اطلاعات تماس
  • 021910*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140011195692418103

منظور از PaaS ، IaaS و SaaS چیست؟

کد: 140011195692418103

https://bit.ly/3GxNaBd

، تهران , (اخبار رسمی): مزایای رایانش ابری و تکنولوژی ابر باعث شده تا بسیاری از کسب و کارها محصولات خود را در این بستر ارائه دهند. قابلیت انعطاف پذیری بالا، مدیریت منابع و هزینه‌های کنترل شده از جمله ویژگی‌هایی است که هر سازمانی را مجاب می‌کند تا برای یک‌بار هم که شده از این سرویس‌ استفاده کند.

منظور از PaaS ، IaaS و SaaS چیست؟
منظور از PaaS ، IaaS و SaaS چیست؟
منظور از PaaS ، IaaS و SaaS چیست؟
منظور از PaaS ، IaaS و SaaS چیست؟
منظور از PaaS ، IaaS و SaaS چیست؟
منظور از PaaS ، IaaS و SaaS چیست؟

منظور از PaaS ، IaaS و SaaS چیست و چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟ مزایای رایانش ابری و تکنولوژی ابر باعث شده تا بسیاری از کسب و کارها محصولات خود را در این بستر ارائه دهند. قابلیت انعطاف پذیری بالا، مدیریت منابع و هزینه‌های کنترل شده از جمله ویژگی‌هایی است که هر سازمانی را مجاب می‌کند تا برای یک‌بار هم که شده از این سرویس‌ استفاده کند. قبل از هر چیزی خوب است با انواع سرویس های مبتنی بر رایانش ابری (IaaSPaaS - SaaS) آشنا شوید و آن‌ها را با هم مقایسه کنید. سپس به پاسخ این سوال خواهید رسید که سرویس های ابری چگونه می‌توانند به ما کمک کنند و وابستگی به سخت افزارهای پرهزینه را کاهش دهند. همچنین با خرید سرور اچ پی که یکی از تجهیزات موردنیاز است، آشنا خواهید شد. پس تا انتهای این مطلب، همراه ما باشید...

IaaS (Infrastructure as a Service) چیست؟ اولین لایه که در خدمات رایانش ابری قرار گرفته است، زیرساخت به عنوان سرویس (IaaS) است. IaaS نوعی از خدمات رایانش ابری است که منابع ضروری محاسباتی، ذخیره سازی و شبکه را بر اساس تقاضا و پرداخت هزینه ارائه می‌دهد.

انتقال زیر ساخت‌های یک سازمان به IaaS، به آن کمک می‌کند تا تعمیر و نگهداری مراکز داده داخلی در سازمان کاهش یابد و در هزینه‌های صرف شده برای تجهیزات شبکه و نرم افزار صرفه‌جویی ‌شود.

IaaS ها به شما انعطاف پذیری بالایی می‌بخشد تا منابع IT خود را متناسب با نیازتان کاهش یا افزایش دهید. IaaS همچنین به شما کمک می‌کند تا خدمات خود را با سرعت بیشتری به کاربران و مشتریانتان عرضه کنید.

از دیگر مزایای IaaS می‌توان به این نکته اشاره کرد که شما از هزینه اضافی و پیچیدگی‌های خرید و مدیریت سرورهای فیزیکی رهایی می‌یابید. هر منبع به عنوان یک مؤلفه خدمات جداگانه ارائه می‌شود و شما فقط تا زمانی که به آن نیاز دارید برایش هزینه پرداخت می‌کنید.

کاربردهای رایج IaaS

انتقال و جابجایی

IaaS سریع‌ترین و کم هزینه‌ترین روش برای انتقال یک برنامه به فضای ابری است. بدون تغییر در ساختار زیربنای مجموعه خود می‌توانید قیاس و عملکرد را افزایش دهید، امنیت را بالا ببرید و هزینه‌های اجرای برنامه را کاهش دهید.

آزمایش و توسعه

سازمان شما می‌تواند به سرعت محیط‌های آزمایش و توسعه را راه اندازی کرده و یا از بین ببرد و به جای آن برنامه‌های جدیدتان را با سرعت بیش‌تر و بهینه‌تر به بازار عرضه کند.

ذخیره سازی، پشتیبان گیری و بازیابی

کسب و کارها و سازمان‌ها از هزینه‌هایی که برای ذخیره سازی و مدیریت آنها صرف می‌شود تا حد امکان اجتناب می‌کنند. IaaS برای رسیدگی به تقاضای غیر قابل پیش‌بینی و نیازهای ذخیره سازی بطور پیوسته و در حال رشد مفید هستند. هم چنین IaaS ها می‌توانند برنامه ریزی و مدیریت سیستم‌های پشتیبان‌گیری و بازیابی را ساده کنند.

برنامه های وب

IaaS ها تمام زیر ساخت‌ها را برای پشتیبانی از برنامه‌های وب، از جمله ذخیره سازی، سرورهای وب و برنامه‌های کاربردی و منابع شبکه فراهم می‌کنند. سازمان شما به سرعت می‌تواند برنامه‌های وب را در IaaS مستقر کند و به راحتی زیر ساخت ها را در زمانی که تقاضا برای برنامه‌ها غیرقابل پیش بینی است، افزایش یا کاهش دهد.

محاسبات با کارایی بالا

محاسبات با کارایی بالا در ابر رایانه‌ها، شبکه‌های کامپیوتری یا خوشه‌های کامپیوتری، به حل مسائل پیچیده‌ای که شامل میلیون‌ها متغیر یا محاسبات است، کمک می‌کند. به‌عنوان مثال می‌توان به شبیه سازی زلزله، پیش بینی آب و هوا، مدل سازی مالی و ارزیابی طراحی محصول اشاره کرد.

مزایای استفاده از IaaS کاهش هزینه و بهینه سازی IaaS ها هزینه پیکربندی و مدیریت یک مرکز داده فیزیکی برای یک سازمان را حذف می‌کنند. مدل‌های خدماتی‌ای که تحت عنوان اشتراک، توسط ارائه دهندگان خدمات ابری به کاربران عرضه می‌شود؛ به آن‌ها کمک می‌کند تا هزینه‌های سخت افزار، تعمیر و نگهداری کاهش یابد.

مقیاس پذیری مناسب و افزایش عملکردهای بارهای IT IaaS به شما این امکان را می‌دهد تا به اطلاعات خود که روی ابر ذخیره کرده‌اید در هر جای دنیا دسترسی داشته باشید. به این ترتیب منابع IT را هرچه سریع‌تر از هر جا به به کارمندان خود تحویل می‌دهید و باعث افزایش عملکرد برنامه می‌شوید.

افزایش ثبات، قابلیت اطمینان و پشتیبانی با IaaS نیازی به نگهداری و ارتقا نرم افزار و سخت افزار و یا عیب یابی مشکلات تجهیزات نیست. ارائه‌دهنده خدمات اطمینان می‌دهد که زیرساخت شما قابل اعتماد است و توافق‌نامه‌های سطح خدمات (SLA) را رعایت می‌کند.

بهبود تداوم کسب و کار و بازیابی پس از رخدادهای غیر منتظره داشتن دسترسی بالا، تداوم کسب و کار و بازیابی اطلاعات از دست رفته هزینه‌های زیادی را شامل می‌شود. زیرا به مقدار قابل توجهی از فناوری و کارکنان متخصص نیازمند است. اما با وجود SLA مناسب، IaaS به کاهش این هزینه‌ها کمک می‌کند. همچنین به کاربران کمک می‌کند تا در هنگام رخدادهای ناگهانی مانند قطعی برق به برنامه‌ها و داده‌ها دسترسی داشته باشند.

امنیت بالا با قرار دادن خدمات مناسب، یک ارائه دهنده خدمات ابری می‌تواند امنیت بهتری را برای برنامه‌ها و داده‌های شما فراهم آورد.

به روز بودن با IaaS هنگامی که تصمیم به راه اندازی یک خدمت، تولید محصول یا ابتکاری جدید گرفتید؛ زیرساخت های محاسباتی لازم می‌تواند در عرض چند دقیقه یا چند ساعت آماده شود. از آن‌جایی که نیازی به راه اندازی زیرساخت‌های اساسی ندارید، IaaS به شما این امکان را می‌دهد برنامه‌های خود را سریع‌تر به کاربران عرضه کنید.

PaaS (Platform as a Service) چیست؟ PaaS یک محیط توسعه و استقرار کامل در فضای ابری است و به شما این امکان را می‌دهد که تمامی برنامه‌های ساده و برنامه‌های سازمانی پیچیده را روی فضای ابری ارائه دهید.

شما با پرداخت هزینه می‌توانید منابع و خدمات موردنیاز خود را خریداری کنید و از طریق اتصال اینترنت به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

PaaS شامل زیرساخت‌ها، سرورها، ابزارهای توسعه، خدمات هوش تجاری، سیستم‌های مدیریت پایگاه داده و... است. PaaS برای پشتیبانی از چرخه عمر کامل برنامه وب طراحی شده است: ساخت، آزمایش، استقرار، مدیریت و به روز رسانی.

با استفاده از PaaS شما این امکان را خواهید داشت تا از هزینه‌ و پیچیدگی خرید و مدیریت مجوزهای نرم افزار، ابزارهای توسعه و سایر منابع جلوگیری کنید. شما برنامه‌ها و سرویس‌هایی را که توسعه می‌دهید مدیریت می‌کنید، ارائه‌دهنده خدمات ابری معمولاً همه چیزهای دیگر را مدیریت می‌کند!

کاربردهای رایج PaaS

چارچوب توسعه (Development framework)

PaaS چارچوب توسعه‌ای را ارائه می‌کند که توسعه دهندگان می‌توانند بر اساس آن برنامه‌های کاربردی مبتنی بر ابر را توسعه دهند و یا سفارشی سازی کنند. مشابه روش ایجاد یک ماکرو اکسل، PaaS این امکان راربه توسعه دهندگان می‌دهد که برنامه‌هایی را با استفاده از اجزای نرم افزار داخلی ایجاد کنند.

ویژگی‌های ابری مانند: مقیاس پذیری، در دسترس بودن و قابلیت multi-tenant سبب کاهش میزان کدنویسی توسعه دهندگان می‌شود.

تجزیه و تحلیل یا هوش تجاری

ابزارهایی که به‌عنوان یک سرویس با PaaS ارائه می‌شوند، به سازمان‌ها این امکان را می‌دهند که داده‌های خود را تجزیه و تحلیل و استخراج کنند، بینش‌ها و الگوها را بیابند و نتایج را برای بهبود پیش‌بینی، تصمیم‌گیری‌های طراحی محصول، بازگشت سرمایه و سایر تصمیم‌های تجاری پیش‌بینی کنند.

خدمات اضافی

ارائه دهندگان PaaS ممکن است خدمات دیگری را ارائه دهند که برنامه‌ها را بهبود می‌بخشد؛ مانند: گردش کار، فهرست راهنما، امنیت و زمان بندی.

مزایای PaaS این سرویس مزایای مشابهی را با سرویس IaaS دارد. اما برخی مزیت‌ها نیز وجود دارد که به واسطه وجود میان افزارها، ابزارهای توسعه و سایر ابزارهای تجاری به این سرویس اضافه شده است.

زمان کدنویسی ابزارهای توسعه PaaS می‌توانند زمان لازم برای کدنویسی برنامه‌های جدید را با اجزای برنامه از پیش کدگذاری شده (pre-coded application) در پلتفرم، مانند: گردش کار، خدمات دایرکتوری، ویژگی های امنیتی، جستجو و... کاهش دهند.

امکان توسعه بدون افزایش کارمند پلتفرم به عنوان سرویس (PaaS) به شما این امکان را می‌دهد تا بدون اضافه کردن کارمندی جدید، بتوانید پلتفرمتان را توسعه دهید.

توسعه آسان در تمامی پلتفرم‌ها برخی از ارائه‌دهندگان خدمات، گزینه‌های توسعه برای پلتفرم‌های متعدد، مانند: رایانه‌ها، دستگاه‌های تلفن همراه، و مرورگرها را در اختیار شما قرار می‌دهند تا خدمات خود را در پلتفرم‌های گوناگون به آسانی توسعه دهید.

استفاده از ابزارهای پیچیده با قیمتی مناسب PaaS با ارائه مدل پرداختی pay-as-you-go توانایی خرید مستقیم تمامی نرم افزارهای پیشرفته برای تجزیه و تحلیل، توسعه و یا هوش تجاری را خریداری کنند.

پشتیبانی از تیم توسعه در مکان‌های جغرافیایی متفاوت محیط توسعه از طریق اینترنت قابل دسترسی است بنابراین؛ اعضای تیم توسعه می‌توانند بدون هیچ مشکلی در هر مکانی، روی پروژه‌ها با هم کار کنند.

SaaS (Software as a Service) چیست؟ نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS) به کاربران اجازه می‌‌دهد تا از طریق اینترنت از برنامه‌های مبتنی بر ابر استفاده کنند. نمونه‌هایی از این برنامه‌ها عبارتند از: ایمیل، تقویم، ابزارهای Office و...

SaaS یک راه‌حل نرم افزاری کامل را ارائه می‌دهد که کاربران و مشتریان به‌صورت خرید اشتراک یا خرید بسته خدماتی از یک ارائه دهنده، خدمات ابری دریافت می‌کنند. در واقع شما حق استفاده از یک برنامه را برای مدت زمان مشخصی خریداری می‌کنید و کاربران شما از بستر اینترنت، معمولا با یک مرورگر تحت وب به آن متصل می‌شوند. همه زیرساخت‌های اساسی، میان‌افزار، نرم‌افزار برنامه و داده‌های برنامه در دیتا سنتر ارائه‌دهنده خدمات قرار دارند و تمامی این موارد را مدیریت می‌کنند.

با استفاده از SaaS می‌توانید با حداقل هزینه و با سرعتی بالا یک برنامه را راه اندازی و اجرا کنید.

کاربردهای SaaS اگر از یک سرویس ایمیل مبتنی بر وب مانند: Outlook،Hotmail  و  Yahoo استفاده کرده باشید، پس شما با شکلی از SaaS آشنایی کامل دارید. سرویس ایمیل نمونه‌ای از خدمات رایگان SaaS است که در اختیار عموم قرار دارد. شما با استفاده از مرورگر می‌توانید به حساب خود وارد شوید و به ایمیل‌هایتان دسترسی داشته باشید.

در سطوح سازمانی، برای استفاده از برنامه‌های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) و مدیریت اسناد، شما باید هزینه اشتراک این برنامه‌ها را با توجه به سطح استفاده پرداخت کنید.

مزایای استفاده از SaaS ایجاد دسترسی به برنامه‌های سطح بالا و کاهش مشکلات خرید محصول شما برای ارائه برنامه های SaaS به کاربران، نیازی به خرید، نصب، به روز رسانی یا نگهداری سخت افزار، میان افزار یا نرم افزار ندارید. SaaS  نرم افزارهای سطح بالای سازمانی از قبیل ERP و CRM را برای کسب و کارهایی که با کمبود منابع برای خرید و مدیریت آن نرم افزارها مواجه هستند را فراهم می‌آورد و با هزینه‌ای مقرون به صرفه در اختیارشان قرار می‌دهد.

کاهش هزینه با خدماتی که SaaS ارائه می‌دهد دیگر نیازی به پرداخت کل هزینه‌های یک نرم افزار نیستید؛ بلکه فقط هزینه بخش‌هایی که استفاده می‌کنید را می‌پردازید.

دسترسی به اطلاعات در هر زمان و مکانی با ذخیره سازی داده‌ها در ابر، کاربران به اطلاعاتشان از روی هر سیستم متصل به اینترنت دسترسی خواهند داشت. مزیت دیگر ذخیره سازی در ابر، جلوگیری از آسیب دیدن اطلاعات است. چناچه هر یک از سیستم‌های شما دچار مشکل شود، داده‌ها و اطلاعاتی که در ابر ذخیره سازی شده‌اند بدون آسیب باقی خواهند ماند.

منابع:

https://azure.microsoft.com/en-us/overview/what-is-iaas/#overview

https://azure.microsoft.com/en-us/overview/what-is-paas/

https://azure.microsoft.com/en-us/overview/what-is-saas/

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 021910*****
[نمایش اطلاعات]