اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140106086388519134

معرفی شرکت‌های سهامی خاص و ثبت آنها

کد: 140106086388519134

https://bit.ly/3B0KiNQ

، (اخبار رسمی): شرکت در لغت به معنای شریک شدن در مال یا کار است. امروزه بر اساس نحوه و تفاوتی که در شراکت و تاسیس شرکت‌ها وجود دارد با انواع مختلفی از آن‌ها روبرو هستیم و لازم است قبل از اقدام به تاسیس شرکت ویژگی و چیستی هریک را بدانیم.

معرفی شرکت های سهامی خاص و ثبت آنها
معرفی شرکت‌های سهامی خاص و ثبت آنها

شرکت سهامی خاص از زیرمجموعه‌های شرکت‌های سهامی بوده و در هنگام تاسیس باید حداقل دارای 3 شریک باشد.

در این نوع از شرکت تمام سرمایه توسط موسسین تامین می‌شود. شرکت‌های سهامی خاص مجمع عمومی ندارند و تعداد شرکای آن در مقایسه با شرکت سهامی عام کمتر است. صدور اعلامیه پذیره نویسی برای این نوع از شرکت نیاز نیست و در ابتدای امر لازم است تا 35 درصد از سرمایه‌ای که در میان است، در یک حساب مخصوص سپرده شود.

قوانین شرکت سهامی خاص

برای تاسیس و ثبت شرکت سهامی خاص باید از تمامی مفاد و قوانینی که بایستی مورد اجرا و رعایت قرار بگیرند مطلع بود. این قوانین عبارتند از:

  • تعداد شرکا که باید حداقل 3 نفر باشند.
  • میزان سرمایه که به موجب ماده 5 لایحه نباید در هنگام تاسیس از 1.000.000 ریال کمتر باشد.
  • پایین آمدن سرمایه به هر دلیلی که باشد باید در مدت یک سال نسبت به افزایش آن تا میزان حداقلی که مقرر شده است اقدام شود. یا باید شرکت را به نوع دیگری از انواع شرکت‌‌‌ها که در قانون تجارت ذکر شده است تغییر شکل داد. در غیراینصورت هر ذینفعی می‌تواند در محضر دادگاه نسبت به انحلال شرکت سهامی خاص درخواست کند.
  • در انتخاب نام شرکت سهامی خاص باید توجه داشت که عبارت شرکت سهامی خاص قبل از نام شرکت یا بعد از آن بدون فاصله با نام انتخابی برای شرکت در تمامی اوراق، اطلاعیه‌ها و آگهی‌ها به صورت واضح و خوانا قید گردد.
  • موضوع فعالیت شرکت باید صورت روشن و صریح در بندهای الزامی اساسنامه قید گردد.

نحوه ثبت شرکت سهامی خاص

به منظور ثبت شرکت سهامی خاص می‌توانید در هر کجای ایران که هستید اقدام نمایید. در تمامی شهر‌ها ادارات ثبت شرکت و موسسات حقوقی، مانند شرکت حقوقی سرآسا می‌توانند در امر ثبت شرکت با به کارگیری کارشناسان و متخصصان خبره در کنار شما باشند.

برای ثبت شرکت سهامی خاص نیز به این گونه هست که متقاضی بعد از تصمیم به انجام این امر باید نسبت به انتخاب سهام‌داران، بازرسان، و سایر سمت‌های لازم اقدام نماید. در این بین نسبت به عقد قراردادی به جهت ثبت شرکت اقدام می‌گردد.

در مرحله بعد باید تمامی مدارکی را که توسط شرکت حقوقی مورد انتخاب از شما درخواست می‌شود را آماده نمایید. به هر میزان که این مدارک زودتر آماده شود روند ثبت شرکت شما سریع‌تر پیش خواهد رفت. سپس اسامی پیشنهادی خود برای شرکت را ارائه می‌دهید و توسط اداره مربوطه مورد بررسی قرار گیرد. برای انتخاب نام بهتر است این موارد را درنظر داشته باشید:

  • حتما از نام‌های فارسی استفاده نمایید.
  • نام انتخابی تکراری نبوده و سابقه ثبت نداشته باشد.
  • نام دارای معنا و مفهوم باشد.
  • نام انتخابی با فرهنگ اسلامی مطابقت داشته باشد.
  • نام مورد تایید توسط مسئول این امر انتخاب و روی برگ اظهارنامه قید می‌شود و سپس در صورت رعایت تمامی موارد این نام توسط اداره ثبت مورد موافقت قرار می‌گیرد.

سپس نوبت به امضای اوراق می‌رسد که باید تقاضانامه و وکالت‌نامه توسط کارفرما مورد تایید قرارگیرد. با تحویل مدارک لازم به اداره مربوطه پزونده شما تشکیل می‌شود و در دبیرخانه مورد ثبت قرار می‌گیرد. در مرحله کارشناسی نیز، کارشناس اداره ثبت با توجه به مدارک ارسالی پرونده را بررسی و اعلام نظر می‌کند. در صورت وجود موردی مغایر باید نسبت به رفع نقص اقدام نمایید.

اگر تمامی موارد ذکر شده به درستی انجام و تایید شود، شرکت مورد ثبت قرار گرفته و مدارک لازم به شخص متقاضی اعطا می‌گردد. این مدارک عبارتند از:

  • تقاضانامه
  • شرکت نامه
  •  اساسنامه
  •  صورتجلسه هیئت مدیره
  •  آگهی تأسیس شرکت

اقدامات بعد از ثبت شرکت سهامی خاص

به طور کلی بعد از ثبت هریک از اشکال شرکت لازم است تا نسبت به انجام امور دیگری اقدام نمایید. این امور شامل؛ امور مالیاتی و تشکیل پرونده دارایی، اخذ کد اقتصادی برای شرکت و پلمپ دفتر تجاری است.

مالیات را بایستی مطابق اصول تعاون ملی و بر اساس مقررات به جهت تامین هزینه‌های عمومی و حفظ منافع کشور به دولت پرداخت کرد. پس از ثبت شرکت نیز افراد موظف به پرداخت آن هستند. بنابراین بعد از ثبت شرکت باید نسبت به تعیین حوزه مالیاتی خود اقدام نمایید.

این موضوع برای شرکت ثبت شده‌ای که فاقد فعالیت است نیز، صادق می‌باشد. هر شرکت بعد از ثبت تا 2 ماه برای این کار زمان دارد و باید ظرف 2 ماه نسبت به پرداخت 2 در هزار سرمایه شرکت به حوزه مالیاتی پرداخت گردد. عدم اقدام در این مورد جریمه‌ای دو برابر را در پی خواهد داشت. کد اقتصادی هم شناسه‌ای 12 رقمی برای شناسایی واحد مالیاتی مربوط به شرکت است که بعد از تشکیل پرونده مالیاتی به شما تعلق می‌گیرد.

اعتبار و سندیت دفاتر و شرکت‌های تجاری نیز در صورتی مورد قبول است که مطابق مقررات تهیه و تنظیم شود. در غیر اینصورت فقط علیه صاحب یا صاحبین آن معتبر هستند. به همین منظور باید از طرف اداره ثبت شماره گذاری، امضا و پلمپ گردند.

منبع

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]