اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140108236821216553
در دسترس نیست

حضور آقای دکتر شجاعی در رویداد «اقتصاد دانش بنیان؛ چیستی، موانع و الزامات»

کد: 140108236821216553

، تهران , (اخبار رسمی): چهارمین جلسه این سلسله نشست به میزبانی وزارت امور اقتصادی و دارایی در تاریخ دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ از ساعت ۱۵ الی ۱۸ برگزار شد و به محور سازوکارهای حمایتی و انگیزشی تحقق اقتصاد دانش بنیان در کشور اختصاص داشت. در این نشست،افراد مختلفی از جمله سعید شجاعی مدیرعامل صندوق توسعه فناوری ایرانیان، حضور داشتند.

حضور آقای دکتر شجاعی در رویداد «اقتصاد دانش بنیان؛ چیستی، موانع و الزامات»
حضور آقای دکتر سعید شجاعی در نشست اقتصاد دانش بنیان؛ چیستی، موانع و الزامات

سازکارهای حمایتی و انگیزشی در راستای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان

چهارمین جلسه این سلسله نشست به میزبانی وزارت امور اقتصادی و دارایی در تاریخ دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ از ساعت ۱۵ الی ۱۸ برگزار شد و به محور سازوکارهای حمایتی و انگیزشی تحقق اقتصاد دانش بنیان در کشور اختصاص داشت.

در این نشست، آقایان روح‌الله متفکرآزاد نماینده مجلس و عضو ناظر مجلس در شورای عالی عتف، سعید شجاعی مدیرعامل صندوق توسعه فناوری ایرانیان، روح‌الله ابوجعفری عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فناوری و مشاور وزیر اقتصاد در امور دانش‌بنیان، مصطفی بغدادی مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی، مجید کریمی مدیرکل دفتر بازارهای مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی، عبدالمجید مرشدی معاون دفتر تامین مالی و سرمایه‌گذاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سید جعفر حسینی عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فناوری حضور داشتند.

سخنرانان حاضر در این نشستف ضمن اشاره به رویکردهای مختلف در مورد اقتصاد دانش بنیان و نقد و بررسی آن‌ها، مدل‌های موجود و مطلوب حمایت از تحقق اقتصاد دانش بنیان در کشور با حضور ذینفعان و بازیگران این حوزه تشریح کردند.

دکتر سعید شجاعی: سهم اقتصاد دانش بنیان از کل اقتصاد کشور، کمتر از یک درصد است

در این نشست، دکتر سعید شجاعی مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری توسعه فناوری ایرانیان گفت: مقام معظم رهبری چند روز پیش در دیدار با نخبگان گفتند حتما از نخبگان حمایت کنید ولی منظور از حمایت لزوما پرداخت پول نیست و حتی چه بسا در مواردی حمایت مالی کار را خراب هم بکند.

وی افزود: شاخص جهانی نوآوری دو زیرشاخص کلی و اساسی دارد که یکی سرفصل شاخص‌های اساسی ورودی نوآوری و یکی سرفصل شاخص‌های خروجی نوآوری است. زیرشاخص‌های مربوط به شاخص‌های ورودی ۵ دسته است که عمدتا بر می‌گردد به قواعد، قوانین، محیط کسب و کار، نهادهای تشویق کننده نوآوری، رقابت در بازار و چیزهایی که در داخل کشور به حیطه وظایف معاونت علمی بر نمی‌گردد. مثلا ما به معاونت علمی بگوییم محیط کسب و کار را درست کن می‌گوید در حیطه وظایف من نیست و مثلا به وزارت اقتصاد یا صمت مربوط است. دسته دوم نیز شاخص‌های خروجی است که بیشتر شاخص‌های مرتبط با فناوری و نوآوری هستند تا شاخص‌های اقتصادی. مثل میزان خلق دانش، میزان ثبت پتنت، دارایی‌های نامشهود و … . این‌ها شاخص‌هایی است که بیشتر به نظر می‌رسد متولی آن دستگاه علم و فناوری و به طور خاص معاونت علمی است. ما در شاخص ورودی نوآوری در سال ۲۰۲۲، ۷۳ بودیم اما در خروجی ۳۸ بودیم. یعنی در خروجی شاخص‌هایمان خیلی بهتر از شاخص‌های محیطی و ورودی و زیرساختی بوده‌است.

وی ادامه داد: درمورد شاخص‌های اقتصادی، ما الآن نزدیک ۷۵۰۰ شرکت دانش بنیان داریم. سال ۹۹ درآمد این شرکت‌ها نزدیک ۲۰۰ همت بود. یه نکته جالب این است که این ۲۰۰ همت ۸۰ درصدش برای کمتر از ۵ درصد از این شرکت‌ها بوده‌است که اکثرشان قبل از قانون دانش بنیان و شکل گیری معاونت علمی هم بوده‌اند و کار فناورانه می‌کردند. حتما سیاست‌های حوزه فناوری باعث بهبود وضعیتشان شده اما اصل و اساسشان مربوط به قانون دانش بنیان نیست. مثل مپنا، ایرانخودرو، ماشین سازی اراک و … .

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری توسعه فناوری ایرانیان خاطرنشان کرد: سهم اقتصاد دانش بنیان از کل اقتصاد کشور کمتر از ۱ درصد است. روی روش محاسبه آن نکاتی هست اما در حد چند دهم درصد. آیا درآمد فروش دانش بنیان‌ها که حدود ۷۵۰۰ تا هستند و البته نیمی از آن‌ها هیچ درآمدی ندارند و در سال ۹۹ ۲۰۰ همت درآمد داشتند در سال‌های مختلف رشد درآمدی شان چگونه بوده‌است؟ آمارها می‌گوید اگر تورم و افزایش تعداد شرکت‌ها حذف شود، افزایش معناداری در درآمد شرکت‌های دانش بنیان مشاهده نمی‌شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

صندوق توسعه­ فناوری ایرانیان

ماموریت صندوق توسعه فناوری ایرانیان، ارائه خدمات مالی و مشاوره ­ای به شرکت ­های دانش ­بنیان، فناور و نهادهای کارفرمایی مرتبط است. صدور انواع ضمانت ­نامه، کارگزاری منابع مالی و وجوه اداره ­شده، ارائه تسهیلات در قالب عقود اسلامی، مشارکت خطرپذیر در طرح‌های دانش­ بنیان و ارائه انواع خدمات مشاوره ­ای، از جمله خدمات صندوق است. ما فرایند دریافت خدمات مالی و صدور ضمانت نامه را برای شرکت های دانش بنیان و فناور تسهیل و در طرح های نوآورانه مشارکت و سرمایه گذاری می کنیم

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

تجارت و بازار