اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140209227725824003
در دسترس نیست

اثر بخشی نوروفیدبک بر اضطراب کودکان در دندانپزشکی

کد: 140209227725824003

، (اخبار رسمی): اضطراب دندان پزشکی در کودکان به عنوان یک مشکل در کنترل بیماران بیان می شود.اثر این ترس می تواند تا نوجوانی ادامه داشته باشد و سبب پرهیز از اعمال دندان پزشکی گردد که برایند آن از بین رفتن سلامت دهان است.

اثر بخشی نوروفیدبک بر اضطراب کودکان در دندانپزشکی
اثر بخشی نوروفیدبک بر اضطراب کودکان در دندانپزشکی

اثر بخشی نوروفیدبک بر اضطراب کودکان در دندان پزشکی

مقدمه

اضطراب دندان پزشکی در کودکان به عنوان یک مشکل در کنترل بیماران بیان می شود.اثر این ترس می تواند تا نوجوانی ادامه داشته باشد و سبب پرهیز از اعمال دندان پزشکی گردد که برایند آن از بین رفتن سلامت دهان است.به همین منظور پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی نوروفیدبک بر اضطراب دندان پزشکی کودکان صورت گرفت.

اضطراب دندانپزشکی

از نظر تاریخی اضطراب دندان پزشکی به انتظاری که بیمار از درد دارد نسبت داده شده است و یکی از دشواری های خانواده ها و جامعه دندان پزشکان به خصوص دندانپزشکانی که با کودکان سر و کار دارند،مسئله درد و اضطراب کودکان از درمان های دندانپزشکی است.

اضطراب از دندانپزشکی در کودکان سالیان زیادی است که به عنوان یک مشکل در کنترل بیماران بیان می شود.اثر این ترس می تواند تا نوجوانی ادامه داشته باشد و سبب پرهیز از اعمال دندانپزشکی گردد که برایند آن از بین رفتن سلامت دهان است.

اضطراب عبارت است از وجود احساس فراگیر وحشت که منشا این نگرانی یا وحشت یک فکر یا خواست واپس زده است و در پاسخ به تهدیدی پیدا می شود که نا معلوم،درونی و مبهم می باشد و از تعارض منشا گرفته است.شیوع اضطراب دندانپزشکی در جمعیت جوان در استرالیا 14/9 درصد،در کانادا 12/5 و در سوریه 12/6 درصد گزارش شده است.

در ایران نیز مطالعه ای نشان دادند 14/8 درصد نمونه مورد مطالعه دارای اضطراب دندانپزشکی شدیدی بودند.

همچنین مطالعه دیگری شیوع این اضطراب را در حد متوسط گزارش کرده است.اگر مشکل ترس از دندانپزشکی کودکان حل نشود به علت عدم مراجعه به موقع کودک به دندانپزشک برای معاینات دوره ای،مشکلات ساده دندانی او به مشکلات پیشرفته ای تبدیل می شوند که با درمان های ساده قابل حل نبوده و به معالجات پیشرفته نیاز خواهند داشت.

در این راستا انجام انجام مداخلات روانشناختی می تواند نقش مهمی در کاهش ترس و اضطراب کودکان داشته باشد.

یکی از روش ها و درمان ها،روش نوروفیدبک است.نوروفیدبک از سال 1970 برای درمان اضطراب استفاده می شد.نوروفیدبک شرطی کننده کارکرد الکتریکی مغز است و موجب می شود تا عملکرد فرد به سطح بهینه برسد.

فرایند نوروفیدبک در برگیرنده آموزش یا فراگیری خود نظم بخشی فعالیت مغز است.مغز از طریق انبساط یا انقباض رگ های خونی دریافت خون لازم را کنترل می کند و جریان خون در مغز به نواحی خاصی هدایت می شود که در این خود نظم بخشی فعالیت بیشتری دارند.

هدف نوروفیدبک بهنجار کردن فرکانس های عصبی نا بهنجار به وسیله افزایش آگاهی بر الگو های EEG نرمال شده است.نوروفیدبک با ثبت EEGعملکرد مغز را به صورت اطلاعات رایانه ای تهیه می کند و این اطلاعات فیزیولوژیکی را که از طریق امواج مغزی جلوه می کند به ما ارایه می دهد.

خروجی به دست آمده توسط رایانه بر پایه نظریه شرطی سازی عاملی و تقویت مثبت ومنفی است.

در جلسه آموزش نوروفیدبک مراجع می تواند یاد بگیرد که الگوی امواج مغزی اش را شرطی سازد و سطح بهینه را افزایش دهد.پژوهشگران معتقدند که نوروفیدبک تکنیکی است که بازخورد فعالیت الکتریکی مغز در حین شرطی سازی عاملی و در جهت اصلاح الگو های امواج مغزی آشفته عمل می کند.

هدف نوروفیدبک درمان واقعی مشکلات در جهت مدیریت علائم اختلالات پزشکی است.تمرینات همه جانبه مانند نوروتراپی به اصلاح،واقعی علت های اختلالات می پردازند.از نوروفیدبک می توان در درمان پرخاشگری،خشم،افسردگی،اضطراب و اختلالات خلقی استفاده کرد.

نتیجه گیری

در نهایت می توان بیان کد این رو می تواند مانند سایر تکنیک های درمانی و آرامش دهنده برای کاهش اضطراب دندانپزشکی کودکان پیشنهاد گردد.نمونه گیری در دسترس و همچنین عدم انجام روش پیگیری به دلیل اینکه شرکت کنندگان از مراجعان کلینیکی بودند و امکان دسترسی به ایشان جهت آزمون گیری مجدد میسر نبود،از محدودیت های این پژوهش می باشد و بر این اساس پیشنهاد می گردد در پژوهش های بعدی این شرایط نیز در نظر گرفته شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان