونق باشد.از طرفی خودروی کوئیک به عنوان یک هاچ بک جذاب و نسبتاً اسپرت توانسته است نظر مشتریان اینگونه خودروها به ویژه آنهایی را که تمایلی به خرید پژو 206 دست دوم ندارند به خود جلب کند. بازار کوئیک از تیبا پایین تر است (به دلیل قیمت گران تر)، اما همچنان کوییک پرفروش ترین خودرو در بازار ایران است و مشتریان زیادی تمایل به خرید این مدل دارند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا با یک مقایسه بین دو خودروی پرفروش سایپا یعنی تیبا و کوئیک، به بیان ویژگی ها و تفاوت های این دو خودرو بپردازیم. امید است مورد توجه شما مخاطبان قرار گرفته باشد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید