کد: 140103106112718015

مقایسه مشاوره پزشکی آنلاین و حضوری؛ کدام بهتر است؟

کد: 140103106112718015

https://bit.ly/3t5X4X3

، (اخبار رسمی): در بحث سلامت و مراقبت‌های بهداشتی، هرچه تاروپود زندگی‌مان بیشتر با فناوری آمیخته شود، راحتی مردم بیشتر، هزینه‌ها کمتر و میزان سلامت جامعه بیشتر می‌شود.

مقایسه مشاوره پزشکی آنلاین و حضوری؛ کدام بهتر است؟
مشاوره پزشکی آنلاین
مقایسه مشاوره پزشکی آنلاین و حضوری؛ کدام بهتر است؟
پزشک آنلاین
مقایسه مشاوره پزشکی آنلاین و حضوری؛ کدام بهتر است؟
مشاوره غیرحضوری
مقایسه مشاوره پزشکی آنلاین و حضوری؛ کدام بهتر است؟
ویزیت آنلاین پزشک
مقایسه مشاوره پزشکی آنلاین و حضوری؛ کدام بهتر است؟
مشاوره آنلاین

مشاوره پزشکی آنلاین یکی از مفیدترین پیشرفت‌ها در این زمینه بود که به‌تدریج بیماران را از تجمع در مطب‌های پرهمهمه به وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مشاوره آنلاین کشاند. اینجا مفصل با مزیت‌ها و معایب این پیشرفت نسبت به مراجعه حضوری آشنا می‌شویم.

چرا مشاوره پزشکی آنلاین؟

ما انسان‌ها معمولا با مراقبت‌های پزشکی و تحت‌نظربودن هیچ مشکلی نداریم. مشکل ما سختی‌های مراجعه حضوری مثل تحمل رفت‌و‌آمد و ساعت‌ها انتظار در مطب است. هرقدر این فاصله بیشتر و مطب پزشک شلوغ‌تر باشد، انگیزه ما هم کمتر می‌شود. حالا فرض کنید دوره مشاوره بیشتر از یک جلسه طول بکشد و لازم باشد بازهم به مطب مراجعه کنیم. متأسفانه مشاوره پزشکی را مدام به‌تعویق می‌اندازیم با اینکه می‌دانیم داریم چه اشتباه بزرگی مرتکب می‌شویم. این مشکلات باعث می‌شود امکان مشاوره پزشکی آنلاین برای خیلی‌ها خبر خوبی باشد.

مشاوره پزشکی آنلاین از کجا پیدا شد؟

در سال‌های اخیر فناوری دیجیتال به‌قدری رشد کرد که مشاوره آنلاین پزشکی مورد توجه خیلی‌ها قرار گرفت. این فناوری در ابتدا به‌صورت مشاوره تلفنی انجام می‌شد و قرار بود برای بیمارانی باشد که به پزشک دسترسی حضوری نداشتند. حتی سال‌ها به‌عنوان یک تکنولوژی محدود صرفا برای نظارت بر تعداد کمی از بیماران وجود داشت؛ اما امروز که آثار فناوری در تمام جنبه‌های زندگی ما انسان‌ها دیده می‌شود، مشاوره غیر حضوری بیشتر از همیشه طرف‌دار دارد. می‌توان گفت انقلاب پزشکی از راه دور آغاز شده است و هرقدر فناوری دیجیتال بیشتر پیشرفت کند، این جنبش روز‌به‌روز گسترده‌تر از قبل می‌شود.

تفاوت‌های مشاوره پزشکی آنلاین و مشاوره حضوری چیست؟

مهم‌ترین فرق بین مشاوره آنلاین و مشاوره حضوری این است که افراد می‌توانند با انواع دستگاه‌های مختلف مثل تبلت، لپ‌تاپ و رایانه شخصی مشاوره دریافت کنند. با داشتن اپلیکیشن‌های مشاوره پزشکی آنلاین، انگار یک پزشک سیار همیشه و همه‌جا همراه شما است.

یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های بیماران در ارتباط با این نوع مشاوره این است که وقتی پزشک آنلاین نمی‌تواند جسم فرد را معاینه کند، چطور می‌تواند نظر قطعی بدهد؟ نظری که می‌دهد، چقدر قابل‌اطمینان است؟ اصلا چطور می‌تواند علائم را تمام‌و‌کمال ببیند؟

پاسخ این است که اساس مشاوره آنلاین پزشکی بر روی مهارت‌های ارتباطی بیمار و پزشک است. اگر می‌خواهید دردسرهای مشاوره حضوری را از میان بردارید، باید بتوانید تمام علائم خود را با جزئیات برای پزشک توضیح بدهید. در واقع، توضیحات شما مبنای تشخیص پزشک آنلاین است. البته این تشخیص می‌تواند دقیق هم نباشد!

بیماران چقدر به پزشک آنلاین اعتماد دارند؟

طبق نظرسنجی دانشگاه کمبریج، نتیجه ارزیابی سلامت افراد به‌صورت مجازی ضعیف‌تر از مشاوره حضوری است. محققان در یک مطالعه تحقیقاتی با بیش از ۱۳۰۰ بیمار و ۱۱۱ پزشک مصاحبه کردند. بیش از ۸۶ درصد آنها معتقد بودند دقت ارزیابی در جلسات مشاوره غیرحضوری کمتر است. حتی عده‌ای معتقد بودند ارزیابی و تشخیص این جلسات اشتباه است!

نظرات افراد درباره رابطه پزشکی قابل‌اعتماد هم خوشایند نبود. نیمی از ‌آنها معتقد بودند ۲۴ تا ۴۸ ساعت طول می‌کشد تا پزشک به یک درخواست مشاوره آنلاین پاسخ دهد. کسانی که از مشکلات شنوایی، شناختی یا گفتاری رنج می‌بردند یا افرادی که به‌خاطر شرایط اجتماعی ـ اقتصادی ضعیف به دستگاه‌های موردنیاز دسترسی نداشتند هم طرف‌دار مشاوره آنلاین پزشکی نبودند.

البته تحقیقات در زمینه تفاوت‌های مشاوره آنلاین و مشاوره حضوری نشان می‌دهد این نارضایتی‌ها و خطرات بالقوه بیشتر مربوط به مشاوره آنلاین بیماران با شرایط پزشکی وخیم است. برای بیماری‌های رایج مثل آنفولانزا و سینوزیت، مشاوره پزشکی آنلاین می‌تواند به‌اندازه مراجعه حضوری مؤثر باشد. بیماران می‌توانند با بیان دقیق علائم در پروفایل اپلیکیشن یا وب‌سایت پزشک آنلاین، خیلی سریع پاسخ پزشک را دریافت کنند.

نقاط مثبت مشاوره پزشکی آنلاین چیست؟

شاید بارزترین مزیت مشاوره غیرحضوری این باشد که ایمنی بیماران صرف‌نظر از موقعیت مکانی آنها همیشه تضمین است، حتی زمان شیوع بیماری‌های همه‌گیر مثل کرونا که مردم از حضور در اماکن شلوغ واهمه پیدا می‌کنند. فرقی نمی‌کند برای یک مسافرت چند هفته‌ای به خارج شهر رفته باشید و بخواهید در طول سفر وضعیت خود را با پزشک بررسی کنید یا سر کار باشید و فقط به‌اندازه ساعت استراحت فرصت داشته باشید با پزشکتان در مورد علائم جدید جسمی‌تان صحبت کنید.

یکی دیگر از خوبی‌های ویزیت آنلاین پزشک این است که خبری از نشستن در سالن انتظار و تحمل دود و ترافیک شهر نیست. برای مشاوره آنلاین، تنها کاری که باید انجام بدهیم، رزرو قرار ملاقات و آنلاین‌شدن در زمان معین است. این‌طوری حتی ساکنان مناطق دورافتاده می‌توانند فقط با یک تلفن‌ همراه و اینترنت به تمام امکانات مراقبت بهداشتی دسترسی داشته باشند.

از همه اینها گذشته، یکی از بهترین مزیت‌های مشاوره آنلاین ترویج خودمراقبتی است. از آنجا که پیگیری قرار ملاقات‌ها آسان‌تر است، فرد پس از مدتی یاد می‌گیرد به سلامتش بیشتر اهمیت بدهد و همیشه وضعیت خود را بررسی کند.

نقاط منفی مشاوره پزشکی آنلاین چیست؟

یکی از بزرگ‌ترین ایرادات مشاوره پزشکی آنلاین، به‌خصوص در کشور ما، این است که هنوز مناطق محروم به فناوری دسترسی ندارند یا ممکن است به‌خاطر نبودِ اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی، ندانند چطور باید از آن استفاده کنند.

به‌علاوه باید در نظر گرفت که همه بیماران نمی‌توانند مشکلات خود را در بستر آنلاین به‌وضوح بیان کنند، به‌خصوص بیماران مسن که این محیط برایشان ناآشنا است و باید مدتی بگذرد تا به آن عادت کنند.

از طرفی خطر مشکلات امنیتی تمام فعالیت‌های آنلاین را تهدید می‌کند. برای همین یکی از دغدغه‌های افراد حفظ حریم خصوصی در مشاوره غیرحضوری است که انتظار می‌رود از جانب ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی پاسخ خوبی به آن داده شود.

و آخرین مورد مربوط به کیفیت ارزیابی و تشخیص پزشک آنلاین است. اگرچه در مورد بیماری‌های رایج، مشاوره آنلاین می‌تواند به‌اندازه مراجعه حضوری موثر باشد، در برخی شرایط مثل جدی‌بودن علائم یا وخیم‌بودن حال بیمار نمی‌توان به تشخیص آنلاین بسنده کرد و معاینه فیزیکی الزامی است.

مشاوره غیرحضوری برای کادر درمان چه فوایدی دارد؟

بیایید با مزایای ویزیت آنلاین پزشک برای کادر درمان هم آشنا شویم:

۱. به بیمارانی که واقعا به خدمات پزشکی نیاز دارند رسیدگی می‌شود

با وجود مشاوره آنلاین، بیماران به‌خاطر ملاقات‌های حضوری کم‌اهمیت دیگر به مطب پزشک مراجعه نمی‌کنند و هر روز بیشتر از قبل به مشاوره غیرحضوری روی می‌آورند. این باعث می‌شود بیمارانی که به مراقبت‌های بیشتری نیاز دارند مورد توجه بیشتری قرار بگیرند و پزشکان فرصت بیشتری برای رسیدگی به آنها داشته باشند.

۲. مشاوره پزشکی آنلاین مقرون‌به‌صرفه‌تر است

فکر نکنید مشاوره پزشکی آنلاین فقط برای بیماران به‌صرفه است؛ کادر درمان هم از این بستر نوپا به‌لحاظ مالی سود می‌برند. دیگر نیازی به حضور یک منشی نیست که نوبت بیماران را تنظیم کند، نیازی به پرداخت هزینه‌های اولیه مطب نیست و ضررهای ناشی از تأخیر بیماران و اتلاف وقت پزشک از میان برداشته می‌شود.

۳. افراد به مشاوره آنلاین بهتر عادت می‌کنند

درمان هرقدر آسان‌تر باشد، پایبندی بیمار به آن بیشتر است. این اتفاق نه‌تنها میزان خودمراقبتی در جامعه را بالا می‌برد، بلکه تعداد ویزیت‌های بیماران در ماه را بیشتر می‌کند. افراد می‌بینند که تمام سؤالات‌شان درباره داروها یا برنامه درمانی به‌سرعت پاسخ داده می‌شود؛ بنابراین برای تداوم برنامه درمان انگیزه بیشتری پیدا می‌کنند و این انگیزه بیشتر به درآمد بالاتر کادر درمان منجر می‌شود.

مشاوره آنلاین برای کادر درمان چه معایبی دارد؟

در کنار این مزایا، این روش مشاوره برای کادر درمان معایبی هم دارد؛ برای مثال:

۱. امکان معاینه کامل بیمار وجود ندارد

ارتباطات ویدیویی زنده هنوز آن‌قدرها پیشرفته نیست که امکان معاینه کامل بیمار وجود داشته باشد. می‌توان شرایط جزئی را با مشاوره غیرحضوری مدیریت کرد اما برای تشخیص و درمان بیماری‌های جدی‌تر، ویزیت مجازی همچنان کافی نیست و باید به پزشک مراجعه شود تا تمام علائم موبه‌مو بررسی شوند.

۲. تجهیزات و فناوری پزشکی پیشرفته موردنیاز است

کلیه خدمات بهداشتی از راه دور بر روی بسترهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری اجرا می‌شوند که فراهم‌کردن تمام آنها برای کادر درمان هزینه‌بردار است. به‌علاوه استفاده از این نرم‌افزارها و سخت‌افزارها به آموزش، استخدام کارمندان آی‌تی و خرید سرورها و تجهیزات جانبی نیاز دارد که آن‌ هم هزینه دارد.

گذشته از این موارد، بروز مشکل در بحث فناوری اجتناب‌ناپذیر است. ممکن است طی ملاقات آنلاین نقص فنی رخ دهد و ارتباط بین پزشک و بیمار قطع شود. حتی ممکن است برخی از بیماران سواد رایانه‌ای نداشته باشند یا آنها هم نگران هزینه‌های تجهیزات لازم باشند. این دغدغه‌ها باعث می‌شود نتوانند یک پلتفرم مشاوره پزشکی آنلاین متناسب با نیازهای خود پیدا کنند.

کلام آخر

در این مقاله، مزایا و معایب مشاوره آنلاین و حضوری را مقایسه کردیم. هرکدام از این دو روش معاینه یا مشاوره معایب و مزایای مخصوص‌به‌خود را دارند و نمی‌توان به‌طور قطع اظهارنظر کرد که کدام‌یک از این دو روش بهترند ولی در پایان این مقاله می‌توانیم با اطمینان بگوییم که مشاوره پزشکی آنلاین آن‌قدر در کشور ما پیشرفت کرده که بتواند با مشاوره حضوری رقابت کند و مزایای خاص خود را به بیماران و مراجعان برساند. بنابراین باید با توجه به مواردی که در این مقاله گفتیم و شرایط فعلی‌مان تصمیم بگیریم که کدام روش برای ما مناسب‌تر است.

هدف مشاوره پزشکی آنلاین، ارائه مراقبت‌های بهداشتی به من و شمایی است که سختی‌های مراجعه حضوری، ما را از صرافت تحت‌نظربودن و مراقبت از خود انداخته است. مزیت‌های چشمگیر این مشاوره مثل تشخیص سریع بیماری‌ها، هزینه کمتر ویزیت، نظارت همیشگی و صرفه‌جویی در وقت بیمار و پزشک خیلی‌ها را به جلسات آنلاین مشاوره پزشکی عادت داده است. اکنون که می‌دانید تشخیص پزشک در مشاوره آنلاین می‌تواند به‌خوبی مراجعه حضوری باشد، پیشنهاد می‌کنیم شما هم دفعه بعد امتحانش کنید و تجربه خود را با ما در میان بگذارید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
منتشر شده در سرویس های:

بهداشت و درمان | سلامت و زیبایی