اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140205157420522462
در دسترس نیست

با کم شدن شتاب خودرو یا روشن شدن چراغ چک، هر چه سریعتر روغن موتور را عوض کنید.

بهترین موقع تعویض روغن موتور، چه زمانی است؟

کد: 140205157420522462

، (اخبار رسمی): روغن موتور عامل حیاتی برای عملکرد بهینه موتور خودرو است. در صورتی که با کاهش شتاب ماشین و یا روشن شدن چراغ چک مواجه شدید، هرچه سریع تر روغن موتور را عوض کنید. در صورت غفلت، روغن قبلی غلیظ شده و خاصیت روان کنندگی و جلوگیری از خوردگی را از دست داده و خسارات جبران ناپذیری به موتور وارد می شود.

بهترین موقع تعویض روغن موتور، چه زمانی است؟
بهترین زمان تعویض روغن موتور

طبق تشخیص تعویض روغنی ها هر 5000 کیلومتر که بازه زمانی حدود 3 ماه است، برای عوض کردن روغن موتور مناسب است. این زمان برای تمام خودرو ها صدق نمی کند و باید حتما به دفترچه راهنما آن مراجعه کرد.

آیا تاکنون برایتان پیش آمده که دچار مشکلاتی مانند استارت نخوردن ماشین در هوای سرد، کاهش یافتن شتاب خودرو و یا سفت شدن دنده شوید؟ کسانی که در مورد مسائل فنی خودرو خیلی تخصص ندارند در این حالت تصور می کنند مشکلی اساسی برای خودرویشان ایجاد شده است. اما باید بگوییم راه حل بسیار ساده تر از تصور شما بوده و تنها مربوط به رسیدن به زمان عوض کردن روغن موتور است. این مایع حیاتی برای موتور، هر چند وقت یکبار باید با روغن جدید جایگزین شود تا موتور بتواند مانند ساعت کار کرده و هیچ گاه دچار مشکل نشود. به طور معمول می گویند هر 3 ماه یکبار و با طی مسافتی حدود 5000 کیلومتر، باید روغن موتور عوض شود. این زمان در مورد تمام خودروها یکسان نیست. در ادامه درباره بهترین موقع تعویض روغن موتور توضیح داده می شود.

چرا باید روغن موتور را عوض کنیم؟

هر ماده ی مصرفی بسته به تاریخ تولید آن، یک زمان مصرف هم دارد و بعد آن باید تغییر کند چون دیگر خاصیت قبلی را نداشته و یا فاسد شده است. از جمله مواد مصرفی که برای خودرو استفاده می شود روغن موتور است. روغن موتور به دلیل استفاده در اصلی ترین قسمت خودرو از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا باعث روان سازی ، خنک کردن، جلوگیری از خوردگی و تصفیه می شود اما بعد از استفاده، خواص اولیه خود را از دست داده و باید تعویض شود. غلظت روغن موتور به دلیل جذب انواع ناخالصی ها مانند براده های آهن و ذرات فلزی، با گذشت زمان افزایش پیدا کرده و زمانی که دیگر حالت استاندارد و اولیه خود را نداشته باشد، برای روان سازی و خنک کردن مناسب نخواهد بود در این حالت اگر عوض نشود، موتور خودرو به درستی کار نکرده و باعث افزایش دمای قطعات، افزایش اصطکاک و آسیب به موتور می شود.

بهترین موقع تعویض روغن موتور خودرو 

عوامل مختلفی بر روی زمان تعویض روغن ماشین تاثیر می گذارد. از جمله موارد موثر می توان به نوع روغن موتور، نحوه رانندگی، نوع موتور و نوع سوخت مصرفی اشاره کرد. چیزی که در میان مکانیک ها رواج دارد این است که هر 5000 کیلومتر که بازه زمانی حدود 3 ماه است برای عوض کردن روغن موتور مناسب است اما این مسئله برای رانندگی در مسیر صاف و هموار و بدون شیب و حتی شرایط آب وهوایی بدون گرد و غبار است از طرفی برای تمام خودرو ها صدق نمی کند. برای به دست آوردن زمان دقیق عوض کردن روغن ماشین باید حتما به دفترچه راهنما آن مراجعه کرد.

علائم رسیدن به زمان تعویض روغن ماشین

گاهی از اوقات نیاز است که روغن موتور را در مدت زمانی کوتاه تر از آنچه در دفترچه راهنما عنوان شده، عوض کنیم. نشانه هایی مانند تولید صداهای عجیب، کم تر نشان دادن میزان روغن موجود توسط نشانگر فشار روغن و یا حتی کم قدرت شدن خودرو از جمله عوامل ظاهری هستند که با توجه به آن ها متوجه نزدیک شدن به زمان تعویض روغن می شویم.در زیر به تعدادی از این نشانه ها می پردازیم:

بالا بودن دور موتور در حالت درجا

  • کم شدن شتاب خودرو
  • شنیدن صدای ضربه از موتور
  • روشن شدن چراغ چک

تشخیص زمان عوض کردن، با چک کردن گیج روغن

از طریق بررسی منظم سطح روغن موتور می توان زمان تعویض آن را تشخیص داد. به این صورت که بعد از اولین با که روغن خودرو را عوض کردید هر هفته سطح روغن را چک کنید این کار را به مدت یک ماه انجام دهید تا میزان کم کردن روغن خودروی خود را متوجه شوید. بعد از آن نیازی نیست که این کار را هر هفته انجام دهید و هر دو تا 3 هفته کافی است. وقتی روغن را بررسی می کنیم باید دقت کنیم که 

  • سطح روغن کاهش یافته؟ 
  • رنگ روغن تغییر کرده؟ 
  • روغن چسبندگی پیدا کرده؟

پاسخ به این سوالات به ما نشان می دهد که آیا باید روغن موتور را تغییر دهیم یا خیر؟

طریقه عوض کردن روغن خودرو

برای این منظور ابتدا باید روغن استفاده شده قبلی را به طور کامل تخلیه کرد که برای این کار گاهی لازم است از مکنده استفاده شود که طبق صلاحدید متخصص مربوطه این کار انجام می شود. بعد از اینکه روغن به طور کامل تخلیه شد روغن جدید را می ریزند. برخی از افراد با در دست داشتن امکانات مورد نیاز مانند دستکش، آچار فیلتر، فیلتر روغن، ظرف تخلیه روغن، جک، قیف، و واشر شخصا اقدام به تعویض روغن می کنند اما بهتر است این کار توسط افراد متخصص انجام شود.

نکات مهم موقع تعویض روغن موتور

در زمان تغییر روغن ماشین باید به موارد زیر دقت کنید 

  • همزمان با عوض کردن روغن موتور، فیلتر آن را نیز با فیلتر جدید جایگزین کنید.
  • هیچ گاه از دو روغن موتور مختلف همزمان با هم استفاده نکنید. اگر می خواهید روغن خودرو را تغییر دهید، حتما روغن قبلی را خالی کنید.
  • بلافاصله بعد از کار کردن طولانی مدت موتور اقدام به جایگزین کردن روغن آن نکنید و اجازه دهید موتور خنک شود.
  • بیش از اندازه ظرفیت موتور از روغن استفاده نکنید زیرا خسارت جبران ناپذیری وارد می کند.
  • روغن های سنتتیک و نیمه سنتتیک نسبت به روغن های معدنی، مدت زمان طولانی تری برای تعویض نیاز دارند.
  • هیچ گاه به مدت طولانی روغن با پوست شما در تماس نباشد زیرا ممکن است بیماری پوستی برایتان ایجاد کند. 

کلام آخر

موتور یک وسیله نقلیه، قلب آن محسوب می شود پس باید مراقب کارکرد درست آن باشیم. سالم بودن روغن موتور، رابطه مستقیمی با عملکرد بهینه موتور دارد. زیرا روغن موتور باعث روان سازی، جلوگیری از خوردگی و خنک کردن آن می شود. روغن موتور هر چند وقت یکبار باید با روغن جدید جایگزین شود زیرا در اثر مصرف و جذب ذرات آهنی، غلظت آن افزایش پیدا کرده و خاصیت اولیه خود را از دست می دهد. عموما دارندگان وسایل نقلیه، بهترین موقع تعویض روغن موتور را هر 5000 کیلومتر و حدودا هر 3 ماه یکبار می دانند. در حالی که این مطلب در مورد تمام خودرو ها ثابت نیست و به نوع موتور، نحوه رانندگی و حتی شرایط جوی بستگی دارد. با مشاهده علائمی مانند کم شدن شتاب خودرو و روشن شدن چراغ چک و… باید هرچه سریع تر نسبت به عوض کردن روغن اقدام کرد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید