اطلاعات تماس
  • ۰۲۱۴۴۸*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140110146905519580
در دسترس نیست

در چه صنایع ای میتوان از مستربچ استفاده کرد؟

کد: 140110146905519580

، (اخبار رسمی): مستربچ ها مواد اولیه و پایه پلیمری هستند که برای خواص دادن به پلاستیک ها میتوان از آن ها استفاده کرد. مستربچ ها دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام از آن ها در صنایع مختلف کاربرد دارند و خواص های گوناگونی را به محصول نهایی میدهند.

در چه صنایع ای میتوان از مستربچ استفاده کرد؟
در چه صنایع ای میتوان از مستربچ استفاده کرد؟

مستربچ چیست ؟

مستربچ ماده ای است که برای تولید محصولات پلیمری مورد استفاده واقع می‌شود. این ماده برای ساخت محصولات مختلف مانند قطعات خودرو، لوازم خانگی، لوله و اتصالات، صنعت بسته بندی، سیم و کابل، پلیمر‌ها استفاده می‌شوند. با توجه به محصول نهایی باید نوع مناسبی از پلیمر انتخاب شود.

 البته باید به این نکته دقت کرد که تنها استفاده از پلیمر تمام خواص را که محصول نهایی به آن نیاز دارد را تامین نمی کند و به منظور ارائه تمام این خواص، باید موادی به عنوان پرکننده، تقویت کننده، افزودنی و رنگ به پلیمر اضافه شوند تا پلیمر بتواند برای کاربردهای مختلف آماده شود. به این ترکیب مستربچ می‌گویند.

Masterbatch ماده ای است که از سه جز تشکیل شده است. این سه جزء عبارتند از پلیمر، مواد افزودنی و عوامل سازگار کننده. از مستر بچ در تولید پلاستیک استفاده می‌شود. مستربچ‌ها به صورت پودرهای معدنی و آلی و پیگمنت همراه با افزودنی‌های دیگر در ساخت پلاستیک به کار برده می‌شوند.

اکثر وسایلی که در اطراف خود می‌بینید از لوازم آشپزخانه و خانگی گرفته تا قطعاتی که در خودرو سازی به کار می‌روند، اتصالات و لوله‌ها، کاور‌ها و پوشش‌های سیم‌های لوازم الکتریکی و کابل برق همگی از masterbatch ساخته شده اند .

کاربرد مستربچ چیست؟

مستربچ‌ها با توجه به خواص مختلفی که دارند در موارد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. در صنعت پزشکی هم میتوان از کاربرد مستربچ بهره مند شد به طور مثال ، در ساخت تجهیزات و لوازم پزشکی از مستربچ‌های افزودنی استفاده می‌شود. این ماده چسبندگی موجود در پلاستیک را کاهش می‌دهد و باعث ایجاد لغزندگی در آن می‌شود. برای مثال برای تولید سرنگ‌ها از مستر بچ‌های لیز کننده استفاده می‌شود تا اصطکاکی که در سرنگ وجود دارد و حرکت آن را کند می‌کند را کاهش دهد.

از دیگر کاربرد مستربچ می‌توان به تولید فیلم‌های پلیمری اشاره کرد؛ که چسبندگی سطوح فیلم به وسیله masterbatch آنتی بلاک در آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. همچنین به منظور ایجاد شفافیت در ماده پلی پروپیلن از مستربچ‌های شفاف کننده استفاده می‌شود. مستربچ‌ها دارای نوعی افزودنی هستند که سازماندهی مولکولی آنها به صورتی است که باعث ایجاد شفافیت در محصول می‌شوند.

کاربرد مستربچ در صنعت پلاستیک خیلی گسترده است؛ به طور مثال ، به منظور افزایش براقیت محصول و کاهش کدری آن و افزودن جلای بیشتر به محصول نیز از مستر بچ‌های روشن کننده نوری استفاده می‌شود. مستربچ‌های روشن کننده نوری در ساخت مصنوعات پلاستیکی و ظرفهای یکبار مصرف کاربرد زیادی دارند. به منظور  جلوگیری از تجمع  الکتریسیته ساکن و همچنین برای عدم جذب گرد و غبار در سطوح محصولات از انواع آنتی استاتیک masterbatch استفاده می‌شود. برای بالا بردن مقاومت و پایداری مواد اولیه، از مستر بچ‌های آنتی اکسیدان استفاده می‌شود؛ زیرا پلیمرها نیز مانند سایر مواد صنعتی در برابر اکسیداسیون تخریب می‌شوند.

برای مثال به منظور جلوگیری از خراب شدن محصولات پلیمری به وسیله نور uv از پایدار کننده‌های نور یو وی استفاده می‌شود. پایدار کننده‌ها، باعث افزایش مقاومت محصولات در برابر اشعه ماورا بنفش می‌شوند و از رنگ پریدگی یا تغییر رنگ آن جلوگیری می‌کنند. 

مهمترین فاکتور در تهیه مستربچ، قیمت مستربچ می‌باشد

نوسانات قیمت ارز و بورس تاثیر بسزایی در قیمت مواد اولیه پلیمری می‌گذارد. همانطور که می‌دانید قیمت دلار، این روزها نوسانات زیادی دارد و در نتیجه درج قیمت مستربچ به عنوان یک قیمت ثابت، کاری بسیار دشوار است و در طی یک روز حتی ممکن است چندین بار قیمت این ماده عوض شود. قیمت مستربچ به صورت روزانه و با توجه به قیمت به روز مواد اولیه در بورس کالا و عرضه پتروشیمی‌ها اعلام می‌شود. قیمت مستربچ‌ها بسیار رقابتی است در نتیجه ممکن است در طی یک روز نیز چندین بار تغییر کند و همین تغییر قیمت‌های ساعتی و روزانه مشکلات بسیاری برای خریداران آن به وجود می‌آورد.

تامین کنندگان مستربچ‌ها قیمت‌های متفاوتی را اعلام می‌کنند و خریداران را با این مشکل روبرو می‌کند که آیا مبلغی که برای تهیه محصولات پرداخت کرده‌اند، منصفانه و درست است یا خیر؟ به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که قبل از تهیه مستربچ با چندین شرکت مختلف در این زمینه تماس بگیرید و پس از آگاهی از قیمت آنها بهترین شرایط فروش و قیمت را انتخاب کنید.

محصولات پلاستیکی به خودی خود بی رنگ هستند به منظور افزودن رنگ به آنها از masterbatchهای رنگی استفاده می‌شود. مستربچ‌های رنگی نه تنها باعث تغییر رنگ نهایی محصولات پلاستیکی می‌شوند؛ بلکه می‌توانند باعث بهینه سازی آن نیز شوند و خواص آن را نیز اصلاح کنند. عناصر تشکیل دهنده مستربچ‌های رنگی، رنگدانه‌ها، پخش کننده‌ها، سازگار کننده‌ها و پلیمرهای حامل هستند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • ۰۲۱۴۴۸*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید