اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140011105671618020

تشریح کامل سیستم برق خودرو

سیستم برق خودرو چگونه کار می کند؟

کد: 140011105671618020

https://bit.ly/3GyHYNs

، (اخبار رسمی): در این مقاله به تشریح کامل سیستم برق در خودرو می پردازیم.با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

سیستم برق خودرو چگونه کار می کند؟
سیستم برق خودرو

شاید تصور عمومی این باشد که سیستم سوخت در خودروها مهمترین سیستم برای حرکت خودرو است. اما باید به یاد داشته باشیم که برق این سوخت را در موتور خودرو مشتعل می کند.

شاید تصور عمومی این باشد که سیستم سوخت در خودروها مهمترین سیستم برای حرکت خودرو است. اما باید به یاد داشته باشیم که برق این سوخت را در موتور خودرو مشتعل می کند. یا این برق ماشین است که مغز متفکر ماشین یا کامپیوتر را نیرو می دهد. ماشین ها با برق کار می کنند و روشن می شوند و امروزه بسیاری از آپشن ها و امکانات خودروهای لوکس با برق نیز کار می کنند. در هنگام خرید لوازم یدکی ۲۰۶ باید دقت کنید که لوازم و قطعات سیستمهای برقی خودروی خود را از فروشگاههایی نظیر دولوکس کار و یا دیجی کالا تهیه نمایید تا از اعتبار و کیفیت قطعه خود اطمینان کافی را داشته باشید.

اجزای سیستم الکتریکی خودرو چیست؟

قطعات الکتریکی خودرو را می توان به دو دسته تقسیم کرد. قطعاتی که برق مصرف می کنند، مانند انژکتورها یا کامپیوترهای خودرو، و قطعاتی که به عنوان منبع تغذیه خودرو عمل می کنند.

باتری

در حالی که خودرو در حال کار است، سیستم الکتریکی می تواند با تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی، نیروی مورد نیاز را تامین کند. اما زمانی که خودرو خاموش می شود، اکنون وظیفه باتری تامین برق قطعاتی مانند شیشه های برقی، استارت خودرو، فلاشرها، سیستم های صوتی و غیره است. در واقع منبع انرژی ماشین شما باتری است.

در مورد اهمیت این جزییات در سیستم برق خودرو، همین بس که در صورت نبود باتری، خودرو به هیچ وجه روشن نمی شود. این بدان معناست که ماشین ها برای راه اندازی اولیه به انرژی باتری نیاز دارند. با روشن شدن خودرو باتری ها شارژ می شوند. باتری ها معمولاً بعد از 2 سال نیاز به تعویض دارند، اما گرما و لرزش بیش از حد می تواند عمر باتری را کاهش دهد. اکثر خودروهای امروزی از دو نوع باتری استفاده می کنند. "باتری های سرب اسیدی یا مایع" و "باتری های هسته ای یا خشک". باتری ها از نظر قدرت الکتریکی انواع مختلفی دارند اما معمولا در خودروهای سواری با ولتاژ 12 ولت و 60 آمپر استفاده می شوند.

دینام

موتور خودرو می تواند با کمک سوخت انرژی مکانیکی تولید کند. بخشی که بتواند این انرژی را مانند ژنراتور به انرژی الکتریکی تبدیل کند دینام نامیده می شود. البته نام این قطعه در خودروهای جدید «آلترناتور» است. در واقع این قطعه به کمک تسمه ای به نام تسمه دینام انرژی مکانیکی موتور را دریافت کرده و برق مورد نیاز قسمت های مختلف خودرو را تامین می کند. دینام ها یا دینام ها معمولا 12 ولت برق تولید می کنند، اما در برخی خودروها این عدد ممکن است متفاوت باشد.

منبع تغذیه یا باتری با روشن شدن خودرو توسط همان قطعه شارژ می شود. بنابراین اگر دینام خراب است، باید صبر کنید تا باتری شما خالی شود. یکی از قسمت های دینام که باید هر از چند گاهی بررسی شود تسمه ای است که بین موتور و دینام واسطه می شود. به محض مشاهده پارگی یا آسیب جزئی در این تسمه باید آن را تعویض کرد.

کوئل

همانطور که گفتیم برق در باتری و همچنین برق تولید شده در دینام یا دینام 12 ولت است. این ولتاژ قادر به احتراق شمع ها نیست. در واقع شمع ها برای احتراق به 7000 ولت برق نیاز دارند. اینجاست که نقشه برداری سیم پیچ در سیستم برق خودرو آغاز می شود.

سیم پیچ یک ترانسفورماتور با ولتاژ بالا است که برق باتری و دینام را تقویت می کند و آن را به شمع می رساند. به بیان ساده، یک سیم پیچ از دو سیم پیچ اولیه و ثانویه تشکیل شده است که طبق قانون القای الکترومغناطیسی در فیزیک عمل می کنند. اگر ماشین شما یک روز روشن نمی شود یا عملکرد موتور با لرزش بد است، ممکن است به دلیل خرابی سیم پیچ باشد. پاره شدن موتور و افزایش مصرف سوخت خودرو را نیز می توان از نشانه های خرابی کویل دانست.

دلکو

خودروها بسته به تعداد سیلندرهای پیشرانه خود دارای شمع هستند. یعنی یک موتور چهار سیلندر هم دارای چهار شمع برای احتراق و جرقه زدن در موتور است. قطعه ای که برق ولتاژ بالا تولید شده در سیم پیچ را بین شمع ها توزیع می کند دلکو نام دارد. دلکو علاوه بر قطع و وصل جریان سیم پیچ نیز یکی دیگر از وظایف سیستم برق رسانی است.

همانطور که می دانید احتراق در سیلندرها به ترتیب انجام می شود و به همین دلیل جرقه ها در زمان مناسب در شمع ها مشتعل می شوند. دلکو برای ایجاد این آرایش، برق را بین شمع ها توزیع می کند. بد نیست بدانید در سیستم های برق رسانی جدید و مدرن، قطعه دلکو حذف شده و با کویل ترکیب شده است.

شمع ها

ترکیب سوخت و هوا در سیلندر موتور خودرو به جرقه برای احتراق نیاز دارد. نقش شمع ها این است که دقیقاً جرقه ایجاد کنند. این قطعه ولتاژ خروجی را از سیم پیچ دریافت می کند و با ایجاد جرقه و جرقه در موتور، پیستون های داخل سیلندر را به حرکت در می آورد.

شمع در واقع آخرین قطعه در مدار جرقه سیستم منبع تغذیه خودرو است. زمان بندی و کیفیت شمع از اهمیت ویژه ای در عملکرد خوب موتور برخوردار است. مکانیک های حرفه ای توصیه می کنند که شمع ها را هر 8 تا 10 هزار کیلومتر تمیز کنید و هر 16 تا 20 هزار کیلومتر آن را تعویض کنید. البته کیفیت شمع ها در بازار لوازم یدکی نیز متفاوت است. کارشناسان استفاده از برندهای خوب این جزء مهم را در عملکرد پیشرانه توصیه می کنند. البته شمع ها انواع مختلفی دارند که از مهمترین آنها می توان به شمع داغ، شمع سرد، شمع نیکل، شمع ایریدیوم، شمع پلاتین و شمع مولتی الکترود اشاره کرد.

وایر شمع‌

جریان تولید شده توسط دینام و باتری دارای ولتاژ بسیار بالایی از بعد سیم پیچ هستند. خب انتقال این برق فشار قوی از کویل به دلکو و از دلکو به شمع ها نیاز به سیم های فشار قوی خاصی دارد که به آن ها «سیم شمع» می گویند. هر چه کیفیت این سیم ها با عایق پلاستیکی بهتر باشد، جریان ولتاژ بالاتری با کمترین اتلاف انرژی و در سریع ترین زمان ممکن به شمع ها می رسد.

یکی از قطعاتی که مکانیک ها در بازرسی دوره ای بر آن تاکید دارند، سیم شمع است. تنها نقطه ضعف سیم های شمع آسیب به لایه عایق آنهاست. اگر این شمع ها آسیب ببینند باعث عملکرد ضعیف پیشرانه خودرو و همچنین افزایش مصرف سوخت می شوند. اگر سیستم سوخت خودرو نیز همزمان با از کار افتادن این سیم ها نشتی داشته باشد، می تواند باعث آتش سوزی در خودرو شود.

یکی دیگر از اتفاقات رایج سیم های شمع، شل شدن آنها در محل اتصال شمع یا سیم پیچ است. در این صورت، خودرو به هیچ وجه روشن نمی شود، زیرا احتراق در موتور وجود ندارد. بد نیست بدانید در سیستم های برق رسانی جدید خودرو، سیم پیچ مستقیماً به شمع وصل می شود و این شمع ها حذف شده اند.

فیوزها

در داخل همه فیوزها چندین رشته سیم نازک وجود دارد که قادر به عبور جریان های بسیار زیاد نیستند. اگر جریان بیش از حد وارد فیوز شود، این سیم های نازک قطع شده و به اصطلاح فیوز می سوزد. همین خرابی فیوز می تواند خودرو را از آسیب جدی به مدارهای مختلف سیستم قدرت نجات دهد. در واقع طراحان خودرو این فیوزها را در مسیر تمامی مدارهای الکتریکی خودرو قرار می دهند. اگر به هر دلیلی قسمت های مختلف خودرو در مسیر سیم کشی به هم وصل شود و جریان برق بیش از حد شود، این فیوزها فورا می سوزند و جریان برق قطع می شود تا به قطعات اصلی آسیبی نرسد.

به طور معمول، همه خودروها دارای جعبه فیوز هستند که تمام فیوزهای مدارهای مختلف را در خود جای می دهد. این جعبه فیوز در برخی خودروها داخل کابین و در برخی در محفظه موتور قرار دارد. معمولاً چندین فیوز یدکی در جعبه فیوز قرار می گیرند تا در صورت آسیب دیدن یکی از فیوزها، بتوان آنها را تعویض کرد. فیوزهایی با رنگ ها و ظرفیت های مختلف در جعبه فیوز قرار می گیرند. تعداد نوشته شده فیوزها بر اساس توانایی آمپر عبوری نشان دهنده ظرفیت آنهاست.

کنترل کننده ها

وقتی ماشین خاموش می شود باتری دائماً روشن می شود و با روشن شدن دینام روشن می شود. اما آیا قسمت های مختلف خودرو همیشه به این قدرت نیاز دارند؟ خب قطعا جواب منفی است. به عنوان مثال، چراغ های جلوی خودرو نباید همیشه روشن باشند یا از برف روب ها فقط در هنگام بارش برف یا باران استفاده می شود. خوب، دقیقاً همان جایی است که کنترلرها وارد سیستم برق خودرو می شوند.

این کنترلرها در واقع کلیدها و دکمه هایی هستند که در قسمت های مختلف مدارهای الکتریکی خودرو قرار دارند. برخی از کلیدها فقط برق را روشن و خاموش می کنند، در حالی که برخی دیگر سرعت و شدت جریان را افزایش یا کاهش می دهند. در واقع کنترلر به راننده و سرنشینان خودرو کمک می کند تا قطعات الکتریکی خودرو را کنترل کنند.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم تا شما دوستان را با سیستم برق خودرو و اجزای تشکیل دهنده آن آشنا سازیم.امیدوارم مورد توجه شما مخاطبان قرار گرفته باشد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

صنعت و تولید | علم و آموزش