اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140103176121318551

خوردگی لوله مسی و راهکارهای جلوگیری از آن چیست؟

پنج راهکار برای افزایش ماندگاری لوله‌های مسی

کد: 140103176121318551

https://bit.ly/3O24IJU

، (اخبار رسمی): دیر یا زود عواملی پیدا می‌شوند که به لوله مسی سیستم تهویه مطبوع یا گرمایشی آسیب می‌زنند. یکی از این عامل‌ها، خوردگی است

5 راهکار برای افزایش ماندگاری لوله‌های مسی
لوله مسی مس باران
5 راهکار برای افزایش ماندگاری لوله‌های مسی
لوله مسی مس باران

خوردگی لوله مسی چیست؟

اگر یک ماده متمایل به از دست‌ دادن الکترون، در کنار عنصری دیگر با امکان دریافت الکترون ( مانند اکسیژن) وجود داشته باشد و در میان نیز عامل واسطی برای فراهم‌ کردن انرژی لازم باشد، خوردگی صورت می‌گیرد. هنگامی که این شرایط وجود داشته باشد، الکترون از سمت فلزی مانند مس به سمت ماده‌ای مانند اکسیژن می‌رود، تعداد الکترون‌های فلز کم می‌شود و خواص مکانیکی آن نیز به طور اساسی تغییر می‌کند. پس از وقوع این تغییرات به طور معمول، ظاهر محل وقوع قرمز رنگ، نازک و بسیار ترد می‌شود و به راحتی مستعد ایجاد نشتی و سوراخ‌شدن است.

این سوراخ ‌شدن می‌تواند ضررهای زیادی به بار بیاورد. به طور مثال، اگر قسمتی از لوله مسی سیستم تهویه نشتی پیدا کند، گاز آن خارج می‌شود و در موقع مناسب به موتور نمی‌رسد، موتور نمی‌تواند عمل سرمایش را به درستی انجام دهد و گرمای آن نیز بسیار زیاد می‌شود که در نهایت منجر به سوختن موتور کولرگازی یا چیلر خواهد شد. لازم به ذکر است تهیه لوله مسی با کیفیت مناسب نیز میتواند اثر گذار باشد.

خوردگی چه انواعی دارد؟
خوردگی براساس شکل ظاهری محل آن، به دودسته‎‌ی کلی یکنواخت و غیریکنواخت تقسیم‌بندی می‌شود که در ادامه به معرفی آن‌ها و مشخصاتشان به طور کامل می‌پردازیم.

1- خوردگی یکنواخت لوله مسی

ظاهر این نوع از زنگ‌زدگی یکنواخت است و سطح لوله مسی به طور یکنواخت دچار خوردگی می‌شود. میزان خسارت این نوع از خوردگی غیریکنواخت بسیار کم‌تر است. خوردگی این روش توسط روش‌های گرانشی و براساس واحد mpy و mm اندازه‌گیری می‌شود. کاهش وزن لوله مسی در این روش بسیار محسوس است و می‌توان با‌ اندازه‌گیری دوره‌ای وزن لوله، خوردگی را پیش‌بینی کرد.

2- خوردگی غیریکنواخت لوله مسی
این نوع از خوردگی به صورت گسسته است و سطح کاملا غیریکنواختی دارد. در واقع خوردگی غیریکنواخت، شامل حفره‌هایی است که مستعد ایجاد نشتی‌های جزیی در سطح لوله مسی هستند. چک‌کردن دوره‌ای حفره‌ها و سطح لوله مسی می‌تواند پیشگیری از خوردگی یکنواخت را ممکن کند.

عوامل اثرگذار بر خوردگی لوله مسی چیست؟
عوامل زیادی می‌توانند بر خوردگی اثر بگذارند که باید نسبت به آن‌ها آگاهی داشته باشید. به همین دلیل در این قسمت قصد داریم تا مهم‌ترین موارد آن را بیان کنیم.

1- اختلاف pH
یکی از مواردی که می‌تواند، انرژی محرکه‌ی لازم برای حرکت الکترون‌ها را فراهم می‌کند، pH است.

2- افزایش درجه حرارت
افزایش درجه حرارت، بیشتر‌شدن سرعت خوردگی را به بار می‌آورد. طبق برآورد‌ها، به ازای هر 25 تا 50 درجه فارنهایت، افزایش دما، سرعت زنگ‌زدن نیز دو برابر می‌شود.

3- خشن‌تر بودن سطح لوله مسی
سرعت خوردگی مس با افزایش خشنی سطح آن‌ها افزایش می‌یابد و با افزایش میزان صیقلی‌بودن نیز کاهش می‌یابد. زیرا برروی سطح صیقلی، امکان نفوذ کم‌تر می‌شود.

4- تابش نور خورشید
هرچه میزان تابش نور خورشید به سمت لوله مسی زیاد شود، سرعت خوردگی آن‌ها نیز به طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد.

5- افزایش میزان رطوبت محیط
هنگامی که میزان رطوبت افزایش یابد، به طور قطع سرعت خوردگی نیز به طور چشمگیری افزایش می‌یابد.

راه‌های افزایش ماندگاری لوله مسی و جلوگیری از خوردگی آن چیست؟
به طور کلی برای جلوگیری از خوردگی، باید از تماس سطح لوله مسی با اکسیژن جلوگیری کرد. برای افزایش ماندگاری لوله مسی و جلوگیری از به وقوع‌ پیوستن این اتفاق، روش‌های مختلفی وجود دارد که در این بخش 5 مورد از بهترین را بیان می‌کنیم.

1- استفاده از روغن برای افزایش ماندگاری لوله مسی
در مورد مصارف خانگی، می‌توانید با مالیدن روغن وازلین، برروی لوله مسی سیستم تهویه مطبوع، از خوردگی آن‌ها جلوگیری کرد.

2- به کار‌گیری رنگ جهت افزایش ماندگاری لوله مسی
رنگ‌کردن سطح لوله مسی یکی دیگر از راه‌هایی است که می‌تواند از تماس سطح لوله با اکسیژن و خوردگی جلوگیری کند.

3- تمیزکاری به موقع و درست لوله مسی
اگر به صورت دوره‌ای سطح لوله‌ها را با‌استفاده از سرکه یا جوش‌شیرین تمیز کنید، می‌توانید احتمال خوردگی آن‌ها را بسیار کم‌تر کنید و همچنین از درخشندگی لوله‌ها لذت ببرید.

4- استفاده از آب با میزان نمک کم‌تر
میزان خوردگی به طور معمول در مناطقی با آب شور بیشتر است، زیرا نمک یکی از عواملی است که می‌تواند سرعت خوردگی را افزایش دهد. به همین دلیل لازم است تا میزان نمک آب ورودی به لوله‌ها را بررسی کنید و سعی کنید تا از مواردی با نمک کم‌تر استفاده کنید.

5- یکنواخت‌کردن ساختار لوله‌های مسی برای جلوگیری از خوردگی آن‌ها
مناطق غیر یکنواخت، مکان‌های مناسبی برای ظهور خوردگی یکنواختی است، بنابراین باید سعی کنید تا جای ممکن سطح اتصال لوله‌ها را یکنواخت و یکدست کنید تا محل خالی و مرزی وجود نداشته باشد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید