اطلاعات تماس
  • 021366*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140105016311119233

معرفی یاتاقان و کاربرد آن

کد: 140105016311119233

https://bit.ly/3aYcp66

، (اخبار رسمی): یاتاقان یک قطعه ی صنعتی است که در ماشین آلاتی که حرکت چرخشی دارند استفاده میشود و کاربرد بسیاری دارد. وقتی دو قطعه ی فلزی روی هم حرکت میکنند یاتاقان باعث تسهیل حرکت آن ها میشود. یاتاقان ها انواع مختلفی دارند مانند یاتاقان لغزشی و یاتاقان بلبرینگ که هر کدوم کاربرد مخصوص به خود را دارند.

معرفی یاتاقان و کاربرد آن
یاتاقان - یاتاقان لغزشی - یاتاقان بلبرینگ

یاتاقان چیست؟

شاید نام قطعات صنعتی مثل بلبرینگ و یاتاقان را زیاد شنیده باشید. مخصوصا اگر از جمله افرادی باشید که در زمینه مکانیک و صنعت فعالیت دارند. یاتاقان را می توان از جمله اجزاء اصلی در پروژه های حرکتی چرخشی تعریف کرد. زمانی که لازم باشد قطعات و لوازمی صنعتی که تعداد آنها بالاتر از دو عدد است، حرکت کنند از یاتاقان ها و قطعاتی با کاربرد مشابه استفاده می شود. در بسیاری از مواقع در این کاربرد ها، از یاتاقان ها استفاده می کنند با این تفاوت که با توجه به کاربرد مورد نظر نوع یاتاقان متفاوت بوده و با توجه به کاربرد خاصی که در نظر دارند از آنها استفاده می کنند.

یاتاقان را یک تکیه گاه معرفی می کنند که برای اجزای چرخ دنده پمپ از آن استفاده می کنند. اگر از این قطعه استفاده نشود و در صروتی که یاتاقان ها به درستی کار نکنند، موقعیتی که اجزای چرخشی دارند تغییر می کند و به همین صورت نمی توان کاربرد مورد نظر را از این قطعه دریافت کرد و کل کار از هم می پاشد. به همین دلیل می گویند یاتاقان ها از جمله قطعات کاربردی و مهم در نظر گرفته می شوند. دقت کنید در صورتی که کار در این قطعه به مشکل بخورد و به نوعی موقعیت سایر اجزا تغییر کند، قطعات متحرک و ثابتی که در پمپ وجود دارند به یکدیگر برخورد می کند. همچنین سبب می شود محور پمپ نیز شکسته شده یا حالت خمیده پیدا کند.

با توجه به نکاتی که تا به الان به آنها اشاره شد باید متوجه شده باشید. که این قطعه کاربرد زیادی دارد و بسیار حساس است. به همین دلیل باید در انتخاب نوع و مدل مناسب برای استفاده برای کاربرد های مختلف نهایت دقت را داشته باشید. یاتاقان ها با توجه به کاربردی که دارند و مکانی که از آنها استفاده می شود به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند. از جمله انواع یاتاقان می توان به یاتاقان های لغزشی و یاتاقان غلتشی اشاره کرد. در ادامه با نوع لغزشی آن آشنا شده و در مورد کاربرد کاربرد آن صحبت خواهیم کرد.

یاتاقان لغزشی و کاربرد آن

همانطور که اشاره شد با توجه به کاربرد های مختلفی که مد نظر داریم از انواع یاتاقان های لغزشی و چرخشی استفاده می شود. در اینجا می خواهیم به کاربرد یاتاقان لغزشی اشاره کنیم. این نوع یاتاقان برای حفظ کردن موقعیت اجزاء چرخشی در هر دو گونه شعاع محوری و چرخشی، همچنین تکیه نمودن اجزاء به یکدیگر کاربرد دارد. منظور از محافظ های شعاعی معمولا پوست هایی است که شکل سیلندر دارند و از مواد متفاوتی برای ساخت آنها استفاده می شود. محافظ های شعاعی در محفظه هایی به نام صلب، نصب می شوند و به صورت ثابت قرار داده می شوند.
محافظ های محوری، ریگ های صلبی هستند که در محفظه های یاتاقان نصب شده و بوش های متحرک را که به صورت سفت و محکم درون اجزاء قرار داده‌اند را تحمل می کنند. در برخی مواقع ساخت این بوش ها به صورت مخروطی یا کروی شکل می گیرد تا بتوان به صورت محوری یا شعاعی از آنها محافظت کرد. در اینجا با کاربرد این نوع یاتاقان به صورت کامل آشنا شدیم. ولی با توجه به کاربردی که دارند می توان برای استفاده از آنها به گونه های مختلف یاتاقان لغزشی اشاره کرد. یاتاقان های لغزشی به دو نوع استوانه‌ای یا ژورنال و یاتاقان های کف گرد محوری دسته بندی می شوند. می توان گفت که این نوع یاتاقان ها با توجه به کاربرد و شکلی که دارند در موارد مختلفی استفاده می شوند.

یاتاقان بلبرینگ

یاتاقان بلبرینگ از جمله پرکاربردترین یاتاقان ها در صنعت است. این یاتاقان در برندها و اشکال مختلفی وجود دارد و انتخاب نوع آن باید بر اساس کاربرد این قطعه باشد. معمولا این بلبرینگ ها از دو بخش بلبرینگ و هوزینگ ساخته می شود که به وسیله پیچ و مهره به سطح متصل می گردد. یاتاقان بلبرینگ ها جهت قرارگیری بر روی مدل های بلبرینگ با سرعت زاویه ای بالا و زوایای اتصال مختلف مناسب است. زیرا وجود ساچمه ها با هدف کاهش مقدار اصطکاک در سرعت دورانی زیاد باعث افزایش عمر این قطعه می شود.

یاتاقان بلبرینگ صنعتی

یاتاقان بلبرینگ صنعتی یکی از مهم ترین یاتاقان های صنعتی برای ماشین آلات به شمار می رود. عدم وجود این قطعه در بین قطعات فلزی دستگاه های مکانیکی باعث ایجاد اصطکاک شده و خرابی قطعات را به دنبال خواهد داشت. در واقع یاتاقان های بلبرینگ صنعتی در بین دو قطعه فلزی قرار می گیرد و همین امر از ساییدگی این قطعات جلوگیری خواهد کرد. از جمله اجزای تشکیل دهنده این قطعه می توان به قفسه، رینگ داخلی و خارجی، کاسه نمد و ساچمه اشاره کرد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 021366*****
[نمایش اطلاعات]