اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140111107143518025
در دسترس نیست

کتاب «کوماری» نوشته‌ی اسماعیل یغمایی منتشر شد

کوماری واقعیت زندگی زنان مقدس

کد: 140111107143518025

، تهران , (اخبار رسمی): «کوماری»، کتابی برآمده از واقعه‌ای در سال‌های دور در پاکستان است. اسماعیل یغمایی، باستان‌شناس با دختری کوماری روبه‌رو می‌شود؛ قرار است او به راز رقص کوماری‌ها پی ببرد اما با مکافاتی بزرگ روبه‌رو شده و واقعیت تلخی را درمی‌یابد. این واقعیت او را با زندگی زنان در ایران پیوند می‌زند.

کوماری، در فرهنگ و آداب و رسوم چند کشور هند، پاکستان و بوداییان نپال، به دختری می‌گویند که به عنوان یک الهه باکره زنده برگزیده می‌شود و تا زمان سن بلوغ و نرسیدن به عادت ماهیانه؛ در نقش الهه پرواتی پرستیده می‌شود.

بر پایه‌ی اسطوره‌ی هندوها به‌ویژه در نپال، «تالجو» تجسم کالی و شکل دیگری از الهه‌ی دورگا است که ویژگی ویرانگری دارد. تالجو با نام‌های دیگری چون تولجا، تورجا، تاوا، تاموا، تالاموند، تالسواری و نیز مانسواری شناخته می‌شود.

در بخش‌هایی از کتاب آمده: «چرا دروغ میگی؟ تو یه کلمه از گریه‌های هر شب یه دختربچه نوشتی؟ من شیش سال تموم شبا گریه می‌کردم. شیش سال. کم نیست. شیش سال خدا، هر روز باید دست می‌کشیدم رو سر مریضای جذامی، غشیا، تصادفیا، اونایی که تموم بدنشون زخم بود، بچه‌هایی که دم‌مرگ بودن، زنایی که شوهراشون یه زن دیگه گرفته یا ولشون کرده بودن، مادرایی که بچه‌هاشون گُم شده بود، تمام این سالا به‌جای خنده و بازی باید درد و رنج مردم رو می‌شنیدم، جون مادرت اینا رو نوشتی؟ اصلاً اینا رو می‌دونستی که بنویسی؟»

اسماعیل یغمایی، متولد 1320 تهران‏، کارشناس ارشد (1354) از دانشگاه تهران، دانشکده‌ی باستان‌شناسی و هنر که در سال 1346 به استخدام اداره‌ی کل باستان‌شناسی و فرهنگ عامه‌ی آن هنگام درآمد و در سال 1374 به‌ اجبار بازنشسته شد. در این درازا او سرپرست کاوش‌های ارزشمندی در باستان‌شناسی ایران چون کاخ بردک‌سیاه، کاخ سنگ‌‌سیاه، مهرکده و آتشکده محمدآباد(دشستان)، تپه‌حصار دامغان، ارگان عیلامی و ارگان اسلامی و... بود.

او جز نبشتارهایی در راستای فرهنگ و باستان‌شناسی ایران، کتاب‌های داستان‌های پیامبران، اشاراتی به امام‌زاده‌های تهران، شوش/ کاوش‌های باستان‌شناسی در شهر پانزدهم، فرضیه‌ی خاستگاه راستین هخامنشیان بر پایه‌ی کاوش‌های باستان‌شناسی کاخ بردک‌سیاه، آن قصر که جمشید... (پژوهشی در پیشینه‌شناسی تخت‌جمشید)، دژ استعمار بر پایه‌ی کاوش‌های باستان‌شناسی قلعه پرتغالی‌ها در جزیره‌ی قشم را به چاپ رسانده است. یغمایی به ثبت باستان‌شناسی شفاهی در کتاب‌های گیسوان هزارساله، وقتی که بچه بودم و نقاط امن، کتیبه‌ی‌ خون پرداخته است.

این کتاب در قطع رقعی، جلد شومیز، ۱۵۴ صفحه به قیمت ۱۲۰ هزار تومان از سوی انتشارات دادکین منتشر شده است. برای تهیه این کتاب می‌توانید به شماره ۰۹۱۲۳۰۸۲۱۸۸ پیام دهید یا به صفحه اینستاگرام انتشارات دادکین به آدرس @dadkinpublisher مراجعه کنید. همچنین کتاب‌های انتشارات دادکین را از کتاب‌فروشی دی، واقع در خیابان کلانتری می‌توانید تهیه کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نشریات و کتاب