اطلاعات تماس
  • 021221*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140011195693117857

زنان بعد از بارداری دچار چه مشکلاتی می شوند؟

مشکلات زنان بعد از بارداری

کد: 140011195693117857

https://bit.ly/3uxNNIN

، تهران , (اخبار رسمی): بارداری و حس مادر شدن فرایندی شیرین است اما این بارداری و زایمان پس از آن مشکلاتی را برای مادر ایجاد میکند که آگاهی از آن ها میتواند برای مادر مفید باشد تا سریعا به درمان و برطرف کردن این مشکلات بپردازد.

مشکلات زنان بعد از بارداری
مشکلات زنان بعد از بارداری

بارداری و حس مادر شدن فرایندی شیرین است اما این بارداری و زایمان پس از آن مشکلاتی را برای مادر ایجاد میکند که آگاهی از آن ها میتواند برای مادر مفید باشد تا سریعا به درمان و برطرف کردن این مشکلات بپردازد. در این مطلب قصد داریم به طور کامل در مورد این مشکلات به شما توضیح دهیم پس تا انتها همراه ما باشید.

 

زیاد شدن دوران قاعدگی و جبران کم خونی
همان طور که می‌دانید دوران قاعدگی در زمان بارداری قطع می‌شود، اما وقتی زمان بارداری به پایان برسد و شخص زایمان کند، دوران قاعدگی دوباره شروع می‌شود. این دوران برای کسانی که دارای کم خونی هستند، می‌تواند مشکلات فراوانی را به وجود آورد، اما این سیکل در دوران پس از زایمان کاملا طبیعی است؛ چرا که دوران قاعدگی پس از زایمان ممکن است تا چندین هفته به طول انجامد و این امر کاملا طبیعی است. در چنین شرایطی زنان پس از زایمان باید احتیاط بیشتری داشته باشند تا دچار عفونت نشوند. البته زنان پس از زایمان باید توجه داشته باشند که تحرکات بیش از اندازه نداشته باشند، چرا که تحرک زیاد در هفته‌های ابتدایی پس از زایمان می‌تواند باعث خونریزی بیشتر در زنان شود.

تغییر شکل واژن زایمان طبیعی به دلیل خروج کودک از ناحیه تناسلی میتواند در شکل و فرم آن تاثیر بگذارد. همچنین تغییرات هورمونی در این دوره میتواند در رنگ و اندازه لابیا ها موثر باشد. خانمانی که به هر دلیلی از این وضعیت راضی نیستند میتوانند بعد از مدتی برای عمل های جراحی مانند عمل لابیاپلاستی اقدام کنند.

کشیدگی پوست معمولا در دوران بارداری پوست بدن با توجه به تغییرات هورمونی که در این دوران به وجود می‌آید با کشش بسیار زیادی روبه‌رو می‌شود و گا‌ها این کشش پس از زایمان باز هم روی بدن قابل مشاهده است. یکی از موثرترین راه‌ها برای نابودی کشیدگی پوست پس از زایمان این است که پوست را همواره مرطوب نگه دارید. از یاد نبرید پس از حمام صبح و شب حتما از روغن‌های طبیعی مانند روغن زیتون و روغن نارگیل بهره ببرید تا پوست بدنتان همواره مرطوب باشد.

ترشحات واژن ترشحات واژن بیشتر از خون و آنچه از بافت رحم باقی مانده است مشکل دیگری است که ممکن است بعد از زایمان با آن کنار بیایید. به این نوع ترشحات واژینال لوشیا گفته می شود و می تواند چند هفته طول بکشد. به این ترتیب بدن شما خون و بافت را از رحم شما خارج می کند. هنگامی که خونریزی پس از زایمان را تجربه می کنید، باید اقدامات احتیاطی بیشتری را با استفاده از پد های سنگین و تعویض آنها چند بار در روز انجام دهید. از تامپون استفاده نکنید، زیرا در این مرحله می تواند باعث عفونت شود. همچنین از هر نوع فعالیت سنگین که می تواند باعث خونریزی بیشتر شود خودداری کنید. به بدن خود زمان دهید تا بهبود یابد و ترشحات واژن از بین می روند.

 

گشاد شدن واژن

از دیگر مشکلات بانوان بعد از زایمان گشاد شدن واژن است که برای تنگ کردن واژن درمان های مختلفی دارد. برای مثال تنگ کردن واژن با نخ، تنگ کردن واژن با لیزر، تنگ کردن واژن با جراحی  و....

ایجاد رگ‌های واریسی پس از زایمان یکی دیگر از مشکلات که زنان پس از دوران بارداری با آن روبه‌رو می‌شوند، ایجاد رگ‌های واریسی است. معمولا این گونه رگ‌ها به خاطر تغییرات هورمونی و فشاری که روی زنان باردار است، ایجاد می‌شود. انجام یک‌سری حرکات کششی می‌تواند این مشکل را بر طرف کند. البته تمرینات ورزشی ساده، اما تاثیرگذار از ایجاد رگ‌های واریسی جدید نیز جلوگیری می‎کند. در چنین شرایطی به زنان توصیه می‌کنند که از نشستن بیش از اندازه خودداری کنند. اگر بنا به هر شرایطی مجبور به این کار باشند، باید هر نیم ساعت جای خود را تغییر دهند تا جریان خون در بدنشان بهتر صورت پذیرد. البته استفاده از جوراب‌های فشرده سازی نیز می‌تواند هنگام برخورد با ورید‌های واریسی بسیار مفید واقع شوند.

افتادگی سینه ها و شکم درست مانند شکم شل، افتادگی سینه یکی دیگر از مشکلات بعد از زایمان است که مادران جدید با آن روبرو می شوند

در دوران بارداری و شیردهی، تغییرات هورمونی در بدن باعث گسترش بافت سینه و کشیده شدن پوست اطراف آن می شود و سینه ها بزرگتر و پرتر به نظر می رسند. با گذشت زمان، بافت پوست کوچک می شود، اما پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد و بنابراین افت می کند. تمریناتی که به تقویت ماهیچه های سینه در اطراف سینه ها کمک می کند، به سینه های افتاده شما ظاهر برجسته ای می بخشد. ماساژ منظم با روغن گرم در جهت بالا نیز می تواند کمک کننده باشد. در عین حال، پوشیدن سوتین حمایتی را فراموش نکنید. حتماً تناسب اندام مناسب را بیابید و هنگام ورزش از سوتین ورزشی استفاده کنید.

خشکی واژن حفظ سطح مناسب استروژن مهم است، زیرا جریان خون را به اندام تناسلی افزایش می دهد و روانکاری واژن را افزایش می دهد. کمبود استروژن پس از زایمان دلیل خشکی واژن و مشکلاتی مانند گرگرفتگی و تعریق شبانه است. در کنار تغییرات هورمونی، شیردهی به دلیل سطح بالای هورمون پرولاکتین می تواند باعث خشکی واژن شود. پس از بازیابی تعادل هورمونی، خشکی واژن کاهش می یابد و از بین می رود.

برای به حداقل رساندن ناراحتی در این فاصله، می توانید از مرطوب کننده واژن استفاده کنید، که باید هر چند روز یکبار استفاده شود. اما از دوش و اسپری های بهداشت فردی که می توانند بافتهای حساس واژن را تحریک کنند، خودداری کنید. همچنین، مقدار کافی آب بنوشید تا بدن شما به خوبی هیدراته بماند.

درد در ناحیۀ پرینه  ناحیۀ بین واژن و مقعد یا همان ناحیۀ پرینه را تمیز نگه دارید. شاید نشستن در یک لگن آب گرم بسیار تمیز برای تسکین دردتان مؤثر باشد. به پهلو بخوابید، لباس گشاد بپوشید و با اجازه از پزشکتان استامینوفن معمولی مصرف کنید. تمرینات کگل نیز به گردش خون و تسریع روند بهبود شما کمک می‌کند.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات لازم را کسب کرده باشید. شما میتوانید سوالات و تجربیات خود را در وب سایت رسمی دکتر میترا بهمن پور جراح زیبایی زنان به آدرس   www.drbahmanpour.com  مطرح کنید.

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

دکتر میترا بهمن پور جراح و متخصص زنان و زیبایی

متخصص زنان و جراح زیبایی زنان جزو نفرات برتر بورد کشور دارای چندین مقاله معتبر خارجی و ایرانی

اطلاعات تماس
  • 021221*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش