اطلاعات تماس
  • 021*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140012265773417227

بالابر صنعتی هیدرولیکی چیست؟

کد: 140012265773417227

https://bit.ly/3ibtc5P

، (اخبار رسمی): هدف از تهیه این گزارش آشنایی با محیط کارگاهی و ساخت ماشین آلات صنعتی (بالابر هیدرولیکی) است. روش ساخت از طریق فن آهنگری، جوشکاری، ماشین سازی، نقاشی صنعتی، برق صنعتی و هیدرولیک می باشد.

بالابر صنعتی هیدرولیکی چیست؟
بالابر صنعتی هیدرولیکی چیست؟

هدف از تهیه این گزارش شناسایی محیط کارگاه و ساخت ماشین آلات صنعتی (بالابر هیدرولیک) می باشد. روش ساخت از طریق آهنگری، جوشکاری، ماشین سازی، پوشش صنعتی، برق صنعتی و هیدرولیک می باشد. اصولا ساخت چنین دستگاهی مستلزم آشنایی با تمامی فناوری های ذکر شده است اما در یک محیط کارگاهی دپارتمان های مختلفی از فناوری های مذکور وجود دارد و هر عملیاتی در قسمت مخصوص به خود و توسط نیروهای متخصص در همان زمینه انجام می شود.

برای ساخت بالابر هیدرولیک ابتدا اتوها طبق برنامه تولید آماده، برش و برش می شوند. سپس قطعات مختلف با جوش مونتاژ شده و ساختار اصلی و جزئیات دستگاه ساخته می شود. مرحله بعدی رنگ آمیزی شاسی و آماده سازی برای نصب تجهیزات هیدرولیک و الکتریکی است. در نهایت بالابر تست شده و در محل مورد نظر نصب می شود و یا به عنوان موتور مورد استفاده قرار می گیرد.

معرفی

محل تهیه گزارش در کارخانه شرکت آسیابرج. فعالیت این شرکت از سال 1372 در زمینه تولید انواع بالابر هیدرولیک و تولید محصولات ویژه ای مانند بالابر سیار از ویژگی های این مجموعه می باشد. محصولات این شرکت شامل بالابر ریلی سیار، آکاردئون، تلسکوپ زاویه ای، نردبان کشویی، بالک، بالابر بار ثابت، بالابر فروشگاهی، بالابر خانگی، جرثقیل از کار افتاده و بالابر هیدرولیک می باشد. بالابرهای هیدرولیک عمدتاً شامل دو نوع کلی بالابر متحرک و ثابت هستند (انواع مختلفی از بالابرها به عقب متصل می شوند). اجزای بالابر متحرک شامل بدنه اصلی، کابین یا سبد، چرخ ها، میله های آلومینیومی یا بوم های آهنی، بوم های آهنی، جک های هیدرولیک، اتصالات، منبع هیدرولیک، موتور الکتریکی، پمپ و شیر هیدرولیک و اجزای الکتریکی می باشد. اجزای آسانسور ثابت همچنین شامل سازه های فلزی، ریل آسانسور، کابین، سیستم های هیدرولیک و قطعات الکتریکی می باشد.

ایمنی در کار

قبل از انجام هر گونه فعالیت فنی برای هر منظوری، باید شرایط ایمنی کار رعایت شود، به خصوص در مورد کار در کارگاه و محیط صنعتی.

در محیط های صنعتی با توجه به وجود دستگاه های صنعتی و شرایط حاکم بر این محیط ها، خطراتی نیز وجود دارد که باید قبل از شروع به کار به آنها رسیدگی شود.

استفاده از لباس کار و کفش صنعتی، عینک، دستکش صنعتی و ... از مهمترین اصول ایمنی در کارگاه می باشد. مرحله بعدی بررسی و بازرسی محیط، بررسی دستگاه های مورد استفاده و بررسی قطعات مصرفی قبل از شروع کار خواهد بود. بسته به نوع فعالیتی که در حین کار انجام می شود موارد دیگر باید در نظر گرفته شود. به عنوان مثال هنگام جوشکاری علاوه بر موارد فوق از ماسک جوشکاری نیز استفاده شود تا از آسیب به چشم جلوگیری شود.

آشنایی با فلزات

بیشتر فلزات مورد استفاده در ساخت بالابرهای هیدرولیک از اشکال مختلف آهن، آلومینیوم و مقدار کمی برنز است. سازه اصلی و کابین آسانسور از کناره ها و گوشه های آهنی ساخته شده است. همچنین در آسانسور راه آهن، ریل ها از آلومینیوم با سختی بالا یا آنودایز، منبع یا مخزن هیدرولیک با صفحات آهنی و سیستم هدایت از ریل آهنی می باشد. ستون ها و محورها از آهن و برنز و کابین از نبشی و صفحات آهنی ساخته شده است.

برشکاری و تراشکاری

برش فلزات برای ساخت ماشین آلات صنعتی به روش های مختلفی انجام می شود. نوع برش نیز بسته به هدفی که فلز برای آن استفاده خواهد شد متفاوت است.

عمده ترین فلزات مورد استفاده در صنعت بالابرهای هیدرولیک آهنی می باشد که در اشکال مختلف ورق آهنی، میلگرد، مقاطع آهنی، نبشی آهنی، میخ آهنی، لوله های آهنی، تسمه آهنی و ... مورد استفاده قرار می گیرد. روش های مختلفی برای برش این اشکال آهنی وجود دارد. به عنوان مثال پروفیل ها توسط دستگاه های برش صنعتی مانند دستگاه های برش آتش و یا پروفیل های روی فرز ساخته می شوند. برای برش ورق ها و میله های آهنی از لیزر، پمپ آب یا دستگاه برش پنوماتیک نیز استفاده می شود. میلگرد پس از برش نوار بریده می شود و به ابعاد دلخواه تبدیل می شود.

جوشکاری

برای این منظور، فلزات مذکور باید پس از مرحله برش به هم نزدیک شوند تا ساختار اصلی دستگاه را تشکیل دهند. جوشکاری در این صنعت به دو صورت جوشکاری الکتریکی و جوشکاری دی اکسید کربن انجام می شود. در روش جوش برقی از دستگاه جوش (با مدل های مختلف) و الکترود استفاده می شود. در روش جوش گاز CO2 برای جوشکاری از دستگاه کپسول گاز مخصوص استفاده می شود.

اصول جوشکاری به این صورت است که پس از آماده سازی سطوح مورد نظر، اتصال کابل منفی به بدنه کار و اتصال الکترود به انبر دستگاه جوش، جوشکاری در نقاط مورد نظر انجام می شود. نکته مهم در یک جوش خوب پیوسته بودن آن است و هر چه ناپیوستگی در جوش بیشتر باشد، اتصال قطعات ناهمگن تر است.

نکته مهم در مورد جوشکاری یکپارچگی آن است. استفاده از محافظ بدن الزامی است.

ماشین سازی

در ساخت بالابرهای هیدرولیکی ممکن است مبحث ماشین سازی با امر مونتاژ یکسان تلقی گردد که نادرست است. اصل ماشین سازی بعد از اتصال قطعات بالابر به یکدیگر انجام می شود. در واقع کنار هم قرار دادن اصولی قطعات و ساخت بخش های مختلف بالابر را ماشین سازی می نامند.

نقاشی

از آنجایی که آسانسور را می توان در محیط های خشن استفاده کرد، رنگ آمیزی آن حیاتی است. قبل از رنگ آمیزی، سطح مورد نظر باید آماده شود، به طوری که سوراخ ها، درج ها، کثیفی ها و چربی های سطح که با برس زدن و سنباده زدن سطح از بین می رود صاف شوند. روش های مختلفی برای رنگ آمیزی قطعات صنعتی وجود دارد: استفاده از رنگ مصنوعی و اپوکسی یا خودرو، استفاده از کوره، رنگ مغناطیسی یا جاذب و سندبلاست قبل از رنگ آمیزی.

هیدرولیک و قوانین آن در بالابر

عملکرد و کارایی اصلی بالابرهای هیدرولیک بر اساس علم هیدرولیک است. بر این اساس برای بیان این مطلب ابتدا بالابر هیدرولیکی خود را معرفی می کنیم:

در ساخت بالابر هیدرولیک از قطعات و مواد اولیه خاصی استفاده شده است. توجه بیشتر به جزئیات ساخت و استفاده از مواد اولیه مرغوب باعث تولید محصولات با کیفیت بالاتر می شود. اساساً بالابر هیدرولیک برای حمل و نقل افراد یا بار در ارتفاعات استفاده می شود، بنابراین توجه به این امر برای جلوگیری از آسیب های مالی و جانی ضروری است. همچنین بهترین عملکرد دستگاه برای هر کاربری مطلوب خواهد بود.

- مواد اولیه: به طور کلی بالابرهای هیدرولیک به دو نوع ثابت و متحرک تقسیم می شوند و هر کدام دارای انواع مختلفی می باشند. مصالح و کالاهای مورد استفاده در هر نوع غالباً با یکدیگر تفاوتی ندارند، این ویژگی های ساخت و ساز است که آنها را از یکدیگر متمایز می کند. مواد اولیه برای ساخت آسانسورهای ثابت معمولاً مواد معدنی جامد مانند آهن، فولاد و فولاد و سیالاتی مانند روغن هیدرولیک هستند. اجزای آن نیز عبارتند از:

- اسکلت و بدنه اصلی: شامل اسکلتی است که روی ساختمان و داخل زمین نصب می شود و کلیه آسانسورها روی آن تعبیه می شود. در واقع وزن دستگاه، بار و افراد روی آن را تحمل می کند. از آهن و استیل محکم ساخته شده که روکش رنگارنگی دارد. همچنین در سازه اصلی کابین یا سکو وجود دارد که شبیه سازه اصلی است و قسمتی است که افراد یا کالاها در ارتفاع نصب و حمل می شوند. همچنین ریل هایی در بدنه اصلی وجود دارد که در جهت عمودی به فریم متصل می شوند و کابین را از طریق قطعه ای به نام چکمه به بالا و پایین هدایت می کنند. این ریل ها به ریل آسانسور معروف هستند و دارای سایزهای مختلفی مانند ریل T9 یا T16 می باشند و کفش های مورد استفاده نیز از تفلون فشرده می باشد که دیواره های داخلی آن از لاستیک می باشد. همچنین کفش هایی با چرخ های متحرک و غلتان وجود دارد که در برخی از انواع بالابرها استفاده می شود.

- انتقال نیرو: شامل قطعاتی مانند جک های هیدرولیک، شیلنگ ها، قرقره ها، زنجیر و سیم های حمل و نقل است که نیروی تولید شده از واحد برق را به سکو منتقل می کند. جک هیدرولیک از یک سیلندر آهنی با ابعاد مختلف تشکیل شده است که در داخل آن پیستونی به نام شفت از فولاد کروم اندود ساخته شده است. زنجیرهای آهنی دارای استحکام بالایی در حدود 40 کیلو نیوتن هستند. همچنین سیم بکسل ها می توانند نیروی حداقل 20 کیلونیوتن را تحمل کنند. زنجیر و طناب بکسل در اطراف صفحات دوار به نام قرقره می چرخند. قرقره ها از فولاد گالوانیزه ساخته شده اند و ظرفیت باربری بالایی دارند. در داخل شیلنگ های هیدرولیک مایعی وجود دارد که نیرو را از موتور به اهرم منتقل می کند. شیلنگ ها معمولا از لاستیک ساخته می شوند و انتها و انتها با گیره های هیدرولیک که پرس می شوند بسته می شوند. لازم به ذکر است کلیه قطعات ذکر شده دارای مشخصات و تاییدیه های لازم می باشد.

- پاور یونیت: وظیفه تولید نیروی هیدرولیک در آسانسور را بر عهده دارد و از قطعاتی مانند الکتروموتور، پمپ هیدرولیک، شیر برقی و اتصالات تشکیل شده است. موتور الکتریکی مانند سایر موتورهای معمولی از یک سیم پیچ با پوشش فلزی خنک شده ساخته شده است. پمپ ها و شیرهای برقی از دیگر وسایل برقی این گروه هستند. تمامی این قطعات وظیفه انتقال سیال از داخل مخزن روغن به شیلنگ ها و در نهایت بالابر هیدرولیک را بر عهده دارند. مخزن روغن شبیه یک جعبه فلزی بزرگ است که سیال اصلی در آن قرار گرفته است.

آبکاری: قسمت ها و اجزای مختلف آسانسور برای استحکام و طول عمر بیشتر رنگ آمیزی می شوند. رنگ مورد استفاده رنگ خودرو یا اپوکسی است که با دستورات مهندسی خاصی ساخته می شود.

مواد اولیه و قطعات مورد استفاده در آسانسور متحرک همانند نوع ثابت آن می باشد با این تفاوت که در برخی از انواع آسانسور متحرک از میله های آلومینیومی نیز استفاده می شود. جدای از این، تمامی آسانسورهای سیار مجهز به چرخ برای حرکت هستند. چرخ ها به انواع خودرو و کارگاهی تقسیم می شوند. چرخ های خودرو مانند چرخ های لاستیکی هستند و چرخ های کارگاهی از مواد مختلفی مانند لاستیک فشرده، پلی اورتان و فولاد جامد ساخته می شوند.

کیفیت تمامی کالاها و قطعات گفته شده بسیار مهم است زیرا در آسانسور باربری ارتباط مستقیمی با جان مردم دارد و در آسانسور باربری سلامت کالا، بار و حفظ ارزش منابع اهمیت دارد.

مونتاژ

قطعات متصل شده بعد از نقاشی باید بطور دقیق و بر اساس اصول مهندسی دستگاه سوار یکدیگر شوند تا کار نهایی ساخت بالابر هیدرولیکی به پایان برسد. در واقع بعد از آماده شدن بدنه و شاسی اصلی دستگاه قطعاتی همچون ریل ها، اتصالات پیچ و مهره ای، پاور یونیت هیدرولیک، جک های هیدرولیک و چرخ ها سر هم بندی شده و بعد از نصب علائم هشدار دهنده، دستگاه کامل و آماده کار می گردد.

با حضور در محیط کارخانه شرکت آسیابرج که از معدود تولیدکنندگان بالابر هیدرولیک متحرک می باشد، با اصول اولیه کارگاهی مثل ایمنی، برشکاری و جوشکاری، نقاشی، برق صنعتی، سیستم هیدرولیک و نهایتاً اصول اولیۀ نحوه ساخت یک بالابر هیدرولیکی آشنا شدیم.ضمن اینکه وبسایت اینترنتی شرکت آسیابرج یک رفرنس جامع و کامل از موارد فوق را در خود جای داده است که با بررسی این وبسایت مطالب مهمی از جمله قوانین هیدرولیک را می توان آموخت و مطالب علمی این گزارش بر اساس همان تدوین شده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 021*****
[نمایش اطلاعات]