اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140101135790818475

صرافی برتر در لندن

حواله بانکی چیست؟

کد: 140101135790818475

https://bit.ly/3J4ZQRA

، (اخبار رسمی): انسان در طول تاریخ همواره در پی مسیرهای تجاری امن‌تر برای نقل و انتقال وجه و اعتبار بوده‌ است. از همین روی حواله شکل گرفت. خاستگاه حواله به قبل از قرن سیزدهم میلادی بازمی‌گردد. در آن زمان تجار در سرتا سر جهان از این ابزار به صورت گسترده استفاده می‌کردند. هر چند که امروزه حواله‌ها انواع مختلفی دارند.

حواله بانکی چیست؟
حواله بانکی چیست؟
حواله بانکی چیست؟
حواله بانکی چیست؟

در یک تعریف دقیق از حواله، باید گفت حواله در واقع نوعی سند است که در پی آن فرد بدهکار متعهد می‌شود مبلغ مشخصی را در مدت زمانی مشخص به فرد طلبکار یا یک شخص معین پرداخت کند. به همین ترتیب می‌توان گفت حواله‌های بانکی نوعی دستور پرداخت از جانب مشتری یا دارنده حساب به بانک یا موسسه مالی هستند که آن‌ها را موظف می‌کند حواله‌ای را به مقصد مورد نظر فرستاده و درخواست کند مبلغ مشخصی را به فرد یا حسابی معین پرداخت کند.

حواله‌های بانکی یکی از ابزارهای مهم انتقال پول در سیستم بانکی هستند. به خصوص در مواقعی که مقدار پول تحت جابجایی هنگفت باشد، استفاده از این ابزار فرد را از جابجایی پول به صورت نقدی بی‌نیاز می‌کند. 
 
انواع حواله بانکی 

در سال ۱۳۸۵ برای اولین بار حواله الکترونیک پول از یک حساب بانکی به حساب بانکی دیگر تحت نظر طرح نظام جامع پرداخت به بهره برداری رسید. اولین زیرساخت با نام تسویه و انتقال آنی وجوه مورد استفاده قرار گرفت که امروزه بسیار گسترده‌تر شده و خدمات آن بهبود یافته است. حواله‌های بانکی انواع دیگری را هم شامل می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم. 


۱. سامانه تسویه ناخالص آنی (ساتنا)

سامانه ساتنا به منظور افزایش سرعت و امنیت مبادلات بین بانکی راه اندازی شد. این سامانه با اختصاص یک کد شانزده رقمی به هر حواله پرداختی امنیت آن را چندین برابر افزایش می‌دهد. به علاوه عملیات انتقال وجه از طریق این سامانه بدون کارمزد انجام می‌شود. در سیستم ساتنا مشتری می‌تواند از انواع حساب جاری، پس انداز و کوتاه مدت خود به حساب شخصی یا افراد دیگر در هر بانک دیگری پول منتقل کند. با استفاده از سامانه ساتنا مشتری می‌تواند از طریق سیستم اینترنتی بانک یا مراجعه حضوری به شعب آن به هر حساب دلخواهی حواله منتقل کند. 

در سامانه ساتنا نحوه انجام عملیات به سه روش صورت می‌پذیرد:

  •     آنی و لحظه‌ای: دستور پرداخت بدون هیچ گونه دوره انتظار و به صورت آنی در سامانه پردازش می‌شود. 
  •     ناخالص: مبادلات به صورت یک به یک و بدون دسته بندی و با مبالغ ناخالص به سیستم منتقل می‌شوند. 
  •     تسویه: در این روش مبادلات بدون تاخیر تسویه شده و پرداخت غیر قابل بازگشت می‌شود. 


۲. پایاپای الکترونیکی (پایا)

سیستم انتقال وجه پایا یکی دیگر از انواع حواله بانکی است. این سیستم در واقع زیرساخت اصلی مبادلات پولی بین بانکی کشور به شمار می‌رود. از طریق این سامانه که زیر نظر بانک مرکزی است، امکان انتقال وجه از یک حساب به یک یا چند حساب دیگر در هر بانکی وجود دارد. همچنین سیستم پایا امکان انتقال وجه از یک یا چند حساب در بانک‌های مختلف به یک حساب مشخص در بانک مبدا را هم در اختیار مشتری گذاشته است. 

سیستم پایا دو هسته جداگانه انتقال اعتبار و برداشت مستقیم در قلب خود دارد که قابلیت‌های ویژه‌ای به این سیستم داده است. برای مثال با استفاده از سیستم پایاپای الکترونیکی می‌توان اقساط تسهیلات را به صورت الکترونیکی پرداخت کرد، سازمان‌های مختلف می‌توانند حقوق و مستمری کارکنان و بازنشستگان را به راحتی پرداخت کنند و شرکت‌ها می‌توانند سود سهام و اوراق بهادار سهامداران را از این طریق پرداخت نمایند. 

انتقال پول از طریق سامانه پایا معمولا طی یک تا سه روز کاری انجام می‌شود. 

بیشتر بخوانید: معرفی انواع خدمات و عملیات ارزی + مشاوره

 تفاوت حواله ارزی و بانکی چیست؟

همانطور که گفته شد حواله‌های بانکی روش‌هایی مطمئن برای انتقال وجه از حسابی در یک بانک به حسابی دیگر در بانکی معین هستند. در واقع در این نوع حواله صرفا می‌توان انتقال وجه بین بانکی در داخل کشور انجام داد و امکان انتقال وجه به بانک‌های برون مرزی وجود ندارد. 

اما با استفاده از حواله ارزی می‌توان دستور پرداخت را از حسابی در یک بانک یا موسسه مالی مشخصی داده و آن بانک یا موسسه مالی موظف است به یکی از بانک‌های کارگزار خود در کشور مقصد دستور واریز مبلغ حواله را به حساب معین صادر کند. به بیان دیگر به حواله ارزی، حواله بانکی بین المللی هم می‌توان گفت.

تفاوت برات و حواله چیست؟

تاریخ نشان می‌دهد سیستم بانکداری در ایران پیشینه‌ طولانی دارد. از همین روی استفاده از اسناد تجاری و بانکی مانند برات بسیار گسترده و مرسوم بوده است. برات همان معنای فارسی کلمه حواله است که در گذر زمان جای خود را به حواله داده و امروزه کمتر کسی از این کلمه تاریخی استفاده می‌کند. هر چند که به دلیل اهمیت ویژه برات، به این نوع سند و قوانین مربوط به آن در باب چهارم فصل اول قانون تجارت به طور کامل پرداخته شده است. 

ریشه برات را باید در معنی این کلمه یا همان عبارت «برای تو» جستجو کرد. در واقع مردم در گذشته با استفاده از برات متعهد می‌شدند که «آنچه برای من است، برای تو خواهد شد». 


صرافی برتر لندن چه خدماتی را در حوزه حواله ها انجام می دهد؟

اگر در زمینه انتقال وجه به صورت درون یا برون مرزی تبحر و تجربه کافی ندارید، کافی است به صرافی لندن اعتماد کنید. متخصصان صرافی برتر با چندین سال سابقه در امر مشاوره می‌توانند به صورت حضوری و غیرحضوری شما را در زمینه‌های گوناگون از فعالیت‌های ارزی و نقل و انتقال بانکی راهنمایی کرده و بهترین راهکارها را در اختیار شما قرار دهند. صرافی برتر همواره در تلاش است سوالات و مشکلات هموطنان را در کمترین زمان ممکن مرتفع سازد. متخصصان صرافی برتر اسناد تجاری و حواله‌های شما را به طور کامل تحلیل و شفاف سازی کرده و تمامی اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار می‌دهد. 

گفتنی است حواله هم مانند هر سند و ابزار دیگری می‌تواند مورد سوء استفاده قرار گیرد. برای پیشگیری از هر گونه سوء استفاده بهتر است اعتبار حواله دهنده را به خوبی بررسی کرده و از صرافی قانونی یا بانک و موسسه مالی معتبری اقدام به تقاضای حواله کنید. در آخر لطفا فراموش نکنید نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید. 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بانک، بیمه و سرمایه