اطلاعات تماس
  • ۰۲۱۸۸۸*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140102276081116450

عوارض عمل نکردن و ترکیدن کیست مویی

کد: 140102276081116450

https://bit.ly/3MFMv4V

، (اخبار رسمی): بیماری کیست مویی، گوال تو خالی است که ممکن است با مو یا عفونت پر شود

کیست مویی چیست؟
بیماری کیست مویی یا سینوس پیلونیدال نوعی از بیماری های دردناک ناحیه مقعدی است. این عارضه در اثر عوامل متعددی ایجاد می شود که زمینه را برای برگشت مو به داخل پوست فراهم می کند. در نتیجه برگشت مو، کیسه ای حاوی مو بر روی پوست ظاهر می شود که دارای سوراخ بوده و می تواند در اثر تجمع عفونت دچار آبسه شود. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با این بیماری صفحه عکس کیست مویی را مشاهده نمایید.

کیست مویی در اثر سایش پوست ایجاد می شود و عواملی مانند چاقی، نشستن های طولانی مدت، لباسهای تنگ با الیاف غیر طبیعی، رانندگی به مدت طولانی و … می تواند ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. کیست مویی با گذر زمان گسترده تر شده و ممکن است عفونی شود که این موضوع فرآیند درمان را پیچیده تر خواهد نمود. از طرفی عدم درمان ممکن است، عوارض گاه جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. 

بهترین راه قطعی و فوری که در کمتر از نیم ساعت و بدون عمل جراحی این بیماری را از بین می برد، لیزر درمانی است!

عوارض کیست مویی
در صورتی که در درمان کیست مویی تعلل کنید، ممکن است عوارض زیر نیز پدید آید:


درد شدید و غیر قابل تحمل ناحیه کمر
اغلب افراد در مواجهه با چنین شرایطی برای درمان اقدام می کنند، زیرا درد به حدی شدت می یابد که فرد را مجبور به درمان می کند. اما در صورتی که فرد همچنان به درمان بی توجه باشد، ممکن است مشکلات دیگری پدید آید،
تب در صورت عفونت شدید

 بوی بد کیست مویی

عوارض درمان نکردن کیست مویی اغلب از خود بیماری خطرناک تر هستند و می توانند منجر مشکلات جدی سلامتی و یا حتی تهدید کننده زندگی شود.

آبسه یا تجمع عفونت در کیست مویی

شایع ترین عارضه کیست مویی عفونت است. برگشت مو به داخل پوست باعث میشود، بدن آن را به عنوان عامل بیگانه شناخته و به آن حمله کند در نتیجه مقداری زیاده عفونت شبیه به آبسه زیر پوست ایجاد شده و یا حتی این عفونت سر باز کرده و به شکل ترشحات عفونی تخلیه میشود. در این کیست مثل یک بیماری مزمن در فاصله زمان های مختلف عود کرده و عفونت میکند و تا زمانی که جراحی انجام نشود، این عفونت پا برجا است.

علائم عفونی شدن کیست مویی به این شرح است :

  • درد هنگام نشستن یا ایستادن
  • تورم کیست
  • قرمزی پوست و دردناک شدن اطراف ناحیه
  • ترشح چرک یا خون از آبسه و ایجاد بوی بد.
  • موهای بیرون زده از ضایعه
  • ایجاد بیش از یک مجرای سینوسی یا سوراخ در پوست.

 

  • فیستول مقعد یکی از  این مشکلات بیماری فیستول مقعدی است. این بیماری ایجاد مجرای غیر طبیعی میان دو عضو از بدن است که معمولاً در اثر عفونت درمان نشده یا آبسه ایجاد می شود. به تدریج این عفونت گسترش یافته و مسیری را ایجاد میکند، که فیستول نام دارد. در این حالت برای درمان هر دو بیماری انجام جراحی ( به روش سنتی یا لیزر) الزامی است.عفونت سیستمیکوقتی برای مدت طولانی برای درمان این بیماری اقدام نکنید،عفونت از طریق خون در تمام بدن پخش میشود، این شرایط ممکن است تهدید کننده زندگی باشد و منجر به مرگ فرد شود. مصرف داروی آنتی بیوتیک مناسب و جراحی میتواند از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری کند.

 

سرطان کیست مویی 

یکی دیگر از مشکلات نادر و عوارض عمل نکردن کیست مویی، نوعی سرطان پوست به نام  کارسینوم سلول سنگفرشی است. عفونت طولانی مدت و درمان نشده، ممکن است ساختار سلولهای پوست را تغییر داده و باعث ایجاد این سرطان شود. در صورتی که پزشک به وجود چنین بیماری شک داشته باشد، از کیست مویی نمونه گرفته و جهت بررسی برای آزمایشگاه ارسال میکند.

از آنجایی بیماری نظیر سرطان خطرناک تر و درمان آن بسیار مشکل تر است، بنابراین توصیه می کنیم جهت پیشگیری، در صورت بروز هر یک از نشانه های کیست مویی هرچه سریع تر برای درمان آن اقدام کنید.

ترکیدن کیست مویی

کیست مویی شبیه به یک گودال عمیق زیر پوست ایجاد میشود، و زمانی که عفونت میکند، ظاهری شبیه به یک جوش بزرگ دارد. فشردن کیست مویی، یا وارد شدن فشار به آن به خصوص هنگام نشستن موجب ترکیدن کیست مویی و احتمالاً تخلیه عفونت ، خون یا مایعات تجمع کرده در آن می شود.

اگر کیست مویی به هردلیلی ترکید، با استفاده از بانداژ ضدعفونی شده محل زخم را بپوشانید تا عفونت به نواحی اطراف منتقل نشود.  اگر مقدار زیادی چرک از توده خارج شود، یا توده قرمز یا دردناک تر شود، باید در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.

ترکیدن کیست به معنی درمان قطعی آن نیست! زیرا عفونت همچنان وجود داشته و بعد از مدتی چه بسا شدیدتر از مرتبه قبل عود کند. این بیماری زمانی درمان شده است که با جراحی یا لیزر به طور کامل تخلیه شود. بنابراین از اقدام خودسرانه برای تخلیه کیست خودداری کنید! این کار نه تنها به درمان این بیماری کمک نمیکند، بلکه ممکن است باعث انتقال عفونت به نواحی اطراف شود.

علت به تاخیر انداختن درمان

یکی از عمده ترین دلیلی که بیماران از درمان این بیماری سرباز می زنند، حس خجالت و شرمندگی است. زیرا زخم کیست معمولاً پایین کمر و مابین کفل ها ایجاد می شود. از سایر علت های بی توجهی به درمان احساس ترس از درد جراحی است ولی از آنجایی که کیست مویی با درمان های خانگی و دارویی درمان نمی شود، انجام روشهای جراحی اجتناب ناپذیر است. اما درمان کیست مویی با لیزر می تواند تا حد زیادی از درد و خونریزی درمان کیست مویی بکاهد. لیزر برش ظریفی ایجاد میکند تا مانع از درد و خونریزی شدید شود.

شاید بتوان گفت دسته دیگر از بیماران به بهانه ای همچون نداشتن زمان از درمان سر باز میزنند، اما خوب است بدانید با انجام لیزر این مشکل نیز حل شده است، لیزر سرپایی انجام شده و نیازی به بستری در بیمارستان ندارد. حتی بیمار می تواند بعد از لیزر نیز به کار های روزمره خود بازگردد. بعد از درمان با لیزر نیازی به تعویض مرتب پانسمان و یا استراحت مطلق نخواهد بود.

درمان با لیزر به جز در مواردی که دچار آبسه شده است، ضرورت اورژانسی ندارد. اما بیش از چند هفته تاخیر در درمان جایز نیست. بنابراین باید هرچه سریع تر با دکتر کیست مویی در مورد درمان این بیماری مشورت نمایید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • ۰۲۱۸۸۸*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان