اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140012035722818286

دیسک ترمز چیست و چگونه در خودرو کار می کند؟

کد: 140012035722818286

https://bit.ly/3Icp9kP

، کرج , (اخبار رسمی): بیشتر خودروهای جدید و بروز دارای ترمز دیسکی در چرخ های جلو هستند و برخی از آنها دارای ترمز دیسکی در هر چهار چرخ هستند. این بخشی از سیستم ترمز است که خودرو را متوقف می کند. رایج ترین نوع دیسک ترمز در خودروهای امروزی کالیبر شناور تک پیستونی است.

دیسک ترمز چیست و نحوه عملکرد ان
دیسک ترمز خودرو

دیسک ترمز بسیار شبیه به دیسک دوچرخه است. ترمز دوچرخه دارای کالیبری است که باعث چرخش لنت ترمز می شود. در دیسک ترمز، لنت ترمز به جای چرخ، روتور را فشرده می کند و به جای هیدرولیک، نیرو را به کابل منتقل می کند. اصطکاک بین لنت ها و دیسک باعث پایین آمدن دیسک می شود.

قسمت های اصلی دیسک ترمز شامل موارد زیر میباشد:

  • لنت های ترمز
  • کالیبر که شامل یک پیستون است
  • روتور یا قسمت گردنده ماشین که بر روی توپی چرخ سوار شده است
     

یک ماشین در حال حرکت انرژی جنبشی خاصی دارد و ترمزها برای جلوگیری از آن باید این انرژی را از ماشین خارج کنند. ترمزها چگونه این کار را انجام می دهند؟ هر بار که ماشین خود را متوقف می کنید، ترمزهای شما انرژی جنبشی را به گرمای تولید شده از اصطکاک بین لنت ها و دیسک تبدیل می کند. این انرژی حرارتی گرما تولید می کند، اما از آنجایی که اجزای اصلی در معرض جو هستند، می توان این گرما را به طور موثر دفع کرد. این خاصیت گرم شدن بیش از حد باعث کاهش خشک شدن ترمز می شود، پدیده ای که در اثر گرما بر عملکرد ترمز تأثیر می گذارد. یکی دیگر از مزایای ترمزهای دیسکی مقاومت آنها در برابر خشک شدن آب است که زمانی اتفاق می افتد که آب روی ترمز باعث کاهش قابل توجه نیروی ترمز شود. هنگامی که خودرو در حال حرکت است، روتور (به انگلیسی: Rotor ) با سرعت بالایی می چرخد و این حرکت چرخشی آب را از خود روتورها تخلیه می کند و در نتیجه نیروی ترمز پایداری ایجاد می کند.

دیسک ترمز خودکار
خودروهای قدیمی دارای طراحی دو یا چهار پیستون با کالیبر ثابت بودند. یک یا دو پیستون در هر طرف روتور لنت را در آن طرف فشار می داد. این ساختار مکانیکی تا حد زیادی از بین رفته است زیرا طرح های تک پیستونی ارزان تر و قابل اطمینان تر هستند.

ترمز اضطراری
در خودروهای دارای دیسک ترمز در هر چهار چرخ، در صورت خرابی کامل ترمز اولیه، ترمز اضطراری باید با مکانیزمی جدا از ترمزهای اصلی فعال شود. اکثر خودروها از کابل برای فعال کردن ترمز اضطراری استفاده می کنند. برخی از خودروهای دارای دیسک ترمز چهار چرخ دارای یک ترمز جداگانه در مرکز چرخ های عقب هستند. این نوع ترمز فقط برای سیستم ترمز اضطراری است و با کابل فعال می شود و هیدرولیک ندارد. سایر خودروها دارای اهرمی هستند که پیچ را می چرخاند یا سوپاپ را فعال می کند که به نوبه خود پیستون دیسک ترمز را فشار می دهد.

ترمزها را سرویس کنید
رایج ترین نوع سرویس مورد نیاز برای ترمز تعویض لنت است. معمولاً یک قطعه فلز روی لنت ترمز دیسکی وجود دارد که نشانگر سایش نامیده می شود. این بدان معنی است که زمان تعویض لنت های ترمز قدیمی فرا رسیده است. همچنین یک کالیبر بازرسی برای مشاهده میزان مواد اصطکاک روی لنت ترمز شما وجود دارد. گاهی اوقات، علائم عمیق روی روتور ترمز ساییده می شود. گاهی اوقات سایش عمیق روی روتور ترمز دیده می شود. اگر لنت ترمز فرسوده برای مدت طولانی روی خودرو بماند، ممکن است این اتفاق بیفتد. روتورهای ترمز نیز می توانند پیچ ​​شوند. یعنی نرمی خود را از دست می دهند. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است هنگام توقف خودرو، ترمزها لرزش داشته باشند. هر دوی این مشکلات گاهی اوقات با اصلاح روتور قابل حل هستند. مقداری از مواد از هر دو طرف روتورها برداشته می شود تا سطح صاف را بازیابی کند.

بعد از هر بار تعویض لنت نیازی به روغن کاری مجدد نیست. در واقع پرکردن مجدد روتورها بیش از حد لازم طول عمر آنها را کاهش می دهد. از آنجا که این فرآیند مواد را حذف می کند، روتور ترمز هر بار که تعمیر می شوند نازک تر می شود. تمام روتورهای ترمز قبل از تعویض به حداقل ضخامت مجاز نیاز دارند. این مشخصات را می توان در دفترچه راهنمای هر وسیله نقلیه یافت.

علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت همراه خودرو به ادرس https://emdadkaraj.com مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

همراه خودرو

12 سال سابقه کار در امداد خودرو کرج بیش از 30 ایستگاه در سراسر استان البرز اعزام سریع یدک کش به محل شما

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش