اطلاعات تماس
  • 021221*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140108116804417184
در دسترس نیست

چالش‌های پول در زندگی مشترک؛ چگونه با همسرمان به تفاهم مالی برسیم؟

کد: 140108116804417184

، (اخبار رسمی): پول بخش حذف‌نشدنی ازدواج و زندگی مشترک است. پول در غیرمادی‌ترین ازدواج‌ها هم حضور پررنگی دارد.

چالش‌های پول در زندگی مشترک؛ چگونه با همسرمان به تفاهم مالی برسیم؟
چالش‌های پول در زندگی مشترک؛ چگونه با همسرمان به تفاهم مالی برسیم؟

از زمانی که دو نفر برای مراسم عروسی شان برنامه‌ریزی می‌کنند و وسایل زندگی مشترکشان را تهیه می‌بینند، پای پول هم وسط می‌آید؛ اما با تمام‌شدن مراسم عروسی و شروع جدی زندگی زن‌وشوهر، دخالت پول تمام نمی‌شود. این تازه شروع ماجراست.

پول ممکن است تبدیل به چالشی جدی در رابطۀ زن‌وشوهرها شود. وقتی زوج‌ها روی میزان مخارج، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری یا اولویت خرج‌کردن پول توافق نداشته باشند، اختلاف‌ها جوانه می‌زند. پیش از آن‌که بخواهیم این اختلاف‌ها را حل کنیم، باید ریشه‌شان را پیدا کنیم.

اختلاف‌های پولی ناشی از چیست؟ چند دلیل برای اختلاف‌های همسران در زندگی مشترک وجود دارد که به بعضی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

تفاوت‌های ذاتی زن و مرد درباره پول زنان و مردان از دو فرهنگ متفاوت می‌آیند. مغز زن و مرد با اینکه 99درصد شباهت دارد؛ اما همان یک درصد تفاوت، از آن‌ها آدم‌های متفاوتی می‌سازد. به‌علاوه، در طول تاریخ، وظایف زنان و مردان و رفتار جامعه با آن‌ها، با هم فرق داشته است. در نتیجۀ این عوامل، زن‌ها و مردها در نحوۀ تفکرشان، جامعه‌پذیری، ارتباط‌گرفتن، تصمیم‌گیری و... فرق‌هایی با هم دارند؛ برای مثال، زن‌ها بیشتر اهل همکاری با هم هستند و مردها بیشتر اهل رقابت، زن‌ها با تردید بیشتری عمل می‌کنند؛ در حالی که مردها، حتی با دانش و توانایی کم، اعتمادبه‌نفس بیشتری دارند، زن‌ها با مشورت و به‌طور مشترک تصمیم می‌گیرند و در نقطۀ مقابل، مردها به تصمیم‌گیری یک‌طرفه تمایل دارند.

این تفاوت‌ها روی دیدگاه و رفتار آن‌ها در امور مالی هم اثرگذار است. مردها ریسک‌پذیرتر هستند و زن‌ها ریسک‌گریزتر، مردها بیشتر مایلند تمام پول‌ها بعد از ازدواج ادغام شود و زن‌ها دوست دارند بخشی را برای خودشان جدا نگه دارند، مردها کمک به خیریه را به‌چشم رقابت می‌بینند و دوست دارند بیشتر از دیگران کمک کنند، در حالی که زن‌ها پس از اینکه مطمئن شدند به‌اندازۀ کافی برای خودشان پول دارند، به خیریه‌هایی کمک می‌کنند که به‌نظرشان سودمندتر هستند.

تیپ‌های شخصیت پولی متفاوت آدم‌ها هر کدام از ما یک تیپ شخصیت پولی داریم که رفتار ما در مسائل مربوط به پول آن را تعیین می‌کند؛ مخصوصاً اگر رابطۀ نامتعادل‌تری با پول داشته باشیم، تیپ شخصیت پولی شاخص‌تری داریم. چند مثال می‌زنم. آقای الف اگر نداند چقدر ته حسابش پول دارد و چطور با آن مقدار می‌تواند تا پایان ماه از پس هزینه‌هایش بربیاد، از فشار دلشوره و اضطراب مریض می‌شود؛ زیرا آقای الف تیپ شخصیت پولی دلواپس دارد. خانم ب در نقطۀ مقابل قرار دارد. او هرکاری می‌کند به‌جز پرداخت قبض یا بودجه‌بندی. او به‌ندرت باقی‌ماندۀ حسابش را چک می‌کند. او از پول می‌ترسد. خانم ب تیپ شخصیت پولی پول‌گریز دارد.

بعضی‌ها ممکن است محتکر باشند، بعضی ولخرج، عده‌ای معتاد پول، برخی زاهد پولی و... . تیپ‌های شخصیت پولی متفاوتی وجود دارد. وقتی آدم‌ها با تیپ‌های پولی متفاوت کنار هم قرار می‌گیرند، ممکن است ترکیب‌های جالبی ایجاد شود. مثلاً فرض کنید آقای الف و خانم ب با هم ازدواج کنند. وضعیت آن‌ها آخر هر ماه که باید حساب‌وکتاب آن ماه را انجام بدهند، دیدنی است.

باورهای غلط ما درباره پول گاهی ما باورهای غلطی درمورد پول داریم که خودمان و اطرافیانمان را اذیت می‌کند. برای نمونه، ممکن است در ناخودآگاهمان ارزش انسان‌ها را وابسته به میزان درآمدشان بدانیم. در این صورت، اگر همسرمان کارش را از دست بدهد، از چشممان خواهد افتاد. شاید هم تصور کنیم پول مساوی است با عشق. آدم‌هایی که چنین باوری دارند، اگر هدیۀ گران‌قیمتی دریافت نکنند، احساس ارزشمندی و دوست‌داشتن نمی‌کنند. این باورها بدون اینکه بدانیم در ناخودآگاهمان ریشه می‌کنند و روابط ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

چطور اختلاف‌ها را حل کنیم و به تفاهم برسیم؟ کلید حل هر مشکلی در آگاهی از علت آن است. همسران ابتدا باید از رابطۀ خودشان با پول و تیپ شخصیت پولی خودشان آگاه شوند و بعد، همسرشان را بشناسند. اینجا ریشۀ مشکل روشن می‌شود و می‌توان با گفت‌وگو و تعامل درست با یکدیگر، آن را حل کرد.

وقتی افراد رابطۀ صلح‌آمیزی با پول بسازند و آن را به رابطة ازدواجشان هم تعمیم بدهند، اصطلاحاً به هارمونی پولی می‌رسند؛ چیزی که موضوع کتاب هارمونی پولی است. این کتاب مشکل را از ریشه حل می‌کند. در کتاب هارمونی پولی، شخصیت پولی خودتان را خواهید شناخت و با تمرین‌هایش می‌توانید رابطۀ صلح‌آمیز و درستی با پول بسازید. در ادامه، اگر ازدواج کرده باشید، کتاب بخش ویژه‌ای برای شما دارد تا جنبۀ مالی رابطه‌تان را درست مدیریت کنید و نگذارید چالش‌های پولی صمیمت و عشقتان را کمرنگ کنند.

این کتاب را می‌توانید مستقیماً با کلیک روی هارمونی پولی؛ نقشة راهی برای اشخاص و زوج‌ها تهیه کنید.

عبارت «تیپ شخصیت پولی» لینک شده است به :

https://alafkhers.com/where-to-start/successfully

عبارت «رابطۀ صلح‌آمیزی با پول» زیر عنوان آخر، لینک شده است به:

https://alafkhers.com/where-to-start/training

عبارت «هارمونی پولی؛ نقشه راهی برای اشخاص و زوج‌ها» لینک شده است به:

https://alafkhers.com/book

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

علف خرس

موسسه راهنمای اندیشه هدفمند به عنوان یک مرجع تخصصی و معتبر، با هدف آموزش‌ «سوادمالی» و فرهنگسازی در این زمینه فعالیت می‌کند. این موسسه تلاش می‌کند به ساده ترین روش ممکن، اطلاعات و آموزش‌های مفیدی را در اختیار افراد قرار دهد تا همه بتوانند با «مهارت و اصول اولیه مدیریت پول» در زندگی شخصی شان آشنا شوند. با کمک آموزش‌های این موسسه می توانید به زندگی مالی‌تان نظم ببخشید،‌ تصمیم‌گیری‌های مالی درست تری داشته باشید و پو‌ل‌تان را مدیریت کنید. سواد مالی به شما نگرش درست مالی می‌دهد و کمک می‌کند تا حساب کتاب زندگی‌تان در دست تان باشد و این رسالت موسسه راهنمای اندیشه هدفمند است:‌ رسیدن به موفقیت مالی با کمک آموزش و یادگیری

اطلاعات تماس
  • 021221*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

تجارت و بازار | حقوقی و قانون