اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140106286533220651

نگاهی به سامانه «بریم کوه» در گفت وگو با حمیدرضا رحیمی بنیانگذار این پلتفرم

فرهنگ سازی آموزش کوهنوردی و محیط زیست

کد: 140106286533220651

https://bit.ly/3BOdXu8

، (اخبار رسمی): هر روز گزارش‌‌ها و اخبار بسیاری از حوادث مربوط به برنامه‌های کوهنوردی در جهان مخابره می‌شود که عمدتا دلیل این رخدادها، عدم آمادگی افراد صعود کننده بوده است.

فرهنگ سازی آموزش کوهنوردی و محیط زیست
فرهنگ سازی آموزش کوهنوردی و محیط زیست

به گفته حمید رضا رحیمی، بنیانگذار سامانه«بریم کوه» در همین مرداد، که سپری شد، فقط در یک روز، حدود 2500 نفر به کوه دماوند رفته اند که نتیجه آن رخ دادن بیش از 50 حادثه بوده است. 

کوهنوردی، طبیعت گردی و غارنوردی و... از جمله ورزش‌هایی هستند که نه تنها لذت‌بخش هستند، بلکه از جمله  هیجان انگیزترین ماجراجویی‌هایی محسوب می‌شوند که هم برای سلامتی جسم مفیدند و هم برای سلامتی روان. 

در این میان می‌توانید انواع شرایط آب و هوایی مانند برف، تگرگ، آفتاب، باد، ابر، باران و طوفان را تجربه کنید؛ اما این ماجرا روی دیگری نیز دارد و می‌تواند در صورت نداشتن اطلاعات و دانش کافی، یکی از پرحادثه ترین اتفاقات زندگی شما را به ارمغان بیاورد. 

اینجاست که سامانه‌هایی مانند «بریم کوه» این اجازه را به شما خواهد داد تا لذت بیشتری از کوهنوردی ببرید و از عمق دانش کوهنوردی بهره مند شوید.

دیرزمانی نیست که گروهی جوان به بنیانگذاری «حمیدرضا رحیمی»، دانش آموخته رشته‌های مهندسی کامپیوتر و MBA و «سارا عبدی» هم‌بنیانگذار و دانش آموخته رشته ریاضی، مارکت پلیس یا به عبارت دیگر، بستری را فراهم کرده‌اند که بتوانید از برنامه های برگزارکنندگان کوهنوردی و طبیعت گردی مطلع شوید! 

همچنین امکان خرید تجهیزات کوهنوردی و طبیعت گردی از چندین تامین‌کننده‌ متفاوت، در این سامانه، در آینده وجود خواهد داشت. 

کوهنوردی، سنگ نوردی، غارنوردی، اسکی، طبیعت گردی، تمرینات هوازی و دوچرخه سواری؛ همه برنامه‌های این سامانه را شامل می‌شود و می‌توانید اطلاعات مفید بسیاری را درباره مرتفع‌ترین قلل جهان و ایران، مفاهیم کوهنوردی و کوهپیمایی، معرفی لوازم و تجهیزات کوهنوردی و اطلاعات پزشکی کوهستان و ... در آن بیابید. 

رحیمی، مربی درجه 3 کوهپیمایی کسی است که بیماری MS او انگیزه ای شد تا با یک گروه متشکل از دیجیتال مارکتینگ، فروش و ارتباط با مشتری، سئوکار، تولید کننده محتوا و برنامه نویس، پروژه ای را در حیطه کوهنوردی راه اندازی کند.

وی با اشاره به فعالیت خود در شرکت طراحی سایت و برنامه نویسی «ویرا تدبیر پایور» که شرکتی خلاق در زیست بوم خلاق معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری است می‌گوید: «در سال 1396 ایده راه اندازی سامانه «بریم کوه» به ذهنم خطور کرد. لازم به ذکر است پیش از آن در سال 1394 سامانه «هوا کوه» را اجرا کرده بودم. از اینکه اولین سایت هواشناسی کوهستان ایران به زبان فارسی و بر اساس نیاز کوهنوردان را بومی‌سازی کردیم نیز بسیار خوشحالم.»

 برای کوهنوردی به چه مهارت‌هایی نیاز است؟

رحیمی در ادامه می گوید: «داستان من از دوره‌های بازآموزی و اخذ مدرک مربیگری کوهنوردی فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی شروع شد. باورهای غلطی نیز درباره بیماران ام اس در جامعه حاکم بود که این افراد ورزش سنگین نمی توانند انجام دهند. من و دوستانم سعی کردیم این باور غلط را با کوهنوردی که به نظر کار سختی هم به نظر می رسید، از بین ببریم. ما انعکاس این ورزش را در خودمان حس کردیم؛ چرا که جدا از طرح مسائل انگیزشی، به کاهش علائم بیماری ام اس من کمک بسیاری کرد و تعادل و قدرت را در بدنم بهبود بخشید.»

وی می افزاید: «جالب است بدانید در زمانی که به دنبال دوره پیشرفته سنگنوردی بودم و حتی فدراسیون کوه‌نوردی از اجرا کننده اصلی آن بی خبر بود یا دوستانم زنگ می‌زدند که با کی بریم کوه؟ و من در جواب این پرسش پرتکرار به فکر فرو رفتم؟ اینکه اصلا ما مهارتی برای رفتن به کوهنوردی داریم؟ یا ممکن است بعدا مشکل ساز شود؟ شروع به تحقیق و گرفتن مشاوره از اساتید این حوزه کردم. این انگیزه ورود من به برنامه‌ریزی برای راه اندازی یک سامانه اعلام برنامه‌های کوهنوردی و طبیعت گردی و برگزاری وبینارهای آموزشی در حوزه کوهنوردی شد.»

وی در ادامه تصریح می‌کند: «سامانه‌ای که بتواند نیاز عموم و ورزشکاران را برطرف کند. از یک طرف بستری مناسب برای برپایی تمام وبینارهای آموزشی حوزه کوهنورد است و از سوی دیگر در خصوص برگزاری و ثبت نام برنامه‌های کوهنوردی اطلاع رسانی می شود. سرانجام این ایده از اواسط سال 96 تا فروردین 97 به محصولی خدمات محور تبدیل شد و سایت آن با نام «بریم کوه» راه اندازی شد.»

کرونا و کوهنوردی

رحیمی می‌گوید: «بیماری کرونا در سال 98 بسیاری از برنامه‌های گردشگری و سفر را دچار محدودیت شدیدی کرد و کار ما را هم تا حدی مختل کرد؛ اما از تلاش و هدف خود غافل نشدیم. کرونا فرصتی بود تا ایده سال‌های دور ما مجددا به ذهنمان خطور کند و سراغ برگزاری دوره‌های آنلاین کوهنوردی (وبینار) برویم که اتفاقا با وجود مخالفت‌های بسیار زیاد، در این راستا موفق بودیم. مخصوصا دنیای دیجیتال مارکتینگ و بسترهای تعاملی و ارتباطی خوبی که با مخاطبان خود در سوشال مدیا، SMS Marketing، ایمیل مارکتینگ، و کانال‌های مجازی همچون اینستاگرام داشتیم به تحقق این امر کمک شایانی کرد.» 

کوهنوردی آنلاین چیست؟ 

رحیمی ادامه می دهد: «در دوره‌های آنلاین، مباحث تئوری کوهنوردی آموزش داده می‌شوند. ابتدای کار انتقادهای بسیار زیادی داشتیم، ولی با برگزاری دوره‌های با کیفیت توانستیم یک پارادایم شیفت ایجاد کنیم. این موجب شد این سامانه جایگاه بهتری پیدا کند و عموم مردم تشویق شوند برای افزایش آگاهی خود دوره‌‍های آنلاین این مجموعه را حتما شرکت کنند. ما بزرگترین برگزار کننده وبینار در این حیطه هستیم و هنوز رقیب جدی نداریم.»

بالاترین استقبال از وبینارهای آموزشی کوهنوردی

موضوع کیفیت برگزاری کلاس‌ها برای تیم «سامانه بریم کوه» در اولویت بیشتری قرار گرفته است. بهره‌مندی از اساتید تراز اول در حوزه کوهنوردی مانند هواشناسی، نقشه خوانی، پزشکی، گیاهی، حیات وحش، کار آموزش و بالا بودن آمار بازدید و ثبت نام وبینارها نقطه قوت این مجموعه  است. مباحث تئوری این سامانه با بیش از 50 موضوع متنوع در حوزه کوهنوردی مانند پزشکی کوهستان، هواشناسی کوهستان و تغذیه و ... اصلی‌ترین محورهای وبینارهای این سامانه را تشکیل می‌دهند.»

رحیمی در تایید صحبت‌های خود درباره بازخورد برنامه‌های اجرایی این سامانه می گوید: «می‌توان گفت دوره های آنلاین ما تکمیل‌کننده دوره‌های فدراسیون کوهنوردی محسوب می‌شوند و کاربردی هستند. در جهت رفع نیازهای کوهنوردی و علاقه مندان و تولید محتوای بسیار در قالب (مجله آنلاین) از جمله کارهایی است که انجام داده‌ایم و اکثرا بازدید کنندگان مشتاق به یادگیری این موارد هستند.»

این بنیانگذار جوان و خلاق گفت: «طبق آماری که در دست داریم 11 هزار نفر تا الان شرکت کننده داشتیم و بالغ بر 80- 170 وبینار برگزار شده در کارنامه فعالیت ما ثبت شده است. از این بابت رکورد برگزاری وبینار در ایران با 1200 نفر برای یک وبینار به اسم ما ثبت شده که به آن افتخار می‌کنیم.»

چالش بزرگ جامعه ایران؛ فرهنگ‌سازی در حوزه کوهنوردی و محیط زیست

مطالب آموزشی در شبکه‌های اجتماعی روی فرهنگ‌سازی تاثیر بسزایی می‌گذارد. اینکه رفتارمان با طبیعت چگونه باشد نیاز به مطالعه فراوان دارد. متاسفانه رفتار برخی از مردم ایران با حیوانات و محیط زیست از روی ناآگاهی منجر به خسارات بی‌شماری می‌شود که اصلا قابل باور نیست.

 رحیمی در خصوص آمار بالای حوادث کوهستان و وضعیت نامناسب کوهنوردی ایران گفت: «حوادث مرداد ماه بسیار عجیب و دلخراش است. این حوادث به ما یادآوری می‌کنند که به آموزش‌هایی که در زمینه کوهنوردی و رشته های مرتبط ارائه می شوند، بیشتر توجه کنیم.»

کمبود دانش کوهنوردی در ایران بیداد می‌کند. همه فکر می‌کنند، کوهنوردی هم چیزی مثل پیاده روی است و ساده می‌گیرند یا حتی تنهایی به کوه می‌روند. ما تمام تلاشمان را می‌کنیم تا با این سامانه در جهت برطرف کردن این مشکلات قدمی، هر چند کوچک، برداریم.»

بنابراین به طور خلاصه می‌توان گفت، اغلب مشکلات جامعه ایران مربوط به صعودهای انفرادی و بدون اطلاع و تجربه اشخاص است که منجر به حوادث زیادی می‌شود.

کوهنوردی بدون زباله، به حیوانات کوهستان غذا ندهیم

همان‌طور که پیشتر اشاره شد، این سامانه با فزار و نشیب‌های زیادی مواجه شد، اما این تازه آغاز راه بود. آنها با راه اندازی دو کمپین «بریم کوه بی زباله» و «به حیوانات کوهستان غذا ندهیم»، وارد مباحث فرهنگ سازی در زمینه محیط زیست و حیات وحش شدند.

رحیمی در این باره می گوید «در کمپین بریم کوه بی زباله؛ داستان تمیز نگهداشتن محیط زیست و حفظ و نگهداری محیط کوهستان مطرح بود. هر هفته کمپینی داریم و اعلام آمادگی می‌کنیم که تفریح و ورزش کنیم، ولی به طبیعت آسیبی نزنیم.»

طبق مقالات چاپ شده و صحبت با اساتید برجسته، مردم نباید از سر دلسوزی به حیوانات غذا دهند؛ این مورد به دلایل متعدد تعادل اکوسیستم را بهم می‌ریزد. اخباری نیز منتشر شد که ساکنان سوهانک، شاهد تردد گرگ بوده‌اند. حال فکر می‌کنید، تمام مسائل و تغییرات مخرب زیست‌محیطی و برهم خوردن شرایط سکونتگاهی حیوانات، همچنین شیوع برخی از بیماری‌ها و تصادفات جاده ای و ... ناشی از چیست؟

به گفته یکی از اعضای این شرکت خلاق و نوپا، غذا دادن به حیوانات در کوه و طبیعت و هر حیوانی که صاحبش نیستیم، کار بسیار غلطی است. این موجب به هم خوردن تعادل اکوسیستم می‌شود. ما در سامانه و مجله آنلاین «بریم کوه» این مسائل را گوشزد کرده ایم که متاسفانه با سیل عظیم انتقاد از طرف دوستداران حیوانات مواجه شدیم.»

امید به رونق گرفتن بازار حوزه تجهیزات ورزشی

رحیمی در پایان با اشاره به اینکه تجهیزات ورزشی در ایران، بسیار نایاب هستند و اگر جنس خوبی هم داشته باشند، گران‌قیمت هستند؛ گفت: «خرداد 1400 ، فروشگاه محصولات کوهنوردی را نیز راه اندازی کرده بودیم که متاسفانه از آبان ماه به خاطر تحریم و کیفیت نامرغوب و یا کمبود تجهیزات ورزشی فعلا فعالیتی نداریم. امیدواریم با حل شدن این مسائل نیز بتوانیم راه درآمد بیشتری پیدا کنیم.»

     راه‌های ارتباطی سامانه بریم کوه:

شما کوهنوردی را دوست دارید، در سایت بریم کوه از آخرین برنامه‌ها مطلع شوید و در دوره‌های آنلاین شرکت کنید و دانش خودتان را افزایش دهید.

    berimkouh.com

    instagram.com/berimkouh

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]