اطلاعات تماس
  • ۰۲۱۸۸۸*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140202217279716450
در دسترس نیست

درمان شقاق کودکان + بهترین پماد برای درمان زخم مقعد

شقاق کودکان

کد: 140202217279716450

، (اخبار رسمی): شقاق که با نام علمی فیشر مقعدی هم شناخته می شود، یکی از شایع ترین بیماری های مقعدی یا نشیمنگاه است. این بیماری در اثر فشار و یا کشیدگی بیش از حد بر روی پوست و غشای دیواره های اطراف ناحیه ی مقعد به وجود می آید.

شقاق کودکان
شقاق کودکان

شقاق کودکان چیست؟
برخلاف تصور عموم بیماریهای مقعدی فقط مختص به بزرگسالان نبوده و کودکان نیز ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. منظور از بیماری شقاق کودکان، ایجاد یک زخم، بریدگی و یا ترک عمیق در ناحیه مقعدی است که می تواند درد و سوزش شدیدی را به همراه داشته باشد. اگر این بیماری به موقع درمان نشودف میتواند باعث التهاب و عفونت پوشش مقعد شود.

علائم و نشانه های شقاق در کودکان
مطالعات گسترده ای که بر روی بیماران مبتلا به شقاق صورت گرفته نشان داده است که این بیماری در میان کودکان امری شایع است. علائم و نشانه های کلی که برای کودکان رخ می دهد، شامل موارد زیر است :

  • احساس سوزش و خارش در ناحیه ی مقعد
  • احساس درد در ناحیه ی مقعد که در زمان دفع مدفوع بیشتر می شود . به همین دلیل کودک از دستشویی رفتن می ترسد و یا ممانعت میکند. لازم به ذکر است که، نگه داشتن مدفوع خود میتواند خطرناک باشد و مشکل را دو چندان کند .
  • مشاهده ی خون روشن همراه دفع مدفوع و یا بر روی دستمال توالت
  • احساس دفع ناقص مدفوع که کودک مکررا برای دفع مدفوع خود به توالت نیاز دارد .
  • وجود ترک و شکاف های پوستی قابل مشاهده در اطراف مقعد
  • سرخی مقعد
  • وجود تورم و التهاب در ناحیه ی مقعد
  • تب که علامت گسترش عفونت است .

مسلم است که کودکان آستانه درد کمتری دارند و از آنجایی که شقاق درد شدید و غیرقابل تحملی را ایجاد می کند و در درمان آن نباید تعلل کرد. با انجام درمان درمان شقاق با لیزر می توانید در کمتر از نیم ساعت و بدون درد یا خونریزی کودک خود را از این درد نجات دهید.

در صورت ایجاد نشانه های بالا کودک به شدت بی قرار است و ممکن است نتواند مشکل خود را دقیق تشخیص دهد و بیان کند. اگر کودک شما به یبوست هم مبتلا باشد لازم است که موارد بالا را حتما در نظر بگیرید و بررسی کنید.
بیماری شقاق برای کودکان مهلک و کشنده نیست ،ولی اگر تحت درمان قرار نگیرد می تواند به کم خونی و فقر آهن بیانجامد که بسیار خطرناک است .

دلایل ایجاد شقاق در کودکان
عوامل مختلفی در ایجاد شقاق در کودکان نقش دارند. یکی از مهم ترین این عوامل یبوست است. یبوست مشکل شایعی است که در بسیاری از کودکان دیده می شود. اگر کودک شما یبوست داشته باشد و سعی کند مدفوع بزرگ و سفت را دفع کند، ممکن است شقاق ایجاد شود. همچنین ممکن است کودک عضلات مقعدی را در حین اجابت مزاج شل نکند، و دچار این بیماری شود اما بیشتر کودکان به دلیل تغذیه ی نامناسب و عدم نوشیدن آب کافی به مشکلات گوارشی از جمله یبوست مبتلا هستند، و بیماری های مقعدی مثل شقاق و بواسیر نیز از همین مورد نشات می‌گیرد.

در نتیجه امکان ابتلا به شقاق هم وجود دارد.

به تغذیه ی کودک خود اهمیت دهید و او را راهنمایی کنید که آب فراوان در طول روز بنوشد. میوه ها و سبزیجات بیشتری را در برنامه ی غذایی او قرار دهید. روغن زیتون غذای او را بیشتر کنید. از همه مهم تر به او آموزش دهید که نوع مدفوع خود را بشناسد و اگر به یبوست مبتلا شد حتما با شما در میان بگذارد.
اسهال مزمن هم از عواملی است که می تواند زمینه ساز بیماری شقاق باشد. مشکلی که در کودکان بیشتر دیده می شود.
کودکان در جوامع امروزی به دلیل سبک زندگی آپارتمان نشینی کم تحرک تر شده اند که رابطه ی مستقیمی با ایجاد یبوست دارد. پس بهتر است که کودک خود را به انجام ورزش های مختصر و قابل اجرا در داخل خانه تشویق کنید.
کودکان به دلیل اینکه کمتر به موارد بهداشتی توجه می کنند به انواع بیماری های گوارشی از جمله انگل ها مبتلا می شوند. یکی از عوارضی که بیماری های انگلی روده از جمله کرمک به همراه دارد خارش شدید مقعد است. کودک اگر مقعد خود را بیش از اندازه بخاراند ممکن به شقاق مبتلا شود.
شقاق بیماری مهلکی نیست ولاشد در نتیجه ایجاد فضای آرامش بخش برای کودک و ارائه ی توضیحات لازم به او درباره ی بیماری اش و دادن این اطمینان به او که زود خوب می شود می تواند تاثیر بسیار زیادی در روند درمانی کودک شما داشته باشد.

درمان شقاق در کودکان 
درمان زخم مقعد در کودکان باید فوراً انجام شود، کودکان خردسال و به خصوص نوزادان نسبت به درد حساسیت بیشتری دارند. پس این بیماری را جدی بگیرید و سریعا برای درمان اقدامات لازم را انجام دهید. خط اول درمان شقاق در کودکان مصرف دارو به شکل پماد است، اگر بعد از گذشت چند هفته با وجود مصرف دارو و مراقبت های خانگی وضعیت کودک بهبود نیافت، باید از روشهای تهاجمی تری مثل لیزر استفاده نمود. در ادامه به معرفی روش‌های درمان این بیماری در کودکان می‌پردازیم :

بهترین پماد برای شقاق مقعدی کودکان
استفاده از انواع پماد ها می تواند در کنترل علائم ناشی از بیماری مثل درد، سوزش، خارش، التهاب موثر باشد و به درمان بیماری نیز کمک می‌کند. لاازم به ذکر است که برخی از این دارو‌ها عوارض خاص خود را دارند، و ممکن است برای کودک مضر باشد، باید قبل از مصرف آنها با پزشک مشورت کرد.

آنتی فیشر
پماد آنتی فیشر دارای خاضیت ضد التهابی است و در کاهش درد موثر است. همچنین این پماد با دارا بودن خاصیت ضد اسپاسم به درمان زخم هایی که در غشاء مخاطی ایجاد شده نیز کمک می کنند. در مورد دوز مصرف و تعداد تکرار آن با پزشک مشورت کنید.

پماد تتراسایکلین
یکی از بهترین پماد های که برای درمان شقاق در کودکان به کار می‌رود، پماد تتراسایکلین است. این پماد از عفونت و التهاب را تسکین داده و به بهبود زخم هم کمک می‌کند. اگر نوزاد شما از سوزش و درد زخم به خواب نمی‌رود، این پماد می تواند انتهاب بسیار مناسبی باشد.

لیدوکائین
پماد لیدوکائین داروی بی‌حسی موضعی است که در تسکین فوری درد بسیار موثر عمل می‎‌کند. این پماد در چند دقیقه خارش و سوزش را برطرف میکند، اما تاثیرگذاری موقت داشته و فقط برای چند ساعت مناسب است.

دیلتیازم 
پماد دیلتیازم یا همان مسدود کننده های کانال کلسیم، از طریق کاهش فشار خون در این ناحیه به درمان و ترمیم زخم شقاق کمک می‌کند. این پماد قرمزی، سوزش و التهاب را برطرف می کند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • ۰۲۱۸۸۸*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان